Twitterin suurin päivitys tähän päivään saakka 

Twit­te­rin ken­ties suu­rin päi­vi­tys kos­kaan näki päi­vän­va­lon eilen: Twiit­tien merk­ki­mää­rää kas­va­tet­tiin 140 mer­kis­tä 280 merk­kiin. Merk­ki­mää­rän kas­vat­ta­mi­nen ei vält­tä­mät­tä kuu­los­ta suu­rel­ta muu­tok­sel­ta, mut­ta sitä se on. Koko kes­kus­te­lua­lus­tan luon­ne tulee muut­tu­maan ja uudis­tus tulee muut­ta­maan myös Twit­te­rin pyhin­tä: ainut­laa­tuis­ta keskustelukulttuuria.

Joi­den­kin mukaan uudis­tus tuho­aa sen perim­mäi­sen aja­tuk­sen. Aikai­sem­min saat­toi jou­tua tilan­tei­siin, jois­sa jou­tui käyt­tä­mään luo­vuut­ta mah­dut­taak­seen sano­man­sa twiit­tei­hin, nyt tämä on har­voin enää tarpeellista.

Miksi näin radikaali muutos?

Uskom­me, että Twit­ter halu­aa myös panos­taa pal­ve­lus­saan laa­duk­kaam­paan kes­kus­te­lu­kult­tuu­riin . Van­ha 140 mer­kin raja teki kes­kus­te­lus­ta pai­koin tök­säh­te­le­vää, eikä näke­myk­siä voi­nut tai tar­vin­nut juu­ri­kaan perus­tel­la. Nyt uusi 280 mer­kin raja luo poh­jan parem­min argu­men­toi­ta­vil­le twii­teil­le. Samal­la saman asian avaa­mi­seen ei enää tar­vi­ta useam­paa twiittiä.

Parem­man kes­kus­te­lua­lus­tan luo­mi­nen käyt­tä­jil­le on Twit­te­rin tapa hou­ku­tel­la käyt­tä­jiä pal­ve­luun­sa sekä eten­kin pal­vel­la nykyi­siä käyt­tä­jiä. Tar­joa­mal­la foo­ru­min, jos­sa kes­kus­te­lut ovat reak­tii­vi­sia mut­ta laa­duk­kai­ta, se yrit­tää luo­da vas­ta­ve­toa muu­al­la inter­ne­tis­sä jat­ku­vas­ti lisään­ty­väl­le “kohi­nal­le”. Täl­lä muu­tok­sel­la Twit­ter yrit­tää pääs­tä eroon mai­nees­taan, jos­sa suu­rim­man osan käyt­tä­jis­tä twii­tit ovat vain yksit­täi­siä “huu­te­lui­ta” ilman todel­lis­ta sisäl­töä. Laa­duk­kaam­man sisäl­lön seu­rauk­se­na käyt­tä­jien Twit­te­ris­sä viet­tä­mä aika tulee lisääntymään.

Kaik­kien pörs­sis­sä notee­rat­tu­jen sosi­aa­lis­ten median alus­to­jen uudis­tu­mi­sen moti­vaat­to­ri­na on lopul­ta talous­a­jat­te­lu. Raha tulee peräs­sä, kun käyt­tä­jät ovat tyy­ty­väi­siä ja viet­tä­vät enem­män aikaa palvelussa.

Kuva: Taulukosta on helppo huomata Twitterin käyttäjämäärän kasvun hidastuminen viimeisen kahden vuoden aikana. 

140 merkin haaste

140 mer­kin rajoi­tus tuo han­ka­luuk­sia esi­mer­kik­si englan­nin­kie­li­sil­le käyt­tä­jil­le, puhu­mat­ta­kaan meis­tä suo­ma­lai­sis­ta. “Minul­la on punai­nen koi­ra” = 25 merk­kiä. “I have a red dog”= 16 merk­kiä. Esi­mer­kik­si japa­nik­si tai koreak­si saman asian ilmai­se­mi­nen vaa­ti­nee vain 8 merkkiä.

Tau­lu­kos­ta käy hyvin esil­le kuin­ka Twit­te­rin kuu­kausit­tais­ten käyt­tä­jä­mää­rien kas­vu on hidas­tu­nut huo­mat­ta­vas­ti vii­mei­sen kah­den vuo­den aikana.

140 mer­kin tar­koi­tus oli alun­pe­rin olla tas­a­puo­li­nen kai­kil­le, mut­ta Twit­ter ei otta­nut huo­mioon kie­lien väli­siä ero­ja, joka jät­ti englan­nin­kie­li­set (puhu­mat­ta­kaan suo­ma­lai­sis­ta) Twit­te­rin käyt­tä­jät hei­kom­paan ase­maan ver­rat­tu­na esi­mer­kik­si usei­siin aasia­lai­siin kie­liin. Tilas­tot kuvaa­vat tätä hyvin: 9% englan­nin­kie­li­sis­tä twii­teis­tä pää­tyi­vät 140 merk­kiin, kun vas­taa­va luku japa­nin­kie­li­sis­tä oli vain 0,4%.

140 merkkiä tulee ikävä, hetkeksi

Twit­te­rin 140 mer­kin rajoi­tus loi oival­ta­via twiit­te­jä, jois­sa luo­vim­mat onnis­tui­vat jokai­nen ker­ta puris­ta­maan sano­man­sa nii­den sisään. Se ohja­si inter­net-kult­tuu­ria sano­jen “tii­vis­tä­mi­seen” joka vai­kut­ti mui­den­kin kana­vien sisäl­töön. Lyhen­teet, sanat kor­vaa­vat kir­jai­met sekä #jotain kor­va­si­vat koko­nai­sia lausei­ta ja mah­ta­vat usean twii­tin ket­jut. Nämä kaik­ki syn­tyi­vät 140 mer­kin takia.

280 on kui­ten­kin uusi mus­ta. Nyt Twit­ter muut­tuu suun­taan jos­sa yhä useam­pi voi twii­ta­ta aja­tuk­si­aan hel­pom­min. Jos käyt­tä­jät tot­te­le­vat 280 mer­kin kut­sua, voi Twit­te­rin hidas­tu­nut kas­vu­vauh­ti jäl­leen ottaa tuul­ta purjeisiinsa.

#140

Tutus­tu digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin pal­ve­lui­him­me ja ota yhteyttä!

Ota yhteyt­tä!
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi