Twitterin kenties suurin päivitys koskaan näki päivänvalon eilen: Twiittien merkkimäärää kasvatettiin 140 merkistä 280 merkkiin. Merkkimäärän kasvattaminen ei välttämättä kuulosta suurelta muutokselta, mutta sitä se on. Koko keskustelualustan luonne tulee muuttumaan ja uudistus tulee muuttamaan myös Twitterin pyhintä: ainutlaatuista keskustelukulttuuria.
Joidenkin mukaan uudistus tuhoaa sen perimmäisen ajatuksen. Aikaisemmin saattoi joutua tilanteisiin, joissa joutui käyttämään luovuutta mahduttaakseen sanomansa twiitteihin, nyt tämä on harvoin enää tarpeellista.
Miksi näin radikaali muutos?
Uskomme, että Twitter haluaa myös panostaa palvelussaan laadukkaampaan keskustelukulttuuriin . Vanha 140 merkin raja teki keskustelusta paikoin töksähtelevää, eikä näkemyksiä voinut tai tarvinnut juurikaan perustella. Nyt uusi 280 merkin raja luo pohjan paremmin argumentoitaville twiiteille. Samalla saman asian avaamiseen ei enää tarvita useampaa twiittiä.
Paremman keskustelualustan luominen käyttäjille on Twitterin tapa houkutella käyttäjiä palveluunsa sekä etenkin palvella nykyisiä käyttäjiä. Tarjoamalla foorumin, jossa keskustelut ovat reaktiivisia mutta laadukkaita, se yrittää luoda vastavetoa muualla internetissä jatkuvasti lisääntyvälle “kohinalle”. Tällä muutoksella Twitter yrittää päästä eroon maineestaan, jossa suurimman osan käyttäjistä twiitit ovat vain yksittäisiä “huuteluita” ilman todellista sisältöä. Laadukkaamman sisällön seurauksena käyttäjien Twitterissä viettämä aika tulee lisääntymään.
Kaikkien pörssissä noteerattujen sosiaalisten median alustojen uudistumisen motivaattorina on lopulta talousajattelu. Raha tulee perässä, kun käyttäjät ovat tyytyväisiä ja viettävät enemmän aikaa palvelussa.
Kuva: Taulukosta on helppo huomata Twitterin käyttäjämäärän kasvun hidastuminen viimeisen kahden vuoden aikana.
140 merkin haaste
140 merkin rajoitus tuo hankaluuksia esimerkiksi englanninkielisille käyttäjille, puhumattakaan meistä suomalaisista. “Minulla on punainen koira” = 25 merkkiä. “I have a red dog”= 16 merkkiä. Esimerkiksi japaniksi tai koreaksi saman asian ilmaiseminen vaatinee vain 8 merkkiä.
Taulukosta käy hyvin esille kuinka Twitterin kuukausittaisten käyttäjämäärien kasvu on hidastunut huomattavasti viimeisen kahden vuoden aikana.
140 merkin tarkoitus oli alunperin olla tasapuolinen kaikille, mutta Twitter ei ottanut huomioon kielien välisiä eroja, joka jätti englanninkieliset (puhumattakaan suomalaisista) Twitterin käyttäjät heikompaan asemaan verrattuna esimerkiksi useisiin aasialaisiin kieliin. Tilastot kuvaavat tätä hyvin: 9% englanninkielisistä twiiteistä päätyivät 140 merkkiin, kun vastaava luku japaninkielisistä oli vain 0,4%.
140 merkkiä tulee ikävä, hetkeksi
Twitterin 140 merkin rajoitus loi oivaltavia twiittejä, joissa luovimmat onnistuivat jokainen kerta puristamaan sanomansa niiden sisään. Se ohjasi internet-kulttuuria sanojen “tiivistämiseen” joka vaikutti muidenkin kanavien sisältöön. Lyhenteet, sanat korvaavat kirjaimet sekä #jotain korvasivat kokonaisia lauseita ja mahtavat usean twiitin ketjut. Nämä kaikki syntyivät 140 merkin takia.
280 on kuitenkin uusi musta. Nyt Twitter muuttuu suuntaan jossa yhä useampi voi twiitata ajatuksiaan helpommin. Jos käyttäjät tottelevat 280 merkin kutsua, voi Twitterin hidastunut kasvuvauhti jälleen ottaa tuulta purjeisiinsa.
Sinisenä lintuna esittäytyvä Twitter on varmasti monille tuttu yhteisöpalvelu, joka on viihdyttänyt maailmanlaajuisesti satoja miljoonia keskustelunnälkäisiä käyttäjiä ytimekkäillä twiiteillään jo neljäntoista vuoden ajan. Twiitit ovat 280 merkin mittaisia viestejä, joita jakavat palveluun niin tavalliset tallaajat kuin yhdysvaltain presidentti Donald Trumpkin (hän tosin ei enää tammikuusta 2021 eteenpäin). Monille Twitter markkinointi on kuitenkin vielä kokeilematta. Palvelussa […]
T niin kuin Twitter. Satojen tuhansien suomalaisten suosima yhteisöpalvelu Twitter on paikka, jossa mielipiteet tuodaan esille, asioista keskustellaan ja reaaliaikaisista tapahtumista jaetaan kuvia – koko palvelu perustuu siihen, että jotain tapahtuu jossain nyt tai jokin asia puhuttelee juuri nyt. Twitter yhteisön rakentaminen onkin asia mikä kannattaa laittaa harkintaan! Twiitti on ytimekäs viesti, jonka pituus noudattaa […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.