Sisältöstrategia on osa kokonaista sisältömarkkinoinnin suunnitelmaa ja kyllä, yrityksellä täytyy olla sellainen. On paljon sanottu, että sisältöstrategia on markkinoinnin perusta, mutta kyllä se niin tuppaa olemaan. On siis varmasti jokaiselle täysin selvää, että sisältöstrategia on sellainen osa sisältömarkkinoinnin suunnitelmaa, johon kannattaa panostaa. Hyvä strategia kiinnittää huomion kohderyhmään, ostoprosessiin, käytettäviin kanaviin, kilpailijoihin sekä yrityksellä käytettävissä oleviin resursseihin. Sisältöstrategia on toimintaa ohjaava dokumentti, jonka avulla sisältömarkkinoinnin tuloksia voidaan tehostaa ja täten myös yrityksen markkinoinnin perusta.
Sisältöstrategia kannattaa optimoida kanava kerrallaan sellaiseksi, että sisällön uskotaan ja tiedetään kiinnostavan kohderyhmää – ei sellaiseksi, mistä ainoastaan yritystä kiinnostaisi kertoa, jolloin tärkein eli kohderyhmä jää vähemmälle huomiolle. Yksi suurimmista virheistä sisältöstrategian laatimisessa on pelkästään yrityksen näkökulmasta ajattelu ja samalla kohderyhmän kiinnostuksen kohteiden unohtaminen.
Sisältöstrategia on must have. Sellaisen laatiminen ei ole vaikeaa, mutta vaatii hieman ajattelua: kenet halutaan tavoittaa, missä vaiheessa ostopolkua, missä kanavissa ja millaisella sisällöllä? Kubla laittaa jakoon 5 tehokasta vinkkiä hyvän sisältöstrategian luomiseen – voit kysyä parhaat henkilökohtaiset vinkit myös Kublan ammattitaitoiselta tiimiltä, ota yhteyttä!
Vaikka jokaisen yrityksen tulisi tuntea ihanneasiakkaansa ja kohderyhmänsä, harmillisen moni tuntuu olevan ventovieraita heidän kanssaan. Näyttävinkään sisältöstrategia ei ole onnistunut ilman tietämystä siitä, kenelle sisältöä tehdään. Jos kohderyhmää ei tiedetä, ei voida puhutella ketään – jokaiselle jotakin -tyyppinen sisältö ei yksinkertaisesti toimi, vaan menee enemmänkin hakuammunnan kuin tehokkaan markkinoinnin puolelle.
Starttaa sisältöstrategia käyntiin määrittämällä alkuun yksi kohderyhmä. Kohderyhmiä usein on useampikin, mutta alkuun riittää yksi ensisijainen. Kohderyhmää voidaan kuvata fiktiivisin hahmoin: kyseessä voi olla keski-ikäinen, työssäkäyvä Pekka-niminen henkilö, jonka piirrät paperille. Kun Pekka on piirretty, mietit mitä Pekka tekee työkseen, mitä hän puuhaa vapaa-ajallaan ja millainen ostajapersoona hän mahdollisesti on.
Ostopolku alkaa aina jostakin ja päättyy johonkin. Sisällön kimppuun ei päästä vieläkään, sillä ostopolun miettiminen on tärkeä osa sisältöstrategian suunnittelua. Ostopolkuun saattaa kuulua esimerkiksi ystävän suositus, Facebook-mainos ja natiivimainos – nämä ostopolun varrella olevat kohtaamispisteet pyritään saamaan selville. Ostopolun hahmottaminen auttaa seuraavassa vaiheessa, jossa valitaan kohderyhmälle tärkeimmät kanavat.
Älä siirry tähän vaiheeseen, ennen kuin olet saanut selville asiakkaasi mahdollisen ostopolun. Jokaisella asiakkaalla on tietenkin erilainen ostopolku, mutta prosessi etenee useimmiten samaa kaavaa. Kun ostopolku on hahmotettu, voidaan miettiä, mitkä ovat parhaat kanavat markkinointia varten ja missä vaiheessa ostoprosessia mikäkin kanava toimii parhaiten. Tällöin markkinointibudjetin jokainen sentti ja markkinointitoimenpiteisiin varattu aika voidaan sijoittaa kerrasta oikeaan paikkaan. Tämä vaihe helpottaa myös sisällön suunnittelua: sisältö suunnitellaan sinne, missä se aiotaan esittää.
Finally! Sisältöstrategia tarvitsee timanttista sisältöä, joka vangitsee potentiaalisen asiakkaan silmät ja korvat. Sisältö suunnitellaan kohderyhmälle pitäen mielessä julkaisuaikataulun sekä budjetin kutakin kanavaa kohden. Vaikka sisältö Facebookiin olisi kuinka timanttinen, voi se näyttää harmaalta kiveltä Googlessa – hyvä sisältö puhuttelee potentiaalista asiakasta oikealla tavalla oikeassa paikassa, eikä sama lähestymistapa toimi kaikissa kanavissa. Sisältöstrategia on hälyttävän tärkeä osa yrityksen markkinointia ja haluat taatusti sen olevan priimaa kannesta kanteen. Hälytä Kubla paikalle tuottamaan timanttinen sisältö, mikäli aika ja/tai osaaminen ei meinaa itsellä riittää!
Tarvitset tähän myös tavoitteet. Markkinoinnin sisällöt voivat esimerkiksi kasvattaa myyntiä, parantaa asiakaspalvelua tai sisäistä viestintää, hankkia uusia asiakkaita ja niin edelleen. Mikä onkaan tavoitteesi, on tuloksia analysoitava, jotta tiedetään, kuinka paljon matkaa on jäljellä tavoitteisiin. On äärimmäisen tärkeää analysoida, kuinka sisältöstrategia toimii. Eikä vain kerran tai kaksi, vaan tulosten mittaamista vaaditaan jatkuvasti. Mikäli sisällön ja strategian toimivuutta ei arvioi, on sitä mahdottoman vaikeaa kehittää. Sisältöstrategia on syytä nähdä tavoitteellisena suunnitelmana, joka kehittyy matkan varrella tauotta. Tämän vuoksi turhan tuhti strategia voi olla ajanhukkaa, ja energia kannattaisi keskittää kevyempään suunnitelmaan – kyseessä on kuitenkin suuntaa antava suunnitelma, joka harvoin toteutuu täysin kohta kohdalta.
Tuntuuko kokonaisuuden hahmottaminen vielä hankalalta? Sisältöstrategia on koko markkinoinnin perusta – älä siis epäröi pyytää apua sen laatimiseen. Tehdään yhdessä yrityksellesi sisältöstrategia, joka loksauttaa kilpailijoiden leuat! Ota yhteyttä ja sovitaan tapaaminen!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.