Asiakaspalvelun tärkeyttä ei varmaan voi liiaksi korostaa. Hyvin usein se mielletään yhdeksi tärkeimmistä alueista yrityksen menestystekijöissä ja minä ainakin uskon asian olevan näin. Millaista sitten on hyvä asiakaspalvelu ja miten asiakaspalvelu Facebookin kautta toimii?
Hyvä asiakaspalvelu on mielestäni nopeaa, mutkatonta ja ystävällistä. Asiakkaiden pitää kokea prosessi helpoksi ja miellyttäväksi, tässä kohtaa Facebook astuu kuvaan. Se on kuitenkin monille päivittäisessä käytössä oleva sosiaalinen media, joten he varmasti kokevat asiakaspalvelun Facebookin kautta luonnolliseksi vuorovaikutukseksi.
Mietitäänpä sitten miten asiakaspalvelu Facebookin kautta voisi toimia, itselläni ainakin tulee mieleen alla oleva lista:
Jos sinulla tulee mieleen muitakin tapoja niin vinkkaa niistä meille 🙂 Seuraavissa kappaleissa tarkastellaan hieman tarkemmin näitä yllä listattuja toimintoja.
Ensi alkuun on hyvä katsoa, että perustiedot ovat oikein ja hyvin esillä. Perustiedot kuten osoite, aukioloajat ja yhteystiedot toistuvat usein asiakkaiden hakiessa tietoa. Mitä helpommin asiakas ne löytää sen parempi.
Facebook mahdollistaa palveluiden listaamisen yrityssivulle, joten tätä kannattaa hyödyntää. Palveluista kannattaa kertoa hieman tarkemmin, ettei vain tyydy lisäämään pelkkä listaa sivuille. Mitä paremmin asiakas ymmärtää palvelun sisällön sen helpompi hänen on kyseinen palvelu ostaa. Palveluiden lisäksi on mahdollista laittaa myös hinnat näkyviin. Monet panttaavat jostain syystä hintatietojaan, itse kuitenkin koen, että mitä selkeämmin hinnat ovat esillä sen parempi. Toki on palveluita joista on mahdotonta antaa hintaa ennen kuin asiakkaan tarpeet on kartoitettu.
Messenger on varmaan monipuolisin työkalu asiakaspalveluun Facebookin kautta. Siinä on niin monta toimintoa, että parempi jaotella tämä kappale väliotsikoin ja keskittyä mielestäni oleellisimpiin.
Jotta Messengeriä voidaan hyödyntää asiakaspalvelussa Facebookin kautta on se tietenkin ensin otettava käyttöön. Facebook ohjaa sinua kyllä eteenpäin ja yleensä tarjoaa mahdollisuutta sinulle sen käyttöönottoon, ellet sitä ole jo tehnyt.
Facebookin yrityssivulla on lukuisia asiakaspalvelua tukevia vaihtoehtoja, joita voi nostaa esiin sivun yläosaan. Näistä kuitenkin suosituin lienee juurikin Messenger-nappi, jolla kehotetaan asiakkaita olemaan yhteydessä yritykseen. Nämä viestit tulevat suoraan inboxiin.
Yrityssivun messengeriin on mahdollista laittaa jo automaattisesti valmiita vastauksia, kuten tervetuloa sivullemme, voimmeko olla avuksi tms. tekstejä sitouttamaan sivulla kävijöitä. Voit myös asettaa valmiin vastauksen, jos joku laittaa sinulle viestiä. Esimerkiksi tähän suuntaan kiitos viestistäsi, olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.
Messenger pop-uppiin on mahdollista laittaa myös valmiiksi niin kutsuttuja usein kysyttyjä kysymyksiä, joista asiakas voi valita häntä kiinnostavan kysymyksen. Kun asiakas klikkaa kysymystä tulee hänelle valmiiksi kirjoitettu vastaus Messengeriin. Mikäli asiakas haluaa jatkaa keskustelua näiden automaattisten vastausten jälkeen tulee sinun vuorosi astua remmiin keskustelun edistämiseksi.
Messengerin keskustelut pystyy mukavasti merkitsemään erilaisilla väreillä ja koodeilla niiden tärkeyden ja luonteen mukaan. Tämä helpottaa niiden hallintaa ja parantaa sitä kautta myös asiakaspalvelun laatua.
Samoin kuin keskustelut pystyy merkitsemään niin niille voi määritellä myös vastuuhenkilöt, jolloin tiedetään heti kuka mitäkin keskustelua hoitaa. Tämä helpottaa puolestaan keskustelujen vastuutusta ja seurantaa.
Kolmas kätevä ominaisuus on muistiinpanot. Jokaiseen keskusteluun voi liittää muistiinpanoja ja näin asiakkaan palveleminen helpottuu. Muistiinpanot helpottavat myös, jos pitää vaikka sijaistaa kollegaa sairausloman ajan.
Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sovelluksia, joiden kautta voi hallinnoida useampia eri sosiaalisen median kanavia. Tällaisia on tarjolla aika useita ja tietyissä tehtävissä ne helpottavatkin asiakaspalvelua.
Itse otin juuri käyttöön Facebookin oman uudistuneen Business Suiten ja sillä pystyn tekemään esimerkiksi julkaisut mutkattomasti sekä Facebookkiin että Instagramiin samalla kertaa. Samoin näen näille tileille tulleet kommentit ja viestit ja pystyn niihin vastaamaankin sovelluksesta suoraan. Muita vastaavia on esimerkiksi Intercom, joka kattaa näiden kahden kanavan lisäksi vielä monia muitakin.
Kommenteissa ja arvosteluissa on oiva paikka olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, niitä kannattaakin seurailla säännöllisesti ja osallistua keskusteluun. Kommenteissa voi usein esiintyä kysymyksiä, joita moni muukin miettii, mutta ei vaan ole viitsinyt kysyä.
Arvosteluihin kannattaa vastata ainakin kiitoksella ja hyvin voi kysellä myös mistä henkilö erityisesti on tykännyt tai mikä olisi sopiva kehityskohde. Nämä myös voivat olla asioita joita monet muutkin miettivät.
Aktiivinen läsnäolo somessa viestii helposti lähestyttävyydestä ja välittämisestä näin ollen se varmasti antaa ihmisille paremman kuvan toiminnastasi kuin viikko kausia vastaamattomiksi jääneet kommentit ja kysymykset.
Facebookissa voi luoda ryhmiä ja kutsua käyttäjiä niihin. Tämä on usein esimerkiksi verkkokurssien yhteydessä tarjottu lisäetu. Ryhmät ovat hyvä asiakaspalvelun alusta, siellä ihmiset ovat samassa paikassa ja esimerkiksi tiedottaminen on helppoa ja tehokasta.
Ryhmissä kannattaa pitää yllä aktiivista ja rakentavaa keskustelua, jotta ihmiset saavat mahdollisimman paljon lisäarvoa ryhmästä. Monissa ryhmissä myös käyttäjät aktiivisesti auttavat toisiaan mahdollisten haasteiden sattuessa kohdalle.
Toivottavasti tämä artikkeli antoi sinulle mukavasti eväitä matkaan kun harkitset asiakaspalvelua Facebookin kautta. Taas kerran laaja aihe, josta kaikkea ei millään ollut mahdollista käsitellä tässä tekstissä. Mikäli kaipailet aiheesta lisätietoja niin surffaile ihmeessä meidän muissakin blogiteksteissä tai voit ottaa rohkeasti suoraan yhteyttä meihin ja katsotaan miten voisimme sinua auttaa 🙂
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.