Sosiaalinen media ja lyhytvideot – tehokas työkalu pk-yrityksen markkinoinnissa 

Some mark­ki­noin­ti \ Sosi­aa­li­nen media ja lyhyt­vi­deot – teho­kas työ­ka­lu pk-yri­tyk­sen markkinoinnissa

Miksi lyhytvideot ovat nyt yritysmaailman kuumin sisältömuoto?

Olet var­mas­ti huo­man­nut, että ylei­sön huo­mion saa­mi­nen on tänä päi­vä­nä vai­keam­paa kuin kos­kaan. Säh­kö­pos­tit kil­pai­le­vat huo­mios­ta, mai­nok­set vilah­ta­vat ohi ja algo­rit­mit sää­te­le­vät näky­vyyt­tä. Lyhyt­vi­deot ovat kui­ten­kin onnis­tu­neet mur­tau­tu­maan tämän esteen läpi, ja syystä.

Ne ovat nopei­ta, hel­pos­ti lähes­tyt­tä­viä ja pys­ty­vät välit­tä­mään tun­teen sekun­neis­sa. Kulut­ta­ja saa tar­vit­se­man­sa elä­myk­sen ennen kuin ehtii edes har­ki­ta selaa­van­sa eteenpäin.

Mikä on lyhytvideo?

Lyhyt­vi­deot ovat pää­sään­töi­ses­ti alle minuu­tin mit­tai­sia, pys­ty­suun­nas­sa kuvat­tu­ja videoi­ta. Nii­den tem­po on nopea ja vies­ti yti­me­käs, jot­ta kat­so­jan mie­len­kiin­to pysyy yllä koko kat­se­lun ajan. Suo­si­tuim­mat alus­tat lyhyt­vi­deoil­le täl­lä het­kel­lä ovat Tik­Tok, Ins­ta­gram Reels, Face­book Reels ja You­Tu­be Shorts. 

Vink­ki: Kuvaa lyhyt­vi­deot pys­ty­suun­nas­sa 9:16-kuvasuhteella. Se on ylei­sin for­maat­ti kai­kil­la yllä mai­ni­tuis­sa alus­toil­la ja takaa, että video­si täyt­tää koko puhe­li­men näy­tön ilman mus­tia reunoja.

Miksi lyhytvideot toimivat sosiaalisessa mediassa?

Lyhyt­vi­deot yhdis­tä­vät visu­aa­li­suu­den, äänen ja tun­teen yhdek­si koko­nai­suu­dek­si. Tämä vas­taa ihmis­mie­len luon­tai­seen tar­pee­seen saa­da nopei­ta, pal­kit­se­via sisältökokemuksia.

Puhe­lin on aina lähel­lä, ja käyt­tä­jä selaa sitä usei­ta ker­to­ja päi­väs­sä – jos­kus tie­dos­ta­mat­taan. Tämä tar­jo­aa yri­tyk­sel­le usei­ta kos­ke­tus­pis­tei­tä saman vuo­ro­kau­den aikana.

Lisäk­si sosi­aa­li­sen median alus­to­jen kehit­ty­neet algo­rit­mit tar­joa­vat entis­tä per­so­noi­dum­paa sisäl­töä, mikä tekee kulut­ta­jas­ta entis­tä sitou­tu­neem­man. Mitä enem­män kat­so­ja rea­goi sisäl­töö­si, sitä useam­min se nousee hänen feediinsä.

Lyhytvideot eivät ole vain nuorten juttu

Vaik­ka lyhyt­vi­deot yhdis­te­tään usein nuo­rem­piin suku­pol­viin ja eri­tyi­ses­ti Tik­To­kiin, ne ovat nyky­ään myös van­hem­man suku­pol­ven suo­sios­sa. Esi­mer­kik­si Face­boo­kin Reels-videoi­ta kat­so­vat aktii­vi­ses­ti myös yli 50-vuo­ti­aat käyt­tä­jät, joil­le lyhyt ja yti­me­käs sisäl­tö sopii kii­rei­sen arjen lomas­sa. Tämä avaa yri­tyk­sil­le mah­dol­li­suu­den tavoit­taa laa­jem­pia koh­de­ryh­miä yhdel­lä sisällöntuotantomuodolla.

Digitaalinen puskaradio

Lyhyt­vi­deot eivät ole vain mai­nos­ka­na­va – ne ovat myös nyky­päi­vän word-of-mouth. Kun kulut­ta­ja näkee haus­kan, oival­ta­van tai tun­tei­ta herät­tä­vän videon, hän jakaa sen hel­pos­ti omil­le seu­raa­jil­leen. Tämä toi­mii suo­si­tuk­se­na yri­tyk­ses­tä ja voi levi­tä nopeas­ti ilman mak­set­tua mai­non­taa. Haus­kat ja jaet­ta­vat lyhyt­vi­deot voi­vat par­haim­mil­laan monin­ker­tais­taa näky­vyy­den täy­sin orgaanisesti.

Brändin inhimillistäminen lyhytvideoilla

Lyhyt­vi­deot eivät ole vain nopea mai­nos­vä­li­ne, vaan mah­dol­li­suus teh­dä brän­dis­tä hel­pom­min lähes­tyt­tä­vä ja samaistuttava.

Esi­mer­kik­si Vero­hal­lin­to on onnis­tu­nut kään­tä­mään kui­van ja usein nega­tii­vi­se­na koe­tun aiheen kiin­nos­ta­vak­si lyhyt­vi­deoi­den avul­la. Tren­dik­käät musii­kit, ajan­koh­tai­set ilmiöt ja ren­to, mut­ta sel­keä vies­ti vetoa­vat eri­tyi­ses­ti nuo­rem­piin ylei­söi­hin. Tämä stra­te­gia on raken­ta­nut luot­ta­mus­ta ja nos­ta­nut brän­din lähem­mäs kansalaisia.

Ero perinteiseen mainontaan

Tele­vi­sio­mai­nos myy yleen­sä suo­raan tuo­tet­ta tai pal­ve­lua ja tekee sen hyvin näky­väs­ti. Lyhyt­vi­deois­sa toi­mii toki myös suo­ra myyn­ti, mut­ta nii­den suu­rin voi­ma on elä­män­tyy­lin ja tun­teen myymisessä.

Jos myyt esi­mer­kik­si tree­ni­lauk­ku­ja, van­ha tapa oli­si näyt­tää tuo­te logol­la ja hin­nal­la. Uusi tapa on näyt­tää, miten lauk­ku hel­pot­taa käyt­tä­jän arkea ja tukee hänen elä­män­ta­paan­sa – salil­la, mat­kal­la tai töis­sä. Hin­taa ei tar­vit­se edes mai­ni­ta: kiin­nos­tu­nut asia­kas etsii sen itse.

Miksi pk-yrityksen kannattaa hyödyntää lyhytvideoita?

  1. Kus­tan­nus­te­hok­kuus – Sisäl­töä voi tuot­taa pie­nel­lä budjetilla.
  2. Nopeus – Ajan­koh­tai­sia videoi­ta voi jul­kais­ta lähes reaaliajassa.
  3. Laa­ja tavoit­ta­vuus – Alus­to­jen algo­rit­mit suo­si­vat usein uut­ta ja kiin­nos­ta­vaa sisäl­töä, jol­loin se voi tavoit­taa myös uusia yleisöjä.
  4. Sitout­ta­mi­nen – Tun­ne­si­de brän­diin syn­tyy nopeam­min kuin perin­tei­sis­sä kanavissa.
  5. Moni­puo­li­nen koh­de­ryh­mä – Samal­la sisäl­löl­lä voi tavoit­taa sekä nuo­ret että van­hem­mat käyttäjät.

Vinkit onnistuneen lyhytvideon tekemiseen

  • Pituus: max. 90 sekun­tia, ihan­teel­li­ses­ti alle minuutti
  • Kuvan­laa­tu: kir­kas ja selkeä
  • Ääni: ymmär­ret­tä­vä ja laa­du­kas, jos on puhetta
  • Leik­kaus: nopea, mut­ta luon­te­va rytmi
  • Alkuun kouk­ku: heti ensim­mäi­set sekun­nit rat­kai­se­vat, kat­soo­ko käyt­tä­jä loppuun
  • Sel­keä vies­ti: tie­dä tar­kal­leen, mitä haluat videol­la sanoa
  • Viih­dyt­tä­vyys: huu­mo­ri, tari­nan­ker­ron­ta tai yllä­tys lisää katselukertoja
  • Teks­ti­tyk­set: tavoi­ta myös ne, jot­ka kat­so­vat ilman ääniä

TLDR:

Lyhyt­vi­deot eivät ole vain nuo­ri­son huvia, ne ovat yksi tämän het­ken tehok­kaim­mis­ta työ­ka­luis­ta brän­din raken­ta­mi­seen ja myyn­nin tuke­mi­seen. Ne tavoit­ta­vat kai­ke­ni­käi­siä ja voi­vat toi­mia sekä mak­se­tun että orgaa­ni­sen näky­vyy­den moottorina.

Pk-yri­tyk­sil­le ne tar­joa­vat mah­dol­li­suu­den kil­pail­la suur­ten brän­dien kans­sa ket­te­ryy­del­lä, luo­vuu­del­la ja aitou­del­la. Kun sisäl­tö on kiin­nos­ta­vaa, kat­so­ja ei ainoas­taan muis­ta brän­diä­si, hän saat­taa myös suo­si­tel­la sitä eteen­päin yhdel­lä napin painalluksella.

Onko yri­tyk­sel­lä­si haas­tei­ta saa­da ääni kuu­lu­viin kai­ken kil­pai­lun kes­kel­lä? Anna Kublan aut­taa koh­den­ta­maan sosi­aa­li­sen median sisäl­töä­si kus­tan­nus­te­hok­kaas­ti ja ammat­ti­tai­toi­ses­ti! Audi­toim­me yri­tyk­se­si digi­mark­ki­noin­nin nyky­ti­lan­teen mak­sut­ta. Lue lisää digi­mark­ki­noin­nin audi­toin­neis­ta tääl­tä.

Sosiaalinen media ja lyhytvideo
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi