Mitä on SEO eli hakukoneoptimointi ja miten sitä tehdään? 

Haku­ko­ne­mark­ki­noin­ti \ Haku­ko­neen orgaa­ni­set kei­not \ Mitä on SEO eli haku­ko­ne­op­ti­moin­ti ja miten sitä tehdään?

SEO (Search Engine Optimisation) eli hakukoneoptimointi:

On kus­tan­nus­te­ho­kas kei­no lisä­tä verk­ko­si­vus­to­si näky­vyyt­tä, kävi­jä­mää­riä ja kon­ver­sioi­ta. Tämän artik­ke­lin luet­tua­si ymmär­rät miten teh­dä ja joh­taa SEO pro­jek­tia tehokkaasti.

Grafiikka, jossa on SEO:n liittyviä kuvakkeita, kuten tietokone, nouseva käyrä ja maalitaulu.

1. Mitä on SEO?

Haku­ko­neop­ti­moin­nil­la pyri­tään nos­ta­maan verk­ko­si­vu­jen sijoi­tus­ta haku­ko­neis­sa (kuten Googles­sa) yhdis­tä­mäl­lä sisäl­löl­li­siä ja tek­ni­siä parannuksia.

Haku­ko­neop­ti­moin­nin tavoi­te on siis nos­taa sivus­to­si kävi­jä­mää­riä orgaa­ni­ses­ti, eli ilman mak­set­tua mai­non­taa. Iso osa toi­mi­vaa haku­ko­neop­ti­moin­tia on eri­lai­set hakusa­nat ja haku­lauseet, jot­ka kuvaa­vat yri­tyk­se­si tuo­te- tai pal­ve­lu­tar­joo­maa par­haal­la tavalla. 

Haku­ko­neop­ti­moin­nil­la on tur­ha odot­taa ihmei­tä yön yli, se on pit­kä­jän­tei­nen pro­ses­si joka perus­tuu laa­duk­kaan ja kat­ta­van verk­ko­si­säl­lön tuottamiseen. 

Kai­paa­ko yri­tyk­se­si tukea digimarkkinointiin?

Pyy­dä apua Kublalta!

1.1  Miksi SEO on tärkeää ja kuinka perustella se yritysjohdolle?

SEO on aihe joka voi olla usein yri­tyk­sen päät­tä­jil­tä jää­nyt mui­den kii­rei­den var­joon, tai voi olla lähes koko­naan tun­te­ma­ton yri­tyk­sen joh­to­ryh­mäl­le. Miten haku­ko­neop­ti­moin­nin tuot­ta­man arvon voi perus­tel­la yri­tys­joh­dol­le? Teim­me sinul­le val­miin lis­tan haku­ko­neop­ti­moin­nin tär­keim­mis­tä hyö­dyis­tä, jon­ka voit välit­tää eteenpäin.

SEO hyö­dyt:

  • Kas­va­va orgaa­ni­nen lii­ken­ne: Enem­män kävi­jöi­tä ilman eril­li­siä mainoskuluja.
  • Enem­män myyn­tiä: Haku­ko­neis­ta saa­pu­vat asiak­kaat tuot­ta­vat tut­ki­tus­ti hyvin konversioita.
  • Pit­kä­ai­kai­nen vai­ku­tus: Toi­sin kuin mak­set­tu mai­non­ta, SEO tuo sivus­tol­le­si pit­kä­ai­kais­ta ja kes­tä­vää liikennettä.
  • Luo­tet­ta­vuu­den kas­vu: Käyt­tä­jät luot­ta­vat enem­män orgaa­ni­siin haku­tu­lok­siin kuin mai­nok­siin. Mitä enem­män laa­du­kas­ta tie­toa asia­kas voi sivuil­ta­si saa­da, sitä enem­män luot­ta­mus kasvaa.
  • Uudel­leen­mark­ki­noin­ti: Voit luo­da SEO:n kaut­ta sivus­tol­le saa­pu­neis­ta kävi­jöis­tä uudel­leen­mark­ki­noin­tiy­lei­sö­jä, kenel­le koh­den­taa syven­tä­vää mainontaa.

SEO hyö­dyt numeroina:

  • Googles­sa ensim­mäi­set vii­si haku­tu­los­ta hou­kut­te­le­vat jopa 81 % kai­kes­ta haku­ko­nei­den lii­ken­tees­tä (First­Pa­ge­Sa­ge). Mikä­li sivus­to­si siis pää­tyy kär­ki­vii­si­kon ulko­puo­lel­le tai ensim­mäi­sen haku­tu­los­si­vun, eli top 10 haku­tu­lok­sen ulko­puo­lel­le näky­vyys tip­puu mer­kit­tä­väs­ti ja sivus­to­si ei saa liikennettä.
  • SEO tut­ki­muk­seen eri­kois­tu­neen Brigh­tEd­gen kana­va­ra­por­tin mukaan 53,3 % kai­kes­ta verk­ko­si­vu­jen lii­ken­tees­tä tulee haku­ko­nei­den orgaa­ni­sis­ta haku­tu­lok­sis­ta. Luku on yli 10 ker­taa enem­män, kuin orgaa­ni­sen some­si­säl­lön tuo­ma 5% ja rei­lut 3 ker­taa enem­män, kuin mak­se­tun haku­ko­ne­mark­ki­noin­nin (15%) kaut­ta saa­pu­va liikenne. 

Vink­ki: Kat­so täs­tä vie­lä Backlin­kon artik­ke­li: 74 tär­ke­ää SEO sta­tis­tiik­kaa, jos veik­kaat että yri­tyk­se­si päät­tä­jät tar­vit­se­vat vie­lä lisää taivuttelua. 

1.2 Käytännön esimerkki hakukoneoptimoinnista

Kuvi­tel­laan, että yri­tyk­se­si on auto­kou­lu, joka tar­jo­aa ajo-ope­tus­ta ja teo­riao­pe­tus­ta ver­kos­sa, mut­ta verk­ko­si­vus­to­si ei hou­kut­te­le tar­peek­si nuo­ria asiak­kai­ta, jot­ka etsi­vät auto­kou­lu­ja Googlen kautta.

SEO-toi­men­pi­teet:

  • Hakusa­no­jen koh­den­ta­mi­nen: Sel­vi­te­tään, mitä haku­ter­me­jä nuo­ret käyt­tä­vät, kuten “hal­pa auto­kou­lu Hel­sin­ki”, “ajo­kort­ti nopeas­ti” ja “teo­ria­koe ver­kos­sa”.
  • Sisäl­lön opti­moin­ti: Sivus­tol­le lisä­tään usein kysyt­ty­jä kysy­myk­siä (FAQ) ja blo­gi­kir­joi­tuk­sia, jot­ka vas­taa­vat ylei­siin kysy­myk­siin ajo­kor­tin han­kin­nas­ta ja teo­ria­ko­keen läpäisemisestä.
  • Arvos­te­lu­jen hyö­dyn­tä­mi­nen: Kan­nus­te­taan asiak­kai­ta jät­tä­mään Google-arvos­te­lu­ja, mikä paran­taa yri­tyk­sen näky­vyyt­tä ja luo­tet­ta­vuut­ta hakutuloksissa.
  • Mobii­liop­ti­moin­ti: Sivus­to opti­moi­daan eri­tyi­ses­ti mobii­li­käyt­töön, kos­ka koh­de­ryh­mä käyt­tää pää­asias­sa äly­pu­he­li­mia tiedonhakuun.

Tulok­set:
Yri­tyk­sen näky­vyys para­nee eri­tyi­ses­ti pai­kal­li­sis­sa hauis­sa, ja nuor­ten asiak­kai­den mää­rä kas­vaa, kun he löy­tä­vät auto­kou­lun hel­pos­ti haku­tu­lok­sis­ta. Arvos­te­lut lisää­vät myös auto­kou­lun luo­tet­ta­vuut­ta uusien asiak­kai­den silmissä.

Värikäs SEO:ta kuvaistava grafiikka, jossa on tietokoneen näyttö ja erilaisia kuvakkeita, kuten suurennuslasi, ympyräkaavio, hakukenttä ja pylväsdiagrammi.

2. Miten SEO toimii?

Haku­ko­ne­op­ti­moin­ti ei ole yksit­täi­nen toi­men­pi­de, vaan koko­nai­suus, joka koos­tuu useis­ta eri osa-alueis­ta. Onnis­tu­nut SEO vaa­tii stra­te­gis­ta suun­nit­te­lua, tek­ni­siä vii­lauk­sia ja laa­du­kas­ta sisällöntuotantoa.

Haku­ko­nei­den algo­rit­mit ana­ly­soi­vat verk­ko­si­vus­to­ja ja skan­naa­vat niis­tä eri­lai­sia omi­nai­suuk­sia. SEO perus­tuu sii­hen, että verk­ko­si­vus­to mukau­te­taan niin, että haku­ko­ne­bo­tit ymmär­tä­vät sen sisäl­lön ja pitä­vät sisäl­töä arvok­kaa­na käyt­tä­jil­le. Tämä tapah­tuu kol­men pää­pe­ri­aat­teen kaut­ta: sisäl­tö, asian­tun­te­vuus ja tek­ni­nen toteutus.

2.1 Sisällön laatu ja määrä

Laa­du­kas sisäl­tö on SEO:n kul­ma­ki­vi. Haku­ko­neet, kuten Google, suo­si­vat verk­ko­si­vu­ja, jot­ka tar­joa­vat hyö­dyl­lis­tä, asian­tun­te­vaa ja kat­ta­vaa tie­toa käyt­tä­jien haku­ky­se­lyi­hin. Pelk­kä avain­sa­no­jen käyt­tö ei enää rii­tä, vaan sisäl­tö­jen tulee:

  • Vas­ta­ta käyt­tä­jien kysy­myk­siin – Mitä kat­ta­vam­min ja sel­keäm­min sisäl­tö tar­jo­aa vas­tauk­sia, sitä parem­min se sijoit­tuu hakutuloksissa.
  • Perus­tua asian­tun­te­muk­seen ja luo­tet­ta­vuu­teen – Haku­ko­neet arvos­ta­vat auk­to­ri­teet­ti­sia sivus­to­ja, joil­la on vah­va asian­tun­te­mus omal­la alallaan.
  • Olla syväl­lis­tä ja infor­ma­tii­vis­ta – Haku­ko­neet suo­si­vat perus­teel­li­sia sisäl­tö­jä, jot­ka tar­joa­vat käyt­tä­jil­le arvoa ja vastauksia.

Haku­ko­neet käyt­tä­vät E-E-A-T-mal­lia (Expe­rience, Exper­ti­se, Aut­ho­ri­ta­ti­ve­ness, Trustwort­hi­ness) arvioi­des­saan verk­ko­si­vus­to­jen laa­tua. Tämä tar­koit­taa, että yri­tys­ten on tär­ke­ää tuo­da esiin omaa asian­tun­te­mus­taan esi­mer­kik­si asian­tun­ti­ja­si­säl­tö­jen, tapaus­tut­ki­mus­ten ja perus­teel­lis­ten oppai­den kautta.

2.2 Verkkosivuston tekninen optimointi 

Tek­ni­nen opti­moin­ti takaa, että haku­ko­neet pys­ty­vät selaa­maan verk­ko­si­vu­ja­si toi­mi­vas­ti. Haku­ko­neet arvioi­vat eri­tyi­ses­ti seu­raa­via tek­ni­siä tekijöitä:

1. Sivuston nopeus ja suoriutuminen:

Haku­ko­neet arvos­ta­vat nopeas­ti latau­tu­via verk­ko­si­vus­to­ja. Esi­mer­kik­si Googlen Core Web Vitals -mal­li mit­taa verk­ko­si­vus­ton käy­tet­tä­vyyt­tä, latausai­ko­ja ja vakaut­ta. Voit myös itse mita­ta sivus­ton suo­riu­tu­mis­ta ja kehit­tää Google PageS­peed Insights -työ­ka­lun avulla.

2. Linkitykset ja sivuston rakenne

Lin­ki­tyk­sel­lä on tär­keä roo­li tek­ni­ses­sä haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa, sil­lä se aut­taa haku­ko­nei­ta ymmär­tä­mään verk­ko­si­vus­to­si hie­rar­kian ja sisäl­lön väli­set yhtey­det. Lin­kit voi­daan jakaa kol­meen päätyyppiin:

  • Sisäi­set lin­kit: Ohjaa­vat käyt­tä­jiä ja haku­ko­nei­ta tär­keil­le sivuil­le sekä aut­ta­vat haku­ko­nei­ta indek­soi­maan sisäl­töä tehok­kaam­min. Hyvin raken­net­tu sisäi­nen lin­ki­tys paran­taa käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta ja var­mis­taa, että sivus­ton auk­to­ri­teet­ti jakau­tuu tasaisesti.
  • Ulkoi­set lin­kit: Haku­ko­neet arvioi­vat, kuin­ka moni muu verk­ko­si­vus­to lin­kit­tää sivus­tol­le­si. Laa­duk­kaat ulkoi­set lin­kit (backlin­kit) voi­vat paran­taa haku­tu­los­si­joi­tuk­sia, sil­lä ne vies­ti­vät haku­ko­neil­le sivus­ton luo­tet­ta­vuu­des­ta ja auktoriteetista.
  • Rik­kou­tu­nei­den link­kien hal­lin­ta: Sivus­tol­la ei tuli­si olla van­hen­tu­nei­ta tai vir­heel­li­siä link­ke­jä (404-vir­heet), sil­lä ne voi­vat hai­ta­ta käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta ja haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä. Työ­ka­luil­la, kuten Google Search Con­so­le ja Screa­ming Frog SEO Spi­der, voi tar­kis­taa ja kor­ja­ta rik­kou­tu­neet linkit.

Sisäi­nen lin­ki­tys kan­nat­taa suun­ni­tel­la huo­lel­li­ses­ti niin, että tär­keim­mät sivut saa­vat eni­ten link­ke­jä ja navi­goin­ti pysyy käyt­tä­jäys­tä­väl­li­se­nä. Lin­ki­tyk­sen avul­la haku­ko­neet löy­tä­vät hel­pos­ti uusia sivu­ja ja voi­vat arvioi­da nii­den mer­ki­tys­tä suh­tees­sa muu­hun sisältöön.

3. Title-tagit ja metakuvaukset:

Ovat haku­tu­lok­sis­sa käyt­tä­jil­le näky­vä sivun otsik­ko ja lyhyt tii­vis­tys verk­ko­si­vun sisäl­lös­tä. Näi­tä on help­po muo­ka­ta esi­mer­kik­si Yoast SEO lisä­osan kaut­ta WordPres­sis­sä, tai lisää­mäl­lä ne suo­raan verk­ko­si­vus­ton HTML-koo­dis­sa <title>- ja <meta name="description"> -tagei­hin. Osu­va otsik­ko ja yti­me­käs meta­ku­vaus lisää­vät sivu­je­si klikkiprosenttia.

4. Varmista, että hakukoneet pystyvät indeksoimaan kaikki sivusi:

Haku­ko­neet, kuten Google, käyt­tä­vät craw­ling- eli indek­soin­ti­pro­ses­sia löy­tääk­seen ja ana­ly­soi­dak­seen verk­ko­si­vus­to­si sisäl­lön. Jos sivua­si ei ole indek­soi­tu, se ei voi näkyä hakutuloksissa.

Miten var­mis­tat, että kaik­ki sivusi tule­vat indeksoiduiksi?

  • Tar­kis­ta robots.txt-tiedosto: Tämä tie­dos­to ohjaa haku­ko­nei­ta ja voi joko sal­lia tai estää tiet­ty­jen sivu­jen indek­soin­nin. Google Search Con­so­le -työ­ka­lul­la voit tar­kis­taa, ettei tär­ke­ää sisäl­töä ole estet­ty robots.txt-tiedostossa.
  • Lähe­tä sivus­to­si Googlel­le: Google Search Con­so­les­sa voit pyy­tää yksit­täis­ten sivu­jen indek­soin­tia “URL Ins­pec­tion Tool” -työkalulla.

5. Luo XML-sivukartta, joka auttaa hakukoneita ymmärtämään sivuston rakenteen

XML-sivu­kart­ta on tie­dos­to, joka lis­taa kaik­ki verk­ko­si­vus­to­si tär­keät sivut ja aut­taa haku­ko­nei­ta löy­tä­mään ja ymmär­tä­mään sivus­to­si sisäl­lön raken­teen tehokkaammin.

Mik­si se on tärkeää?

  • Haku­ko­neet indek­soi­vat sivus­ton nopeam­min ja tehok­kaam­min, kos­ka niil­le anne­taan sel­keä lis­ta tär­keis­tä sivuista.
  • Jos sivus­tol­la­si on pal­jon sivu­ja, haku­ko­neet saat­ta­vat jät­tää osan indek­soi­mat­ta, ellei nii­tä lis­ta­ta XML-sivukartassa.
  • Se aut­taa haku­ko­nei­ta löy­tä­mään uudet ja päi­vi­te­tyt sivut nopeammin.

Miten luot XML-sivukartan?

  1. Jos käy­tös­sä­si on WordPress, voit asen­taa lisä­osia, kuten Yoast SEO tai Rank Math, jot­ka luo­vat auto­maat­ti­ses­ti XML-sivukartan.
  2. Mikä­li et käy­tä WordPres­siä, voit käyt­tää työ­ka­lu­ja, kuten Screa­ming Frog SEO Spi­der tai XML-sitemaps.com, jot­ka voi­vat gene­roi­da sivu­kar­tan puolestasi.
  3. Lähe­tä sivu­kart­ta Googlel­le Google Search Con­so­les­sa: mene koh­taan “Site­maps”, lisää sivu­kar­tan URL-osoi­te (esi­mer­kik­si https://www.yrityksesi.fi/sitemap.xml) ja lähe­tä se.

6. Käytä hakukoneystävällisiä URL-osoitteita

Haku­ko­neys­tä­väl­li­nen URL tar­koit­taa sel­ke­ää, loo­gis­ta ja avain­sa­na­ri­kas­ta link­kiä, joka aut­taa sekä käyt­tä­jiä että haku­ko­nei­ta ymmär­tä­mään, mis­tä sivul­la on kyse.

Hyvä URL:
https://www.yrityksesi.fi/hakukoneoptimointi-opas

  • Lyhyt ja selkeä
  • Sisäl­tää rele­van­tin avainsanan
  • Help­po ymmärtää

Huo­no URL:
https://www.yrityksesi.fi/p123?id=456

  • Epä­mää­räi­nen, ei ker­ro mitään sivun sisällöstä
  • Ei sisäl­lä hakusanoja

Miten luot haku­ko­neys­tä­väl­li­siä URL-osoitteita?

  • Käy­tä sel­kei­tä avain­sa­no­ja, jot­ka kuvaa­vat sivun sisältöä.
  • Väl­tä tur­hia merk­ke­jä, kuten ?id=123&45
  • Erot­te­le sanat väli­vii­val­la (-) eikä ala­vii­val­la (_). Google tul­kit­see “haku­ko­ne-opti­moin­ti” eril­li­si­nä sanoi­na, mut­ta “hakukone_optimointi” yhte­nä sanana.
  • Pidä URL-osoit­teet lyhyi­nä ja loo­gi­si­na (alle vii­si sanaa).

7. Mobiiliystävällisyys:

Google suo­sii mobii­liys­tä­väl­li­siä verk­ko­si­vus­to­ja, sil­lä suu­rin osa haku­lii­ken­tees­tä tulee mobiililaitteista.

SEO:n perus­ta on laa­du­kas sisäl­tö, asian­tun­te­vuus ja tek­ni­nen opti­moin­ti. Haku­ko­neet suo­si­vat verk­ko­si­vus­to­ja, jot­ka tar­joa­vat syväl­lis­tä ja luo­tet­ta­vaa tie­toa, toi­mi­vat tek­ni­ses­ti hyvin ja täyt­tä­vät käyt­tä­jien haku­tar­peet. Pit­kä­jän­tei­nen opti­moin­ti ja asian­tun­ti­ja­si­säl­tö­jen tuot­ta­mi­nen ovat avai­na­se­mas­sa menes­ty­vän SEO-stra­te­gian rakentamisessa.

3. SEO-sisällöntuotanto onnistuu, kun koko tiimi on mukana

Yri­tyk­sen omat työn­te­ki­jät ovat kul­la­nar­voi­nen resurs­si SEO-sisäl­lön­tuo­tan­nos­sa. He tun­te­vat alan syväl­li­ses­ti ja voi­vat tar­jo­ta sisäl­lön­tuo­tan­toon yri­tyk­sel­le­si uniik­kia näkö­kul­maa. Moti­voi­mal­la yri­tyk­se­si asian­tun­ti­jat aut­ta­maan sisäl­lös­tä tulee uskot­ta­vaa, syväl­lis­tä ja arvoa tuot­ta­vaa, mikä paran­taa näky­vyyt­tä ja kas­vat­taa yri­tyk­sen asian­tun­ti­ja-ase­maa. Hei­dän äänen­sä kas­vat­taa yri­tyk­sen brän­diä ja näkyvyyttä.

Grafiikka: miten SEO yhdistää liiketoiminnan eri osa-alueet

Tee sisäl­lön­tuo­tan­nos­ta help­poa ja saa­vu­tet­ta­vaa:
Tar­joa val­mii­ta sisäl­tö­run­ko­ja, kysy­mys­poh­jia tai ehdo­tuk­sia aiheis­ta, jot­ka aut­ta­vat asian­tun­ti­joi­ta pää­se­mään alkuun. Jär­jes­tä vii­kot­tai­sia työ­pa­jo­ja, jois­sa kes­kus­tel­laan haku­ko­neop­ti­moin­nin tavoit­teis­ta ja tehtävistä. 

Kon­kreet­ti­set tulok­set lisää­vät sitou­tu­mis­ta:
Kun asian­tun­ti­jat näke­vät, miten hei­dän tuot­ta­man­sa sisäl­tö näkyy haku­tu­lok­sis­sa ja hou­kut­te­lee kävi­jöi­tä, se moti­voi jat­ka­maan. Esi­mer­kik­si blo­gi­teks­ti, joka nousee haku­tu­los­ten kär­keen ja tuo lisää yhtey­den­ot­to­ja tai myyn­ti­lii­de­jä, on sel­keä osoi­tus työn vaikuttavuudesta.

Raken­na yhteis­työn kult­tuu­ria:
Tee SEO sisäl­lön­tuo­tan­nos­ta osa yri­tyk­sen arkea. Jär­jes­tä sään­nöl­li­siä sisäl­tö­pa­la­ve­rei­ta ja kan­nus­ta tii­miä jaka­maan ideoi­ta. Kun asian­tun­ti­jat koke­vat, että hei­dän panok­sen­sa on tär­ke­ää ja arvos­tet­tua, he ovat moti­voi­tu­neem­pia osallistumaan.

4. Kyseenalaiset ja kielletyt SEO menetelmät

SEO:n toteut­ta­mi­seen on ole­mas­sa vip­pas­kons­te­ja ja vir­hei­tä, jot­ka voi­vat hei­ken­tää sivus­ton näky­vyyt­tä ja estää sen pää­syn haku­tu­los­ten kär­keen. Vält­tä­mäl­lä nämä ylei­set suden­kuo­pat var­mis­tat, että SEO-stra­te­gia­si tukee lii­ke­toi­min­nan kas­vua. Täs­sä ylei­sim­mät huijauskeinot:

Mak­se­tut linkit:

Ovat ostet­tu­ja link­ke­jä, jois­sa toi­sen verk­ko­si­vus­ton omis­ta­jal­le mak­se­taan sii­tä, että he lisää­vät sivus­tol­le­si joh­ta­via lin­ki­tyk­siä omil­le verk­ko­si­vuil­leen. Tämä voi tar­koit­taa esi­mer­kik­si yksit­täis­ten link­kien osta­mis­ta, kuu­kausi­mak­sul­li­sia link­ki­pa­ket­te­ja tai osal­lis­tu­mis­ta link­ki­ver­kos­toi­hin, jois­sa sivus­tot lin­kit­tä­vät toi­siin­sa keinotekoisesti.

Link­ki­ver­kos­tot ja mak­se­tut lin­kit saat­ta­vat näyt­tää tuot­ta­van lyhy­tai­kais­ta hyö­tyä, mut­ta ne rik­ko­vat haku­ko­nei­den peli­sään­tö­jä. Tämä voi joh­taa ran­kai­su­toi­miin, kuten verk­ko­si­vun sijoi­tuk­sen las­kuun tai jopa pois­ta­mi­seen haku­tu­lok­sis­ta. Pit­kä­ai­kai­set ban­nit voi­vat olla vai­kei­ta ja kal­lii­ta kor­ja­ta, joten panos­ta aina laa­duk­kaa­seen ja luon­nol­li­seen link­kien rakentamiseen.

Lii­ka avain­sa­no­jen käyttö:

Lii­al­li­nen avain­sa­no­jen käyt­tö voi joh­taa SEO ongel­miin ja sivus­to­si näky­vyy­den heik­ke­ne­mi­seen. Avain­sa­no­jen mää­rä kan­nat­taa pitää alle 5% koko teks­tin sana­mää­räs­tä, tyy­pil­li­ses­ti 2-4% on haku­ko­neop­ti­moin­nin ja luet­ta­vuu­den kan­nal­ta opti­maa­li­nen mää­rä. (Wildcat Digi­tal).

Kopioi­tu sisältö:

Kopioi­mi­nen ei ole sal­lit­tua ja joh­taa myös sivus­to­si sijoi­tuk­sen las­ke­mi­seen haku­tu­lok­sis­sa. Hyvin usein verk­ko­si­säl­tö on teki­jä­noi­keus­suo­jat­tua, joten voit myös jou­tua mak­sa­maan sak­ko­ja sank­tio­na. Itse tuo­tet­tu sisäl­tö on ainut­laa­tuis­ta sisäl­töä, jota Google nos­taa enem­män näky­vil­le, lisäk­si yri­tyk­se­si brän­di­ku­va pysyy eheänä. 

Sisäl­lön naamiointi/cloaking:

Sivus­ton sisäl­töä muu­te­taan sen mukaan, onko kävi­jä haku­ko­ne­bot­ti vai ihmi­nen. Tämä on ehdot­to­mas­ti myös SEO käy­tän­tö­jen mus­tal­la lis­tal­la ja voi joh­taa sivun pois­ta­mi­seen Googlen haku­tu­lok­sis­ta tai sijoi­tus­ten laskemiseen.

5. Toimiva SEO keventää markkinoinnin budjettipainetta

SEO tar­jo­aa pit­kä­ai­kai­sia tulok­sia ilman jat­ku­via mai­nos­ku­lu­ja. Kun sivus­to­si näky­vyys para­nee orgaa­ni­ses­ti, mak­se­tun mai­non­nan tar­ve vähe­nee, ja mark­ki­noin­ti­bud­je­tin varo­ja voi ohja­ta mui­hin kasvualueisiin.

Miten SEO sääs­tää bud­jet­tia käytännössä?

Mak­set­tu mai­non­ta, kuten Google Ads tai some­mai­nok­set, vaa­ti­vat jat­ku­vaa panos­tus­ta, jot­ta lii­ken­ne säi­lyy tasai­se­na. SEO puo­les­taan toi­mii pit­kä­jän­tei­se­nä inves­toin­ti­na: kun verk­ko­si­vus­to saa­vut­taa kor­kean sijoi­tuk­sen haku­tu­lok­sis­sa, se tuo jat­ku­vaa kävi­jä­vir­taa ilman lisä­kus­tan­nuk­sia jokai­ses­ta klik­kauk­ses­ta. Esi­mer­kik­si yri­tys, joka mak­saa klik­ki­koh­tai­sis­ta Google Ads -mai­nok­sis­ta kes­ki­mää­rin 2 euroa per kävi­jä, voi sääs­tää mer­kit­tä­viä sum­mia, jos sen orgaa­ni­nen näky­vyys tuo tuhan­sia kävi­jöi­tä kuu­kau­des­sa ilman lisä­kus­tan­nuk­sia. Pit­kä­ai­kai­nen haku­ko­ne­op­ti­moin­ti vähen­tää riip­pu­vuut­ta mak­se­tus­ta lii­ken­tees­tä ja mah­dol­lis­taa mark­ki­noin­ti­bud­je­tin tehok­kaam­man koh­den­ta­mi­sen esi­mer­kik­si kon­ver­sio-opti­moin­tiin, brän­di­mark­ki­noin­tiin tai uusien asia­kas­seg­ment­tien tavoittamiseen.

6. SEO tuloksien mittaaminen

Kuten sanot­tu SEO:n vai­ku­tuk­set eivät näy heti, vaan haku­tu­los­ten para­ne­mi­nen vaa­tii aikaa ja jat­ku­vaa opti­moin­tia. Yleen­sä ensim­mäi­siä sel­kei­tä muu­tok­sia näky­vyy­des­sä voi­daan havai­ta 3–6 kuu­kau­den sisäl­lä, mut­ta lopul­li­set tulok­set riip­pu­vat kil­pai­lu­ti­lan­tees­ta, toi­mia­las­ta ja teh­tä­vis­tä opti­moin­neis­ta. Haku­ko­neop­ti­moin­nin tehok­kuu­den mit­taa­mi­nen on kes­keis­tä, jot­ta voi­daan arvioi­da, mit­kä toi­men­pi­teet tuot­ta­vat par­hai­ta tulok­sia ja mihin resurs­se­ja kan­nat­taa kohdentaa.

Kes­kei­set SEO-mit­ta­rit, joil­la tulok­sia seurataan:

  • Orgaa­ni­nen lii­ken­ne: Kuin­ka pal­jon verk­ko­si­vus­to­si kävi­jä­mää­rä kas­vaa haku­ko­neis­ta ilman mak­set­tua mai­non­taa? Tämä on yksi tär­keim­mis­tä SEO:n onnis­tu­mi­sen mittareista.
  • Hakusi­joi­tuk­set: Verk­ko­si­vus­ton sijoi­tuk­set tär­keim­mil­lä avain­sa­noil­la ker­to­vat, kuin­ka hyvin opti­moin­ti toi­mii. Muu­tok­set voi­daan seu­ra­ta esi­mer­kik­si Google Search Con­so­len tai SEO-työ­ka­lu­jen, kuten Ahref­sin tai SEM­rus­hin, avulla.
  • Klik­kaus­pro­sent­ti (CTR): Kuin­ka moni käyt­tä­jä klik­kaa sivus­toa­si haku­tu­lok­sis­ta? Kor­kea CTR ker­too, että otsi­kot ja meta­ku­vauk­set ovat houkuttelevia.
  • Sivus­ton käyt­täy­ty­mi­nen: Kuin­ka kau­an kävi­jät viet­tä­vät aikaa sivus­tol­la­si? Hyvä SEO ei tuo vain lii­ken­net­tä, vaan myös kiin­nos­tu­nei­ta ja sitou­tu­nei­ta kävijöitä.
  • Kon­ver­siot ja lii­ke­toi­min­nal­li­set tulok­set: SEO:n ei tuli­si mita­ta vain lii­ken­net­tä, vaan myös sitä, kuin­ka hyvin se tukee lii­ke­toi­min­nan tavoit­tei­ta. Lisään­ty­neet yhtey­de­no­tot, myyn­ti­lii­dit ja verk­ko­kau­pan ostot ker­to­vat SEO:n vaikutuksesta.

SEO ei ole ker­ta­luon­tei­nen pro­jek­ti, vaan jat­ku­va pro­ses­si. Tämän vuok­si sään­nöl­li­nen seu­ran­ta ja ana­ly­soin­ti ovat avai­na­se­mas­sa pit­kän aika­vä­lin menes­tyk­ses­sä. Tär­kein­tä on aset­taa sel­keät tavoit­teet ja vali­ta oikeat mit­ta­rit, jot­ka tuke­vat yri­tyk­sen lii­ke­toi­min­nal­li­sia tavoitteita.

7. UKKK – Useimmin Kublalta Kysytyt Kysymykset SEO:n liittyen

  • Pal­jon­ko SEO mak­saa? Hin­ta riip­puu pro­jek­tin laa­juu­des­ta ja tavoit­teis­ta. SEO on kui­ten­kin inves­toin­ti, joka mak­saa itsen­sä takai­sin ajan myö­tä. Kan­nat­taa odot­taa, että haku­ko­ne­op­ti­moin­ti tulee vie­mään aikaa ja täten palk­ka­ku­lu­ja ja jois­sain tilan­teis­sa SEO työ­taa­kan ulkois­ta­mi­nen ei ole ollen­kaan huo­no vaihtoehto.
  • Uhkaa­ko teko­ä­ly haku­ko­nei­ta? Teko­ä­ly on mul­lis­ta­nut tapaa, jol­la ihmi­set hake­vat tie­toa, mut­ta se ei tule syr­jäyt­tä­mään haku­ko­nei­ta. Laa­duk­kaat ja syväl­li­set verk­ko­si­säl­löt, kuten asian­tun­ti­ja-artik­ke­lit ja videot, säi­lyt­tä­vät arvon­sa, sil­lä teko­ä­ly ei pys­ty tuot­ta­maan tai ana­ly­soi­maan kaik­kea sisäl­töä yhtä tar­kas­ti kuin ihmi­set. Lisäk­si haku­ko­neet kehit­ty­vät itse­kin hyö­dyn­tä­mäl­lä teko­ä­lyä paran­taak­seen haku­tu­los­ten rele­vans­sia ja käyttökokemusta.
  • Kor­vaa­ko somea­lus­tat perin­tei­set haku­ko­neet? Eivät kor­vaa. Vaik­ka eten­kin nuo­ret käyt­tä­jät löy­tä­vät kas­va­vis­sa mää­rin sisäl­töä sosi­aa­li­ses­ta medias­ta, niin somea­lus­to­jen haku­ko­neet eivät tule peit­toa­maan perin­tei­siä haku­ko­nei­ta. Somes­ta etsi­tään tie­tyn­lais­ta sisäl­töä, Tik­Tok toi­mii esi­mer­kik­si hyvin ravin­to­la, loma­koh­de tai resep­ti­vin­keis­sä, mut­ta haku­ko­neis­ta etsi­tään vie­lä suu­rin osa tie­dos­ta ja yri­tys­ten pal­ve­lut, kuten verk­ko­kau­pat, varaus­jär­jes­tel­mät, tai yhtey­den­ot­to­lo­mak­keet toi­mi­vat verk­ko­si­vu­jen kautta.

8. Yhteenveto

SEO on kes­kei­nen osa digi­taa­lis­ta mark­ki­noin­tia. Oikein toteu­tet­tu­na se tuo verk­ko­si­vus­tol­le enem­män lii­ken­net­tä ja kas­vat­taa lii­ke­toi­min­taa. Olit­pa vas­ta aloit­ta­mas­sa haku­ko­neop­ti­moin­tia tai kehit­tä­mäs­sä nykyis­tä stra­te­gi­aa, haku­ko­ne­op­ti­moin­ti aut­taa sinua saa­vut­ta­maan vah­vem­man pai­kan digi­taa­li­ses­sa kilpailuympäristössä. 

Monipuoliset digimarkkinoinnin palvelut Kublalta

Tutustu palvelutarjontaamme tästä!

Grafiikka, jossa piirretyt ihmiset asettelevat palapelin palasia tietokoneen näytölle.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi