SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa hakukoneoptimointia ja sen avulla hankintaan lisää näkyvyyttä ja verkkosivukävijöitä hakukoneista.
Mitkä ovat SEO:n tärkeimmät osa-alueet?
SEO koostuu useasta tärkeästä osa-alueesta eikä niistä mitään tule aliarvioida. SEO työ vaatii kärsivällisyyttä ja systemaattisuutta. Kaiken pohjana on ajatus siitä, miten Googlen algoritmi näkee sivustosi.
Mieti käytettävät avainsanat
Selvitä millä sanoilla haluaisit lisää asiakkaita sivustollesi. On hyvä muistaa sivustosi löytyvän joka tapauksessa omalla “brändisanallasi” esimerkiksi ikkunavalmistaja “Tiivi” löytyy joka tapauksessa omalla avainsanallaan “Tiivi” ja tätä ei tarvitse erikseen optimoida. Sen sijaan on hyvä löytyä esimerkiksi “ikkunaremontti” sanalla. Sanojen etsimisessä on hyvä käyttää apuna avainsanatutkimusta ja tästä löytyy alempana lisää tietoa.
Voit myös kirjoittaa Googleen hakusanan “ikkunaremontti” ja katsoa mitä ehdotuksia saat hakuun liittyen. Näitä sanoja on hyvä optimoida sivustollasi, mikäli teet ikkunaremontteja tässä esimerkkitapauksessa. Alla havainnollistava kuva.
Valitse jokaiselle verkkosivujesi alasivulle oma optimoitava avainsana
On tärkeää valita jokaiselle sivuston alasivulle tietty huolella valittu avainsana. Mikäli käytät kaikkia toimialaasi liittyviä sanoja sekaisin Googlen on vaikea ymmärtää mitä kyseinen välilehti sivuillasi käsittelee. Mikäli olet löytänyt tärkeitä avainsanoja esimerkiksi 20 kpl sivuillesi, niin mieti jokaiselle sanalle oma välilehti. Käytä SEO optimoitua avainsanaa valitsemallasi sivulla yli seitsemän kertaa ja näin tulet varmistamaan myös Googlen ymmärtävän mitä kyseinen sivun osa käsittelee. Näin tulet nousemaan hakutuloksissa ilmaiseksi ensimmäiselle sivulle ja ensimmäisten joukkoon.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Laita otsikot ja kuvaukset kuntoon avainsanan mukaisesti
Google käy sivustoasi jatkuvasti läpi omilla automatisoiduilla roboteilla ja yksi SEOn kannalta tärkeimmistä osa-alueista on sivun metatiedot. Näihin kuuluvat sivuston otsikko ja kuvaus jokaisella yrityksesi sivuston välilehdellä. Metatiedot määritellään sivuston hallintajärjestelmässä ja on yleisesti noin vartin kestävä työ. Eli hyvin nopeastikin hoidettava asia ja näin saat jälleen sivustoasi kammettua ylemmäs Googlen orgaanisissa eli ilmaisissa hakutuloksissa ensimmäisellä hakusivulla toimialaasi koskevilla hauilla.
Linkitykset ovat tärkeä osa SEOn työvaiheita
SEO työn kannalta tärkeä alue on linkin rakennus (engl. link building). Google käyttää linkkejä sivustojen läpikäymiseksi ja ne jakautuu kahteen osa-alueeseen.
Ensimmäisenä mainittakoon ulkoiset linkit, eli muilta sivustoilta yrityksesi sivuille tulevat linkit. Näitä voivat olla esimerkiksi yrityksesi jälleenmyyjiltä, tai kumppaneilta tulevat linkit yrityksesi sivuille.
Toinen linkkien osa-alue on sivustosi sisäiset linkit. Sivuillanne voi olla esimerkiksi yksi välilehti, jolla esitellään palveluitanne. Tältä sivulta voidaan linkata erikseen “ikkunaremontit omakotitaloille” sivustosi välilehdelle ja “ikkunaremontit taloyhtiöille” sivustosi välilehdelle. Tässä on yksi esimerkki sivustosi sisäisille linkeille ja myös tämä sisäinen linkitys auttaa Googlea ymmärtämään sivustosi sisältöä paremmin. Näin nouset jälleen ylemmäksi Googlen ilmaisissa hauissa ja saat enemmän asiakkaita sivustollesi täysin ilmaiseksi SEOn avulla.
Kuvien nimeäminen
Hakukoneet ymmärtävät myös kuvia ja niiden merkitystä. Tämä edellyttää että nimeät sivustosi kuvat havainnollistavalla kuvauksella eli kerrot kuvan nimessä mitä kuva koskee ja käytät kuvauksessa sivun SEO optimointiin tarkoitettua avainsanaa. Esimerkiksi mies asentamassa ikkunaa paikoilleen tarkoittaisi kuvan nimenä “Ikkunoiden asentaminen”. Kuville kannattaa siis antaa sopivat nimet sivuston hallintajärjestelmässä ja näin saat yrityksesi kuvat useiden potentiaalisten asiakkaiden näkyviin. Lisäksi yrityksesi kotisivujen orgaaninen näkyvyys nousee jälleen kerran Googlessa etusivun yläosiin, sekä saat lisää potentiaalisia yrityksiä sivuillesi ottamaan yhteyttä.
Sivuston tekninen optimointi
Sivustoa on hyvä optimoida myös teknisestä näkökulmasta ja yleisimmin tämä on nopeimmin tehtävä SEO osa-alue. Eli voit yleisimmin käyttää tähän yrityksesi kotisivujen ylläpitäjää, jolle nämä tehtävät ovat yleisimmin rutiinilla tehtäviä SEO tehtäviä.
Tärkeimpiä teknisen optimoinnin tehtäviä ovat
URL-osoitteiden käyttäminen SEO:ssa on myös tärkeässä roolissa
Myös sivuston verkkotunnuksen “ikä” on merkityksellinen asia SEO:n näkökulmasta
Viimeisenä mainittakoon sivuston käytön optimointi myös mobiililaitteille ja tablet-tietokoneille
Miten kannattaa aloittaa SEO:n tekeminen?
Yksinkertaisin tapa SEO työn aloittamiseen on kouluttaa omaa henkilöstöä ymmärtämään miten saadaan yrityksesi sivustoa paremmin näkyviin Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Mikäli SEO tehtäviä halutaan oppia ymmärtämään nykyistä paremmin kannattaa sitouttaa oma henkilöstö esimerkiksi koulutuksella, josta on hyötyä yritykselle ja henkilöstölle.
Jos tarvitset apua sivustosi hakukoneoptimoinnin kanssa, ota rohkeasti yhteyttä!
Yrityksen markkinointi ja internet-mainonta pitää sisällään tänä päivänä lukemattoman määrän erilaisia vaihtoehtoja, ja uusia kanavia tulee jatkuvasti lisää. Jopa digitoimiston tekevän yrityksen on vaikea valita sopivat kanavat sähköiseen markkinointiin ”perinteisten” ja ”uusien” kanavien joukosta. ”Digimarkkinoinnin” asiantuntijoilla on monesti tapana mennä myyntipuheissaan melko syvälle digitaalisen markkinoinnin termistöön ja käyttää paljon lyhenteitä. Suuri osa näistä termeistä voi olla […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.