Orgaaninen kasvu yrityksen Google-hakutuloksissa tarkoittaa lyhyesti sitä, että tulet saamaan lisää yhteydenottoja Googlesta ilmaiseksi, kuukausittain tai jopa päivittäin. Pidemmin selitettynä orgaaninen kasvu tarkoittaa sitä että yrityksesi tulee olemaan toimialaasi liittyvissä hauissa mahdollisimman korkealla Googlen hakutuloksissa. Tästä johtuen tulet saamaan lisää kävijöitä yrityksesi kotisivuille jatkuvasti. Ja lopulta mitä enemmän saat potentiaalisia asiakkaita yrityksesi sivustolle niin sitä enemmän tulet saamaan yhteydenottoja ja kauppoja ja lopulta liikevaihtoa yrityksellesi. Eli orgaaninen kasvu on erittäin tärkeä tuki yrityksen digitaaliselle markkinoinnille.
Orgaaninen kasvu - mitä se tarkoittaa?
Orgaaninen kasvu tarkoittaa siis yrityksen kotisivun kehittämistä niin että saatte enemmän uusia potentiaalisia asiakkaita Googlesta. Orgaanista kasvua voidaan tavoitella lähinnä sisällöntuotannolla eli mitä enemmän sisältöä yrityksesi sivustolla on niin sitä enemmän tulet saamaan lisää asiakkaita Googlen orgaanisten hakutulosten perusteella. Eli enemmän sisältöä - parempi sijoitus Googlessa. Tätä voidaan myös kutsua Googlen hakukoneoptimoinniksi, mutta kyse on silti orgaanisesta kasvusta vaikka nimike onkin erilainen ja hyvin käytetty liittyen digimarkkinoinnin yhteen tärkeimmistä tavoista.
Miksi orgaaninen kasvu on hyvä asia yritykselle?
Orgaaninen kasvu on hyvä asia yritykselle koska asiakkaita voidaan haalia useilla eri tavoilla ja näistä 99% on maksullisia jollain tavalla mutta orgaaninen kasvu voidaan saavuttaa jopa ilmaiseksi. Tämä tarkoittaa sitä että esimerkiksi yrityksesi laatimat esitteet voidaan esimerkiksi lisätä suoraan tekstinä yrityksesi verkkosivuille. Tämä on pelkistetty esimerkki mutta voit siis lisätä yrityksesi kotisivuille jo kaikkea jo olemassa olevaa sisältöä ja näin tulet saamaan lisää orgaanista kasvua.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Digimarkkinoinnissa voidaan käyttää asiakkaiden hankintaan esimerkiksi näitä kanavia:
- Google Ads-mainonta → maksullista
- Google YouTube-mainonta → maksullista
- Google Display Network-bannerimainonta → maksullista
- Google Gmail-mainonta → maksullista
- Facebook-mainonta → maksullista
- Instagram-mainonta → maksullista
- LinkedIn-mainonta → maksullista
- Twitter-mainonta → maksullista
Käytännössä orgaaninen kasvu voidaan koittaa saada tapahtumaan myös sosiaalisen median kanavissa, mutta ainoastaan LinkedInissa voidaan tavoittaa tällä hetkellä paljon väkeä orgaanisella sisällöntuotannolla. Mutta kuinka moni näistä tavoitetuista henkilöistä koskaan ottaa yhteyttä? Yleisesti aniharva, mikäli et ole freelancer joka myy palveluitaan muutamalla sadalla eurolla ja voi kontaktoida asiakkaitaan kolme päivää ja tuloksena yksi kauppa. Suurimmalla osalla ei tähän ole varaa ja suosittelemme vahvasti käyttämään aikaa orgaanisen kasvun varmistamiseen Googlessa.
Tämä ei tarkoita sitä etteikö aktiivisuus myös sosiaalisen median kanavissa olisi hyväksi - se on jopa välttämätöntä. Mutta asiakas tulee lopulta luultavasti etsimään palveluitasi Googlesta ja myös sieltä sinun on löydyttävä mieluusti sekä Google Ads/AdWords-mainonnalla ja lisäksi myös orgaanisilla tuloksilla. Tämän jälkeen tulet varmasti saamaan asiakkaan myös osittain sosiaalisen median avulla.
Orgaaninen kasvu vs Googlen maksullinen hakusanamainonta
Orgaaninen kasvu ja Googlen maksullinen hakusanamainonta ovat kummatkin tärkeitä ja toisiaan tukevia vaihtoehtoja. Eroja on useita mutta ehkä tärkeimpiä eroja on esimerkiksi se että orgaaninen kasvu vaatii välttämättä myös yrityksen oman henkilöstön ajankäyttöä koska digimarkkinointiin perehtyneet kumppanit eivät ole tietoisia mitä yrityksesi sisällä tapahtuu. Yrityksesi oman henkilöstön aikaa siis tarvitaan välttämättä orgaanisen kasvun saavuttamiseksi.
Googlen maksullinen hakusanamainonta taas voidaan helpostikin ulkoistaa ja saat nopeasti tuloksia kumppanisi avulla. Myös Kublan tiimi tekee Googlen sertifioituna partnerina Googlen hakusanamainontaa. Voit siis saada maksullisella hakusanamainonnalla tuloksia jopa muutamissa päivissä mainonnan aloittamisesta kun taas orgaaninen kasvu vaatii kuukausia aikaa ja yleisimmin satoja käytettyjä työtunteja mikäli halutaan merkittäviä tuloksia aikaiseksi.
Miten saan orgaanista kasvua lisää?
Kuten edellä on mainittu niin orgaaninen kasvu vaatii uutta sisältöä yrityksesi kotisivuille ja samalla on hyvä varmistua että käytätte varmasti avainsanoja joita asiakkaanne käyttävät tehdessään hakuja toimialaanne liittyen Googlesta. Tämän voit varmistaa avainsanatutkimuksella. Mikäli haluat että yrityksesi orgaaninen kasvu kehittyy vauhdilla ja saat uusia asiakkaita niin ota Kublan asiantuntevaan tiimiin yhteyttä ala olevalla lomakkeella nyt!
Ota yhteyttä!