Google Analytics seurantakoodi tarkoittaa lyhyttä koodia joka lisätään yritysten kotisivuille. Tämän jälkeen voidaan analytiikasta seurata suoraan jokaisen asiakkaan liikkeitä yrityksen kotisivuilla. Tämä taas mahdollistaa mainonnan optimoinnin ja samalla voidaan päätellä tuottavatko yrityksen verkkosivut juuri nyt kauppaa/yhteydenottoja ja mikäli yhteydenottoja ei tällä hetkellä saada niin asia voidaan korjata analytiikkaa tarkastelemalla.
Google Analytics seurantakoodi yrityksen liiketoiminnassa
Google Analytics seurantakoodi on tänä päivänä standardi ja sen on yksinkertaisesti löydyttävä jokaisen yrityksen kotisivuilta. Muussa tapauksessa digitaaliseen markkinointiin on täysin turhaa panostaa koska mainontaa ei voida optimoida tulosten perusteella. Olemme huomanneet useiden yritysten myös tekevän digimarkkinointia ilman jatkuvaa ja tarkkaa tulosten seurantaa ja niiden perusteella tehtäviä korjauksia.
Google Analytics seurantakoodi auttaa vain siinä tapauksessa että tuloksia seurataan jatkuvasti ja huomattujen tulosten perusteella tehdään jatkuvasti tarvittavia toimenpiteitä mainontaan. Mikäli yrityksesi markkinointia ei tällä hetkellä tarkastella vähintään kuukausittain myynnin ja johdon tasolla niin suosittelemme vahvasti määrittelemään Google Analytics seurantakoodin ja lisäksi johdon raportoinnin joko inhousena tai vastaavasti esimerkiksi Kublan asiantuntijatiimi voi auttaa näissä asioissa ja saatte tarkan analytiikan ja raportoinnin jo seuraavina viikkoina kuntoon!
Pyydä apua Kublalta!
Miksi asiakkaita pitäisi seurata yrityksen verkkosivuilla?
Google Analytics seurantakoodi auttaa jäljittämään ja seuraamaan asiakkaita yrityksesi verkkosivuilla ja tämän on ensiarvoisen tärkeää tulosten aikaan saamiseksi digimarkkinoinnilla. Toisaalta seurataanhan asiakkaita kivijalkamyymälöissä ja messuillakin joten onhan normaalia seurata asiakkaita myös verkkosivuillasi. Digimarkkinoinnin tavat ovat kuitenkin perinteiseen mainontaan verrattuna niin uudenlaisia että jatkuva kuukausittainen seuranta ja parannustoimenpiteet ovat hieman vieraita vielä suurimmalle osalle yrityksiä. Nyt onkin hyvä aika kehittää omaa markkinointia ja ottaa digimarkkinoinnin ja kotisivujen kävijäliikenteen seuranta esille myös yritysten johtoryhmässä kuukausittain. Digitaalinen kanava on myyntikanava myös mikäli yritys tekee tarpeeksi töitä sen kehittämiseksi.
Miten Google Analytics seurantakoodi lisätään?
Google Analytics seurantakoodi lisätään hyvin nopeasti yrityksen verkkosivuille ja ohjeet löydät täältä. Se voidaan lisätä suoraan sivuston koodiin, erillisen asennettavan lisäosan avulla tai käyttämällä taginhallintajärjestelmää, kuten Google Tag Manageria. Mikäli kuitenkin haluat apuja tämän toimenpiteen suorittamiseksi niin kysy Kublan tiimiltä apuja tarvittaessa ja autamme mieluusti. Kyseessä on asiantuntijalta maksimissaan kahden tunnin työ ja se tarvitsee tehdä vain yhden kerran joten järkevintä voi olla käyttää Kublan tiimiä tai vaihtoehtoisesti kotisivujesi ylläpitäjää. Näin et turhaan itse opettele asiaa jota et tule enää koskaan tarvitsemaan.
Miten analytiikkaa kannattaa seurata?
Google Analytics seurantakoodi kannattaa asettaa sivuille koska ainoastaan se mahdollistaa seurannan yrityksesi kotisivuilla. Tärkeimpiä seurattavia asioita ovat yleisimmin:
- Kävijämäärä
- Uudet kävijät
- Kuinka montaa eri sivua kävijät yleensä selailevat
- Kauanko asiakkaat viihtyvät sivuilla
- Kuinka monta sähköpostia saat sivustosi kautta
- Kuinka monta puhelinsoittoa saat sivustosi kautta
- Kuinka monta yhteydenottolomaketta saat sivustosi kautta
- Kuinka monta uutiskirjeen tilaajaa saat sivustosi kautta
- Kuinka monta pdf-latausta saat sivustosi kautta
- Kuinka moni on lukenut yritykses blogia
Verkkokauppiaalle tärkeitä seurattavia on myös ostojen määrät
- Kuinka monta ostosta tuli Facebookista
- Kuinka monta ostosta tuli Googlen orgaanisesta hausta
- Kuinka monta ostosta tuli Googlen maksullisen mainonnan kautta
- Kuinka monta ostosta tuli Instagramista
- Kuinka monta ostosta tuli LinkedInista
- Kuinka monta ostosta tuli linkkaavan liikenteen kautta
- yms.
Opi lisää aiheesta Kublan Analytics-koulutuksessa
Miten saan seurannan käyttöön heti?
Seuranta on asiantuntijalta hyvin helppo lisätä yrityksesi kotisivuille ja Google Analytics seurantakoodi on mahdollisesti helpointa lisätä yrityksesi kotisivujen ylläpitäjältä. Koodin lisäämisen lisäksi on tärkeää myös määritellä halutut tavoitteet (yllä listatut) ja siihen yleensä tarvitaan asiantuntevaa digimarkkinoinnin asiantuntijaa.
Yllä mainittujen tavoitteiden lisäksi on äärimmäisen tärkeää laatia kuukausittainen raportti jonka avulla yrityksesi henkilöstö/markkinointi voi päätellä miten markkinointi on toiminut edellisen kuukauden aikana. Ota nyt yhteyttä mikäli tarvitset apuja Google Analytics seurantakoodin lisäämisessä tai tavoitteiden asettamisessa!