Aloittaessaan Google-mainonnan, moni miettii miten sen avulla saa asiakkaita, tuleeko asiakkaiden hankinta kalliiksi ja paljonko siitä kannattaisi maksaa. Suoraa vastausta tähän ei pysty antamaan. Tämä johtuu siitä, että jotkut yritykset käyttävät 100 euroa kuukaudessa, toisilla on tarve käyttää 10 000 euroa. Voimme vain antaa vinkkejä paljonko Google -mainontaan kannattaa sijoittaa. Lähtiessäsi miettimään budjettia mainontaan ja mitä tämä tulee loppupeleissä maksamaan, mieti kuinka paljon mainonnalla voit tehdä uutta liikevaihtoa niin että se tulee kannattavasti. Tässä blogissa avaamme hieman enemmän, miten kannattaa lähteä Google-mainonnan budjetointia lähestymään ja mistä hinnat oikein koostuvat.
Moni yritys kuvittelee että Google-mainontaan täytyy laittaa tuhansia euroja joka kuukausi. Voit aloittaa niin pienellä budjetilla kuin itse haluat, vaikka juuri sillä 100 euroa kuukaudessa. Google-mainonnassa et maksa turhasta, maksat ainoastaan siitä kun joku klikkaa mainostasi. Et maksa Googlelle yhtään mitään ellet saa kävijää verkkosivuillesi. Mainonnan ollessa mitattavaa, näet tarkasti mihin rahasi ovat menneet ja mitä niillä on saavutettu. Käyttäessäsi Google Analytics-työkalua sivustovierailijoiden seuraamiseen, pystyt katsomaan kuinka moni näki mainoksesi, kuinka moni vieraili sivustollasi mainoksista, montako liidiä/myyntiä sait mainoksista, mikä oli tuottoprosentti suhteessa kuluihin jne.
Kun olet tullut siihen tulokseen että sinunkin kannattaisi kokeilla Google-mainontaa, täytyy sinun päättää teetkö mainontaa itse vai ulkoistatko sen toiselle yritykselle? Google mainosten hinta koostuu 2 asiasta: Google -mainonnan ammattilaisen työstä, ja Googlen klikkaushintaveloituksista.
Ammattilaisten työn hinta, hallinnointipalkkio, on summa jonka digitoimisto veloittaa tilisi optimoinnista kuukaudessa. Se voi olla mitä vaan 50 – 2000 euron väliltä, siksi onkin tärkeää valita digimarkkinoinnin kumppani tarkasti. Hyvin valitulla kumppanilla saat yleensä myös lisättyä myyntiä vaikka kumppanin hallinnointipalkkioon joutuisikin sijoittamaan enemmän. Jos teet mainontaa itse, ilman minkäänlaista osaamista, tulet luultavasti heittämään rahaa hukkaan. Google-mainonnan aloittamisessa kannattaa siis selvittää, että osaat varmasti tehdä sitä, tai sitten kannattaa miettiä sijoittamista digitaalisen markkinoinnin kumppaniin.
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Tärkeää on tietää tehdessäsi Google-mainontaa heitätkö rahaa hukkaan vai tavoitatko oikeat asiakkaat mainonnallasi? Hakukonemainontaa käynnistäessä tulee määritellä, millä sanoilla Googlessa halutaan näkyä. Kyse on avainsana-analyysistä, jolla etsitään sanoja, joita oikea kohderyhmä käyttää Googlessa yrityksen tarjoamia palveluita etsiessään. Mikäli avainsanoja ei määritetä ajatuksella, voit saada hakukonenäkyvyyttä avainsanoille joilla kukaan ei tee hakuja Googlessa tai joilla Googlen käyttäjät etsivät jotain aivan muuta.
Hakukoneoptimoinnista poiketen Google Ads -mainontaa voidaan tehdä rinnakkain useammalla avainsanalla ja siksi joissain tapauksissa markkinointia voidaan hyödyntää myös hakukoneoptimointiin sopivien avainsanojen etsimiseen.
Google Ads -mainontaa pidetään todella kalliina ja se johtuu usein siitä, että kampanjoita ei suunnitella kunnolla ja sitä ei osata käyttää oikein. Google Ads -hakukonemainonta on kustannustehokasta ja toimii parhaiten silloin kun:
Mainonnan tehokkuus ja klikkien hinnat nimittäin selviävät oikeastaan vain kokeilemalla. Kun kampanja on käynnissä, alkaa syntyä tilastoa, esimerkiksi verkkoajanvarausten määrä per 100 mainosklikkiä. Aloita kohtuullisella budjetilla varmistaaksesi mainonnan positiivisen tuoton, ja kuitenkin niin suurella, että syntyy tilastoja. Määrätietoisuudella ja isommalla sijoituksella saat esimerkiksi kuukauden aikajaksolla oikeaa dataa päätöksenteon perusteeksi. Mieti aina, että onko Google-mainonta kannattavaa toiminnassasi? Kerätessäsi tietoa pystyt tekemään valistuneita päätöksiä, kuinka jatkaa ja kehittää mainontaasi. Kun olet varmistanut, että mainontasi toimii ja tuottaa Googlessa, voit lähteä sijoittamaan enemmän rahaa siihen ja näin teet mainonnastasi tuottoisaa.
Aloita aina Google-mainonta muutaman viikon testijaksolla, jotka toimivat sellaisella budjetilla, jonka voit vaikka hävitä. Muista yhdistää mainonta Google Analyticsiin ja kerätä dataa mainonnan hankkiman liikenteen käyttäytymisestä verkkopalvelussasi. Kokeile useita mainostekstiversioita ja kehitä mainontaa jatkuvasti. Tarkkaile myös, että Google-mainontaan käyttämäsi rahat tulevat takaisin ja saat mainonnasta kaiken tarvittavan irti. Jos uskot, että yrityksesi hyötyy enemmän, kun ulkoistat Google-mainonnan teon sertifioiduille digimarkkinoinnin ammattilaisille pidä meidät mielessä. Me Kublalla ainakin pidämme huolen, että saat rahoillesi vastinetta. Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.