Kohdentamalla mainokset juuri oikealle yleisölle mainostaja vähentää hukkanäyttöjä säästäen mediabudjettia ja saa nopeammin tuloksia. Tehokas kohdentaminen ratkaisee yli 50% mainonnan onnistumisesta, loput on mainossisältöjen kehittämistä. Millaisia kohdennuksia pk-yritys voi siis tehdä Suomessa?
Kohdeyleisöjen rakentaminen on yhdistelmä luovia ratkaisuja, testaamista ja tuuria. Käydään läpi muutamia kohdentamisen keinoja, joilla mainostaja voi lähteä haarukoimaan itselleen sopivaa yleisöä. Toivottavasti nämä esimerkit avaavat keinovalikoimaa ja rohkaisee testailemaan erilaisia kohdentamisen välineitä.
Facebookin kohdentaminen täältä voit lukea lisää Facebook-kohdentamisesta. on sukeltamista potentiaalisten asiakkaiden arkeen. Valittu kanava tarjoaa sekä väylän mitä kautta tavoittaa asiakkaat että kohdennusmäärittelyt, joilla parantaa mainonnan osuvuutta.
Facebook on kohdentamisessa todennäköisesti taitavin kaikista kanavista. Yrityksen itsensä omistaman datan hyödyntäminen on useimmin se varmin keino luoda laadukkaita yleisöjä. Luomalla näistä yleisöistä ns. kaltaiset, eli lookalike-yleisöjä, yritys saa käyttöönsä tehokkaan algoritmin määrittämän yleisön, joka sisältää kaikki Facebook-/Instagram-käyttäjät, jotka ovat samankaltaisimpia yrityksen oman asiakaslistan jäsenten kanssa.
Mutta on digikanavissa muitakin kohdennuskeinoja. Erityisesti uusien tuotteiden lanseerauksessa voi olla järkevää kokeilla näitä keinoja, sen sijaan että käytetään vanhaan asiakaskuntaan pohjautuvaa kohdennusmäärittelyä.
Poissulkumenetelmä tarjoaa runsaasti nokkelia keinoja tarkentaa kohdeyleisöä. Tässä muutamia esimerkkejä, joilla kohdennukset muuttuvat basic-tasolta uutta avaaviksi.
Uudelleenmarkkinointi on myös kohdentamisen väline, vaikkei sitä aina sellaiseksi mielletäkään. Omalla verkkosivustollasi käyneet ovat kuitenkin erityisen tarkka kohdeyleisö: valmiiksi seuloitunut osanen kaikkia netin käyttäjiä, jotka ovat päätyneet sivustollesi eri reittejä pitkin.
Tätä yleisöä ei kannata jättää hyödyntämättä vaan rohkeasti tavoitella heidän huomiotaan. Harva verkkosivustolla kävijä kuitenkaan on heti ostamassa tuotteita ja palveluita, joita siellä tarjotaan, vaan on todennäköisemmin vasta kartoittamassa tarjolla olevaa valikoimaa.
Tämä on juuri sinulle avautuva paikka päästä puhuttelemaan heitä omalla räätälöidyllä viestilläsi – kilpailijoillasi tätä kohdennusmahdollisuutta ei ole.
LinkedInissä kohdentaminen yrityksille ilman CRM-dataa. LinkedIn mahdollistaa myös kohdentamisen ilman kattavaa asiakasrekisteriä – voit olla esimerkiksi start-upin markkinointipäällikkö tai yrityksesi ei ole vielä huomannut asiakasrekisterin arvoa markkinoinnin välineenä.
LinkedInin “company match” kohdentaminen on erinomainen keino rakentaa kohdeyleisö perinteisellä “Menen nettiin ja listaan potentiaalisten asiakkaiden verkkosaitit exceliin” -meiningillä. Tämä lista on sitten ladattavissa LinkedIniin yleisöksi ja voit kohdentaa mainontaa vaikkapa kaikille näissä yrityksissä työskenteleville, ketkä sattuvat olemaan tietenkin LinkedIn-käyttäjiä.
Voit myös halutessasi kaventaa mainontasi näkyvyyttä rajaamalla kohdeyleisöä tiettyyn tasoon johtoportaassa tai vaikka tietyt tittelit omaaville. Lähinnä tässä on rajana mainostettava tuote ja liian pieneksi kaventuva yleisö. Onneksi LinkedInin mainostyökalu kertoo yleisön koon ja pystyt arvioimaan onko koko rajautunut liian pieneksi.
Yksi huomionarvoinen seikka on se, että liian tiukasti mainontaa ei kannata kohdentaa pelkästää ylimpään johtoon: yrityksessä on usein mielipidevaikuttajia, kenellä on myös sanansa sanottava uuden palvelun/tuotteen käyttöönotossa. Ja firman pikkupomosta voi tulla seuraavalla ylennyskierroksella isompi pomo – ja jos mainontasi ei ole koskaan näkynyt kyseiselle henkilölle tätä ennen, on riskinä joutua “never heard” -kategoriaan.
Näillä kohdentamisen keinoilla pääset jo hienosti eteenpäin ja erotut eduksesi kilpailijoista – vähintäänkin säästät rajallista mediabudjettiasi ja voit käyttää sitä useampien mainosnäyttöjen saamiseen juuri oikealle yleisölle kohdennettuna. Muista siis seuraava vinkki: Oikealla tavalla rajattu yleisö, useista eri vinkkeleistä lähestyvät mainosviestit riittävällä volyymilla ja nokkela viesti (eli luova ratkaisu) ovat onnistuneen mainonnan resepti.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.