Google-mainonta 2025: Uudet työkalut ja trendit – Kublan vinkit 

Haku­ko­ne­mark­ki­noin­ti \ Haku­ko­neen mak­sul­li­set kei­not \ Google mai­non­ta \ Google-mai­non­ta 2025: Uudet työ­ka­lut ja tren­dit – Kublan vinkit

Vuon­na 2025 Google-mai­non­ta perus­tuu yhä enem­män dynaa­mis­ten kam­pan­joi­den ja teko­ä­ly­poh­jais­ten työ­ka­lu­jen ympä­ril­le. Lue Kublan vin­kit ja hyö­dyn­nä uusim­mat rat­kai­sut tehok­kaas­ti mainonnassa. 

Google-mai­non­nan uusim­mat työ­ka­lut ja tren­dit tar­joa­vat ennen­nä­ke­mät­tö­miä mah­dol­li­suu­ksia tavoit­taa asiak­kaat tehok­kaas­ti – ja samal­la sääs­tää aikaa ja resurs­se­ja. Teko­ä­ly, moni­ka­na­vai­suus ja immer­sii­vi­set koke­muk­set ovat nyt keskiössä.

Performance Max: Monikanavaisuuden kuningas

Per­for­mance Max (PMax) -kam­pan­jat ovat kehit­ty­neet entis­tä älyk­kääm­mik­si. Vuon­na 2024 nii­hin lisät­tiin kausi­muok­kauk­set ja opti­moin­ti­suo­si­tuk­set-osio (recom­men­da­tions), joka antaa reaa­liai­kai­sia suo­si­tuk­sia kam­pan­jan tehos­ta­mi­sek­si. Kausi­muok­kauk­set (sea­so­na­li­ty adjust­ments) ovat manu­aa­li­sia sää­tö­jä, joi­den avul­la mai­nos­ta­jat voi­vat opti­moi­da Per­for­mance Max -kam­pan­joi­ta lyhy­tai­kai­siin kysyn­nän muu­tok­siin, kuten alen­nus­myyn­tei­hin tai kam­pan­ja­kausiin. PMax yhdis­tää sau­mat­to­mas­ti Googlen kaik­ki alus­tat – haku­ko­neen, You­Tu­ben, Displayn, Disco­ve­rin ja Gmai­lin. PMax kam­pan­jat hyö­dyn­tä­vät koneop­pi­mis­ta saa­vut­taak­seen par­haat mah­dol­li­set tulok­set mai­non­taa kohdistaessa.

Kublan vink­ki: Hyö­dyn­nä Per­for­mance Max -kam­pan­joi­den auto­maa­tio­ta tehok­kaas­ti mää­rit­tä­mäl­lä sel­keät lii­ke­toi­min­ta­ta­voit­teet, kuten kon­ver­sioi­den mak­si­moin­ti, tai lii­dien gene­roin­ti. Seu­raa Googlen opti­moin­ti­suo­si­tuk­sia sään­nöl­li­ses­ti ja tee suo­si­tel­lut toi­men­pi­teet – Google rapor­toi, että 10 pis­teen paran­nus suo­si­tuk­sis­sa (mak­si­mi­pis­teet 100) voi nos­taa kon­ver­sioi­ta jopa 14 %. Lisäk­si var­mis­ta, että käy­tät laa­duk­kai­ta mai­nos­ma­te­ri­aa­le­ja (kuvia, videoi­ta ja teks­te­jä), sil­lä teko­ä­ly opti­moi mai­non­taa näi­den pohjalta.

Google-mainonta ja data-analytiikka vuonna 2025

Google -mai­non­nan kehit­tyes­sä myös data-ana­ly­tii­kan kei­not muut­tu­vat yhä moni­ka­na­vai­sem­mik­si. Vuo­si 2025 tuo mark­ki­noin­tiin uusia mah­dol­li­suu­ksia mm. uusien teko­ä­ly­poh­jais­ten Mark­ki­noin­ti­mix -mal­lin­nus­työ­ka­lu­jen (MMM) kautta. 

Mikä on Markkinointimix -mallinnustyökalu? (MMM)

Mark­ki­noin­ti­mixin mal­lin­nus­työ­ka­lut (Mar­ke­ting Mix Mode­ling, MMM) ovat kehit­ty­nei­tä ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lu­ja, joi­ta käy­te­tään arvioi­maan eri mark­ki­noin­ti­ka­na­vien koko­nais­hyö­tyä lii­ke­toi­min­nal­le. MMM hyö­dyn­tää his­to­rial­lis­ta dataa, tilas­tol­lis­ta mal­lin­nus­ta ja teko­ä­lyä arvioi­dak­seen, miten eri mai­nos­ka­na­vat vai­kut­ta­vat myyn­tiin ja asia­kas­pol­kuun. Tämä aut­taa yri­tyk­siä koh­den­ta­maan bud­jet­tin­sa tehok­kaam­min ja opti­moi­maan kam­pan­ja­stra­te­gioi­ta pit­käl­lä aikavälillä.

Perin­tei­ses­ti MMM-työ­ka­lut ovat vaa­ti­neet suu­ria tie­to­mas­so­ja ja pal­jon aikaa kulut­ta­vaa manu­aa­lis­ta ana­lyy­siä, mut­ta uusien teko­ä­ly­poh­jais­ten työ­ka­lu­jen, kuten Googlen Meri­dia­nin, avul­la mal­lin­nuk­sia ei tar­vit­se enää teh­dä manuaalisesti.

Meridian: markkinointimix -mallinnustyökalu 

Meri­dian on Googlen kehit­tä­mä uusi avoi­men läh­de­koo­din teko­ä­ly­poh­jai­nen mark­ki­noin­ti­mixin mal­lin­nus­työ­ka­lu, joka yhdis­tää eri mark­ki­noin­ti­ka­na­vien datan yhdek­si koko­nai­suu­dek­si. Sen avul­la yri­tyk­set voi­vat ana­ly­soi­da, mit­kä mai­nos­ka­na­vat ja -stra­te­giat tuot­ta­vat par­hai­ta tulok­sia ja opti­moi­da bud­je­toin­ti­aan dynaa­mi­sem­min kuin perin­tei­sil­lä MMM-malleilla.

Toi­sin kuin aiem­mat manu­aa­lis­ta ana­lyy­siä vaa­ti­vat MMM-mal­lit, Meri­dian käyt­tää koneop­pi­mis­ta ja teko­ä­lyä auto­maat­ti­seen mal­lin­nuk­seen, mikä nopeut­taa pro­ses­sia ja vähen­tää datan käsit­te­lyyn kulu­vaa aikaa. Se tar­jo­aa mark­ki­noi­jil­le syväl­li­sem­pää tie­toa eri mai­nos­ka­na­vien yhteis­vai­ku­tuk­sis­ta, mikä mah­dol­lis­taa tar­kem­man ja jous­ta­vam­man bud­je­toin­nin muut­tu­vis­sa markkinatilanteissa.

Meri­dian sopii eri­tyi­ses­ti yri­tyk­sil­le, jot­ka panos­ta­vat laa­jas­ti moni­ka­na­vai­seen mark­ki­noin­tiin ja halua­vat ymmär­tää syväl­li­sem­min inves­toin­tien­sa tuot­toa. Se ei kui­ten­kaan ole yksit­täis­ten kam­pan­joi­den opti­moin­ti­työ­ka­lu, vaan sen avul­la voi­daan mal­lin­taa pit­kän aika­vä­lin stra­te­gi­sia pää­tök­siä ja bud­je­tin jaka­mis­ta eri kana­vien kes­ken. On myös hyvä huo­mioi­da, että Meri­dian on suun­ni­tel­tu eri­tyi­ses­ti yri­tyk­sil­le, joil­la on käy­tös­sään riit­tä­vän suu­ri mark­ki­noin­ti­bud­jet­ti ja moni­ka­na­vai­nen mainosstrategia.

Demand Gen: Visuaalisuus ja sosiaalinen ote

Demand Gen -kam­pan­jat kor­vaa­vat osit­tain Disco­ve­ry Ads -kam­pan­joi­ta ja tuo­vat visu­aa­li­ses­ti rik­kaat mai­nok­set You­Tu­be Short­siin, Disco­ver-syöt­tee­seen ja Gmai­liin teko­ä­ly­poh­jai­sen koh­den­ta­mi­sen avulla. 

Miten Demand Gen muuttaa Google-mainontaa?

  • Pai­no­tus video- ja kuva­mai­nok­siin, eri­tyi­ses­ti You­Tu­be Short­sin mer­ki­tys kasvaa
  • Auto­maat­ti­nen koh­den­ta­mi­nen, jos­sa teko­ä­ly opti­moi mai­nos­ja­ke­lua reaaliaikaisesti
  • Lyhyem­pi osto­pol­ku, sil­lä Shop­ping-kam­pan­jat ja toi­min­ta­ke­ho­tuk­set ohjaa­vat suo­raan konversioon
  • Kil­pai­li­ja some-mai­non­nal­le, sil­lä Google tavoit­te­lee samo­ja ylei­sö­jä kuin Face­book ja TikTok

Kublan vink­ki:

  • Luo lyhyi­tä, kou­kut­ta­via videoi­ta You­Tu­be Shortsiin
  • Hyö­dyn­nä teko­ä­ly­poh­jais­ta kohdentamista
  • Ase­ta sel­keät kon­ver­sio­ta­voit­teet ja seu­raa tuloksia
  • Yhdis­tä Demand Gen osak­si remarketing-strategiaa

Google-mainonta ja evästeettömyys: Uudet standardit

Kol­man­nen osa­puo­len eväs­tei­den pois­ta­mi­nen Chro­mes­ta alkoi vuon­na 2024, ja vuon­na 2025 Google panos­taa entis­tä enem­män Topics API:hin ja teko­ä­ly­poh­jai­seen koh­den­ta­mi­seen. Tämä muut­taa uudel­leen­mark­ki­noin­tia ja mai­no­sy­lei­sö­jen raken­ta­mis­ta, mut­ta avaa myös uusia mahdollisuuksia.

Kublan vink­ki: Siir­ry eväs­teet­tö­mään maa­il­maan akti­voi­mal­la Google Sig­nals ja kerää­mäl­lä ensi­kä­den dataa (esim. uutis­kir­je­ti­lauk­set, asia­kas­tie­to­kan­nat). Voit tar­kas­taa onko tämä jo käy­tös­sä mene­mäl­lä Google Ana­ly­tic­sin hal­lin­noin­ti­nä­ky­mään, ja siel­tä Data col­lec­tion / Tie­to­jen keruu -kohtaan. 

Paikalliset inventaarimainokset: Fyysinen kauppa verkkoon

Vuon­na 2024 Google toi pai­kal­li­set inven­taa­ri­mai­nok­set (Local Inven­to­ry Ads) 23 uuteen maa­han, Suo­mi mukaan lukien. Tämä työ­ka­lu yhdis­tää fyy­si­sen kau­pan varas­ton Googlen haku­tu­lok­siin ja Map­siin, mikä on eri­tyi­sen arvo­kas­ta vähit­täis­kau­poil­le ja palveluntarjoajille.

Kublan vink­ki: Jos yri­tyk­sel­lä­si on kivi­jal­ka­myy­mä­lä, integroi varas­to­tie­to­si Google Merc­hant Cen­te­riin ja akti­voi pai­kal­li­set inven­taa­ri­mai­nok­set. Var­mis­ta, että Google My Busi­ness -pro­fii­li­si on ajan tasal­la, sil­lä asiak­kaat näke­vät reaa­liai­kai­sen saa­ta­vuu­den ja ohjeet myymälään. 

Tulevaisuuden trendit: AR ja äänihaku

Vaik­ka ne eivät ole vie­lä täy­sin val­ta­vir­taa, lisät­ty todel­li­suus (AR) ja ääni­ha­ku ovat jo Googlen road­ma­pil­la. AR-mai­nok­set voi­vat pian mah­dol­lis­taa vir­tu­aa­li­set tuo­te­ko­kei­lut Shop­ping-kam­pan­jois­sa, ja ääniak­ti­voi­ta­vat mai­nok­set saat­ta­vat tul­la osak­si hakukokemusta.

Kublan vink­ki: Val­mis­tau­du tule­vaan kokei­le­mal­la AR-ele­ment­te­jä, esi­mer­kik­si tuo­te­ku­vien 3D-mal­le­ja Google Merc­hant Cen­te­ris­sä. Ääni­ha­kuun voit varau­tua opti­moi­mal­la haku­mai­nos­ten avain­sa­nat luon­nol­li­sen puheen muo­toon, kuten “näy­tä lähim­mät kah­vi­lat” tai “paras lah­jai­dea 2025”.

Google-mainonta: askelmerkit vuodelle 2025

  1. Päi­vi­tä stra­te­gia: Kes­ki­ty moni­ka­na­vai­siin kam­pan­joi­hin, kuten PMax ja Demand Gen, ja hyö­dyn­nä teko­ä­lyä sisäl­lön luomisessa.
  2. Tes­taa ja opti­moi: A/B-tes­taa AI-gene­roi­tu­ja mai­nok­sia ja seu­raa opti­moin­ti­pis­tei­tä säännöllisesti.
  3. Panos­ta visu­aa­li­suu­teen: Käy­tä lyhyi­tä videoi­ta ja kuvia Demand Gen -kampanjoissa.
  4. Val­mis­tau­du eväs­teet­tö­myy­teen: Kerää omaa dataa ja hyö­dyn­nä Googlen uusia kohdennustyökaluja.

Haluat­ko mai­nos­taa yri­tys­tä­si Googles­sa tai saa­da tehot irti nykyi­ses­tä Google-tekemisestä?

Lue tarkemmin Google-mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!

Kublan tiimi pitämässä Google-mainonta palaveria pöydän ääressä.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi