Sosiaalinen media – näin kasvatat yrityksesi liiketoimintaa somessa 

Some mark­ki­noin­ti \ Sosi­aa­li­nen media – näin kas­va­tat yri­tyk­se­si lii­ke­toi­min­taa somessa

Sosi­aa­li­nen media on lois­ta­va kas­vua­lus­ta yri­tyk­sil­le – lue vin­kit ja opi hyö­dyn­tä­mään somea strategisesti.

Yri­tys­ten väli­nen kil­pai­lu asiak­kai­den huo­mios­ta on siir­ty­nyt yhä vah­vem­min digi­taa­li­siin kana­viin ja eri­tyi­ses­ti sosi­aa­li­seen medi­aan. Sik­si sosi­aa­li­nen media ei ole vain vies­tin­tä­ka­na­va, vaan olen­nai­nen osa mark­ki­noin­ti­stra­te­gi­aa. Täs­sä blo­gis­sa käym­me läpi, miten yri­tys voi hyö­dyn­tää sosi­aa­lis­ta medi­aa tehok­kaas­ti, tavoit­teel­li­ses­ti ja lii­ke­toi­min­taa tukien.

Oikeat kanavat oikealle yleisölle

Ehkä yri­tyk­se­si on jo läs­nä sosi­aa­li­ses­sa medias­sa – hie­noa! Jos ei, ei hätää. Tämän kap­pa­leen tar­koi­tus on aut­taa sinua tun­nis­ta­maan ne kana­vat, jois­sa tavoi­tat ihan­ne­koh­de­ryh­mä­si tehok­kaim­min. Ja vaik­ka yri­tyk­se­si oli­si jo somes­sa niin voit miet­tiä vie­lä uudes­taan onko jokin kana­va, jos­sa haluai­sit olla vie­lä enem­män läs­nä tai kan­nat­tai­si­ko kokeil­la jotain uut­ta kanavaa. 

Täs­sä on mie­len­kiin­toi­sia tilas­to­ja eri kana­vis­ta, tuke­maan valintaa:

Instagram

  • Sitou­tu­mi­sas­te: Ins­ta­gra­min kes­ki­mää­räi­nen sitou­tu­mi­sas­te on 1,77% – 3,65% välil­lä tilin seu­raa­ja­mää­räs­tä riip­puen, mikä on mer­kit­tä­väs­ti kor­keam­pi kuin Face­boo­kin kes­ki­mää­räi­nen 0,15% (The Influencer Mar­ke­ting Fac­to­ry)
  • Video­mark­ki­noin­ti: Ins­ta­gram on suo­si­tuin kana­va video­mark­ki­noi­jil­le, ja Ins­ta­gram Reels-videoi­ta jae­taan eteen­päin päi­vit­täin 3,5 mil­jar­dia ker­taa (Cro­pink)

Facebook

  • Mai­non­nan tehok­kuus: Face­book-mai­nos­ten kes­ki­mää­räi­nen kon­ver­sio­pro­sent­ti on 9,21%, mikä on kor­kein sosi­aa­li­sen median alus­tois­ta (Word­Stream)
  • Käyt­tä­jä­kun­ta: Face­boo­kil­la on n. 3,07 mil­jar­dia aktii­vis­ta kuu­kausit­tais­ta käyt­tä­jää, mikä tekee sii­tä suu­rim­man sosi­aa­li­sen median alus­tan (Cro­pink)
  • Mai­non­nan kat­ta­vuus: Face­boo­kin mai­nos­työ­ka­lut mah­dol­lis­ta­vat tar­kan koh­den­ta­mi­sen demo­gra­fis­ten tie­to­jen, kiin­nos­tuk­sen koh­tei­den ja käyt­täy­ty­mi­sen perusteella

TikTok

  • Käyt­tä­jien sitou­tu­mi­nen: 54% Tik­To­kin käyt­tä­jis­tä on vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa brän­di­si­säl­lön kans­sa vähin­tään ker­ran päi­väs­sä (Sprout­Social)
  • Nuo­ri koh­de­ryh­mä: Tik­Tok on alus­ta, jos­sa voit tavoit­taa nuo­rem­man koh­de­ryh­män tehokkaasti
  • Tren­dit: Tik­To­kin algo­rit­mi mah­dol­lis­taa sisäl­lön viraa­lik­si nouse­mi­sen nopeasti

LinkedIn

  • B2B-mark­ki­noin­ti: 86% B2B-mark­ki­noi­jis­ta käyt­tää Lin­ke­dI­niä, mikä tekee sii­tä lois­ta­van alus­tan B2B-mark­ki­noin­tiin (Sprout­Social)
  • Tavoi­ta päät­tä­jät: 4/5 Lin­ke­dI­nin jäse­nis­tä on muka­na orga­ni­saa­tion­sa pää­tök­sen­teos­sa (Lin­ke­dIn)

YouTube

  • Mai­nos­tu­lot: You­Tu­be tuot­ti 36 mil­jar­dia dol­la­ria mai­nos­tu­lo­ja vuon­na 2024, mikä osoit­taa sen mer­ki­tyk­sen main­osa­lus­ta­na (Busi­ness of Apps)
  • Käyt­tä­jä­kun­ta: You­Tu­bel­la on yli 2,5 mil­jar­dia kuu­kausit­tais­ta käyt­tä­jää, mikä tar­jo­aa laa­jan ylei­sön sisäl­löl­le (Busi­ness of Apps)

Näi­den tie­to­jen avul­la sait ken­ties jo jotain suun­taa kana­vien valin­taan, mut­ta mie­ti­tään vie­lä tar­kem­min mitä mui­ta asioi­ta tuli­si ottaa huo­mioon sosi­aa­li­sen median kana­via valitessa.

Kana­vien valin­nas­sa tär­kein­tä on miet­tiä, mis­sä sinun asiak­kaa­si todel­la viet­tä­vät aikaan­sa ja mil­lai­nen sisäl­tö hei­tä kiin­nos­taa. On hyvä kysyä: etsi­tään­kö rat­kai­sua tiet­tyyn ongel­maan, halu­taan­ko viih­det­tä vai ken­ties amma­til­lis­ta sisältöä?

B2B-yri­tyk­sil­le Lin­ke­dIn voi olla arvok­kain kana­va, kun taas kulut­ta­jabrän­deil­le Ins­ta­gram tai Tik­Tok voi­vat tar­jo­ta enem­män näky­vyyt­tä ja mah­dol­li­suu­ksia tari­nan­ker­ron­taan. Myös resurs­sit vai­kut­ta­vat: laa­du­kas video­si­säl­tö vaa­tii enem­män tuo­tan­toai­kaa kuin kuva­pos­tauk­set, joten valit­se kana­vat, jois­sa pys­tyt yllä­pi­tä­mään aktii­vis­ta ja kiin­nos­ta­vaa läs­nä­oloa. Kana­va­va­lin­nan tuek­si kan­nat­taa myös seu­ra­ta, mis­sä kil­pai­li­ja­si toi­mi­vat ja mil­lä sisäl­löil­lä he onnis­tu­vat sitout­ta­maan yleisöä.

Sitouttava sisältö – luo arvoa yleisöllesi

Arvon tuot­ta­mi­nen ylei­söl­le avain ylei­sön sitout­ta­mi­seen sosi­aa­li­ses­sa medias­sa. Kun sisäl­tö tar­jo­aa hyö­tyä, oival­luk­sia tai tun­net­ta, se pysäyt­tää ja herät­tää reak­tioi­ta. Sitou­tu­nut ylei­sö ei pel­käs­tään seu­raa, vaan myös kom­men­toi, jakaa ja lopul­ta ostaa.

Moni­puo­li­set sisäl­löt, kuten videot, karusel­lit, asia­kas­ta­ri­nat ja kyse­lyt, pitä­vät yri­tyk­sen läs­nä­olon elä­vä­nä ja kiin­nos­ta­va­na. Oleel­lis­ta on ymmär­tää koh­de­ryh­mää: mikä puhut­te­lee juu­ri hei­tä ja mikä rat­kai­see hei­dän haas­tei­taan tai tuo arkeen iloa? Kun sisäl­tö vas­taa ylei­sön tar­pei­siin, se raken­taa luot­ta­mus­ta ja pit­kän aika­vä­lin suhdetta. 

Nopea tes­taa­mi­nen on tär­ke­ää sisäl­lön­tuo­tan­nos­sa, tie­ten­kin omas­ta brän­di-ima­gos­ta kiin­ni pitäen. Kokei­le roh­keas­ti eri­lai­sia tapo­ja vedo­ta käyt­tä­jiin ja kerä­tä seu­raa­jia. Mut­ta muis­ta, että mikään ei ole tär­keäm­pää, kuin kuu­los­taa ja näyt­tää itsel­tään yri­tyk­se­nä ja brän­di­nä. Näin ylei­sö­si oppii tun­nis­ta­maan sisäl­tö­si sil­män räpäyk­ses­sä. Kan­nat­taa myös miet­tiä mit­kä asiat ovat uniik­ke­ja tei­dän brän­dil­le, vedot­kaa nii­hin sisäl­löis­sä ja koros­ta­kaa vah­vuuk­sian­ne. Oli se sit­ten asia­kas­pal­ve­lun laa­tu, nopeat toi­mi­tusa­jat, tai timant­ti­nen ammattitaito.

Maksettu mainonta sosiaalisessa mediassa

Vaik­ka orgaa­ni­nen näky­vyys on tär­ke­ää, mak­set­tu mai­non­ta tar­jo­aa monia mah­dol­li­suu­ksia joi­ta orgaa­ni­nen sisäl­tö ei. Kan­nat­taa miet­tiä sitä niin, että mak­set­tu ja orgaa­ni­nen sosi­aa­li­nen media täy­den­tä­vät toi­si­aan. Mak­set­tu mai­non­ta toi­mii usein ohjaa­va­na sisäl­tö­nä, kun orgaa­ni­nen sisäl­tö taas ker­too enem­män brän­di­si tari­naa. Mak­set­tu mai­non­ta on kan­nat­ta­vaa niin pie­nil­le kuin isoil­le yri­tyk­sil­le, sil­lä se tar­jo­aa erit­täin tar­kat koh­den­nus­mah­dol­li­suu­det ja tuot­taa usein hyviä tulok­sia jous­ta­val­la budjetilla.

Mai­non­nan avul­la voit ohja­ta lii­ken­net­tä verk­ko­si­vuil­le, kas­vat­taa kon­ver­sioi­ta tai vain lisä­tä brän­di­si tun­net­tuut­ta. Avain menes­tyk­seen on sel­keä tavoi­te, jat­ku­va tes­taa­mi­nen ja tulos­ten optimointi.

Yhteisön rakentaminen ja asiakassuhteiden hoito

Sosi­aa­li­nen media on kah­den­suun­tai­nen kana­va, eli siel­lä kes­kus­te­lu on dia­lo­gia käyt­tä­jien kans­sa. Kun yri­tys rea­goi nopeas­ti kom­ment­tei­hin, kiit­tää palaut­tees­ta ja osal­lis­tuu kes­kus­te­lui­hin, se luo ympä­ril­leen aktii­vi­sen yhteisön.

Eri­tyi­ses­ti asia­kas­pal­ve­lu sosi­aa­li­ses­sa medias­sa on nous­sut mer­kit­tä­väk­si kil­pai­lu­te­ki­jäk­si. Nopeas­ti rea­goi­va ja ystä­väl­li­nen tuki lisää luot­ta­mus­ta ja antaa posi­tii­vi­sen kuvan koko yri­tyk­ses­tä. Hyvin hoi­det­tu asia­kas­suh­de somes­sa voi olla monen seu­raa­van kau­pan alku.

Tulosten mittaaminen ja optimointi

Hyvin suun­ni­tel­tu some­stra­te­gia perus­tuu dataan, ei arvai­luun. Seu­raa, miten jul­kai­sut, mai­nok­set ja kam­pan­jat toi­mi­vat: mit­kä jul­kai­sut saa­vat sitou­tu­mis­ta, mit­kä kon­ver­toi­vat, ja mil­lai­nen sisäl­tö saa ihmi­set pysähtymään.

Tär­keim­piä mit­ta­rei­ta ovat mm. Näyt­tö­ker­rat, klik­kaus­pro­sent­ti (CTR), kon­ver­siot ja mai­non­nan ROAS (Return on Ad Spend). Ver­taa päi­vi­tyk­sie­si ja mai­nos­te­si ana­ly­tiik­kaa ja mikä­li löy­dät toi­mi­van kaa­van, pidä sii­tä kiinni. 

Usein some­ka­na­vien omat ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lut, kuten Meta Busi­ness Sui­te, Lin­ke­dIn Cam­paign Mana­ger ja Tik­Tok Ana­ly­tics, tar­joa­vat sel­keät näky­mät esi­mer­kik­si näyt­tö­ker­rois­ta, klik­kauk­sis­ta ja sitou­tu­mi­ses­ta. Voit myös käyt­tää Google Ana­ly­tic­sia verk­ko­si­vu­lii­ken­teen ja kon­ver­sioi­den seu­raa­mi­seen. Näi­den työ­ka­lu­jen avul­la pys­tyt yhdel­lä sil­mäyk­sel­lä arvioi­maan, mit­kä sisäl­löt tuke­vat par­hai­ten lii­ke­toi­min­ta­si tavoitteita.

Tehokkuutta työkalujen avulla

Ammat­ti­lai­nen tar­vit­see ammat­ti­lai­sen työ­ka­lut, näil­lä työ­ka­luil­la teet työs­ken­te­lys­tä mon­ta ker­taa tehokkaampaa:

Can­va: On eri­tyi­ses­ti pie­nil­le mark­ki­noin­ti­tii­meil­le erin­omai­nen sisäl­lön­suun­nit­te­lun työ­ka­lu. Se tar­jo­aa val­ta­van vali­koi­man val­mii­ta video- ja kuva­poh­jia, ele­ment­te­jä ja brän­däys­työ­ka­lu­ja, joi­den avul­la some­si­säl­tö­jen suun­nit­te­lu käy nopeas­ti ilman syväl­lis­tä graa­fis­ta osaa­mis­ta. Can­van avul­la voit tuot­taa ammat­ti­mai­sen laa­du­kas­ta ja brän­din mukais­ta sisäl­töä nopeas­ti ja joh­don­mu­kai­ses­ti – mikä on tär­ke­ää eten­kin sil­loin, kun some­jul­kai­su­jen mää­rä kasvaa.

ChatGPT: Toi­mii lois­ta­va­na tuke­na sisäl­lön­tuo­tan­nos­sa: sen avul­la voit ideoi­da some­pos­tauk­sia, kiteyt­tää ydin­vies­te­jä, oiko­lu­kea teks­te­jä, rat­kais­ta tek­ni­siä ongel­mia ja saa­da apua kipe­riin tilan­tei­siin. Se ei kor­vaa ammat­ti­lai­sen stra­te­gis­ta näke­mys­tä, vaan toi­mii tehok­kaa­na apu­ri­na esi­mer­kik­si ruuh­ka-aikoi­na tai sil­loin, kun luo­vuus tak­ku­aa. Sen vah­vuus on nopeu­des­sa ja ideoin­ti­ky­vys­sä – kun­han muis­tat, että vii­mei­nen tar­kis­tus on aina ihmi­sen tehtävä.

Trel­lo:  Kai­ken kat­ta­va työ­ka­lu sisäl­lön suun­nit­te­luun, tii­mi­työ­hön ja pro­jek­tin­hal­lin­taan. Sen avul­la raken­nat sel­keän some­stra­te­gian, luon­neh­dit ideat, pysyt aika­tau­lus­sa tule­vis­ta teh­tä­vis­tä ja saat vas­tuun­jaon hel­pos­ti hal­lin­taan ja läpi­nä­ky­väk­si koko tiimille.

Kublan ammat­ti­lai­set suo­sit­te­le­vat jokais­ta näis­tä työ­ka­luis­ta. Nii­den avul­la työs­ken­te­ly on pait­si tehok­kaam­paa myös sys­te­maat­ti­sem­paa, ja mikä tär­kein­tä, vähem­män kuormittavaa. 

Yhteenveto

  • Valit­se kana­vat koh­de­ryh­män ja tavoit­tei­den mukaan
  • Panos­ta sisäl­töön, joka tar­jo­aa arvoa ja on yhdenmukaista
  • Yhdis­tä orgaa­ni­nen ja mak­set­tu näky­vyys – molem­mil­la on oma roo­lin­sa tulos­ten kannalta
  • Raken­na vuo­ro­vai­ku­tus­ta ja hoi­da asia­kas­suh­tei­ta aktii­vi­ses­ti – some ei ole yksi­suun­tai­nen kanava
  • Seu­raa tulok­sia ja tee pää­tök­siä datan perusteella
  • Hyö­dyn­nä työ­ka­lu­ja kuten Can­va, Trel­lo ja ChatGPT – ne sääs­tä­vät aikaa ja tehos­ta­vat tekemistä

Muis­ta: suun­ni­tel­mal­li­suus, tes­taus ja jat­ku­va kehit­tä­mi­nen kan­ta­vat pitkälle.

Sosiaalinen media kuntoon Kublan kanssa?

Kiin­nos­tuit­ko näis­tä ideois­ta, mut­ta uskot että aika ei vie­lä rii­tä nii­den toteut­ta­mi­seen? Sii­nä tapauk­ses­sa kan­nat­taa miet­tiä some­mark­ki­noin­nin ulkois­ta­mis­ta. Tutus­tu Kublan pal­ve­lu­tar­jon­taan tääl­tä, tai ota yhteyt­tä ja kar­toi­tam­me tilanteesi.

Sosiaalinen media kasvua kuvaava pylväsdiagrammi
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi