Sosiaalinen media - kannattaako se? 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Sosi­aa­li­nen media - kan­nat­taa­ko se?

Sosi­aa­li­nen media voi­daan jakaa kah­teen osaan jois­ta toi­nen on orgaa­ni­nen eli ilmai­nen näky­vyys ja toi­nen mak­set­tu näky­vyys sosi­aa­li­ses­sa medias­sa. Jokai­sen some-kana­van alus­sa näky­vyys on ilmais­ta ja näin ollen yri­tyk­set voi­vat tuo­da omia “uuti­si­aan” ilmai­sek­si näky­vil­le suu­rel­le­kin ylei­söl­le. Sosi­aa­li­nen media ja sen kana­vien käyt­tä­jä­mää­rien kas­vaes­sa myös yri­tys­ten kiin­nos­tus kana­vaa koh­taan kas­vaa vah­vas­ti ja näin ollen myös mai­non­nan hin­ta kas­vaa hyvin­kin nopeas­ti. Ver­tai­lu­koh­dak­si voi­daan ottaa mikä vain media kuten esi­mer­kik­si Hel­sin­gin Sano­mien etusi­vu. Arvok­kaim­mil­laan yri­tyk­se­si on jou­tu­nut mak­sa­maan täs­tä näky­vyy­des­tä 100 000 euroa mut­ta tänä päi­vä­nä voit saa­da mah­dol­li­ses­ti etusi­vun näky­vyy­den Hel­sin­gin Sano­mis­sa jopa 10 000 eurol­la. Myös sosi­aa­li­nen media ja sen hin­ta muo­dos­tuu siis aina kysyn­nän mukaan ja mikä­li kysyn­tä kas­vaa jat­ku­vas­ti niin myös hin­nat nouse­vat oli sit­ten kysees­sä perin­tei­nen media (tv, print­ti, radio, mes­sut) tai vas­taa­vas­ti digi­taa­li­nen media.

Sosiaalinen media yrityksen viestinnässä

Sosi­aa­li­nen media kas­vat­taa roo­li­aan jat­ku­vas­ti yri­tys­ten vies­tin­näs­sä. Onko sinun yri­tyk­sel­lä­si jo Face­book, Ins­ta­gram ja Lin­ke­dIn? Osa asiak­kais­ta­si etsii tie­toa myös näis­tä kana­vis­ta ennen yhtey­den­ot­toa. Mikä­li kil­pai­li­ja­si eivät vie­lä löy­dy näis­tä kana­vis­ta niin olet osit­tain “tur­vas­sa” mut­ta mikä­li kil­pai­li­jal­la­si löy­tyy jo omat sosi­aa­li­sen median kana­vat niin myös sinun yri­tyk­se­si on syy­tä kii­reh­tiä perus­ta­maan oma näky­vyys sosi­aa­li­ses­sa medias­sa. Sosi­aa­li­nen media on jat­ku­vas­ti tär­keäm­mäs­sä roo­lis­sa osto­pää­tök­siä teh­täes­sä oli sit­ten kyse kulut­ta­ja-asiak­kaas­ta tai B2B-asiakkaasta.

Miksi sosiaalisen median panostukset kasvavat vuosittain?

Sosi­aa­li­nen media toi­mi vie­lä muu­ta­mia vuo­sia sit­ten täy­sin veloi­tuk­set­ta. Aikai­sem­pi­na vuo­si­na näky­vyys sosi­aa­li­ses­sa medias­sa ei siis vaa­ti­nut mak­set­tua mai­non­taa vaan yri­tyk­sen näky­vyyt­tä oli mah­dol­lis­ta nos­taa veloi­tuk­set­ta orgaa­ni­ses­ti teke­mäl­lä toi­mia­laan liit­ty­viä pos­tauk­sia ja merk­kaa­mal­la näi­tä hash­ta­geil­la (#-mer­keil­lä pos­taus­ten yhteydessä). 

Lop­pua­siak­kai­den siir­tyes­sä kiih­ty­vään tah­tiin sosi­aa­li­seen medi­aan myös mai­non­nan hin­ta kas­vaa kil­pai­lun kas­vaes­sa. Kil­pai­lu kas­vaa jat­ku­vas­ti ja mai­non­nan hin­nan kas­vaes­sa on myös hyvä huo­mioi­da että teho­kas mai­non­ta vaa­tii myös osaa­mis­ta ja sosi­aa­li­nen media on kana­va­na hyvin eri­lai­nen kuin perin­tei­set kana­vat. Sosi­aa­li­nen media vaa­tii myös yri­tyk­sel­tä nopeam­paa rea­goin­tia ja tär­keim­pä­nä aktii­vii­suut­ta. Mikä­li siis vii­mei­nen yri­tyk­se­si sosi­aa­li­sen median “pos­taus” on vuo­del­ta 2018 niin on hyvä havah­tua miet­ti­mään pitäi­si­kö var­mis­taa “pos­taus­ten” jat­ku­vuut­ta vähin­tään kuukausittain.

Voiko sosiaalinen media olla kannattavaa?

Sosi­aa­li­nen media on kan­nat­ta­vaa tuhan­sil­le yri­tyk­sil­le Suo­mes­sa. Näi­tä yri­tyk­siä yhdis­tää yksi asia - pit­kä­jän­tei­nen ja perik­sian­ta­ma­ton sosi­aa­li­sen median työ. Tulok­sia voi­daan saa­da toi­mia­las­ta riip­pu­mat­ta oli sit­ten kyse kulut­ta­jil­le suun­na­tus­ta pal­ve­lus­ta tai arvok­kaas­ta B2B-palvelusta. 

Mikä­li tavoi­tat koh­de­ryh­mä­si sään­nöl­li­ses­ti, tulet saa­maan enem­män kävi­jöi­tä yri­tyk­se­si verk­ko­si­vus­tol­le. Kävi­jöis­tä saat yhtey­den­ot­to­ja ja sitä kaut­ta lopul­ta kauppaa. 

Haluat­ko aloit­taa digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin tai tehos­taa nykyis­tä teke­mis­tä? Autam­me mielellämme!

Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.

Miten sosiaalisen median tuottavuutta mitataan?

Sosi­aa­li­nen media tuo brän­dil­le­si täy­sin uusia asiak­kai­ta yri­tyk­se­si koti­si­vuil­le. Näis­tä saat lopul­ta yhtey­den­ot­to­ja ja kaup­po­ja mut­ta tätä ennen on hyvä miet­tiä miten mit­taat kan­nat­taa­ko mai­non­ta vai menee­kö yri­tyk­se­si sijoit­ta­ma pää­oma täy­sin hukkaan. 

Mai­non­nan tuot­ta­vuut­ta voi­daan mita­ta sosi­aa­li­sen median tar­joa­mil­la työ­ka­luil­la hyvin­kin tar­kas­ti. Lopul­ta tulet tar­vit­se­maan myös Google Ana­ly­tics-työ­ka­lua mai­non­nan tehok­kuu­den mit­taa­mi­seen. Mik­si? Sik­si että yhtey­de­no­tot teh­dään 98% toden­nä­köi­syy­del­lä edel­leen­kin verk­ko­si­vus­ton kaut­ta. Sosi­aa­li­nen media on siis tär­keä tapa saa­vut­taa asiak­kai­ta ja teh­dä näis­tä lopul­ta kaup­po­ja mut­ta tar­vit­set sil­ti Google Ana­ly­tic­sia mai­non­nan tehok­kuu­den mit­taa­mi­seen. Sosi­aa­li­nen media ja lisäk­si Google Ana­ly­tics antaa sinun­kin yri­tyk­sel­le tar­vit­ta­vat työ­ka­lut tulos­ten saa­vut­ta­mi­seen verkossa.

Sosiaalinen media - tarkista tekeekö kilpailijasi jo sitä!

Voit myös hyvin hel­pos­ti tar­kis­taa tekee­kö kil­pai­li­ja­si mai­non­taa esi­mer­kik­si Facebookissa. 

Sosiaalinen media ja mainonta Facebookissa

Esi­mer­kik­si Power­par­kin mai­non­nan voit tar­kis­taa klik­kaa­mal­la itse­si Power­par­kin sivus­tol­le. Tämän jäl­keen etsi oikeas­ta lai­das­ta “Page Trans­pa­rency” ja “See more”. Tääl­tä pää­set näke­mään suo­raan tekee­kö kysei­nen yri­tys mai­no­naa Face­boo­kis­sa. Täy­sin samal­la taval­la voit tar­kis­taa kil­pai­li­ja­si teke­män mai­non­nan Facebookissa.

Mikä­li haluat saa­da nopeas­ti tulok­sia sosi­aa­li­sen median avul­la - ota yhteyt­tä nyt niin Kublan asian­tun­ti­ja­tii­mi aut­taa yri­tys­tä­si saa­maan tulok­sia jopa muu­ta­mas­sa päivässä!

Ota yhteyt­tä!
sosiaalinen media
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi