Kilpailija-analyysi – Miten se tehdään? 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Kil­pai­li­ja-ana­lyy­si – Miten se tehdään?

Kil­pai­li­ja-ana­lyy­si on tapa sel­vit­tää, mitä kil­pai­li­jat teke­vät ja mitä itse voi­si teh­dä saa­vut­taak­seen parem­pia tulok­sia mark­ki­noin­nis­sa. Sen avul­la pysyt kär­ryil­lä par­hais­ta toi­min­ta­ta­vois­ta ja voit pei­la­ta omia mark­ki­noin­nin tulok­sia mui­hin alan toimijoihin.

Digi­mark­ki­noin­nin kil­pai­li­ja-ana­lyy­si kat­taa kai­ken hakusa­na­mai­non­nas­ta some­si­säl­töi­hin ja jopa tek­no­lo­gioi­hin, joi­ta kil­pai­li­jat käyt­tä­vät. Ana­lyy­si voi pal­jas­taa mah­dol­li­suu­ksia, joi­hin kil­pai­li­jat eivät ole vie­lä tart­tu­neet, tai uhkia joi­hin kan­nat­taa rea­goi­da nopeasti.

Täs­sä blo­gis­sa käy­dään läpi, miten kil­pai­li­ja-ana­lyy­si teh­dään tehok­kaas­ti ja tar­koin tulok­sin. Muka­na on käy­tän­nön vink­ke­jä, työ­ka­lu­ja ja ideoi­ta sii­hen, miten ana­lyy­si muun­tuu kon­kreet­ti­sek­si hyö­dyk­si markkinoinnissa.

Miksi kilpailija-analyysi on hyödyllinen?

Kun tie­dät, miten kil­pai­li­ja­si näky­vät, puhu­vat ja myy­vät, tie­dät parem­min, mihin suun­taan omaa mark­ki­noin­tia kan­nat­taa vie­dä erot­tuak­seen joukosta.

Kil­pai­li­ja-ana­lyy­si auttaa:

  • havait­se­maan mah­dol­li­suu­ksia ennen muita
  • kehit­tä­mään erot­tu­vaa viestintää
  • ver­tai­le­maan omaa näky­vyyt­tä ja hintatasoa
  • var­mis­ta­maan, ettei jää­dä jal­koi­hin esi­mer­kik­si uusien tuot­tei­den tai kam­pan­joi­den osalta

Miten analyysi tehdään käytännössä?

1. Valitse relevantit kilpailijat:

Älä ver­tai­le itseä­si kaik­kiin, kes­ki­ty 3–5 kil­pai­li­jaan, jot­ka kil­pai­le­vat samois­ta asiak­kais­ta kuin sinä. Kan­nat­taa tutus­tua eri koko­luo­kan kil­pai­le­viin yri­tyk­siin, jot­ta saat moni­puo­li­sem­paa tie­toa toi­mia­la­si trendeistä.

2. Seuraa näkyvyyttä eri kanavissa

  • Google Ads: mitä mai­nos­si­säl­töä ja hakusa­no­ja käytetään?
  • Meta-mai­non­ta: min­kä­lais­ta vies­tin­tää kil­pai­li­jat käyttävät?
  • Lin­ke­dIn: miten kil­pai­li­jat puhu­vat asiantuntijuudestaan?
  • Sivus­tot ja sisäl­löt: mitä uusia las­keu­tu­mis­si­vu­ja tai blo­ge­ja julkaistaan?

3. Hyödynnä työkaluja tehokkaasti:

  • Simi­larweb ja Sem­rush ker­to­vat pal­jon lii­ken­tees­tä ja haku­ko­nei­den näkyvyydestä
  • Meta Ad Libra­ry ja Lin­ke­dIn Ads Libra­ry pal­jas­ta­vat käyn­nis­sä ole­vat mainokset
  • BuiltWith ja Wap­pa­lyzer ker­to­vat, mil­lä tek­no­lo­gioil­la sivus­to pyörii

4. Analysoi, älä vain kerää tietoa:

Mitä voit oppia kil­pai­li­joi­den teke­mi­ses­tä? Mikä toi­mii heil­lä ja mik­si? Entä mis­sä he eivät onnis­tu? Ver­tai­le näi­tä havain­to­ja omaan tekemiseen.

5. Vie havainnot käytäntöön

  • Tes­taa eri vies­ti­kul­mia mainonnassa
  • Raken­na sisäl­tö­jä, joi­ta kil­pai­li­jat eivät vie­lä tarjoa
  • Eroi­tu hin­noit­te­lun tai pal­ve­lu­po­lun läpinäkyvyydellä

Lopuksi

Kun ana­lyy­si on teh­ty, on aika ryh­tyä toi­meen. Kil­pai­li­ja-ana­lyy­sis­tä saa­dut oival­luk­set muut­tu­vat arvok­kaik­si vas­ta sil­loin, kun nii­tä hyö­dyn­ne­tään oman toi­min­nan kehit­tä­mi­ses­sä. Kun omat erot ja vah­vuu­det kir­kas­tu­vat suh­tees­sa kil­pai­li­joi­hin, syn­tyy sel­keäm­pi stra­te­gia ja parem­mat edel­ly­tyk­set erot­tua joukosta.


Kil­pai­li­joi­ta ei kan­na­ta pelä­tä, mut­ta hei­tä kan­nat­taa kuun­nel­la. Jos tar­vit­set spar­raus­a­pua kil­pai­li­ja-ana­lyy­sin suun­nit­te­luun tai haluat tukea digi­mark­ki­noin­tiiin, ota yhteyt­tä Kublaan!

Kilpailija-analyysi
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi