Kilpailija-analyysi (toiselta nimeltään “kilpailijatutkimus”) on tärkeä työkalu digitaalisessa markkinoinnissa ja sen avulla saat avaimet kilpailijoidesi päihittämiseen myös digitaalisessa maailmassa. Luultavasti pärjäät jo hyvin perinteisessä myynnissä mutta nyt on lisäksi hyvä ottaa ohjat käsiin digimarkkinoinnissa ja selvittää mitä voisit tehdä vieläkin paremmin kilpailijoihisi nähden. Tähän oikea työkalu on kilpailija-analyysi joka monesti liitetään myös avainsanatutkimukseen. Keskitytään tässä kirjoituksessa kuitenkin siihen miten kilpailija-analyysi voi auttaa sinun yritystäsi tekemään jatkuvasti parempaa tulosta digimarkkinoinnissa ja jättämään kilpailijat taaksesi myös digissä.
Kilpailija-analyysi kannattaa tehdä siksi että vain tämän tekemällä saat tietää:
Mitä kilpailijasi tekevät digimarkkinoinnissa
Tarkat kuvat mainoksista
Budjetit jotka he panostavat tänä päivänä mainontaan
Miten heidän sivustonsa nousee googlen orgaanisissa tuloksissa
Miten yrityksesi sivusto pärjää kilpailijoidesi sivustoihin nähden googlessa
Mitä voit oppia kilpailijoiltasi
Miksi kilpailijasi pärjäävät paremmin kuin sinun yrityksesi joillain osa-alueilla
Selvittämällä tarkan tilanteesi toimialasi digitaalisessa ympäristössä voit myös saavuttaa parhaat tulokset. Toisaalta mikäli et tiedä analytiikan perusteella tarkasti mitä kilpailijasi tekevät paremmin kuin sinun yrityksesi niin on luultavasti lähes mahdoton nousta toimialasi ykköseksi digitaalisessa maailmassa.
Millainen on hyvä kilpailija-analyysi?
Kilpailija-analyysissa on hyvä valita yleisimmin kolme kilpailijaa joiden koet pärjäävän nimenomaan digitaalisessa markkinassa sinun yritystäsi paremmin tai muuten vain olet kiinnostunut näistä toimijoista. Kokemuksemme mukaan useat yritykset voivat tehdä hyvääkin liiketoimintaa vielä perinteisissä kanavissa mutta silti ovat digimarkkinoinnissa jäljessä useissakin kanavissa. Valitse siis aina kilpailija-analyysiin juuri ne toimialasi kilpailijat joiden olet huomannut pärjäävän erityisen hyvin digitaalisessa maailmassa. Tällä tavoin saat varmasti arvokasta tietoa siitä kuinka kilpailijasi voidaan ottaa kiinni ja miksi digitaalinen markkinointi toimii juuri näille toimijoille, jotka saavat hyvää näkyvyyttä ja tuloksia.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Alla kuva Makitan suoriutumisesta muun muassa googlen orgaanisissa tuloksissa eli ilmaisissa hakutuloksissa sekä maksetussa mainonnassa ja lisäksi kuinka nämä tulokset sekä panostukset ovat kehittyneet viimeisinä vuosina digimarkkinoinnissa.
Voit siis tarkasti seurata kilpailijoidesi toimintaa ja panostuksia nykyaikaisten työkalujen avulla ja käyttää tätä tietoa parempien tulosten saamiseksi.
Kannattaako analyysi tehdä itse?
Kilpailija-analyysi vaatii useita maksullisia työkaluja kuten esimerkiksi Keywordtool, SEMrush ja Advanced webranking. Tämän lisäksi näitä työkaluja on tietenkin tärkeää osata käyttää jotta kilpailija-analyysi voidaan toteuttaa. Mikäli siis henkilöstölläsi ei ole vielä kokemusta näistä työkaluista niin on hyvin hankalaa toteuttaa kilpailija-analyysi laajassa mittakaavassa. On siis suositeltavaa etsiä sopiva digitoimisto kumppaniksi analyysin toteuttamiseen.
Kuinka usein kilpailija-analyysi kannattaa päivittää?
Kilpailija-analyysi toimii hyvänä työkaluna markkinoinnin suunnitteluun yleisesti vuoden kerrallaan. Hyvänä uutisena mainittakoon että kilpailija-analyysi on hyvin helppo päivittää kunhan alunperin on laadittu laaja kilpailija-analyysi. Alla kuva jonka tulet saamaan analyysissa kilpailijoidesi tekemistä mainoksista.
Kuinka paljon kilpailija-analyysi maksaa?
Kilpailija-analyysi laajassa mittakaavassa vaatii yleisesti toimialalla kolme työpäivää ja riippuen toimiston tuntilaskutuksesta hinnat vaihtelevat 2000 - 3000 euron välillä. Toimintatapoja on varmasti yhtä monia kuin myös tekijöitä. On suositeltavaa tavata vähintäänkin etänä useampia toimistoja ja käydä läpi heidän tarjouksensa kilpailija-analyysista. Näin voit lopulta valita itsellesi sopivimman toimijan.
Keneltä kilpailija-analyysi kannattaa ostaa?
Kuten edellä suositeltiin niin on hyvä tavata vähintäänkin etänä useampia toimijoita ja tutustua heidän tapoihinsa tehdä kilpailija-analyysi. Tämän jälkeen voit valita sinun yrityksellesi sopivimman toimijan. Haluatko siis saada kattavampaa dataa kuinka sinun kilpailijasi mainostavat? Käymme mieluusti Kublan kilpailija-analyysia läpi kanssasi. Me osaamme käyttää tutkimustyökaluja, joilla voimme tehdä tarkastuskierroksen vahvimpiin kilpailijoihisi. Ole yhteyttä ja sovitaan lyhyt konsultaatio – veloituksetta!Ota rohkeasti yhteyttä ja opit varmasti uutta tästä aiheesta!
Näin digiaikana on kilpailijoiden liiketoimintamallit helppo ymmärtää, koska tietoa on helposti saatavilla. Pystyt tekemään kilpailija-analyysin läppäriltä käsin ja saamaan hyvinkin tarkkaa tietoa kilpailijoidesi toiminnasta ja pystyt saatujen tietojen avulla analysoimaan kilpailutilannetta markkinoilla. Mutta onko maksullinen kilpailija-analyysi ainoa keinoa tutkia kilpailijoitasi? Miten edetä kun haluat tukia kilpailijoitasi? Kun haluat tutkia kilpailijoitasi digitaalisia työkaluja on tarjolla vaikka […]
Ei ole lainkaan tavatonta, että esimerkiksi Liisan kukkakauppa tekee hakusanamainontaa hakulausekkeella “Riitan kukkakauppa”, koska Riitalla on menestyneempi bisnes, ja Liisa on alalla uusi. Kun tilanne osuu omalle kohdalle, kuvittelee taatusti kilpailijan vievän kaikki asiakkaat nykyisistä uusiin. Ehkä vietät unettomia öitä miettiessäsi, mitä on tehtävissä, kun kilpailija mainostaa firmani nimellä Googlessa? Me kerromme sinulle ratkaisun tähän […]
Avainsanatutkimus on termi, johon olet varmasti törmännyt keskustelussa hakukonemarkkinoinnista. Avainsanatutkimus on pohjatyö, jonka hakukoneoptimoinnin konsultti (SEO) tai hakukonemarkkinoinnin (SEM) konsultti tekee aivan ensimmäisenä työnään. Avainsanatutkimuksestä käytetään myös termejä avainsana-analyysi tai hakusanatutkimus. Avainsanatutkimus - varmista näkyvyytesi hakukoneessa oikeilla hakusanoilla Kublan blogi: Avainsana - Mikä se on? Mikä on avainsanatutkimus? Avainsanatutkimuksessa selvitetään, millä hakusanoilla yrityksesi kannattaa näkyä. Moni […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.