Avainsanatutkimus on termi, johon olet varmasti törmännyt keskustelussa hakukonemarkkinoinnista. Avainsanatutkimus on pohjatyö, jonka hakukoneoptimoinnin konsultti (SEO) tai hakukonemarkkinoinnin (SEM) konsultti tekee aivan ensimmäisenä työnään. Avainsanatutkimuksestä käytetään myös termejä avainsana-analyysi tai hakusanatutkimus.
Avainsanatutkimuksessa selvitetään, millä hakusanoilla yrityksesi kannattaa näkyä. Moni yritys tarkistaa, että oma firma nousee yrityksen nimellä Googlessa hyville sijoituksille, ellei jopa ensimmäiseksi. Esimerkiksi kukkakauppa Muhevainen voisi tarkistaa, että heidän sivustonsa löytyy, kun kirjoittaa Googleen Muhevainen. Mutta löytyykö samainen yritys Googlesta, kun asiakas hakee vaikkapa sanoilla ‘kukkakauppa Espoo’, ‘pihakasvit’ tai ‘puutarhamyymälä’?
Avainsanatutkimus selvittää yrityksellesi oleelliset hakusanat ja se, kuinka paljon ihmisiä näitä hakusanoja käyttää kuukaudessa tai vuodessa. Ajattele, että 880 ihmistä hakee kukkakauppa Espoosta joka kuukausi, ja valmistujaisten aikaan toukokuussa määrä moninkertainen!
Avainsanatutkimus auttaa siis saamaan loistavan kuvan yrityksesi palveluiden kysynnästä Googlen hakukoneessa.
Moni asiakas tarjoutuu itse antamaan listan hakusanoista, joita Google-mainonnassa olisi suotavaa käyttää. Asiakkaan antamaa lista voi toimia ideoinnin pohjana, mutta avainsanoista täytyy aina tarkistaa hakumäärät. Muuten voi päätyä mainostamaan huippusuositun haun ‘kukkakaupat Espoo’ sijaan esimerkiksi haulla ‘perennat Espoo’, jolla ei löydy yhtään hakuja. Tässä tapauksessa mainoseurot menisivät täysin hukkaan.
Avainsanatutkimus paljastaa paljon tietoa kohderyhmästäsi ja markkinastasi
Avainsanatutkimus antaa yrityksellesi markkinatietoa ainakin kolmella eri tavalla.
Avainsanatutkimus on oivallinen tapa saada ymmärrystä kohderyhmästä ja markkinakysynnästä. Tiesitkö esimerkiksi, että joka kuukausi 110 ihmistä hakee autonrenkailleen rengashotellia Konalasta ja 70 ihmistä Kajaanista?
avainsanatutkimus kertoo, millaisia summia kilpailijasi laittavat markkinointiin. Avainsanatutkimuksessa nähdään, millä avainsanoilla kilpailijasi näkyvät hakukoneessa ja mitä he maksavat näkyvyydestään. Tämän mahdollistaa laaja kilpailija-analyysi.
Avainsanatutkimus auttaa näkemään trendejä. Keskimääräisten kuukausittaisten hakutietojen lisäksi avainsanatutkimus pystyy osoittamaan, milloin hakumäärät nousevat. Tiesitkö, että esimerkiksi aurinkorasvaa haetaan vuosittain eniten Googlesta jo toukokuussa, hyvissä ajoin ennen kunnon helteitä?
Avainsanatutkimus tai hakusanatutkimus itsenäisesti
Oikein tehtyyn avainsanatutkimukseen tarvitaan kokemusta hakukonemarkkinoinnista ja erinäisiä, pääsääntöisesti maksullisia työkaluja. Mikäli yrityksessäsi on töissä digimarkkinoinnin ammattilainen, voi teillä olla hyvät edellytykset tehdä avainsanatutkimus itsenäisesti. Työkaluksi sopii esimerkiksi Advanced WEBRANKING -työkalu, SEMRush tai MozPRO.
Lisäksi on tärkeää selvittää kuinka paljon kilpailijasi käyttävät Google Ads -mainontaan (ennen Google AdWords). Tässä näppärin on SEM Rush -työkalu. Näin voit siis suoraan päätellä kuinka paljon tärkeimmät kilpailijasi käyttävät digimarkkinointiin, ja osaat arvioida, miten oma markkinointibudjettisi suhteutuu kilpailijoidesi budjetteihin.
Avainsanatutkimus vaatii myös tietenkin sen tärkeimmän - eli tutkimuksen kaikista alaasi liittyvistä hakusanoista joita potentiaalisimmat asiakkaasi käyttävät juuri nyt Googlessa palveluitasi etsiessään. Tähän tarvitaan esimerkiksi Keyword Tool -työkalua.
Yllä olevia työkaluja käyttämällä sekä tietenkin kokeneen markkinoinnin ammattilaisen osaamisella voidaan tehdä laaja avainsanatutkimus, jolla yrityksesi saa täydet hyödyt projektista ja tärkeää tietoa markkinoinnin kehittämiseksi.
Keyword Tool -työkalu on erinomainen apu avainsanatutkimuksessa
Paljonko avainsanatutkimus maksaa?
Laaja avainsanojen tutkimus kestää kokeneen asiantuntijan tekemänä 2-4 työpäivää eli 16-32 työtuntia. Useimmissa digimarkkinointitoimistoissa hintahaarukka on 1 600 - 3 200 euron väliltä. Lopullinen hinta määräytyy kuitenkin projektikohtaisesti, joten ota meihin yhteyttä ja voimme antaa tarjouksen juuri sinun yrityksellesi!
Avainsanatutkimus kannattaa tehdä huolellisesti, koska tätä tutkimusta käytetään yrityksesi digimarkkinoinnin panostusten määrittelyyn. Hyvin tehty avainsanatutkimus palvelee yritystäsi pitkään ja antaa käyttökelpoista markkinatietoa. Verrattuna laajoihin markkinatutkimuksiin, on avainsanatutkimus hyvin kustannustehokas toimenpide, joka varmistaa myös, että SEM-kampanja tai SEO-työ tuottavat tulosta.
Liian suppea sanatutkimus johtaa vääriin päätöksiin digimarkkinoinnin panostuksissa. Suosittelemme siis tekemään huolellisen avainsanatutkimuksen jossa huomioidaan myös yrityksesi kilpailijat heidän sijoituksensa Googlessa ja lisäksi heidän panostuksensa digimarkkinointiin.
Nämä huomioimalla ja tarkasti dokumentoimalla yrityksesi on saanut parhaan mahdollisen kuvan Googlessa tehdyistä hauista toimialaasi liittyen, ja lisäksi tiedon kilpailijoidesi sijainneista Googlessa ja heidän tekemistään digimarkkinoinnin panostuksista.
Miten saan avainsanatutkimuksen heti?
Soita Kublalle tai lähetä meille viestiä! Kartoitamme mielellämme tilanteesi ja teemme tarjouksen. Pienenä ja ketteränä digimarkkinointitoimistona pystymme tuottamaan avainsanatutkimuksen sinulle hyvinkin pian!
Yrityksen markkinointi ja internet-mainonta pitää sisällään tänä päivänä lukemattoman määrän erilaisia vaihtoehtoja, ja uusia kanavia tulee jatkuvasti lisää. Jopa digitoimiston tekevän yrityksen on vaikea valita sopivat kanavat sähköiseen markkinointiin ”perinteisten” ja ”uusien” kanavien joukosta. ”Digimarkkinoinnin” asiantuntijoilla on monesti tapana mennä myyntipuheissaan melko syvälle digitaalisen markkinoinnin termistöön ja käyttää paljon lyhenteitä. Suuri osa näistä termeistä voi olla […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.