Näin digiaikana on kilpailijoiden liiketoimintamallit helppo ymmärtää, koska tietoa on helposti saatavilla. Pystyt tekemään kilpailija-analyysin läppäriltä käsin ja saamaan hyvinkin tarkkaa tietoa kilpailijoidesi toiminnasta ja pystyt saatujen tietojen avulla analysoimaan kilpailutilannetta markkinoilla. Mutta onko maksullinen kilpailija-analyysi ainoa keinoa tutkia kilpailijoitasi?
Kun haluat tutkia kilpailijoitasi digitaalisia työkaluja on tarjolla vaikka kuinka paljon. Näillä ymmärrät kilpailijoiden tuotestrategian, hinnoittelun, myynninedistämisstrategian, kilpailuedut ja viestintästrategian. Luultavasti pärjäät jo hyvin perinteisessä myynnissä mutta nyt on lisäksi hyvä ottaa ohjat käsiin digimarkkinoinnissa ja selvittää mitä voisit tehdä vieläkin paremmin kilpailijoihisi nähden.
Tähän oikea työkalu on kilpailija-analyysi joka monesti liitetään myös avainsanatutkimukseen. Keskitytään tässä kirjoituksessa kuitenkin siihen miten voit itse tutkia kilpailijoitasi ilmaiseksi. Tämä voi auttaa sinun yritystäsi tekemään jatkuvasti parempaa tulosta digimarkkinoinnissa ja jättämään kilpailijat taaksesi myös digissä.
Jos mietit mitä työkaluja voit käyttää kun haluat etsiä Googlen puolelta tietoa tässä kaksi hyvää vaihtoehtoa:
Näiden avulla pystytään tutkimaan mikä kiinnostaa asiakkaita eniten ja mikä on tunnettava.
Google Ads -dataa kaivelemalla saa tietoon, millä samoilla hakusanoilla myös kilpailijasi haluavat näkyä mainonnassa. Google Ads-kampanjoita pyörittäessäsi saat kilpailijoistasi tarkempia tietoja Auction Insights -raportista. Tämä raportti kertoo, kuinka voit verrata sinua muihin mainostajiin koko tilisi, tietyn kampanjan tai tietyn mainosryhmän osalta.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
SEO:ta eli hakukonenäkyvyyden tilannetta voit tutkia helposti ilman työkalua: simppeleimmillään googleta yrityksellesi tärkeä hakutermi ja katso ketkä ovat kärkisijoilla olevat yritykset. Näistä voit saada ideoita oman SEO-tilanteesi parantamiseen. Pystyt miettimään uusia hakusanoja ja katsoa onko esimerkiksi kilpailijoiden meta-kuvauksissa jotain mitä he tekevät eri tavalla.
Tässä on ilmaiset työkalut joilla voit tutkia kilpailijoiden digimarkkinointia SOMEn puolella. Eli voit käyttää kilpailijoidesi tutkimiseen näitä työkaluja:
Voit myös mennä kilpailijasi Facebook-sivulle ja etsiä Page Transparency -kohdan (löydät sen selaamalla FB-sivua alas ja pitämällä silmällä vasenta laitaa). Facebook listaa osiossa yrityksen FB-mainokset ja löydät sieltä varmasti mielenkiintoista näkymää kilpailijan mielenmaisemaan.
Uutiskirjekampanjointia voi tutkia luomalla vaihtoehtoisen s-postin, ja pistät tämän sitten kilpailijoidesi uutiskirjetilaukseen ja katsot mitä kilpailijasi tekevät. Näet mitä he viestivät uutiskirjelistalleen ja pysyt kätevästi kartalla kilpailijan uusista tuotelanseerauksista ja muista tärkeistä muutoksista. Pystyt ottamaan tästä vinkkejä ja uusia ideoita omaan tekemiseen.
Nämä ovat ne ilmaiset työkalut joilla voit tutkia kilpailijoiden digimarkkinointia. Kokosimme tähän vinkkejä, kuinka saat kilpailijoiden tekemisestä hyvän kuvan ilmaiseksi ja nopeasti. Verkkoaikanamme, jolloin tiedonkeruutavat ovat kriittisiä, sinun on otettava huomioon useita erilaisia tekijöitä, kun vakoilet kilpailijoitasi. Kilpailijasi vahvuuksien, heikkouksien ja strategioiden ymmärtäminen on perusta, jonka pohjalta voit luoda ja kehittää liiketoimintastrategiaa ja data lähtöistä päätöksentekoa.
Näitä edellä mainittuja ilmaisia työkaluja voit käyttää hyödyksesi, mutta jos sinusta tuntuu että kaipaisit laajempaa kilpailija-analyysia Kublalla olemme valmiita auttaamaan. Käymme mieluusti Kublan kilpailija-analyysia läpi kanssasi. Me osaamme käyttää tutkimustyökaluja, joilla voimme tehdä tarkastuskierroksen vahvimpiin kilpailijoihisi. Ole yhteydessä ja sovitaan lyhyt konsultaatio – veloituksetta. Ota rohkeasti yhteyttä ja opit varmasti uutta tästä aiheesta!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.