Kalleinta mille tahansa B2B-firmalle on jo voitetun asiakkaan häviäminen. Mikäli asiakkaita hävitään tasaisella tahdilla, ollaan kiperässä pulmassa, jossa uusasiakashankinta yrittää tuskaisesti tilkitä lähtevien asiakkaiden jättämää tyhjiötä liikevaihdossa. Siksi Account Based Marketing eli ABM keskittyykin jo voitettujen asiakkuuksien kasvattamiseen.
Account Based Marketing - kolme tunnusmerkkiä
- Account Based Marketing keskittyy nykyisten, isojen ja potentiaalisten asiakkuuksien kasvattamiseen
- Account Based Marketing kohdistuu yrityksiin tai asiakkuuksiin, siinä, missä inbound-markkinointi keskittyy liideihin. Molemmissa myynnin ja markkinoinnin saumaton yhteistyö on edellytys onnistumiselle.
- Account Based Marketingissa identifioidaan asiakkuudesta isompi ryhmä päätöksentekijöitä, joille suunnitellaan omat markkinointisuunnitelmansa.
Account Based Marketing voi auttaa, kun perälauta vuotaa
Oletko koskaan laskenut kuinka paljon asiakkaita lopettaa käyttämästä yrityksenne palveluita ja kuinka paljon joudutte tekemään myyntityötä, jotta saatte saman verran uusia asiakkaita? Mikäli joudutte ponnistelemaan tässä limbossa, voi hyvinkin olla, että yrityksellänne on hankaluuksia kasvaa, sillä tekeminen keskittyy siihen, että pidetään yllä nykyinen liikevaihdon taso. Tällöin voi olla järkevää kokeilla Account Based Marketing -lähestymistapaa.
Onko portfoliossasi isoja asiakkuuksia, jotka jäävät huomiotta?
Oletko perannut läpi asiakkuutesi ja identifioinut tärkeimmät avainasiakkaasi? Tunnetko jatkuvasti syyllisyyttä siitä, että avainasiakkaat jäävät kuitenkin hoitamatta? Account Based Marketing ei kohdistu jokaiseen asiakkuuteen, vaan sen hyödyt toteutuvat vain tärkeimmissä asiakkaissa. Ota uusi ote avainasiakkuuksiisi Account Based Marketingin avulla!
Teettekö markkinointia ja myyntiä vain ja ainoastaan uusille liideille?
Account Based Marketingin on todistettu tuovan myyntiä tehokkaammin kuin uusasiakashankintaan keskittyvän markkinoinnin. Account Based Marketing on markkinointia olemassa oleville, isoille ja tärkeille asiakkuuksille. Liian moni B2B-yritys jättää kokonaan huomiotta olemassaolevat asiakkaansa ja näiden kasvupotentiaalin. Kun sekä markkinointi että myynti katsovat sokeasti vain uusiin liideihin, jäävät tärkeät olemassaolevat asiakkaat huomiotta. Tämä saattaa johtua niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin mittaamisesta. Mikäli myyntiä ja markkinointia mitataan vain ja ainoastaan uusista liideistä, jäävät vanhat asiakkaat helposti vaille huomiota.
Miten alkuun Account Based Marketingissa?
Myynti ja markkinointi saman pöydän ääreen
Account Based Marketing vaatii myynnin ja markkinoinnin saumatonta yhteistyötä ja yhteisiä päämääriä. Markkinoinnin tulee ymmärtää myynnin prosessi ja strategiat ja myynnin taas tulee ymmärtää miten markkinointi voi nykyaikaisilla työkaluilla hyödyttää myyntiä tuottamalla dataa. Lisäksi on määriteltävä yhteiset mittarit, jotka ohjaavat tekemistä. Mittareita voivat olla esimerkiksi lähtevien asiakkuuksien määrä (tavoitteena tietenkin vähentää) tai asiakkuuksien kokonaisarvon kasvattaminen customer life time value -mallin kautta.
Muuta toimintamalleja
Jos, ja kun Account Based Marketing on yrityksellenne uusi toimintatapa, olkaa valmiita muuttamaan myynnin ja markkinoinnin prosesseja. Prosessien uusimiseen saattaa olla hyvä palkata apuja, jotta oikeasti onnistutaan ajattelemaan laatikon ulkopuolelta.
Identifioi asiakkuuksistasi potentiaalisin avainasiakas ja toteuta pilotti
Ota vaikkapa yksi myyjänne ja yksi markkinoinnin asiantuntija ja lähtekää toteuttamaan uutta toimintatapaa pilottina. Määritelkää tavoitteet, noudattakaa uutta prosessia ja mitatkaa tuloksia esimerkiksi kvartaalin ja puolen vuoden päästä. Muistakaa jakaa onnistumiset koko firman kesken!