Facebook tunnetaan varsin pätevänä paikkana mainostaa B2C-puolella, mutta oikein tehtynä B2B-mainonta Facebookissa tuo mukanaan usein Googlessa tehtyä B2B-mainontaa edullisempia klikkejä. Mikä sitten on oikein tehtynä? Avainasemassa on B2B mainonnan kohdentaminen Facebookissa – kohdennus kannattaa tehdä jopa työnimikkeen tarkkuudella.
Hubspotin mukaan yli 2.38 miljardista Facebookin aktiivisesta käyttäjästä 74 % käyttää Facebookia bisnesmielessä, jonka vuoksi se kannattaa nähdä kokeilun arvoisena kanavana.
B2B-mainonta Facebookissa on kuitenkin järkevää vain silloin, kun sen osaa. Mikäli sinulla ei ole kokemusta Facebook-mainonnasta, B2B-mainonnasta tai B2B-mainonnasta Facebookissa, kuluu markkinointibudjetti mitä todennäköisemmin erilaisiin tulosta tuottamattomiin kokeiluihin. Faktahan on se, että virheet opettavat, ja kun virheitä tekee niinkin suositussa mainospaikassa kuin Facebookissa, saattaa virheiden hintalappu olla ahdistavan suuri.
Facebookin tarkat kohdennusvaihtoehdot antavat myös pienille tai aloittaville yrityksille mahdollisuuden tehdä tehokasta B2B-mainontaa. Sinulla ei siis tarvitse olla satoja tai tuhansia euroja markkinointirahaa yhteen kanavaan, vaan pystyt aloittamaan B2B-mainonnan Facebookissa jopa muutamalla kympillä – olettaen siis, että osaat hyödyntää näitä kohdennusvaihtoehtoja.
Tämä sinun kannattaa huomioida, kun teet B2B-mainontaa Facebookissa: B2B-asiakkaan ostopolku on kuluttajan ostopolkua pidempi
Siinä missä kuluttaja saattaa ostaa jopa hetken mielijohteesta, tekevät yrityksen päättäjät usein huomattavasti enemmän taustatutkimusta ennen tarjouksen pyytämistä tai tuotteen kiikuttamista kassalle. Koska B2B-asiakkaan ostopolku on kuluttajan ostopolkua pidempi ja hitaampi, kannattaa B2B-asiakasta juoksuttaa kohti ostopäätöstä keskittymällä hyödyllisen sisällön sijoittamiseen ostopolun varrelle. Tarjoa arvokasta tietoa tuotteesta tai palvelusta monella eri tavalla – yksi lähestymistapa voi olla vaikkapa tuotevideo, jossa esittelet tuotteen tai palvelun ominaisuuksia ja käyttöä. Yrityspäättäjät ostavat enemmän tarpeeseen kuin tunteella, toisin kuin kuluttajat.
Miten B2B mainonnan kohdentaminen Facebookissa toimii, entäpä millaisia kohdennusvaihtoehtoja sitä varten löytyy? Mikäli vertaillaan B2B-mainontaa esimerkiksi Facebookissa ja Googlessa, voittaa Facebook hakukonekingi Googlen kohdennusmahdollisuuksillaan. Facebookissa voit kohdentaa mainoksen näkymään esimerkiksi potentiaalisen asiakkaan työnimikkeen perusteella, kun taas Googlessa moinen ei ole mahdollista.
Ajatellaan, että haluat näyttää mainostasi ainoastaan tietyn kohdeyrityksen työntekijöille. Otetaan esimerkkiyritykseksi Neste. Voit lokaatiopohjaisen kohdennuksen avulla valita sijainniksi Nesteen pääkonttorin sekä alueet esimerkiksi 10 km säteellä. Tällöin saat olemattoman pienellä budjetilla mainoksen näkymään lähes yksinomaan kohdeyrityksen eli Nesteen työntekijöille.
Liian tarkka kohdentaminen on kuitenkaan harvoin paras ratkaisu. Tästä johtuen esimerkiksi sähköpostilistan yhteystietojen käyttäminen mainoksen kohderyhmänä saattaa olla haastavaa, sillä Facebookin suosittelema ns. kattavuuslukema (Audience size) pyörii pääsääntöisesti 1,000 ja 50,000 ihmisen välillä – löytyykö listaltasi sen verran porukkaa? Niin, ei välttämättä.
Esimerkki: Mikäli haluat myydä vaikkapa ravintolalaitteita 35-50-vuotiaille ravintola-alan toimitusjohtajille, jotka asuvat Helsingissä tai ovat äskettäin olleet siellä tai esimerkiksi 80 km säteellä, voit kohdentaa mainoksen valitsemalla sijainnin, iän, toimialan ja kiinnostuksen kohteen tai työnimikkeen.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Vaikka kohdennusvaihtoehtoja on lähes rajattomasti, ei kaikkia mahdollisuuksia välttämättä tarvitse hyödyntää, mutta niistä kannattaa vähintäänkin olla tietoinen. Voit kohdentaa mainoksen esimerkiksi seuraavien tietojen perusteella:
Mainosta näytetään vaikkapa vain ihmisille, jotka ovat osoittaneet kiinnostuksensa kohteeseen Fast casual -ravintolat tai Yrittäjyys liittyviä sivuja kohtaan tai tykänneet niistä.
Mainosta näytetään esimerkiksi vain ihmisille, jotka käyttävät mobiililaitteita Facebookin selaamiseen tai todennäköisesti matkustavat kotoa työpaikalle arkipäivisin.
Älä jätä B2B-asiakasta ostopolun varrelle haahuilemaan, vaan ohjaa hänet loppuun asti. Uudelleenmarkkinointi (Remarketing tai Retargeting) tarkoittaa mainosten kohdentamista verkkosivustolla tai tietyllä sivulla jo aiemmin käyneille ihmisille.
Mihin uudelleenmarkkinointia sitten oikeastaan tarvitaan? On täysin tavanomaista, että mainoksen avulla verkkosivustolle klikanneesta sadasta ihmisestä vain muutama tekee siellä halutun toimenpiteen, kuten jättää yhteydenottopyynnön tai ostaa tuotteen. Nämä loput ovat kuitenkin osoittaneet kiinnostuksensa yritystäsi, tuotettasi tai palveluasi kohtaan, joten heitä ei kannata päästää menemään. Tällöin uudelleenmarkkinointi astuu kuvioihin – ja Facebookissa uudelleenmarkkinointi osana B2B-mainontaa on usein erittäin tehokasta.
Jos mainonta on hakuammuntaa, ovat myös tulokset sattumanvaraisia. B2B mainonnan kohdentaminen Facebookissa vaatii tiedon ja taidon lisäksi pelisilmää, sillä etenkin B2B-asiakkaat ovat valmiita tekemään ostoksia työajalla, kun taas tavalliset kuluttajat saattavat kiinnostua tuotteesta tai palvelusta vaikka kahdelta yöllä. Hyvä suunnitelma kera tarkan kohdennuksen vie pitkälle! Mikäli haluat valloittaa B2B-mainonnan kentän Facebookissa, laita meille viestiä.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.