Selvitetään tähän alkuun heti miksi myös B2B mainonta Facebookissa on kannattavaa. Monesti kuulee erilaisia uskomuksia B2B on sitä ja B2B on tätä, loppujen lopuksi ostopäätöksen tekee kuitenkin aina ihminen. Itse en ainakaan ole kuullut minkään yrityksen allekirjoittaneen yhtään sopimusta. B2B:ssa prosessi voi toki olla pidempi, vaikeampi ja kilpaillumpi, mutta lopulta päätöksen tekee ihminen.
Nämä B2B päätöksentekijät ovat siis ihmisiä siinä missä sinä ja minäkin. Meistä ihmisistä aika moni viihtyy Facebookissa, huhujen mukaan jotkut jopa ihan työaikanakin 😉 Tämä kuitenkin perustelee meille B2B mainonnan Facebookissa. Seuraavaksi käsitellään kohdennus mahdollisuuksia, jotka ovat muuten aika otollisia B2B mainontaan Facebookissa.
Facebookissa voi kohdentaa monella tavalla. Käydäänkin tässä läpi muutama tärkeä pointti, jotka on hyvä huomioida kun ToDo-listalta löytyy B2B mainonta Facebookissa.
Aloitetaan asiakaslistoilla, voit ladata olemassa olevan asiakaslistasi Facebookkiin ja kohdentaa sen perusteella mainontaa listalla oleville käyttäjille. Voit tehdä listasta myös samankaltaisen yleisön, jolloin Facebook etsii mahdollisimman samankaltaisia käyttäjiä kuin sinun listallasi olevat. Näitä listoja ja samankaltaisia yleisöjä voi tehdä myös käyttäjien suorittamien toimintojen ja kiinnostusten pohjalta.
Toinen mielenkiintoinen kohdennus mahdollisuus on hyperlokaalipaikannus eli voidaan kohdistaa mainonta erittäin tarkasti tietylle maantieteelliselle alueelle esimerkiksi jonkun tietyn tapahtuman aikana juuri kyseiselle alueelle. Tällä tavalla saadaan hyvin valittua toivottua yleisöä mainonnan kohteeksi, tietysti itse mainosviesti pitää vielä sovittaa haluttuun rajaukseen. Mainontaa voidaan toki kohdentaa myös laajemmillekin alueille, kuten kaupunkien, maakuntien tai vaikka maidenkin mukaan.
Näiden lisäksi on mahdollista kohdentaa ammattinimikkeiden, kiinnostusten ja toimialojen mukaan. Näitä kohdennuksia pystytään myös rikastamaan kolmansien osapuolien tarjoamalla datalla.
Viimeisenä kohdennuksena mainittakoon vielä uudelleenmarkkinointiyleisö, tällä tarkoitetaan jo sivustolla vierailleita kävijöitä. Uudelleenmarkkinointi voidaan kohdistaa joko sivustolla ylipäätään käyneille tai vain jollain tietyllä sivustolla käyneisiin käyttäjiin. Tämä on erittäin tehokas mainonnan muoto ja siksi hyvä pitää mielessä kun B2B mainonta Facebookissa tulee ajankohtaiseksi.
Oli kyseessä sitten kuluttajamainonta tai B2B mainonta Facebookissa niin seuraava askel on molemmille yhteinen. Mainokset pitää luonnollisesti suunnitella ennen kuin mainontaa voidaan aloittaa.
Mainontaa suunniteltaessa on alkuun hyvä miettiä tavoitteet eli mitä mainonnalla halutaan saavuttaa. Facebookissa yleisimpiä tavoitteita ovat branditunnettuus ja näkyvyys sekä liikenteen ohjaus verkkosivulle. B2B mainonta Facebookissa taipuu myös liidien hankintaan ja Facebookilla on sitä varten ihan oma liidienkeruulomake (Facebook Lead Ads: Lead Generation Made Simple for Business), jonka ehdoton valtti on, että sen täyttäminen onnistuu suoraan Facebookissa eikä siis vaadi erillisen ländärin lataamista tai poistumista Facebookin alustalta.
Tavoitteiden jälkeen olisi hyvä miettiä kohderyhmä eli kenelle mainontaa näytetään. Kun meillä on kohderyhmä tiedossa niin sen tavoittamiseen käytetään jo aikaisemmin läpikäytyä kohdennusta. Nyt kun tavoitteet ja kohderyhmä on määritelty mietitään millaisilla sisällöillä ja viestikärjillä valitussa kohderyhmästä halutut tavoitteet parhaiten toteutuvat.
Mainonnassa on hyvä tehdä erilaisia testauksia, jotta löydetään parhaiten toimivat yhdistelmät. Testissä voi olla vaikka otsikot tai tekstit, myös kohderyhmien välisiä eroja kannattaa testailla.
Kun B2B mainonta Facebookissa on saatu pyörimään alkaa seuraava vaihe eli optimointi. Mainonnan tuloksia tulee tarkastella aktiivisesti ja vertailla niitä asetettuihin tavoitteisiin. Tarkoituksena on analysoida mitkä mainokset ja kohdennukset toimivat parhaiten. Kehitetään siis toimivia mainoksia eteenpäin ja hylätään huonosti toimineet mainokset.
Mitä pitempään mainonta on pyörinyt sen enemmän se on kerryttänyt dataa ja sitä parempia analyysejä voidaan tehdä. Vaikka mainonnan optimointi onkin jatkuvaa puuhaa on silti oltava tarkkana, ettei sen kanssa hätäillä tai tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä. Aina on hyvä pitää mieli avoimena ja olla valmis kumoamaan aikaisemmin tehdyt hypoteesit, näin päästään kohti parasta lopputulosta.
Facebookin rooli mainonnassa on yleensä myyntisuppilon yläpäässä, Facebook on monesti asiakkaan ensimmäinen kosketus myytävään tuotteeseen tai palveluun siksi se onkin tärkeä huomioida mainonnan tavoitteita asetettaessa ja etenkin tuloksia tarkastellessa.
B2B mainonta Facebookissa on siis vähän kuin kylmäsoittoihin verrattavaa mainontaa, tosin sillä erotuksella, että pystymme tarkasti kohdentamaan mainontamme näkyvyyttä halutulle yleisölle. Facebook mainonnasta ainoastaan uudelleenmarkkinointi on sellaista, jossa puhutellaan aina niin sanottua lämmintä yleisöä. Kattavuutensa ansiosta Facebook on mainio kanava juuri näkyvyyden saavuttamiseen oli kyseessä sitten uudet käyttäjät tai verkkosivuilla jo vierailleet.
Parhaiten B2B mainonta Facebookissa toimiii, jos käytössä on sekä Business Manager että Ads Manager. Nämä edellä mainitut ovat Facebookin omia työkaluja joista voit lukea lisää niitä käsittelevistä artikkeleista. Facebook mainontaa varten tarvitset yrityksellesi vähintään Facebook tilin, sen voi luoda kätevästi oman henkilökohtaisen Facebookin kautta. Suositeltavaa olisi kuitenkin luoda se Business Managerin kautta jolloin tilin hallinnointi jatkossa helpottuu.
Mikäli haluat kokeilla B2B mainontaa Facebookissa heti niin voit toki kokeilla sitä boostaamalla orgaanisia postauksia. Tätä ei kuitenkaan voi suositella pitkäaikaiseksi ratkaisuksi sillä se tarjoaa paljon heikommat kohdennus mahdollisuudet kuin mitä varsinaisille mainoksille on saatavissa.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua ja jos B2B mainonta Facebookissa kiinnostaa niin ottakaa rohkeasti meihin yhteyttä ja tarkastellaan paremmin olisiko Facebook sopiva mainonnan kanava teidän tilanteeseen.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.