Ennen kuin isketään kiinni siihen mitä Linkedin maksettu mainonta on varmistetaan, että kaikki tiedämme mistä on kyse. Linkedin on työelämälähtöinen sosiaalinen media, jossa on maailmanlaajuisesti satoja miljoonia käyttäjiä. Kyseessä ei siis ole mikään pieni sosiaalinen media, Linkedinin käyttö lisääntyy myös Suomessa jatkuvasti siksi se onkin sopivan ajankohtainen aihe käsiteltäväksi.
Koska aiheena on Linkedin maksettu mainonta niin käydään vielä läpi varmuuden vuoksi mitä maksettu mainonta tarkkaan ottaen tarkoittaa. Maksetusta mainonnasta on kyse silloin kun itse palvelulle maksetaan näkyvyydestä. Tässä tapauksessa siis Linkedinille maksetaan siitä, että se antaa mainoksillesi mainostilaa.
Nyt päästään sitten itse asiaan eli kenelle Linkedin maksettu mainonta sopii. Koska Linkkari on työelämäkeskeinen sosiaalinen media on se yleensä B2B puolen käytössä ja näin myös silloin kun aiheena on Linkedin maksettu mainontaa. Jos siis tuotat palveluita tai myymäsi tuotteet ovat ensisijaisesti B2B kategoriaa voi Linkedin maksettu mainonta olla sinulle oikein tehokas ratkaisu.
Etenkin jos kyseessä on hieman isommat ja kalliimmat tuotteet voi Linkkari olla juuri se oikea kanava. Linkedin maksettu mainonta kohdistetaankin usein juuri yrityspäättäjille.
Milloin sitten Linkedin maksettu mainonta kannattaa. Tätä voisi miettiä yleisesti mainonnan kannalta eli vastaus on yksinkertainen. Se kannattaa silloin kun se on tuottavaa. Tämän takia on hyvä testailla eri kanavia ja katsoa mistä saa parhaat tulokset.
Jos Linkedin maksettu mainonta osoittautuu tehokkaaksi kanavaksi kannattaa mainonnan aikataulutus tehdä tavoitteiden pohjalta. Esimerkiksi brändimainontaa voi tehdä vaikka jatkuvasti ja kun on tulossa jotain erityistä esimerkiksi uusi tuotelanseeraus niin silloin mainonnan voi keskittää tämän ympärille. Kun käytetään useampia kampanjoita kannattaa tarkistaa, että niiden viesti on keskenään linjassa.
Haluatko aloittaa LinkedIn-markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Vastaus siihen kannattaako Linkedin maksettu mainonta on silloin selkeä kun yllä oleva kannattavuusehto toteutuu. Koska mainonnan kannattavuutta on joskus vaikea suoraan mitata, voidaan olla tilanteessa jolloin kaikkien mittareiden valossa Linkedin maksettu mainonta ei kannata. Tässäkin tilanteessa sen tuoma näkyvyys voi olla tärkeä osa yrityksen brändin rakennusta ja vastoin joitakin kannattavuusmittareita se saattaa olla silti kannattavaa pitkässä juoksussa.
Jos ollaan siinä tilanteessa, että joidenkin mittareiden valossa Linkedin maksettu mainonta ei kannata pitää luottaa sisäiseen vaistoon siitä kannattaako sen tekeminen vai ei. Etenkin näissä tilanteissa kannattaa konsultoida ammattilaista mikäli itse ei omaa riittävää tietotaitoa tilanteen objektiiviseen arvioimiseen.
Mitä sitten on hyvä tietää kun Linkedin maksettu mainonta on harkinnassa. Heti alkuun pitää hyväksyä se, että mainonta on monesti selkeästi kalliimpaa kuin esimerkiksi Facebookissa. Toisaalta Linkedin ja Facebook ovat kanavina hyvin erilaiset, siksi ei suora hinta- tai tulosvertailu yleensä ole järkevää.
Linkedin maksettu mainonta tarjoaa hieman erilaisia mainosmuotoja kuin muut suuret sosiaalisen median kanavat. Esimerkiksi InMail-kampanjointi onnistuu Linkkarissa ja tämä onkin oiva tapa saada mainoksesi käyttäjien saataville.
Seuraavaksi muutama todellinen pro-tason vinkki ja aiheena tietty Linkedin maksettu mainonta. Nämä vinkit ovat niitä Linkkarin vahvimpia argumentteja ja nämä on monen monta kertaa testattuja ja hyväksi todettuja.
Hyödynnä Linkedinin kattavat b2b kohdennusmahdollisuudet, tämä on se Linkkarin yksi valttikortti. Kohdennukset pystytään tekemään tarkasti esimerkiksi ammattinimikkeiden tai yritysten perusteella. Tällaiset kohdennukset avaavat paljon sellaisia ovia, jotka muissa kanavissa jäisivät kiinni.
Joten kun lähdet kokeilemaan Linkedin maksettu mainontaa niin muista ottaa nämä kohdennusmahdollisuudet tarkastelun alle ja ota niistä kaikki mahdollinen hyöty irti. Kohdentaminenhan on yksi tärkeimmistä ellei tärkein mainonnan taito 😉
Linkedinissä on oma insight tag, joka asennetaan nettisivuillesi. Tämä tag, eli suomeksi pikseli, kerää kävijöistä tietoa, joka on erittäin arvokasta mainonnan kehittämisessä ja optimoinnissa. Tämä on lähes välttämätön työkalu kun halutaan tehdä hyvä Linkedin maksettu mainonta -paketti.
Tämä tag kerää kävijöistä dataa juurikin Linkkarin omasta näkökulmasta. Eli se hakee tarkemmin työelämälähtöistä dataa kävijöistä ja siksi onkin niin ehdoton etenkin B2B mainontaa tehdessä.
Vältä geneeristä sisältöä, puhuttele tarkasti kohdeyleisöäsi. Näin yksinkertainen on erikoisvinkki numero kolme Linkedin maksettu mainontaan. Vaikka vinkki on yksinkertainen sen viesti jää monesti toteutumatta. Helposti mainokset tehdään samalla kaavalla kuin ennenkin ja tämä kaava on vielä samassa linjassa myös kilpailijan mainonnan kanssa.
Vastaus tähän on rohkeus, uskalla olla erilainen ja kokeile rohkeasti mikä toimii omassa kohderyhmässä. Kun mainontaa testataan ahkerasti löydetään sieltä ne viestikärjet, jotka uppoavat kohderyhmään kuin kuuma veitsi sulaan voihin 😉
Toivottavasti olet saanut mukavan pintaraapaisun käsiteltyyn aiheeseen, Linkedin maksettu mainonta. Yksioikoista vastausta kysymykseen tehdäkö vai eikö tehdä ei ole. Niinhän jo Hamlet aikoinaan joutui pohdiskelemaan lähes vastaavaa pulmaansa 😉
Jos kuitenkin muutamme hieman lähestymiskulmaa ja kysymme kokeillako vai eikö kokeilla, on huomattavasti helpompi. Mikäli jokin yllä käsitellyistä kohdista osui sinun liiketoimintaasi niin vastaus on, että kokeile ihmeessä! Oli kyseessä sitten Linkedin maksettu mainonta tai mikä tahansa muu mainonnan muoto ei kukaan voi taata tuloksia etukäteen, mutta kokeilemalla saat hyvin helposti selville kannattaako sitä jatkaa vai ei. Rohkeasti siis kokeilemaan ja linkittymään Linkkarissa 😉
Ota yhteyttä!Mitkä toimenpiteet hyödyttäisivät juuri sinun yritystäsi, juuri nyt? Varaa veloitukseton keskusteluaika Kublan toimitusjohtajan Kalle Santalahden kanssa. Käymme läpi mitä yrityksesi tekee ja mistä toimista voisi olisi hyötyä nykyisessä markkinatilanteessa.
Varaa heti sinulle sopiva vapaa aika!
Ota yhteyttä niin olemme sinuun yhteydessä seuraavan arkipäivän sisällä ja lähdemme:
Voit myös sopia lyhyen puhelinpalaverin jossa pohdimme yhdessä markkinointia!
029 3700 290
asiakaspalvelu@kubla.fi
Kubla Oy
Ilmalankatu 2 A
(MTV:n päärakennus)
00240 Helsinki
Kubla Marketing Inc.
31 NE 17th St
Miami Florida 33132
Tilaamalla uutiskirjeen annat meille luvan käsitellä tietojasi tietosuojaselosteemme mukaisesti. Voit perua luvan koska tahansa. Emme ikinä jaa tietojasi kolmansille osapuolille.
© Markkinointitoimisto Kubla Oy