Black Friday -mainonnan psykologia, miten onnistua vuonna 2025? 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ Mark­ki­noin­nin vuo­si­kel­lo \ Black Fri­day -mai­non­nan psy­ko­lo­gia, miten onnis­tua vuon­na 2025?

Black Fri­day on muut­tu­nut yksit­täi­ses­tä alen­nus­päi­väs­tä koko mar­ras­kuun mit­tai­sek­si myyn­ti­kau­dek­si. Sil­ti sen teho perus­tuu edel­leen samoi­hin peri­aat­tei­siin kuin kak­si­kym­men­tä vuot­ta sit­ten: niuk­kuu­teen, kii­ree­seen ja help­pou­teen. Nämä ihmi­sen käyt­täy­ty­mi­sen meka­nis­mit eivät ole kadon­neet, vaik­ka osta­mi­nen on siir­ty­nyt pal­jol­ti verk­koon ja mobiiliin.

Jos ymmär­rät, mik­si ihmi­set osta­vat Black Fri­dayn aikaan, osaat raken­taa kam­pan­jan, joka toi­mii myös sil­loin, kun kil­pai­lu on kovaa ja mai­nok­sia näkyy kaikkialla.

Niukkuus saa toimimaan

Ihmi­nen rea­goi voi­mak­kaas­ti tilan­tei­siin, jois­sa jokin tun­tuu ole­van lop­pu­mas­sa. Tämä on Black Fri­dayn alku­pe­räi­nen psy­ko­lo­gi­nen moot­to­ri: pel­ko sii­tä, että menet­tää tilai­suu­den ostaa halua­man­sa tuot­teen. Rajoi­te­tut erät, sel­keäs­ti näky­vät varas­to­sal­dot ja nopea vies­tin­tä toi­mii edel­leen, kos­ka ne akti­voi­vat saman jän­ni­tyk­sen tun­teen kuin kaup­paan jonot­ta­mi­nen 24 tun­nin ajan.

Niuk­kuu­den täy­tyy kui­ten­kin tun­tua aidol­ta. Jos sama tar­jous jat­kuu viik­ko­ja tai hin­taa ei oikeas­ti las­ke­ta, luot­ta­mus mure­nee. Kun mää­rä tai aika on rajat­tu oikeas­ti, se lisää uskot­ta­vuut­ta ja saa asiak­kaan toi­mi­maan heti.

Kiire luo päätöksiä

Black Fri­day alen­nuk­set saa­vat asiak­kaat teke­mään pää­tök­siä nopeas­ti. Tämä joh­tuu ympä­ris­tön luo­mas­ta kii­rees­tä ja sii­tä, että tar­jous­ten mää­rä saa ihmi­set pel­kää­mään, että jää­vät jos­tain pait­si. Eli kysees­sä on fear of mis­sing out tyyp­pi­nen ilmiö, mut­ta tuot­teen tai pal­ve­lun ostamisesta. 

Sik­si kam­pan­jan ryt­mil­lä on väliä. Jos kaik­ki tar­jouk­set jul­kais­taan ker­ral­la, kii­reen tun­ne pysyy yllä. Kun kam­pan­ja raken­tuu vai­heit­tain, esi­mer­kik­si niin, että uudet tar­jouk­set avau­tu­vat tie­tyin kel­lon­ajoin, syn­tyy jat­ku­va lii­ke takai­sin sivus­tol­le. Näin kii­rees­tä tulee hal­lit­tu ja kiin­nos­ta­va osa kokemusta.

Helppous poistaa esteet

Osta­mi­nen on monel­le stres­saa­vaa, eten­kin kii­reen ja tar­jous­tul­van kes­kel­lä. Sik­si kam­pan­jan tek­ni­nen ja vies­tin­näl­li­nen sel­keys rat­kai­see. Mitä vähem­män vai­hei­ta ja mitä vähem­män mie­tit­tä­vää asiak­kaal­le jää, sitä toden­nä­köi­sem­min hän toimii.

Yksi sel­keä tar­jous ja suju­va mak­su­pro­ses­si toi­mi­vat parem­min kuin moni­mut­kai­set yhdis­tel­mät. Help­pous tuo myös psy­ko­lo­gis­ta tur­vaa. Kun osta­mi­nen tun­tuu vai­vat­to­mal­ta, se tun­tuu myös oikeal­ta päätökseltä.

Miten Black Friday -psykologiaa hyödynnetään vuonna 2025

Vuon­na 2025 nämä samat perus­pe­ri­aat­teet: niuk­kuus, kii­re ja help­pous toi­mi­vat edel­leen, mut­ta nii­den toteu­tus on siir­ty­nyt yhä enem­män digi­taa­li­seen ympä­ris­töön. Black Fri­day -kam­pan­jan onnis­tu­mi­nen ei ole enää kiin­ni pel­käs­tään tar­jouk­sen suu­ruu­des­ta, vaan sii­tä, miten tämä perin­tei­nen psy­ko­lo­gi­nen logiik­ka raken­ne­taan osak­si nyky­ai­kais­ta ostokokemusta.

Helppo ja nopea verkkokokemus

Kulut­ta­ja odot­taa vai­va­ton­ta osta­mis­ta. Verk­ko­si­vun lataus­no­peus, sel­keä raken­ne ja hel­pot mak­su­ta­vat ovat tär­keä osa osto­pol­kua. Jos verk­ko­si­vu ei toi­mi sau­mat­to­mas­ti puhe­li­mes­sa, moni asia­kas poik­ke­aa polul­ta. Help­pous on 2025-ver­sio sii­tä koke­muk­ses­ta, kun kau­pas­sa ei tar­vit­se jonottaa.

Heräteostokset mobiilissa

Suu­rin osa Black Fri­day -lii­ken­tees­tä tulee mobii­lis­ta. Niuk­kuu­den ja kii­reen tun­ne on help­po raken­taa push-ilmoi­tuk­sil­la, teks­ti­vies­teil­lä ja some-mai­non­nan kaut­ta. Nämä toi­mi­vat vähän kuin suklaa­pa­tu­kat ja muut herä­teos­tos-her­kut kas­san vie­res­sä. Kun asia­kas saa ilmoi­tuk­sen juu­ri oikeal­la het­kel­lä ja hyväl­lä alen­nuk­sel­la, osto­pää­tös voi olla välitön.

Sosiaalinen media 

Sosi­aa­li­nen media on vuon­na 2025 kuin täy­si tava­ra­ta­lo ennen. Mai­nok­sia ja tar­jouk­sia on kaik­kial­la somes­sa. Sik­si kan­nat­taa ripo­tel­la Black Fri­day -kam­pan­jan mak­se­tun mai­non­nan mukaan myös päi­vit­täi­siä pos­tauk­sia orgaa­ni­seen someen. Mitä enem­män kulut­ta­ja näkee sisäl­töä­si somes­sa sitä useam­man mah­dol­li­suu­den annat hänel­le tart­tua tarjoukseesi. 

Data ja personointi 

Alus­to­jen data­seu­ran­ta mah­dol­lis­taa sen, että perin­teis­tä psy­ko­lo­gi­aa voi sovel­taa hyvin tar­kas­ti. Kun niuk­kuu­den tun­ne yhdis­te­tään per­so­noi­tuun vies­tiin, esi­mer­kik­si “vain sinul­le” tai “tuo­te, jota kat­soit eilen, on nyt tar­jouk­ses­sa”, vies­ti tun­tuu hen­ki­lö­koh­tai­sel­ta ja uskot­ta­val­ta. Per­so­noin­ti on tapa hyö­dyn­tää perin­teis­tä myyn­nin psy­ko­lo­gi­aa ilman, että asia­kas edes tie­dos­taa sitä.

Yhteenveto: vanha logiikka, moderni toteutus

Black Fri­dayn menes­tys ei ole pel­käs­tään uusien temp­pu­jen varas­sa, vaan ihmis­ten perus­reak­tiois­sa. Niuk­kuus saa ihmi­set toi­mi­maan, kii­re saa hei­dät päät­tä­mään ja help­pous pois­taa epä­var­muu­den. Vuon­na 2025 sama psy­ko­lo­gia toi­mii yhä, mut­ta sen toteu­tus tapah­tuu ver­kos­sa, mobii­lis­sa ja sosi­aa­li­sen median kaut­ta. Kun perin­tei­set ja moder­nit työ­ka­lut yhdis­tää, syn­tyy kam­pan­ja, joka tun­tuu ajan­koh­tai­sel­ta ja toi­mii juu­ri sik­si, että se perus­tuu johon­kin pysy­vään: ihmi­sen tapaan teh­dä pää­tök­siä pai­neen alla.

Black Friday 2025 - Kublan tiimi toimistolla
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi