Facebook-mainos on postaus, joka voidaan mainonnalla kohdistaa tarkasti vain halutulle yleisölle. Kyseessä voi olla maksuton julkaisu, joka näkyy yrityksesi “Facebook-seinällä” ja tätä mainostetaan lisäksi halutuille kohderyhmän asiakkaille. Tässä tapauksessa Facebook-mainos tulee näkymään yrityksesi seinän lisäksi valittujen asiakkaiden Facebook-kanavalla.
Toinen vaihtoehto on tehdä Facebook-mainos niin, että tämä mainos tulee näkymään vain ja ainoastaan valitsemiesi asiakkaiden Facebook-kanavilla. Tässä tapauksessa Facebook-mainos ei tule näkymään ollenkaan yrityksesi Facebook-kanavalla, vain ainoastaan valitsemiesi asiakkaiden seinällä/Facebook-kanavalla.
Alla on esimerkiksi Valion Facebook-mainos:
Tässä vertailun vuoksi ilmainen Facebook-postaus:
Facebook-mainos koostuu muutamasta tärkeimmästä seikasta:
Yllä olevat viisi kohtaa huomioimalla saat Facebook-mainonnasta varmasti tuloksia ja houkuttelet lisää asiakkaita yrityksesi pariin.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Facebook-mainos voidaan kohdistaa tarkasti halutulle kohdeyleisölle ja myös mainontasi tuloksia voidaan mitata tarkasti. Tätä ennen on kuitenkin hyvä miettiä hieman tavoitteita, joita kannattaa määritellä ennen, kuin Facebook-mainos tehdään.
Yleisimpiä Facebook-mainonnan tavoitteita ovat:
Yllä olevien tavoitteiden lisäksi voidaan esimerkiksi aktivoida asiakkaita yrityksesi järjestämien messujen yhteydessä tulemaan osastollesi, tai vaikkapa ilmoittaa halutulle kohderyhmälle uudesta tuotelanseerauksesta.
Mainonnassa tehdään erilaisia kampanjoita ja kaikille kampanjoille voidaan määritellä erilaisia tavoitteita ja näin Facebook-mainos houkuttelee juuri haluttua kohdeyleisöä tavoitteidesi mukaisesti.
Facebook-mainos voidaan tehdä suoraan yrityksesi Facebook-sivuille/seinälle ja tätä kutsutaan siis yleisimmin postaukseksi, tai julkaisuksi. Tätä tehtyä postausta voidaan tämän jälkeen mainostaa Facebook-sivun kautta, mutta suosittelemme kuitenkin lisäämään yrityksellesi Facebookin sisältä Business Managerin ja Ads Managerin.
Facebookin mainoshallinta ja yrityksen markkinointi siis kannattaa tehdä näitä “työkaluja” ja sivustoja käyttämällä:
Facebook-mainos voidaan siis tehdä hyvinkin “alkeellisesti” yrityksesi Facebook-sivun kautta “boost post” ominaisuudella, mutta tämä ominaisuus antaa vain hyvin rajalliset mahdollisuudet mainonnan kohdistamiseen ja mittaamiseen. Tarvitset siis hieman enemmän osaamista ja työkaluja, jotta yrityksesi Facebook-mainos toimisi mahdollisimman hyvin ja tuottaisi lisää kävijöistä yrityksesi verkkosivuille ja näistä lopulta yhteydenottoja, sekä kauppoja.
Huom! Facebook-mainoksessa käytetyssä kuvassa itsessään ei saisi olla liikaa tekstiä upotettuna kuvaan. Voit testata haluamasi kuvan kelvollisuutta Facebook-mainokseen Facebookin kuvantestaustyökalulla.
Facebook-mainonta voidaan kohdistaa äärimmäisen tarkasti vain parhaille yleisöille ja tämä on yksi tärkeimmistä digimarkkinoinnin hyödyistä. Lisäksi mainonta Facebookissa on hyvinkin edullista, koska suurin osa yrityksistä ei vielä mainosta tässä kanavassa. Voit siis saada merkittävää kilpailuetua Facebook-mainoksillasi.
Yleisenä nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että tavoitat 500 eurolla noin 50 000 - 200 000 potentiaalista asiakasta riippuen mainonnan tavoitteestasi. Esimerkiksi 200 000 tavoitettua asiakasta 500 euron mediapanostuksella voit saada käyttämällä arvontaa, tai tarjoamalla asiakasta kiinnostavaa sisältöä esimerkiksi kertomalla toimialastasi asiakasta kiinnostavaa sisältöä.
Mainonnan tuloksia voit seurata hyvinkin tarkasti Facebookin tarjoamalla Ads Manager-työkalulla ja suosittelemme käyttämään tämän lisäksi erillistä työkalua Facebook-mainonnan tulosten mittaamiseen, sekä raportointiin esimerkiksi yritysjohdolle.
Facebookin omilla työkaluilla on vaikea luoda raportteja ja tästä syystä mainonnan tulosten tarkasteluun me Kublassa käytämme esimerkiksi alla olevaa Swydo-työkalua.
Näin voit kuukausittain mitata tuloksia ja tarkastella parhaita kohderyhmiä, joihin kannattaa myös seuraavana kuukautena panostaa lisää markkinointibudjettia saamiesi tulosten perusteella. Samalla voit vähentää panostuksia kannattamattomiin kohderyhmiin, kun seuraava Facebook-mainos tehdään ja kohdistetaan oikealle kohderyhmälle.
Mainonta Facebookissa kannattaa aloittaa pian, koska kilpailu ja mainonnan hinta kasvaa jatkuvasti. Lisäksi saat mitattavia tuloksia jopa muutaman sadan euron mediabudjetilla ja panostuksia voit nostaa saamiesi tulosten perusteella.
Facebook-mainonta on monelle yritykselle erittäin kannattavaa. Yrityksen omista resursseista johtuen mainonnan teho saattaa kuitenkin olla heikko, jolloin Facebook mainonnan ulkoistaminen on ehdottomasti fiksuin veto. Mikäli kaipaat ammattilaisen näkemystä tai jeesiä, me Kublalla olemme aina valmiita auttamaan. Meille tärkeintä on se, että sinun yrityksesi menestyy, ja mainontaan käytetty raha palaa moninkertaisena takaisin.
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä nyt, mikäli haluat asiantuntijan näkemyksen toimialasi tehokkaimmista sosiaalisen median tavoista!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.