Lähes kaikki tekevät hakunsa Googlella – sinäkin, eikö vain? On äärettömän tärkeää tavoittaa nämä potentiaaliset asiakkaat sillä hetkellä, kun he googlettavat ratkaisua ongelmaansa. Kolme parasta tapaa tavoittaa tämä Googlessa seikkaileva kohderyhmä on hakusanamainonta, Google Display -bannerimainonta sekä YouTube-mainonta. Näihin mainostustapoihin pääset käsiksi hyvin yleisessä, maksuttomassa mainonnanhallintatyökalussa, joka kantaa nimeä Google Ads. Olet taatusti kuullut tästä aikaisemminkin, ja ehkä yhdistänyt mainontaan termejä kuten ROI, CTR ja impressio. Aiemmin myös Google Adwordsina tunnettu työkalu mahdollistaa tehokkaan mainonnan – mutta ainoastaan silloin, kun mainosalustan termit eivät tunnu heprealta. Alkuun omituiset lyhenteet kulkevat korvasta sisään ja toisesta ulos tarkoittamatta mitään, mutta nyt siihen tulee muutos!
Osaisitko vastata kysymykseen, “mikä on mainoksen CPC?” tai “konversioprosenttia pitäisi parantaa, mutta miten?” – ei haittaa, vaikka tällä hetkellä vastauksesi molempiin kyssäreihin olisi vain kyllä. Markkinointikieltä oppii ainoastaan sitä puhumalla, eikä nyt ole enää aikaa aikailla! Kubla on sinua ajatellen kääntänyt Google Ads -sanakirjan, jonka tärkeimpiin termeihin pääset tutustumaan alta. Tämän artikkelin jälkeen sinulla on jälleen aiempaa parempi vainu markkinoinnin maailmassa.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Oikein tehtynä Google Ads voi saada aikaan yrityksesi liiketoiminnan kannalta hyvin merkityksellisiä tuloksia. Mainontaa on kuitenkin hankala tehdä, mikäli termit ovat hakusessa. Markkinoinnin ammattilaiset ujuttavat lauseisiinsa tavallisen tallaajan korvaan oudolta kuulostavia sanoja, jotka saavat puheen kuulostamaan lähestulkoon omalta kieleltä. Google Ads termit selviävät kuitenkin Kublan alle tiivistämästä sanakirjasta. Lue viisi tärkeintä termiä, joilla pääset alkuun:
Konversio kertoo tuloksesta. Konversio voi olla esimerkiksi osto verkkokaupassa, yhteydenottopyynnön jättäminen tai tietyllä sivulla käynti. Määrittelet itse sen tavoitteen, jonka haluat kävijän suorittavan verkkopalvelussasi. Konversion yhteydessä puhutaan myös konversioprosentista, joka usein sijoittuu välille 1-2 %. Yksi prosentti tarkoittaa sitä, että sadasta Google Ads -mainonnan ansiosta verkkopalveluun ajautuneesta potentiaalisesta asiakkaasta yksi tekee sen toivotun toimen eli konversion. Konversio on tärkeä termi, sillä sen avulla on mahdollista saada selville ne mainokset ja hakusanat, jotka tuovat parasta tulosta.
Impressio tapahtuu yhden käyttäjän nähdessään esimerkiksi Google Ads -mainoksesi. Mikäli teet mainoksesi Google Ads -mainosalustalla, kertoo näyttökertojen lukumäärä mainoksesi näyttöjen määrän eri mainospaikoilla. Impressioiden määrä suhteessa klikkausten määrään voi paljastaa sen, että mainoksessasi on jokin päin prinkkalaa. Impressio on siis termi, joka kannattaa tuntea.
Klikkausprosentti kertoo mainoksen tehokkuudesta sekä siitä, kuinka hyvin mainoksen sisältö iskee kohderyhmään ja on ylipäätään kohdennettu. Tämä prosenttilukumäärä kuvaa sitä joukkoa, joka on mainoksesi nähtyään myös klikannut sitä. Korkea klikkausprosentti laskee klikkaushintoja. Terminä CTR on äärimmäisen tärkeä, sillä se vaikuttaa Google Ads -mainonnassa myös mainoksen laatupisteisiin. Laatupisteet puolestaan vaikuttavat mainoksen näkyvyyteen.
Termi CPC tunnetaan myös nimellä PPC (Pay Per Click). Kyseessä on eräänlainen hinnoittelumalli, jossa toimit maksumiehenä esimerkiksi Google Ads -mainoksessa ainoastaan silloin, kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta. Mikäli mainostasi ei klikata, ei sen näkyvyydestä myöskään veloiteta. Mainonta tällä hinnoittelumallilla on oikein tehtynä todella kustannustehokasta! Suomessa mainoksen klikkihinta pyörii muutaman euron tienoilla riippuen muun muassa mainonnan kohdennuksesta sekä kilpailusta.
Mikäli pystyt muistamaan näistä viidestä termistä ainoastaan yhden, muista tämä. Sijoitetun pääoman tuottoaste kertoo sen, kuinka paljon Google Ads -mainontaan käytetystä eurosta tulee takaisin. ROI on markkinoinnin yksi tärkeimmistä mittareista, joka tulee vastaan ihan joka paikassa. Tämän avulla voit löytää yrityksellesi parhaiten tuottavat markkinointikanavat.
Esimerkki: mainontaan sijoitetaan 1 000 €, takaisin saadaan 5 000 €. ROI on tällöin 400 %. Mikäli ROI sijoittuu yli sadan prosentin, on mainonta kannattavaa. ROI voidaan laskea perinteisesti laskimen avulla käyttäen kaavaa (5 000 − 1000) ÷ 1000 × 100 % = 400 % tai näppärästi ROI Calculatorilla.
Mainostilin perustaminen on helppoa ja maksutonta, mutta viimeistäänkin mainoksen luominen ja erilaisten lyhenteiden viidakossa pyöriminen saattaa saada aikaan tuskanhien. Pienen lisämausteen tekemiseen tuo se, mikäli enkku ei rullaa – markkinoinnin termien lyhenteet saavat lähes poikkeuksetta alkunsa jostain englannin kielen sanasta. Onneksi on kuitenkin olemassa Kubla, joka pyyhkii hikikarpalot otsaltasi ja kertoo, kuinka kustannustehokasta Google Ads -mainontaa tehdään.
Ennen kuin lähdet laskemaan ROI:ta ja pohtimaan impressioiden määrää suhteessa klikkauksiin, tee pieni tutkimusmatka hakusanojen sekä kilpailijoiden maailmaan. Mainontaa ei kannata startata ilman kunnollista pohjatyötä, joka mahdollistaa aina askeleen edellä olemisen. Mikäli kilpailijasi askeltavat puoli metriä kerrallaan, on sinun otettava vähintään metrin harppauksia, eikö?
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.