Asiakkaat lähestyvät meitä usein sanoen, että he haluavat sivuiltaan talteen kaiken mahdollisen mitattavan tiedon. Se saattaa kuulostaa aluksi houkuttelevalta. Miksipä kaikkea saatavilla olevaa tietoa verkkosivustolta ei kerättäisi? Usein puhutaan, kuinka arvokkaita asiakastiedot ovat yrityksen kehittämisessä. Totuus on jälleen kerran monimutkaisempi. Kaiken mittaaminen ei kannata.
Turha tietojen kerääminen on kallista ja tarpeetonta. Ei kannata kerätä dataa, joka ei millään tavalla edistä yrityksen toimintaa. Yksikään yritys ei pystyisi koskaan täysin hyödyntämään sitä määrää tietoa, joka verkkosivustolta on mahdollista mitata. Tällaiseen tiedonkeruun projektiin sijoitettu rahamäärä ei varmasti maksaisi itseään takaisin. Tieto päätyisi todennäköisesti ikuisesti kasvavaan excel-tiedostoon ja unohtuisi sinne.
Eikö tiedonkeruu olekaan tärkeätä?
Totta kai se on. On kuitenkin niin, että tässäkin laatu korvaa määrän. Sokea tietojen kerääminen on ennen kaikkea kallista, kuormittavaa ja se saattaa sotkea ajattelua. Ennen kuin tietoja lähtee keräämään, kannattaa miettiä, minkälaiset tiedot hyödyttävät yritystä eniten. Tätä varten yrityksen kannattaa määrittää itselleen KPI:t. KPI (key performance indicator) tarkoittaa yrityksen valitsemaa tärkeää mittaria eli jotain mitattavaa arvoa, jonka muutoksia seuraamalla selviää kehittyykö liiketoiminta haluttuun suuntaan. Jokaisen yrityksen kannattaisi määritellä kolme KPI:tä, joka perustuvat liiketoiminnan tavoitteisiin.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
On ensiarvoisen tärkeää pohtia millä perusteilla KPI:t valitaan. Seuraavaksi esimerkkejä kysymyksistä, jotka helpottavat KPI:n valintaa.
- Mikä on toivottu lopputulos?
- Miksi tämä tavoite on tärkeä?
- Miten tavoitteen edistymistä mitataan?
- Kuinka tähän edistymiseen voi vaikuttaa?
- Kuka on vastuussa tästä tavoitteesta?
- Mistä tietää, onko tämä tavoite saavutettu?
- Kuinka usein edistymistä pitää arvioida tämän tavoitteen saavuttamiseksi?
Esimerkkivastauksia
Tässä muutamia esimerkkejä vastauksista kysymyksiin, jos yritys päätyy valitsemaan yhdeksi KPI-mittarikseen asiakashankinnan.
- Hankkia 20 % enemmän asiakkaita tänä vuonna.
- Laajempi asiakaskunta tekee yrityksestä kannattavamman.
- Edistymistä mitataan uusien asiakkaiden määrällä Esimerkiksi he, jotka ostavat tuotteen yhden kalenterivuoden aikana.
- Kasvattaa markkinointibudjettia ja sijoittaa Facebook- ja Google-mainoksiin.
- Markkinointiosaston johtaja.
- Kun 20 % enemmän asiakkaita ostaa tuotteen tänä vuonna viime vuoteen verrattuna.
- Tätä edistymistä tarkistetaan kuukausittain.
Kun kolme KPI:tä on valittu, on analytiikan seurannassa helpompi keskittyä oleelliseen. Mittaamalla saatujen tietojen perusteella voidaan tehdä nopeitakin päätöksiä ja muutoksia, mikäli tilanne sitä vaatii.
Kerättävää tietoa tulee tarkastaa ja seurata
Kun tiedon kerääminen ja mittaaminen on järkeistetty, on seuraavaksi valittava henkilö joka vastaa tietojen tarkastamisesta. Koska KPI on mitattava arvo, se kertoo heti edistyykö yritys tavoitteessaan vai kuljetaanko mahdollisesti väärään suuntaan. Kun asiaa seurataan aktiivisesti, siihen on helpompi vaikuttaa ja tehdä muutoksia.
Tärkeintä KPI:ssä on oleellisuus ja helppo mitattavuus. Kun KPI:tä tarkastelee toistuvasti sen tärkeys hahmottuu. KPI:n tarkastelusta kannattaa ottaa säännöllinen tapa, sillä se ohjaa yritystä kohti toivottua tavoitetta ja silloin voi myös nähdä edistymisen. Jos vaikuttaa siltä, että tavoite ei toteudu, kannattaa laatia uusi suunnitelma ja tehdä sen mukaisia muutoksia. Näin verkkosivustolta kerätty tieto tuottaa tehokkaasti tuloksia.
Tietojenkeruu on kallista ja siksi kannattaakin tarkastella tilannetta huolella ennen kuin sijoittaa paljon rahaa. Tavoitteena on kuitenkin saada tuottoa sivustolle käytetyistä rahoista. Kublan asiantuntijat auttavat mielellään oikeiden mittaristojen löytämisessä, tavoitteiden asetannassa ja toimivan analytiikan rakentamisessa! Ota rohkeasti yhteyttä, niin keskustellaan yrityksenne tavoitteista!
Ota yhteyttä!