Digimarkkinoinnin suunnittelu 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Digi­mark­ki­noin­nin suunnittelu

Kun kaik­ki on ver­kos­sa, ei yri­tyk­sel­lä toi­mia­las­ta riip­pu­mat­ta ole varaa aja­tel­la digi­mark­ki­noin­tia kiva­na lisä­nä, vaan suo­ras­taan pakol­li­se­na pila­ri­na, joka pitää raken­nel­man kasas­sa. Syven­nym­me seu­raa­vak­si sii­hen, mik­si digi­mark­ki­noin­nin suun­nit­te­lu kan­nat­taa ja miten se teh­dään askel askeleelta.

Mitä digimarkkinointi on?

Digi­mark­ki­noin­ti on nimen­sä mukai­ses­ti mark­ki­noin­tia digi­taa­li­ses­ti. Kyse ei ole perin­tei­sis­tä leh­ti­mai­nok­sis­ta, vaan digi­mark­ki­noin­nil­la voi­daan tar­koit­taa esi­mer­kik­si Face­book-mai­nos­ta, yri­tyk­sen verk­ko­si­vu­ja, säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­tia tai hakukonemainontaa.

Tänä päi­vä­nä digi­mark­ki­noin­ti on ääret­tö­män teho­kas ja tär­keä tapa puhu­tel­la poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta, sil­lä heis­tä suu­rin osa viet­tää aikaan­sa ver­kos­sa sen sijaan, että luki­si­vat leh­tis­tä aamu­pa­la­pöy­däs­sä. Digi­taa­li­set alus­tat hou­kut­te­le­vat pai­kal­le niin nuo­ria, kes­ki-ikäi­siä kuin van­hem­paa­kin kan­saa, mikä tekee digi­mark­ki­noin­nis­ta tehok­kaan mark­ki­noin­ti­väy­län lähes­tul­koon yri­tyk­sel­le kuin yritykselle.

Miksi digimarkkinointi kannattaa?

  • Digi­mark­ki­noin­ti on mah­dol­lis­ta koh­den­taa hyvin­kin tar­kas­ti muun muas­sa hen­ki­lön iän, suku­puo­len, asuin­pai­kan ja kiin­nos­tuk­sen koh­tei­den mukaan. Perin­tei­nen mai­nos saat­taa näkyä täy­sin vää­räl­le koh­de­ryh­mäl­le sii­tä syys­tä, että et voi vali­ta sitä.
  • Digi­taa­li­set alus­tat hel­pot­ta­vat kom­mu­ni­koin­tia asiak­kai­den kans­sa, mikä ede­saut­taa toi­vo­tun­lai­sen brän­di­mie­li­ku­van rakentamista.
  • Digi­mark­ki­noin­ti on oikein teh­ty­nä erit­täin kus­tan­nus­te­ho­kas tapa mai­nos­taa, mikä tekee sii­tä fik­sun mark­ki­noin­ti­ta­van pie­nen­kin bud­je­tin omaavalle.
  • Digi­mark­ki­noin­nin avul­la voit kas­vat­taa yri­tyk­se­si tun­net­tuut­ta, paran­taa asian­tun­ti­ja­ku­vaa ja lisä­tä myyn­tiä sekä saa­da enem­män kävi­jöi­tä verk­ko­si­vuil­le tai -kauppaan.

Haluat­ko aloit­taa digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin tai tehos­taa nykyis­tä teke­mis­tä? Autam­me mielellämme!

Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.

Digimarkkinoinnin suunnittelu vaihe vaiheelta

Jot­ta teke­mi­nen voi tuo­da tulok­sia, täy­tyy sopi­vat aske­leet ensin löy­tää suun­nit­te­le­mal­la. Digi­mark­ki­noin­nin suun­nit­te­lu saat­taa tun­tua tur­hal­ta ja työ­lääl­tä, mut­ta onnis­tu­nut digi­mark­ki­noin­ti vaa­tii tuek­seen suunnitelman.

Käy­dään nyt yhdes­sä läpi digi­mark­ki­noin­nin suun­nit­te­lu vai­he vai­heel­ta, jot­ta sen työs­tä­mi­nen oli­si sinul­le hel­pom­paa. Tar­vit­taes­sa voim­me laa­tia tehok­kaan mark­ki­noin­ti­suun­ni­tel­man puo­les­ta­si, ja voit itse kes­kit­tyä muka­vam­piin asioihin.

Digi­mark­ki­noin­nin suun­nit­te­lu saa alkun­sa sii­tä, että alla ole­viin kysy­myk­siin poh­di­taan vastaukset.

  • Kenel­le? → Koh­de­ryh­mä
  • Mis­sä? → Kanavat
  • Miten? → Lähes­ty­mis­ta­pa
  • Kuka? → Resur­soin­ti
  • Mil­loin? → Aikataulutus

Digi­mark­ki­noin­nin suun­ni­tel­man tulee sisäl­tää aina­kin seuraavat:

  • Mai­nos­ka­na­vat → Google, Ins­ta­gram, Face­book vai TikTok?
  • Sisäl­löt ja tavoit­teet → mitä jul­kais­taan, mikä on jul­kai­sun tavoite?
  • Mit­ta­rit → kuin­ka mai­non­nan tulok­sia mitataan?
  • Bud­jet­ti → mikä on kuhun­kin kana­vaan käy­tet­tä­vä summa?

1. Määritä tavoite, sillä ilman tavoitetta ei ole tehokasta digimarkkinointia.

Mie­ti ensin, mihin asi­aan haluat vai­kut­taa teke­mäl­lä digi­mark­ki­noin­tia? Voi olla, että toi­vot ken­ties verk­ko­kaup­paa­si enem­män kävi­jöi­tä, tai tah­dot kas­vat­taa yri­tyk­se­si tun­net­tuut­ta poten­ti­aa­lis­ten asiak­kai­den keskuudessa.

Mää­ri­tä sel­keä tavoi­te, joka tukee yri­tyk­se­si lii­ke­toi­min­nan kas­vua – se voi olla esi­mer­kik­si lii­ke­vaih­don kas­vu X % tai kaik­kien kurs­sien paik­ko­jen täyt­ty­mi­nen mää­rä­ai­kaan men­nes­sä. Ase­ta tavoi­te, johon sinul­la on mah­dol­li­suus päästä.

Ilman tavoi­tet­ta digi­mark­ki­noin­ti on hel­pos­ti epä­joh­don­mu­kais­ta, mikä puo­les­taan kulut­taa mark­ki­noin­ti­bud­jet­tia huo­mat­ta­vas­ti rons­kim­min kuin suun­ni­tel­tu digi­mark­ki­noin­ti, jota täl­löin voi­daan oikein teh­ty­nä kut­sua kustannustehokkaaksi.

2. Tiedätkö asiakkaasi tarpeet? Tunnista ne, jotta voit kohdentaa oikeanlaisen mainosviestin.

Asiak­kaan tun­te­mi­nen on eri­tyi­sen tär­ke­ää digi­mark­ki­noin­tia teh­des­sä. Kun tie­dät, mil­lai­nen hen­ki­lö poten­ti­aa­li­nen asia­kas on, mis­sä kana­vis­sa hän viet­tää aikaan­sa ja mil­lai­sis­ta asiois­ta hän pitää tai ei pidä, pys­tyt tun­nis­ta­maan asiak­kaan tar­peet sekä vas­taa­maan nii­hin oikeal­la taval­la, oikeas­sa pai­kas­sa ja oike­aan aikaan.

Mie­ti siis,

  • mis­sä kana­vis­sa asiak­kaa­si on?
  • onko hän pai­kal­la aamu­päi­väs­tä vai illalla?
  • kuin­ka hän itse toi­mii esi­mer­kik­si somes­sa?
  • etsii­kö hän rat­kai­sua johon­kin ongelmaan?
  • onko hänel­lä ole­mas­sa ole­va ostotarve?

Asiak­kaan osto­pol­ku koos­tuu nel­jäs­tä vai­hees­ta, joi­den aika­na sinun täy­tyy tavoit­taa, vakuut­taa, kon­ver­toi­da ja sitout­taa. Suun­nit­te­le­mal­la ja poten­ti­aa­li­sen asiak­kaan tun­te­mal­la osaat koh­den­taa oikean­lai­sen mai­nos­vies­tin juu­ri oike­aan het­keen – esi­mer­kik­si kun haluat tavoit­taa, kokei­le hakusa­na­mai­non­taa, ja kun asia­kas on eden­nyt osto­pol­kua pit­kin vii­mei­seen vai­hee­seen, voit sitout­taa teke­mäl­lä teho­kas­ta uudelleenmarkkinointia.

3. Valitse ainoastaan relevantit mittarit, joiden pohjalta teet päätöksiä.

Rele­vant­tien mit­ta­rei­den valit­se­mi­nen on tär­keä vai­he, sil­lä lop­pu­jen lopuk­si teet pal­jon pää­tök­siä mai­non­nan tulos­ten perus­teel­la. On ikä­vää, mikä­li mit­taat vää­riä asioi­ta, joi­den poh­jal­ta teke­mä­si toi­met aiheut­ta­vat­kin päin­vas­tai­sen lopputuloksen.

Älä mit­taa kaik­kea, vaan valit­se sinul­le rele­van­tit mit­ta­rit. Tär­kei­tä mit­ta­rei­ta digi­mark­ki­noin­nin maa­il­mas­sa ovat KPI, ROI, NPS ja CLV.

Het­ki­nen… tämä­hän oli nyt täy­sin ammat­ti­sa­nas­toa, joten pure­taan lyhen­teet ymmär­ret­tä­vään muotoon:

  • KPI (Key Per­for­mance Indica­tors) → KPI-mit­ta­rit voi­vat mita­ta esi­mer­kik­si verk­ko­kau­pan kes­kios­tok­sen kasvua.
  • ROI (Return On Invest­ment) → ROI mit­taa sijoi­te­tun pää­oman tuot­toa, eli kuin­ka talou­del­li­ses­ti kan­nat­ta­vaa mai­non­ta on.
  • NPS (Net Pro­mo­ter Sco­re) → NPS perus­tuu asiak­kaan koke­muk­seen, eli sil­lä mita­taan esi­mer­kik­si sitä, kuin­ka toden­nä­köi­ses­ti asia­kas suo­sit­te­li­si yritystä.
  • CLV (Cus­to­mer Life­ti­me Value) → CLV ker­too sinul­le asiak­kuu­den niin sano­tus­ta arvos­ta, eli esi­mer­kik­si kuin­ka pal­jon asia­kas tuot­taa vuo­des­sa ja mikä on tuot­toar­vio seu­raa­val­le vuodelle.

Ote­taan tähän väliin hel­pom­pi käy­tän­nön esi­merk­ki. Esi­mer­kik­si Face­book-mai­nok­sen mit­ta­rik­si voit vali­koi­da sivu­kä­vi­jät tai sivuil­la vie­te­tyn ajan, mikä­li ohjaat asiak­kaan mai­nok­ses­ta vaik­ka­pa verkkosivuille.

Vink­ki: Muis­ta asen­taa verk­ko­si­vuil­le tai -kaup­paan seu­ran­ta­koo­di sekä esi­mer­kik­si Face­book-mai­non­taa teh­des­sä­si Face­book-pik­se­li. Seu­ran­ta­koo­de­ja kut­su­taan nimel­lä tagi. Pys­tyt asen­ta­maan tage­ja työ­ka­lul­la nimel­tä Google Tag Manager.

4. Pohdi, kenen työaika ja osaaminen riittää digimarkkinoinnin kustannustehokkaaseen tekemiseen.

Digi­mark­ki­noin­nin suun­nit­te­lu pitää sisäl­lään myös tämän vai­heen. Sinun kan­nat­taa mää­rit­tää sel­keäs­ti ne vas­tuu­hen­ki­löt, jot­ka huo­leh­ti­vat muun muas­sa sisäl­lön tuot­ta­mi­ses­ta sekä mai­non­nan toteut­ta­mi­ses­ta ja ana­ly­soin­nis­ta. Digi­mark­ki­noin­ti on kui­ten­kin jon­kun työn­te­ki­jän tehok­kaas­ta työ­ajas­ta pois, joten ulkois­ta­mi­nen saat­taa olla fik­suin veto, mikä­li yri­tyk­ses­tä ei löy­dy digi­mark­ki­noin­nin ammattilaista.

Mie­ti, onko yri­tyk­sel­lä varaa teh­dä itse ja sitoa resurs­sit digi­mark­ki­noin­tiin, vai onko jär­ke­väm­pää antaa työn­te­ki­jöi­den lois­taa omis­sa työ­teh­tä­vis­sään, jol­loin digi­mark­ki­noin­nin voi­si jät­tää koko­naan alan ammat­ti­lai­sen harteille.

Digimarkkinoinnin suunnittelu vie sinut kohti menestystä

Suun­nit­te­le, suun­nit­te­le ja vie­lä ker­ran suun­nit­te­le. Digi­mark­ki­noin­nin suun­nit­te­lu on tär­keä osa onnis­tu­nut­ta digi­mark­ki­noin­tia. Mikä­li et täy­sin tie­dä, mitä teet ja miten teet, on han­ka­la saa­da hyö­dyn­net­tyä digi­mark­ki­noin­nin poten­ti­aa­lia koko­nai­suu­des­saan. Hakuam­mun­ta laih­dut­taa lom­pak­koa­si mitä toden­nä­köi­sem­min var­sin nope­aa tahtia!

Me autam­me sinut alkuun digi­mark­ki­noin­nin suun­nit­te­lus­sa ilmai­sek­si – varaa mak­su­ton 15 minuu­tin etä­ta­paa­mi­nen jo tänään!

Ota yhteyt­tä!
Digimarkkinoinnin suunnittelu
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi