Siinä missä ennen jaettiin ovelta ovelle lehtimainoksia paremman näkyvyyden perässä ja pähkäiltiin, lukiko niitä lehtisiä kukaan, tänä päivänä potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan hakusanamainonnan avulla, ja mainonnan nähneet silmäparit pystytään todella laskemaan. Yritykset ovat metsästäneet näkyvyyttä aina – se ei ole muuttunut vuosien saatossa mihinkään. Keinot sen sijaan muuttuvat jatkuvasti. Kun kaikki potentiaalisista asiakkaista julkisiin palveluihin on tehnyt siirtonsa verkkoon, ei näkyvyysjahtia kannata jättää täysin lehtimainosten varaan.
Käytit äskeisen kappaleen lukemiseen noin 19 sekuntia. Sinä aikana kaikkien aikojen suosituimman hakukoneen eli Googlen avulla tehtiin maailmanlaajuisesti yli miljoona hakua. Kreisiä, eikö? Hakusanamainonnan avulla retkeilyvarusteita myyvä yritys voi tuoda tuotteitaan esille juuri sillä hetkellä, kun potentiaalinen asiakas näpyttelee Googlen hakukenttään sanan “retkeilyreppu”. Ihmiset hakevat Googlesta kaiken – oli kyse sitten Justin Bieberin pituudesta tai parhaimman hintaisesta kotisiivouspalvelusta. Tärkeintä on olla siellä, missä asiakkaat ovat. Mikäli mainostat Googlessa oikein, tavoitat taatusti kohderyhmäsi kustannustehokkaasti.
Google Ads hakusanamainonnan suunnittelu on avain onnistumiseen. Hakusanamainonta ilman suunnitelmaa on kuin kirpputorilla shoppaileminen silmät kiinni. Rahat menevät taatusti hukkaan, eikä palautusoikeutta ole. Voit mättää Google-mainontaan tuhansia, mutta euroja et saa takaisin, mikäli lopputulos ei miellytä. Toki voit ostaa hakusanamainontaa ja toivoa parasta, mutta silloin ei mainonnan teholta kannata odottaa yhtikäs mitään. Tuuriin turvautuminen kannattaa suosiolla jättää hakusanamainonnan sijaan pelikoneilla pelaamiseen.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Hakusanamainontaa on hemmoteltu lempinimillä kuten hakukonemainonta ja SEA (Search Engine Advertising). Hakusanamainonnan perimmäinen tehtävä on raivata tie ihmisten tietoisuuteen. Tehdään nyt heti alkuun selväksi se, että pääsääntöisesti kukaan ei selaa Googlen ensimmäistä hakutulossivua pidemmälle. Mikäli mieleinen tuote, palvelu tai tarpeellinen tieto ei löydy hakutulossivun kärjestä, lentää käytetty hakusana kuvitteelliseen roskakoriin ja tilalle muotoillaan uusi. Käyhän katsomassa, mikä on sijoituksesi tällä hetkellä.
Hakusanamainonta kohdistaa mainoksesi näkymään potentiaalisen asiakkaan käyttäessä tiettyä hakusanaa. Siinä missä hakukoneoptimoinnin avulla saavutettu orgaaninen näkyvyys nostaa sijoitustasi noin puolessa vuodessa, tekee hakusanamainonta sen heti. Vaikka sanotaan, että rahalla saa ja hevosella pääsee, voi Google Ads hakusanamainonnan suunnittelu madaltaa kustannuksia reippaalla otteella. Kun suunnittelet mainonnan huolella ja optimoit sen fiksusti, pärjäät vallan mainiosti pienelläkin budjetilla. Kubla pureutuu alla suunnitteluvaiheeseen, jota ei kannata ohittaa.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Suunnittelu on tärkeää, jotta mainontaan budjetoidut rahat vaikuttavat oikeaan aikaan ja oikealle kohderyhmälle. Hakusanamainonnan hinta voi kohota korkeuksiin, mikäli Google Ads hakusanamainonnan suunnittelu on jäänyt puolitiehen. Rahan mättäminen summanmutikassa ei kanna kovin pitkälle, vaikka tunnelin päässä saattaakin vilahtaa valopilkku aina silloin tällöin – toisilla kun on parempi tuuri kuin toisilla. Mitä jos kuitenkin lukisit alta, kuinka Google Ads hakusanamainonnan suunnittelu tehdään, jotta voit sijoittaa eurot järkevästi?
Google Ads hakusanamainonnan suunnittelu saa alkunsa kohderyhmän määrittämisestä. Mikäli ostava asiakkaasi on useimmiten parikymppinen nainen, on mainoksen näyttäminen keski-ikäiselle miehelle täysin turhaa. Vaikka maksaisit ainoastaan klikkauksista (Cost Per Click) sen sijaan, että lompakko laihtuisi jokaisen mainoksen nähneen kohdalla, voi tämä keski-ikäinen mies silti klikata mainosta vahingossa. Mainoksen kohdentaminen määrittää osaltaan sen, kuinka kustannustehokas mainos voi olla. Mieti tarkasti, kenelle teet mainontaa, jotta voit laatia mainosviestin juuri heitä puhuttelevaksi. Yhtä mainosta ei kannata tehdä kaikkia ajatellen, vaan fiksumpaa on jakaa mainosbudjetti useampaan osaan niin, että voit tehdä jokaiselle asiakasryhmälle oman mainoksen.
Astu potentiaalisen asiakkaan saappaisiin ja pohdi, mitä hakusanoja hän käyttää etsiessään yritykseesi liittyvää tietoa, tuotetta tai palvelua. Retkeilyreppuja esittelevän mainoksesi on turha näkyä silloin, kun kävijä hakee hakusanalla “keittiökalusteet”. Käytä rahat ainoastaan niihin hakusanoihin ja ihmisiin, jotka todennäköisesti vaikuttavat positiivisesti yrityksesi liiketoimintaan.
Niin sanottu etsintävaihe kestää useimmiten muutaman kuukauden. Ota selvää tiedonhakuun käytettyjen hakusanojen lisäksi niistä, jotka osoittavat ostovalmiuden. Esimerkki sellaisesta hausta on “myydään retkeilyreppu”. Tällainen hakija on usein valmiimpi ostamaan sen retkeilyrepun verrattuna hakuun, jossa haetaan ainoastaan hakusanalla “retkeilyreppu”.
Mieti tavoitteet, joiden pohjalta valitset kampanjatyypin. Mainonnan tavoitteena voi olla esimerkiksi tunnettuuden parantaminen, uuden tuotteen esitteleminen tai yksinkertaisesti mahdollisimman hyvän tuoton hankkiminen. Yleisiä kampanjatyyppejä ovat esimerkiksi Display- ja Shopping-verkosto sekä hakuverkosto. Google Ads hakusanamainonnan suunnittelu sisältää myös tämän vaiheen.
Selkeä kampanjarakenne helpottaa koko prosessia. Laadi kampanjarakenne yrityksesi liiketoiminnan sekä mainostettavan tuotteen tai palvelun pohjalta. Suunnittele etukäteen, kenelle teet mainontaa, mille kielelle kohdennat mainonnan, ja haluatko mainoksen näkyvän Suomen rajojen sisäpuolella vai esimerkiksi naapurissamme Ruotsissa. Kampanjarakenne koostuu tarvittaessa useista eri mainoskampanjoista, joiden sisällä oleville mainoksille on kullekin määritetty omat asetukset, budjetti ja mainosryhmät, jotka kätkevät sisälleen itse mainokset sekä käytetyt hakusanat.
Google Ads hakusanamainonnan suunnittelu pitää sisällään paljon hakusanojen pallottelua. On tärkeää, että potentiaalisen asiakkaan käyttämä hakusana vastaa mainostasi mahdollisimman hyvin. Jälleen on aika heivata yrittäjän tai mainostajan tossut hetkeksi sivuun, ja ottaa jalkaan asiakkaiden saapikkaat. Kun itse haet ongelmaan ratkaisua, muodostat hakukenttään ritirimpsun, joka sisältää mitä todennäköisimmin etsimäsi tuotteen tai palvelun nimen sekä sijainnin. Mikäli tarvitset esimerkiksi upean juhlakampauksen häihin, saatat googlettaa ritirimpsulla “hääkampaus Helsinki”. Sujauttaessasi varpaasi takaisin omiin tossuihisi tiedät, että kyseinen hakusana kannattaa sisällyttää myös itse mainokseen ympäripyöreän otsikon tai mitäänsanomattoman kuvauksen sijaan.
Kukaan ei ole mestari syntyessään – etenkään Google Ads -mestari. Vaikka Google Ads hakusanamainonnan suunnittelu ei saisikaan yritystoimintaasi nousukiitoon, on sille paikkansa. Alkuun suunnitteluvaihe saattaa tuntua turhalta, vaikealta ja ärsyttävältä, mikä näkyy suunnittelutyössä ja mainoksen laadussa. Kun mainonta alkaa rullaamaan, opit myös suunnittelemaan entistäkin huolellisemmin ja saat sen avulla parempia tuloksia. Voit soittaa hätiin myös Kublan, jolle Google Ads hakusanamainonnan suunnittelu on arkisen tuttua puuhaa. Kuulet meiltä parhaat vinkit ja ohjeet, kuinka mainonta viedään maaliin suunnitteluvaiheesta analysointiin saakka.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.