Miten hakukoneoptimointi toimii on yleinen kysymys yritysten markkinoinnin ollessa kyseessä. Hakukoneoptimointi on jatkuvasti tärkeämmässä roolissa maksullisen mainonnan ohella. Ero maksullisella mainonnalla ja hakukoneoptimoinnilla on se että maksullisella mainonnalla saadaan välittömästi tuloksia ja uusia kävijöitä yrityksesi kotisivuille. Hakukoneoptimointi taas vie vähintään viikkoja aikaa ja yleensä myös kuukausia mikäli yrityksesi haluaa nousta merkittävästi Googlen hakukoneessa paremmille sijoituksille.
Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?
Miten hakukoneoptimointi toimii yrityksen digimarkkinoinnin kannattavuuden osalta? Monella yrityksellä hakukoneoptimointi on tärkein liikenteen kanava heidän yrityksen kotisivuille. Tämä tosin useimmin johtuu siitä että digimarkkinoinnin panostukset ovat hyvin pienet maksulliseen mainontaan. Maksullinen mainonta on äärimmäisen tärkeä tuki digimarkkinoinnissa hakukoneoptimoinnille.
Miten hakukoneoptimointi toimii maksullista mainontaa paremmin? Hakukoneoptimoinnilla pystyt nostamaan yrityksesi Googlen orgaanisissa tuloksissa ensimmäisten joukkoon ja tämän ansiosta tulet saamaan jatkuvasti ILMAISEKSI lisää liikennettä yrityksesi kotisivuille ja näistä saat lopulta yhteydenottoja ja kauppoja. Tämän takia hakukoneoptimointi toimii ja kysymys “miten hakukoneoptimointi toimii” on hyvä kysyä jatkuvasti itseltään ja opiskella aihetta.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Onko hakukoneoptimointi kannattavampaa kuin hakusanamainonta?
Miten hakukoneoptimointi toimii vs miten Googlen maksullinen mainonta toimii on hyvä kysymys. Suurimmat erot on listattuna alla:
Googlen hakusanamainonnan edut:
- Saat heti uusia ostavia asiakkaita yrityksesi kotisivuille
- Alat saamaan heti yhteydenottoja
- Nostat yrityksesi tunnettuutta heti
- Tavoitat kiinnostuneet asiakkaat heti
Googlen hakusanamainonnan huonot puolet:
- Mainonta on maksullista
- Mainonta on kilpailtua
- Kilpailu kovenee jatkuvasti
- Mainonnan hinta kasvaa jatkuvasti
- Mainonnan mainoslauseiden päivittäminen
- Mainonnan optimointi vaatii runsaasti ajankäyttöä
Hakukoneoptimoinnin hyvät puolet eli miten hakukoneoptimointi toimii:
- Ilmaista mikäli käytettyä aikaa ei lasketa
- Voit oppia kilpailijoiltasi ja voittaa heidät heidän sivuston sisällöstä oppimalla
- Kerralla ansaittua hyvää sijaintia Googlessa ei viedä pois hetkessä (maksullisella mainonnalla sijaintisi loppuu välittömästi kun lopetat maksamisen)
- Asiakkaat klikkaavat suuremmalla todennäköisyydellä orgaanista tulosta
Hakukoneoptimoinnin huonot puolet eli miksi se ei toimisi:
- Hakukoneoptimointi vie paljon aikaa
- Tarvitset asiantuntemusta tai koulutusta
- Tulosten aikaansaamiseksi tarvitaan viikkoja tai kuukausia
Miten hakukoneoptimointi toimii B2B-yritykselle?
B2B-myyntiä tekevän yrityksen hakukoneoptimointi toimii aivan yhtä hyvin kuin B2C-myyntiä tekevän yrityksen hakukoneoptimointi ellei jopa paremmin. B2B-kaupankäynnissä jokaisen kaupan arvo on yleisimmin arvokkaampi kuin kuluttajien keskuudessa kaupat ja lisäksi myös kilpailu on huomattavasti pienempää B2B-puolella. On siis hyvä optimoida sivustoa myyt sitten palveluitasi yrityksille tai kuluttajille.
Miten hakukoneoptimointi toimii B2C-yritykselle?
Yritysten markkinoinnissa hakukoneoptimointi on yleistynyt jo vuosia sitten ja tietoisuus on kasvanut melko laajasti yritysten keskuudessa. Nyt on siis hyvä aika aloittaa hakukoneoptimointi. Miten hakukoneoptimointi toimii kuluttajamyynnissä siis? Käytännössä tarvitset jatkuvaa sisällöntuotantoa ja mieluusti vähintään parisen kertaa viikossa sisältöä jossa huomioit jokaisen sisällön yhteydessä tarkan optimoitavan sanan jotta Google ymmärtää mitä tiettyä sanaa pyrit optimoimaan sivustosi kyseisellä välilehdellä. Oli kyseessä sitten blogi tai yrityksesi tuotteesta kertova sivu niin on hyvä optimoida sivun sanastoa juuri kyseisellä valitulla sanalla. Mikäli pyrit optimoimaan useampia sanoja niin Google ei pysty päättelemään mikä on juuri tälle sivulle tärkein aihe/sana jonka perusteella asiakkaita voisi lähettää sivustolle. Päätä siis tarkasti jokaisen sivun aihe/sana ja laadi toinen sivu toiselle aiheelle/sanalle ja näin tulet pärjäämään hyvin jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa Googlen hakukoneoptimoinnissa.
Miten saan hakukoneoptimoinnin kuntoon nopeasti?
Miten hakukoneoptimointi toimii mikäli haluat sen nopeasti kuntoon? Hakukoneoptimoinnissa ei ole rajoitusta sisällöntuotannolle ja voit lisätä ja laatia sisältöä niin nopeasti sivuillesi kuin vain ehdit. Eli voit nousta hakukoneissa kilpailijoidesi ohitse hyvinkin nopeasti kunhan varmistat käyttäväsi oikeita ja Googlessa varmasti haettuja sanoja liittyen toimialaasi. Mikäli kuitenkin emmit miten edetä hakusanamainonnassa niin kysy rohkeasti Kublan Google sertifioidulta tiimiltä apuja yrityksesi sivuston hakukoneoptimoinnissa ja laitetaan yrityksesi myyntipumppu laulamaan!
Ota yhteyttä!
Lue aiheesta lisää