B2B markkinointi ja B2C markkinointi
B2B markkinointi on lopulta melko lähellä ja verrattavissa kuluttajille suunnattuun markkinointiin (B2C). On kuitenkin hyvä huomioida muutamia seikkoja mainonnan suunnittelussa ja etenkin odottaessasi tuloksia B2B mainonnalta.
1. Ostoprosessi on pitkä
- Ostopäätöstä ei yleensä voida tehdä itsenäisesti, vaan päätöksenteossa on mukana muitakin henkilöitä ja lisäksi summat ovat suurempia, kuin B2C kohderyhmässä
2. B2B tuotteet on yleisimmin vaikeammin ymmärrettäviä ja monimutkaisia
- Asiakas tarvitsee enemmän aikaa asian ymmärtämiseen ja aiheeseen perehtymiseen
3. Hinnoittelu on monesti monimutkaista
- B2B markkinointi on suunniteltava tarkasti myös hinnoittelun esille nostamisessa, koska asiakkaan on vaikea ymmärtää useasta osatekijästä koostuvaa hinnoittelua
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Koontina voisi mainita, että asiakas tarvitsee enemmän aikaa B2B kohderyhmissä mietintään ja aiheeseen perehtymiseen, kuin kuluttajamarkkinoinnissa. B2B markkinointi ei kuitenkaan ole vaikeampaa, mutta tarvitset enemmän kärsivällisyyttä tulosten odottamisessa. Palkinto kuitenkin tulee olemaan huomattava, joten mittaa analytiikan avulla tuloksia, niin näet markkinointisi kehittyvän kuukausittain ja maltat paremmin odottaa yhteydenottoja. Kyllä niitä vielä tulee.
B2B markkinoinnin kanavat
Yrityspäättäjille markkinointi on mahdollista kymmenissä eri kanavissa digimarkkinoinnin keinoin ja toki myös perinteisimmissä kanavissa, kuten messuilla ja printissä. Voidaan kuitenkin nostaa esille suomalaisten käytössä yleisimmät digimarkkinoinnin kanavat ja omat kokemuksemme niiden toimivuudesta. Olemme kuitenkin toteuttaneet satoja kampanjoita lähivuosien aikana ja on hyvä nostaa esiin vinkkejä kanavittain, niin osaat varmasti valita yrityksellesi toimivimmat tavat.
B2B markkinointi Googlessa hakusanamainonnalla (Google Ads)
Googlen hakusanamainonta on tehokas tapa ohjata asiakkaita sivustollesi, juuri kun he etsivät googlesta tietoa toimialasi palvelusta. Suomi on pieni markkina ja B2B markkinointi Googlessa on haastavaa, koska hakuja on vain vähän. Yrityspuolen hakuja on yleensä kuukausittain vain kymmeniä, tai maksimissaan satoja halutuilla avainsanoilla. Silti jokainen näistä hakusanoista on entistäkin arvokkaampi, koska kaikki kilpailevat samoista hakusanoista.
B2B markkinointi bannerimainonnalla (display-mainonta)
Bannerimainonta on yksi vanhimpia digitaalisen mainonna muotoja ja edelleenkin hyvä lisä digimarkkinointiin. B2B markkinointi toimii hyvin bannerimainonnalla esimerkiksi muistuttavana mainontana kaikille yrityksesi kotisivuilla käyneille asiakkaille. Lisäksi voit määritellä kilpailijasi verkkosivustot Googlen hallintapaneeliin ja tehdä kilpailijoidesi sivustoilla käyneille mainontaa. Tämä on kokemustemme mukaan yksi tehokkaimmista bannerimainonnan tavoista löytää uusia potentiaalisia asiakkaita yrityksellesi.
Suurimman peiton B2B kohderyhmissä saat käyttämällä maksettua some-markkinointia. Somessa voit valita kohderyhmäsi ja näyttää heille mainontaa, vaikka he eivät juuri tällä hetkellä etsi yrityksesi toimialan palveluita. Näin voit siis nostaa brändise tunnettuutta alkaen tästä päivästä, mutta somesta ei voi etsiä yrityksesi toimialan palveluita esimerkiksi haulla ”digitoimisto helsingissä”. Suosittelemmekin siis käyttämään Google-hakusanamainonnan rinnalla some-mainontaa. Näin löydät potentiaaliset asiakkaat, jotka etsivät juuri nyt palveluistasi ja tämän lisäksi nostat brändisi tunnettuutta ja saat uudesta kohderyhmästä lisää ostavia asiakkaita sivuillesi.
B2B markkinointi sähköpostilla
Sähköpostit ja uutiskirjeet ovat edelleen hyvä tapa löytää oikea kohderyhmä ja viestiä yrityksesi palveluista. Oli kyseessä sitten henkilökohtaisesti tehty myyntityö, tai uutiskirjeet, niin voimme lämpimästi suositella sähköpostin käyttämistä mainonnassa. On hyvä kuitenkin muistaa, että sähköpostilla markkinointia on huomattavan vaikeaa ulkoistaa kumppanille, joten käyttäessäsi sähköpostimarkkinointia on hyvä varata useampi tunti viikossa mainonnan toteuttamiseen. Google-mainonta ja sosiaalisen median mainonta on huomattavasti helpompaa ulkoistaa kumppanille ja näin vapauttaa omaa aikaa samalla, kun kumppani tekee B2B markkinoinnistasi kannattavaa.
Paljonko B2B markkinointi maksaa?
B2B markkinointi on jopa edullisempaa, kuin B2C markkinointi. Miksikö? Suomessa on melko vähän yrityksiä verrattuna useisiin muihin Euroopan maihin ja kohderyhmän ollessa pienempi, tarvitset vähemmän markkinointibudjettia tämän kohderyhmän tavoittamiseen. Voit saada hyviä tuloksia jo 500 euron kuukausittaisella mediabudjetilla, niin Googlesta, Facebookista, kuin LinkedInista. Koita rohkeasti ja muista mitata tuloksia tarkasti Google Analyticsilla! Näin voit tehdä analytiikan avulla B2B markkinoinnistasi jatkuvasti kannattavampaa!
Ota rohkeasti yhteyttä, mikäli haluat kuulla lisää B2B markkinoinnista!
Ota yhteyttä!