Maria Virtanen

Google Ads -mainonta: Vinkit asiantuntijalta

Olet­ko aloit­ta­mas­sa yri­tyk­se­si tuot­tei­den tai pal­ve­lui­den mai­non­taa Googles­sa? Poh­dit­ko mitä tulee ottaa huo­mioon? Vai olet­ko vie­lä sii­nä vai­hees­sa, että epäi­let kan­nat­taa­ko kysei­seen kana­vaan panos­taa? Täs­sä vink­ke­jä Google mai­non­nan eri vai­hei­siin.

Termit haltuun

Google Ads, aiem­min AdWords, main­osa­lus­tal­la pää­set teke­mään mai­non­taa Googlen haku­ko­nees­sa ja mai­nos­ver­kos­tos­sa. Puhu­taan haku­ko­ne­mai­non­nas­ta ja Google Display Networ­kis­sa teh­tä­väs­tä display-mai­non­nas­ta. Hakusa­na­mai­non­taa kut­su­taan myös ter­meil­lä SEM (Search Engi­ne Mar­ke­ting) tai SEA (Search Engi­ne Adver­ti­sing). Suo­mes­sa SEM miel­le­tään usein vain hakusa­na­mai­non­nak­si mut­ta kyse on oikeas­taan laa­jem­mas­ta koko­nai­suu­des­ta, johon kuu­luu sekä mak­sul­li­nen että orgaa­ni­nen (SEO) näky­vyys. Täs­sä blo­gi­kir­joi­tuk­ses­sa kes­ki­tyn mak­sul­li­seen hakusa­na­mai­non­taan Googlen haku­ko­nees­sa.

Miksi Googlessa mainostaminen on tärkeää?

Google on Suo­mes­sa yli­voi­mai­ses­ti suu­rin haku­ko­ne. Sil­lä on 97% mark­ki­nao­suus. Seu­raa­va­na tulee Bing vaa­ti­mat­to­mal­la 1,5% mark­ki­nao­suu­del­la. Suo­mes­sa teh­dään yli 10 mil­jar­dia Google-hakua vuo­des­sa. Maa­il­man­laa­jui­ses­ti haku­ja teh­dään 160 mil­jar­dia kuussa.(Statcounter 2019).

Asiak­kaa­si ovat Googles­sa. Kil­pai­li­ja­si ovat toden­nä­köi­ses­ti siel­lä. Sinun­kin tulee olla.

Google Ads -mainostilin perustaminen

Google Ads -tilin avaa­mi­nen on help­poa. Tar­vit­set sii­hen yri­tyk­se­si verk­ko­si­vus­ton ja säh­kö­pos­tio­soit­teen. Suo­sit­te­len avaa­maan tätä var­ten oman säh­kö­pos­tio­soit­teen, joka on pel­käs­tään Google mai­non­taa var­ten.

Aseta mainonnalle tavoitteet

Kuten mis­sä tahan­sa mai­non­nas­sa, alkuun on hyvä miet­tiä tavoit­teet. Mik­si teem­me mai­non­taa? Mitä mai­non­nal­la halu­taan saa­vut­taa? Tavoit­teet ohjaa­vat seu­raa­via vai­hei­ta.

Panosta pohjatyöhön avainsana- ja kilpailijatutkimuksella

Tätä vai­het­ta ei voi lii­an pal­jon koros­taa ja tähän kan­nat­taa käyt­tää aikaa tai jopa asian­tun­ti­joi­den apua. Mai­nos haku­ko­nees­sa on aina haun tulos. Jot­ta pys­tyt vas­taa­maan hakui­hin mah­dol­li­sim­man rele­van­teil­la tulok­sil­la, kan­nat­taa teh­dä tut­ki­mus­ta sii­tä mitä hae­taan eli mitä haku­ter­me­jä asiak­kaat käyt­tä­vät Googles­sa. Täs­sä vai­hees­sa kon­kre­ti­soi­tuu myös mai­non­nan hin­ta eli min­kä­lais­ta kes­ki­mää­räis­tä klik­ki­hin­taa eri haku­ter­meis­tä mak­se­taan. Riip­puen media­bud­je­tis­ta­si voit jou­tua teke­mään valin­to­ja mitä sano­ja kan­nat­taa mai­non­taan ottaa mukaan ja mitä ei. Avain­sa­na­tut­ki­muk­ses­sa voi­daan käyt­tää eri­lai­sia työ­ka­lu­ja. Pää­set hyvin alkuun Googlen omal­la Keyword Plan­ne­ril­la, mut­ta suo­sit­te­lem­me myös Keyword Tool -työ­ka­lua.

Kil­pai­li­ja­tut­ki­muk­sen ja -ana­lyy­sin puo­lel­la käy­dään läpi tei­dän posi­tio­ta kil­pai­li­joi­hin näh­den eli miten sinä ja kil­pai­li­ja­si sijoi­tut­te Googles­sa eri haku­ter­meil­lä. On hyvä myös tut­kia miten kil­pai­li­jat mai­nos­ta­vat haku­ko­nees­sa. Mitä voit oppia heil­tä? Entä miten erot­tua posi­tii­vi­ses­ti? Tämä aut­taa sinua mai­nos­ten kir­joit­ta­mi­ses­sa.

Avain­sa­na- ja kil­pai­li­ja­tut­ki­mus eivät ole tär­kei­tä pel­käs­tään hakusa­na­mai­non­nas­sa mut­ta myös erin­omai­nen apu orgaa­ni­sen näky­vyy­den kehit­tä­mi­ses­sä, mm. verk­ko­si­vus­ton sisäl­tö­jä mie­tit­täes­sä. Sii­hen siis todel­la kan­nat­taa panos­taa.

Ota käyttöön mainonnan seuranta

Jot­ta pys­tyt seu­raa­maan mai­non­nan toi­mi­vuut­ta ja tehok­kuut­ta, tulee seu­ran­nan olla kun­nos­sa. Pala­taan jäl­leen tavoit­tei­siin: Mitä halu­taan saa­vut­taa ja miten tavoit­tei­ta voi­daan mita­ta? Mit­kä ovat ne verk­ko­si­vus­ton pis­teet joi­den avul­la voi­daan pää­tel­lä miten mai­non­ta toi­mii? Täs­sä koh­taa kan­nat­taa var­mis­taa, että verk­ko­si­vus­ton ana­ly­tiik­ka (Google Ana­ly­tics) on asen­net­tu sivus­tol­le oikein. Ana­ly­tic­siin mää­ri­tel­lään tavoit­teet, jot­ka voi­daan ottaa suo­raan käyt­töön myös Google Adsin puo­lel­la. Kun tilit on yhdis­tet­ty, tie­to kul­kee molem­pien alus­to­jen välil­lä ja mai­non­nan seu­raa­mi­nen hel­pot­tuu.

Suunnittele kampanjarakenne

Ads-tili koos­tuu kam­pan­jois­ta. Kam­pan­ja­ra­ken­ne on aina yksi­löl­li­nen ja riip­pu­vai­nen mai­non­nan tavoit­teis­ta. Suo­sit­te­lem­me kui­ten­kin jaka­maan kam­pan­jat tuot­tei­den ja pal­ve­lui­den mukaan. Hyvä vink­ki on seu­ra­ta verk­ko­si­vus­ton raken­net­ta ja pyr­kiä teke­mään mai­nos­ti­lis­tä vas­taa­van­lai­nen. Muis­ta ottaa mukaan myös oma yri­tyk­se­si brän­di ja teh­dä sil­le oma kam­pan­ja!

Vinkit mainoksiin

Kam­pan­jan sisään raken­ne­taan mai­nos­ryh­mät, joi­hin ase­te­taan avain­sa­nat ja mai­nok­set. Mai­nok­sis­sa kan­nat­taa eri­tyi­ses­ti huo­mioi­da sivu, jon­ne mai­nok­ses­ta ohja­taan. Ohjaus kan­nat­taa miet­tiä sen mukaan, mikä on rele­van­tein kysei­sel­le avain­sa­nal­le. Mai­nok­sia kan­nat­taa aina tes­ta­ta eli tee jokais­ta mai­nos­ryh­mää koh­den 2-3 eri mai­nos­ver­sio­ta. A/B-tes­tauk­ses­sa tär­ke­ää on teh­dä vain yksi eroa­vai­suus mai­nok­sien välil­lä. Näin pys­tyt jat­kos­sa ana­ly­soi­maan mikä mai­nok­sis­ta toi­mii par­hai­ten.

Tar­vit­set­ko apua Google Ads -mai­non­nas­sa? Lue lisää pal­ve­lus­tam­me ja ota roh­keas­ti yhteyt­tä!

Lähteet

Statcoun­ter 2019. https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/finland

Maria Virtanen

Maria Virtanen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Sulje
Laita viestiä!
Moikka! Kuinka voimme auttaa? 😊
Powered by