Mietitkö, kuinka saat mainoksesi näkymään esimerkiksi Googlen hakukoneessa, YouTubessa tai keskustelufoorumin reunassa? Sitä varten tarvitset Google Ads tilin, jonka avulla pääset luomaan mainoksia Google Ads -mainostyökalussa. Google Ads tili kannattaa avata jo tänään, mikäli suunnittelet tekeväsi tehokasta mainontaa Google-hakukoneessa ja muualla ympäri internetiä!
Mikä Google Ads tili on ja kuinka saat sen käyttöösi?
Google Ads mahdollistaa Googlen ilmaisten työkalujen, kuten Google Analyticsin ja Avainsanojen suunnittelijan käytön. Google Ads tili on helppo ottaa käyttöön, eikä se maksa sinulle mitään.
Yritykselläsi on oltava sähköpostiosoite ja verkkosivusto, jotta voit avata Google Ads tilin. Mikäli verkkosivustoa ei ole, voit mainostaa Google Adsin Älykkäät kampanjat -oletuskampanjatyypin avulla.
Google Ads tili rakentuu kolmesta eri osasta, joita ovat tili, kampanjat ja mainosryhmät. Jotta voit tehdä tehokasta Google Ads -mainontaa, on sinun osattava luoda hyvä rakenne Google Ads -tilille.
1. Tili
Tili sisältää kirjautumis- ja laskutustiedot. Tässä kohdassa voit määrittää myös sen, kenellä on Google Ads -tilin käyttöoikeus. Käyttöoikeuden antaminen esimerkiksi palkatulle Google-mainonnan asiantuntijalle tekee mainonnasta huomattavasti helpompaa ja tehokkaampaa.
2. Kampanjat
Kampanjat sisältävät budjetin ja asetukset. Tässä kohdassa valitset muun muassa sen, missä, milloin ja kenelle mainoksia näytetään, mikä on päiväbudjetti ja tavoite sekä millä kielellä mainoksia esitetään. Esimerkiksi koirien sekä kissojen tarvikkeita myyvänä verkkokauppiaana sinun olisi fiksua luoda kaksi kampanjaa, joista toinen olisi koirien tarvikkeita varten ja toinen vastaavasti kissojen.
3. Mainosryhmät
Mainosryhmät sisältävät mainokset ja avainsanat. Jokaisen kampanjan alle tulee luoda vähintään yksi mainosryhmä. Tässä kohdassa pääset valitsemaan relevantit avainsanat ja luomaan itse mainokset eli niiden sisällön. Mainosryhmät kannattaisi jakaa yllä olevien kampanjoiden mukaan: esimerkiksi koirien tarvikkeiden kampanjan mainosryhmät voisivat olla hihnat, pannat, lelut ja herkut. Avainsanojen valintaa helpottaa perusteellinen avainsanatutkimus, sillä valitsemasi avainsanat määrittävät sen, millä hakusanoilla tai -lausekkeilla mainoksesi näkyvät.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Lue tarkemmin Google-mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Google Ads tili pitää sisällään erilaisia työkaluja
Saatat miettiä, mitä hyötyä tästä tilistä siis käytännössä on? Google Ads tili on oiva apu niin verkkokauppiaalle kuin kivijalkakaupankin pitäjälle, sillä se tarjoaa monenlaisia työkaluja erilaisiin tarpeisiin. Nämä työkalut ovat ilmaisia, joten ilo kannattaa ottaa irti! Käymme seuraavaksi lyhyesti läpi kaikki seitsemän työkalua, joista voi olla sinulle arvokasta hyötyä.
1. Muutoshistoria
Muutoshistoria on työkalu, joka näyttää Google Ads tilille tekemäsi muutokset kahden edellisen vuoden ajalta. Voit esimerkiksi tutkia sitä, millaisia muutoksia tehokkuudessa on tapahtunut.
2. Konversioseuranta
Konversioseuranta kertoo sinulle sen, mitä ihmiset tekevät klikattuaan mainostasi. Jos mietit, ostavatko he tuotteesi tai tilaavatko he kenties uutiskirjeesi, kannattaa vilkaista tätä työkalua.
3. Attribuutioraportit
Konversioseurannan käyttöönoton jälkeen voit tarkastella attribuutioraportteja, joista saat selville, miten asiakkaat päätyvät konversioon eli esimerkiksi tuotteen ostoon.
4. Google Analytics
Google Analytics saattaa olla sinulle jo tuttu työkalu. Sen avulla näet muun muassa sen, kuinka kävijät löytävät sivustosi ja mitkä sivuston sivut kiinnostavat heitä eniten.
5. Avainsanojen suunnittelija
Avainsanojen suunnittelija on tärkeä työkalu, mikäli haluat tehdä mahdollisimman edullista Google Ads -mainontaa. Sen ansiosta voit löytää uusia avainsanoja ja nähdä, mitkä niistä toimivat parhaiten.
6. Display Planner
Tämä työkalu on sinulle, mikäli aiot näyttää mainoksiasi Google Display -verkostossa. Display Planner ehdottaa muun muassa sopivia avainsanoja, sijoitteluita ja kohderyhmiä mainoksellesi.
7. Mainoksen esikatselu ja diagnoosi
Mainoksen esikatselu ja diagnoosi -työkalun avulla voit hypätä hetkeksi asiakkaan saappaisiin, sillä näet, kuinka mainoksesi näkyy kohderyhmälle. Työkalu antaa tarvittaessa myös ohjeita mainoksen parantamiseksi.
Google Ads tili tuo mahdollisuuksia mainontaan
Google Ads tili antaa sinulle tärkeää tietoa siitä, kuinka mainoksesi toimivat. Sen avulla pystyt myös esimerkiksi vapauttamaan kallisarvoista vapaa-aikaa mainoskampanjoiden pyörittämisestä leppoisiin koti-iltoihin sekä illanistujaisiin, sillä voit jakaa Google Ads tilin käyttöoikeuden vaikkapa ulkopuoliselle Google-mainonnan ammattilaiselle – kuten Kublalle. Google Ads tili mahdollistaa sen, ettei sinun tarvitse luovuttaa henkilökohtaisia kirjautumistietojasi, vaan voit lisätä henkilöitä käyttämään kyseistä tiliä tietyin rajoituksin. Kätevää, eikö? Niin meistäkin!
Google mainonta tulee lähestulkoon jokaisessa yrityksessä puheenaiheeksi jossain kohtaa. Miten Google mainonta toimii käytännössä? Kun haluat näkyä Googlessa, on sinulla kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on ilmainen ja toinen maksullinen. 1. Hakukoneoptimointi on ilmaista 2. Google mainonta on maksullista Kumpi sitten kannattaa? Tänä päivänä yritykset tarvitsevat molempia keinoja, jotta näkyvyys Googlessa on optimaalista. Google mainonta on […]
Google mainonta voi olla pelottavaa. Miten se toimii, mikä on paras tapa tehdä siellä mainontaa ja kuinka edes aloittaa? Vaikka Google mainonnan maailma olisi sinulle täysin vieras, älä sulje sen tuomia mahdollisuuksia pois. Me Kublalla viemme bisneksesi Googlen paraatipaikoille, jotta tavoitat asiakkaasi juuri sillä hetkellä, kun he haluavat ostaa. Tässä artikkelissa kerromme perusteet siitä mitä […]
Google Analytics on salainen agentti, joka seuraa verkkosivulla tai -kaupassa käyneiden asiakkaiden askeleita. Kyse on verkkopalvelun liikenteen analysointiin tarkoitetusta työkalusta, joka on nyt saanut rinnalleen uuden version. Vanha Google Analytics tunnettiin myös nimellä Universal Analytics, mutta nyt uutuus on nimetty nimellä Google Analytics 4 – ja se seuraa kävijöiden liikkeitä verkkosivustojen lisäksi myös sovelluksissa. Tämä […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.