Miten tekoäly muuttaa tapaamme hakea tietoa? 

Yhä useam­pi meis­tä hakee tie­toa, tut­kii ja ver­tai­lee pal­ve­lui­ta sekä tuot­tei­ta teko­ä­lyl­lä perin­teis­ten haku­ko­nei­den lisäk­si. Aihees­ta onkin herän­nyt vii­me aikoi­na pal­jon kes­kus­te­lua asiak­kai­dem­me kans­sa.
Usein kysy­tään esi­mer­kik­si: Kor­vaa­ko teko­ä­ly Google-haun? Miten teko­ä­ly vai­kut­taa yri­tyk­se­ni näky­vyy­teen ver­kos­sa? Miten oma yri­tys saa­daan näky­mään teko­ä­lyn anta­mis­sa ehdo­tuk­sis­sa? Täs­sä artik­ke­lis­sa käym­me läpi näi­tä ylei­siä kysy­myk­siä, kumoam­me myyt­te­jä ja annam­me vink­ke­jä par­hai­siin toimintatapoihin.

Miten tekoäly muuttaa hakukäyttäytymistä?

Teko­ä­ly­mal­lit kuten kaik­kien rakas­ta­ma ChatGPT, tar­joa­vat käyt­tä­jil­le suo­ria vas­tauk­sia ilman, että hei­dän tar­vit­see sela­ta haku­tu­lok­sia manu­aa­li­ses­ti. Tämä tekee tie­don­haus­ta nope­aa ja vai­va­ton­ta, mut­ta tie­don luo­tet­ta­vuus on epä­sel­vää. Pitäi­si­kö teko­ä­lyn lisään­ty­nees­tä käy­tös­tä huo­les­tua ja kor­vaa­ko teko­ä­ly koko­naan perin­tei­set haku­ko­neet? Vas­taus: ei ja ei.

Miten ChatGPT vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

Tie­sit­kö, että suu­rin osa teko­ä­lyn käyt­tä­mäs­tä datas­ta (n. 90 %) ei tule Googlen kär­ki­si­joil­ta, vaan jopa kol­man­nen sivun ja sitä syvem­mil­tä sijoi­tuk­sil­ta (Backlin­ko 2025). Tämä muut­taa haku­ko­neop­ti­moin­nin peli­sään­tö­jä: perin­tei­nen aja­tus sii­tä, että riit­tää olla top 10-tulok­sis­sa, ei enää yksin rii­tä. Sisäl­töä täy­tyy myös opti­moi­da teko­ä­lyä varten.

AI SEO – optimoi sisältö tekoälyä varten

Statcoun­te­rin mukaan Googlen glo­baa­li mark­ki­nao­suus las­ki ensim­mäis­tä ker­taa lähes vuo­si­kym­me­neen alle 90 %:n vuo­den 2024 lopul­la, ja tren­di on jat­ku­nut myös 2025. Tämä on mer­kit­tä­vää, sil­lä Google on pit­kään hal­lin­nut haku­kent­tää lähes mono­po­lia­se­mas­sa. Las­kun taus­tal­la on eri­tyi­ses­ti teko­ä­ly­avus­teis­ten haku­jen ja teko­ä­ly­mal­lien nopea kas­vu. Sik­si teko­ä­ly­op­ti­moin­ti on yri­tyk­sil­le entis­tä tärkeämpää.

Jos haluat näkyä teko­ä­lyn vas­tauk­sis­sa, sinun on mie­tit­tä­vä sisäl­töä­si hie­man uudel­la tavalla:

  • Tar­joa sel­kei­tä vas­tauk­sia heti teks­tin alussa
  • Käsit­te­le aihe perus­teel­li­ses­ti ja monipuolisesti
  • Sel­keät otsi­kot ja loo­gi­nen ete­ne­mi­nen aut­ta­vat teko­ä­lyä ymmär­tä­mään sisäl­lön paremmin
  • AI suo­sii teks­te­jä jois­sa on: napak­ka tii­vis­tel­mä, lis­tauk­sia, vas­tauk­sia kysy­myk­siin, sekä kir­joit­ta­jan tie­dot (toden­nus teks­tin luotettavuudesta)
  • Sisäl­ly­tä teks­ti­si­säl­tö HTML-koo­diin: AI ei osaa tul­ki­ta vie­lä dynaa­mi­sia JavaSc­rip­til­lä raken­net­tu­ja verk­ko­si­vu­ja vaan ottaa tie­don suo­raan sivus­ton HTML-koodista

Kat­so, mil­lai­sia AI-työ­ka­lu­ja voit hyö­dyn­tää mark­ki­noin­nin tuek­si – lue lisää tästä.

Tutkimus: ChatGPT ei vähennä Googlen käyttöä – vaan laajentaa tiedonhakua

Sem­rus­hin laa­ja tut­ki­mus (2025) tuo mie­len­kiin­toi­sen näkö­kul­man sii­hen, miten ChatGPT vai­kut­taa Googlen käyt­töön. Tut­ki­muk­ses­sa tar­kas­tel­tiin, muut­tuu­ko haku­ko­ne­käyt­täy­ty­mi­nen ennen ja jäl­keen ensim­mäi­sen ChatGPT-istun­non, ja tulok­set osoit­ti­vat, ettei haku­jen mää­rä vähen­ty­nyt. Google-haku­jen mää­rä pysyi vakaa­na ja pai­koin jopa kas­voi. Tämä tukee niin sanot­tua laa­jen­tu­mis­hy­po­tee­sia: teko­ä­ly ei kor­vaa haku­ko­net­ta, vaan täy­den­tää sitä ja saa ihmi­set etsi­mään tie­toa useam­mas­ta läh­tees­tä. Käyt­tä­jä saat­taa aloit­taa kes­kus­te­lun ChatGPT:ssä, mut­ta pää­tyä tar­ken­ta­maan hakua Googlen kaut­ta tai toi­sin­päin. Mark­ki­noin­nin näkö­kul­mas­ta tämä tar­koit­taa, että sekä SEO että teko­ä­ly­op­ti­moin­ti kul­ke­vat rin­nak­kain osa­na samaa asiakaspolkua.

Zero-click haut – AI-yhteenvedot hakutuloksissa

Olet var­maan tör­män­nyt haku­tu­los­ten ala­puo­lel­la näky­vään AI-yhteen­ve­toi­hin Googles­sa ja muis­sa haku­ko­neis­sa. Ne tuot­ta­vat nopei­ta vas­tauk­sia ja ovat sil­tä osin hyö­dyl­li­siä, mut­ta mikä nii­den vai­ku­tus on sivus­to­si lii­ken­tee­seen? Vuon­na 2025 noin 60 % hauis­ta päät­tyy ilman klik­kaus­ta verk­ko­si­vul­le (Bain & Com­pa­ny). Tämä voi kuu­los­taa hälyt­tä­väl­tä, mut­ta kat­so­taan­pa ensin, mil­lai­sis­sa hauis­sa teko­ä­lyn luo­mia yhteen­ve­to­ja esiintyy.

Aut­ho­ri­ta­sin tuo­rees­sa tut­ki­muk­ses­sa (2025), jos­sa tar­kas­tel­tiin 10 000 hakusa­naa, todettiin:

  • AI-yhteen­ve­dot esiin­ty­vät 29,9 % tut­ki­tuis­ta hakusanoista
  • Hakusa­noil­la, joil­la on suu­ret haku­mää­rät, sekä brän­di­hauis­sa AI-yhteen­ve­dot näkyi­vät harvemmin
  • Navi­goin­ti­hauis­sa (kun tar­koi­tus on löy­tää tiet­ty sivus­to) AI-yhteen­ve­dot eivät esiinny
  • Ongel­man­rat­kai­suun ja tark­koi­hin kysy­myk­siin liit­ty­vis­sä hauis­sa AI-yhteen­ve­to esiin­tyi jopa 69–74 % tapauksista

Näi­den tulos­ten perus­teel­la voi­daan tode­ta, että 60 % hauis­ta, jot­ka päät­ty­vät ilman klik­kaus­ta, ovat useim­mi­ten tie­don­ha­kuun liit­ty­viä. Käyt­tä­jä löy­tää tar­vit­se­man­sa joko AI-yhteen­ve­dos­ta, haku­tu­lok­sen kuvaus­teks­tis­tä tai päät­tää muut­taa haku­aan. Teko­ä­ly ei siis ole ainoa syy zero-click -hakui­hin – jos­kus tar­vit­ta­va tie­to löy­tyy jo meta­ku­vauk­ses­ta. Vie­lä ei siis ole syy­tä pelä­tä, että sivus­to­si menet­täi­si lii­ken­net­tä AI-yhteen­ve­to­jen vuoksi.

Huom! Aut­ho­ri­ta­sin tut­ki­mus perus­tuu Yhdys­val­to­jen desk­top-hakui­hin. Suo­men haku­vo­lyy­mit voi­vat poi­ke­ta mer­kit­tä­väs­ti, joten tulok­sia kan­nat­taa tul­ki­ta varauksella.

Tiivistelmä kiireiselle markkinoijalle

Teko­ä­ly muut­taa vauh­dil­la tapaa, jol­la etsim­me ja käy­täm­me tie­toa, mut­ta se ei kor­vaa Googlen haku­ko­net­ta. ChatGPT:n kal­tai­set työ­ka­lut tuo­vat suo­ria vas­tauk­sia, kun taas Google tar­jo­aa edel­leen laa­jem­man vapau­den tut­kia ja tul­ki­ta tie­toa luo­tet­ta­vas­ti. Yhä useam­min nämä kak­si tapaa kul­ke­vat rin­nak­kain ja täy­den­tä­vät toi­si­aan, käyt­tä­jät hake­vat teko­ä­lyl­tä tii­vis­tet­tyä vas­taus­ta, mut­ta Googlen kaut­ta koko­nais­ku­vaa ja vaih­toeh­toi­sia tiedonlähteitä.

Yri­tys­ten näkö­kul­mas­ta tämä tar­koit­taa uusia peli­sään­tö­jä haku­ko­neop­ti­moin­tiin. Riit­tää­kö enää olla Googlen top 10 -sijoil­la? Ei – sisäl­tö on opti­moi­ta­va myös teko­ä­lyä var­ten. Zero-click -haut ja AI-yhteen­ve­dot vähen­tä­vät sivus­to­lii­ken­net­tä, mut­ta avaa­vat myös mah­dol­li­suu­den näkyä teko­ä­lyn anta­mis­sa vas­tauk­sis­sa. Lisäk­si teko­ä­ly tar­ken­taa mai­non­taa ja koh­de­ryh­mien tavoittamista.

Ymmär­tä­mäl­lä nämä muu­tok­set voit pysyä kil­pai­li­joi­ta aske­leen edel­lä. Kubla on tääl­lä aut­ta­mas­sa – ota yhteyt­tä ja sel­vi­tä, miten voit hyö­dyn­tää teko­ä­lyä eduksesi! 

Ota yhteyt­tä!
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi