Miten tekoäly muuttaa tapaamme hakea tietoa? 

Yhä useam­pi meis­tä hakee tie­toa, tut­kii ja ver­tai­lee pal­ve­lui­ta sekä tuot­tei­ta teko­ä­lyn avul­la perin­teis­ten haku­ko­nei­den sijaan. Aihees­ta onkin herän­nyt vii­me aikoi­na pal­jon kes­kus­te­lua asiak­kai­dem­me kans­sa. Usein kysy­tään esi­mer­kik­si: Kor­vaa­ko teko­ä­ly Google-haun? Miten teko­ä­ly vai­kut­taa yri­tyk­se­ni näky­vyy­teen ver­kos­sa? Miten oma yri­tys saa­daan näky­mään teko­ä­lyn anta­mis­sa ehdo­tuk­sis­sa? Täs­sä artik­ke­lis­sa käym­me läpi näi­tä ylei­siä kysy­myk­siä, kumoam­me myyt­te­jä ja annam­me vink­ke­jä par­hai­siin toimintatapoihin.

Miten tekoäly muuttaa hakukäyttäytymistä?

Teko­ä­ly ei pel­käs­tään vas­taa kysy­myk­siin – se muut­taa koko haku­pro­ses­sin. Teko­ä­ly­mal­lit kuten ChatGPT, Perplexi­ty ja Mic­ro­soft Copi­lot tar­joa­vat käyt­tä­jil­le suo­ria vas­tauk­sia ilman, että hei­dän tar­vit­see sela­ta haku­tu­lok­sia manu­aa­li­ses­ti. Tämä tekee tie­don­haus­ta nope­aa ja vai­va­ton­ta, mut­ta samal­la vähen­tää perin­teis­ten haku­ko­nei­den kaut­ta tule­vaa lii­ken­net­tä. Pitäi­si­kö täs­tä huo­les­tua ja kor­vaa­ko teko­ä­ly koko­naan perin­tei­set haku­ko­neet? Vas­taus on ei ja ei.

Miten ChatGPT vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

Tie­sit­kö, että suu­rin osa teko­ä­lyn käyt­tä­mäs­tä datas­ta (n. 90 %) ei tule Googlen kär­ki­si­joil­ta, vaan jopa kol­man­nen sivun ja sitä syvem­mil­tä sijoi­tuk­sil­ta (Backlin­ko 2025)? Kun teko­ä­ly­mal­lit, kuten ChatGPT, kokoa­vat vas­tauk­sia, ne eivät hae tie­toa samal­la taval­la kuin perin­tei­set haku­ko­neet. Tämä muut­taa haku­ko­neop­ti­moin­nin peli­sään­tö­jä: perin­tei­nen aja­tus sii­tä, että riit­tää olla top 10 -tulok­sis­sa, ei enää yksin rii­tä. Sisäl­töä täy­tyy myös opti­moi­da teko­ä­lyä varten.

Miten optimoin sisältöä tekoälylle?

Teko­ä­ly suo­sii teks­tiä, joka vas­taa käyt­tä­jän kysy­myk­siin sel­keäs­ti ja tuo lisä­ar­voa. Käy­tän­nös­sä tämä tar­koit­taa, että vas­taus kan­nat­taa antaa heti sivun alus­sa ja käsi­tel­lä aihet­ta perus­teel­li­ses­ti. Myös teks­tin raken­teel­la on väliä: sel­keät otsi­kot, loo­gi­nen ete­ne­mi­nen ja kon­teks­ti aut­ta­vat teko­ä­lyä ymmär­tä­mään sisäl­lön paremmin.

Luot­ta­mus: Teko­ä­ly suo­sii läh­tei­tä, jot­ka näyt­tä­vät asian­tun­te­vil­ta ja luo­tet­ta­vil­ta. Tämä onnis­tuu esi­mer­kik­si tuo­mal­la esiin yri­tyk­sen omaa asian­tun­te­mus­ta, lisää­mäl­lä sisäl­töön käy­tän­nön vink­ke­jä ja päi­vit­tä­mäl­lä teks­te­jä säännöllisesti.

Lopul­ta kyse on käyt­tä­jän tar­peen ymmär­tä­mi­ses­tä: mitä kysy­myk­siä asiak­kaa­si oikeas­ti esit­tä­vät ja miten voit tar­jo­ta nii­hin sel­keän vas­tauk­sen jo omal­la sivus­tol­la­si. Yri­tyk­sil­le tämä on myös mah­dol­li­suus. Mitä nopeam­min alat opti­moi­da sisäl­töä teko­ä­ly­ha­ku­ja var­ten, sitä parem­mat mah­dol­li­suu­det sinul­la on nous­ta esiin vas­tauk­sis­sa, joi­ta asiak­kaa­si luke­vat ensimmäisenä.

Zero-click haut – AI-yhteenvedot hakutuloksissa

Olet var­maan tör­män­nyt haku­tu­los­ten ala­puo­lel­la näky­vään AI-yhteen­ve­toi­hin Googles­sa ja muis­sa haku­ko­neis­sa. Ne tuot­ta­vat nopei­ta vas­tauk­sia ja ovat sil­tä osin hyö­dyl­li­siä, mut­ta mikä nii­den vai­ku­tus on sivus­to­si lii­ken­tee­seen? Vuon­na 2025 noin 60 % hauis­ta päät­tyy ilman klik­kaus­ta verk­ko­si­vul­le (Bain & Com­pa­ny). Tämä voi kuu­los­taa hälyt­tä­väl­tä, mut­ta kat­so­taan­pa ensin, mil­lai­sis­sa hauis­sa teko­ä­lyn luo­mia yhteen­ve­to­ja esiintyy.

Aut­ho­ri­ta­sin tuo­rees­sa tut­ki­muk­ses­sa (2025), jos­sa tar­kas­tel­tiin 10 000 hakusa­naa, todettiin:

  • AI-yhteen­ve­dot esiin­ty­vät 29,9 % hakusanoista
  • Hakusa­noil­la, joil­la on suu­ret haku­mää­rät, sekä brän­di­hauis­sa AI-yhteen­ve­dot näkyi­vät harvemmin
  • Navi­goin­ti­hauis­sa (kun tar­koi­tus on löy­tää tiet­ty sivus­to) AI-yhteen­ve­dot eivät esiinny
  • Ongel­man­rat­kai­suun ja tark­koi­hin kysy­myk­siin liit­ty­vis­sä hauis­sa AI-yhteen­ve­to esiin­tyi jopa 69–74 % tapauksista

Näi­den tulos­ten perus­teel­la voi­daan tode­ta, että 60 % hauis­ta, jot­ka päät­ty­vät ilman klik­kaus­ta, ovat useim­mi­ten tie­don­ha­kuun liit­ty­viä. Käyt­tä­jä löy­tää tar­vit­se­man­sa joko AI-yhteen­ve­dos­ta, haku­tu­lok­sen kuvaus­teks­tis­tä tai päät­tää muut­taa haku­aan. Teko­ä­ly ei siis ole ainoa syy zero-click -hakui­hin – jos­kus tar­vit­ta­va tie­to löy­tyy jo meta­ku­vauk­ses­ta. Vie­lä ei siis ole syy­tä pelä­tä, että sivus­to­si menet­täi­si rele­vant­tia lii­ken­net­tä AI-yhteen­ve­to­jen vuoksi.

Kublan vink­ki: Aut­ho­ri­ta­sin tut­ki­mus perus­tuu Yhdys­val­to­jen desk­top-hakui­hin. Suo­men haku­vo­lyy­mit voi­vat poi­ke­ta mer­kit­tä­väs­ti, joten tulok­sia kan­nat­taa tul­ki­ta varauksella.

AI SEO – optimoi sisältö tekoälyä varten

Statcoun­te­rin mukaan Googlen glo­baa­li mark­ki­nao­suus las­ki ensim­mäis­tä ker­taa lähes vuo­si­kym­me­neen alle 90 %:n vuo­den 2024 lopul­la, ja tren­di on jat­ku­nut myös 2025. Tämä on mer­kit­tä­vää, sil­lä Google on pit­kään hal­lin­nut haku­kent­tää lähes mono­po­lia­se­mas­sa. Las­kun taus­tal­la on eri­tyi­ses­ti teko­ä­ly­avus­teis­ten haku­jen ja vas­taus­moot­to­rien, kuten ChatGPT:n, Perplexi­tyn ja Copi­lo­tin, nopea kas­vu. Käyt­tä­jät eivät enää aina aloi­ta tie­don­ha­kua Googles­sa, vaan siir­ty­vät suo­raan teko­ä­lyn puo­leen. Tämä haas­taa Googlen ase­maa ja tekee teko­ä­ly­op­ti­moin­nis­ta yri­tyk­sil­le entis­tä tärkeämpää. 

Jos haluat näkyä teko­ä­lyn vas­tauk­sis­sa, sinun on mie­tit­tä­vä sisäl­töä­si hie­man uudel­la tavalla:

  • Tar­joa sel­kei­tä vas­tauk­sia heti teks­tin alussa
  • Käsit­te­le aihe perus­teel­li­ses­ti ja monipuolisesti
  • Lisää usein kysyt­ty­jen kysy­mys­ten osio (FAQ)
  • Pidä sisäl­tö teks­ti­muo­toi­se­na ja hel­pos­ti luet­ta­va­na (AI ei tul­kit­se vie­lä videoi­ta tai animaatioita.

Kat­so, mil­lai­sia AI-työ­ka­lu­ja voit hyö­dyn­tää mark­ki­noin­nin tuek­si – lue lisää tästä.

Vaikutukset yritysten digimarkkinointiin

  • Sisäl­lön opti­moin­ti: Teko­ä­ly suo­sii sisäl­töä, joka vas­taa kysy­myk­siin sel­keäs­ti ja raken­teel­li­ses­ti. FAQ-sivut, loo­gi­nen ete­ne­mi­nen ja struk­tu­roi­tu data aut­ta­vat teko­ä­lyä ymmär­tä­mään ja nos­ta­maan sisäl­lön esiin.
  • Haku­ko­neop­ti­moin­nin (SEO) uudet haas­teet: Perin­tei­nen ”top 10” -ajat­te­lu ei enää rii­tä, kun teko­ä­ly prio­ri­soi nol­la­si­ja­tu­lok­sia ja tii­vii­tä vas­tauk­sia. Yri­tys­ten on mie­tit­tä­vä, miten nii­den sisäl­tö pää­see mukaan teko­ä­lyn yhteen­ve­dois­sa ja vastauksissa.
  • Mai­non­nan per­so­noin­ti: Teko­ä­ly paran­taa koh­de­ryh­mien tavoit­ta­mis­ta Google Adsis­sa ana­ly­soi­mal­la käyt­täy­ty­mis­tä ja rää­tä­löi­mäl­lä vies­te­jä tar­kem­min. Tämä avaa mah­dol­li­suu­ksia entis­tä osu­vam­paan ja tehok­kaam­paan mainontaan.

Tulevaisuuden mietintää

  • AI-poh­jai­set chat­bo­tit ja haku­ko­neet: Teko­ä­ly­as­sis­ten­tit, kuten Grok, ChatGPT ja Perplexi­ty, kokoa­vat tie­toa useis­ta läh­teis­tä ja tar­joa­vat tii­vii­tä vas­tauk­sia dia­lo­gin kaut­ta. Ne nopeut­ta­vat moni­mut­kais­ta tie­don­ha­kua ja voi­vat tule­vai­suu­des­sa kor­va­ta suu­ren osan perin­tei­ses­tä haku­ko­neen selailusta. 
  • Eet­ti­set näkö­kul­mat: AI-avus­tei­set haut kerää­vät käyt­tä­jäs­tä tar­kem­paa dataa kuin perin­tei­set haku­ko­neet, mikä nos­taa yksi­tyi­syy­teen ja vas­tuul­li­suu­teen liit­ty­viä kysy­myk­siä. Kuka omis­taa datan ja miten sitä hyö­dyn­ne­tään? Yri­tys­ten on seu­rat­ta­va näi­tä kehi­tys­kul­ku­ja, sil­lä ne vai­kut­ta­vat suo­raan luot­ta­muk­seen ja maineeseen.
  • Enna­koi­vat haut: Teko­ä­ly voi jat­kos­sa enna­koi­da käyt­tä­jän tar­pei­ta jo ennen hakua. Se voi esi­mer­kik­si ehdot­taa mat­kaan liit­ty­viä pal­ve­lui­ta tai huo­ma­ta poik­kea­mia yri­tyk­sen talous­lu­vuis­sa ja tar­jo­ta ana­lyy­sia. Tämä tekee haku­pro­ses­sis­ta proak­tii­vis­ta, mut­ta herät­tää myös yksi­tyi­syy­teen liit­ty­viä huolia.

Tiivistelmä kiireiselle markkinoijalle

Teko­ä­ly muut­taa nopeas­ti tapaa, jol­la ihmi­set hake­vat ja käyt­tä­vät tie­toa. ChatGPT:n, Perplexi­tyn ja Copi­lo­tin kal­tai­set työ­ka­lut tar­joa­vat suo­ria vas­tauk­sia ilman haku­tu­los­ten selaa­mis­ta, mikä haas­taa Googlen asemaa.

Yri­tys­ten näkö­kul­mas­ta tämä tar­koit­taa uusia peli­sään­tö­jä haku­ko­neop­ti­moin­tiin. Riit­tää­kö enää olla Googlen top 10 -sijoil­la? Ei – sisäl­tö on opti­moi­ta­va myös teko­ä­lyä var­ten. Zero-click -haut ja AI-yhteen­ve­dot vähen­tä­vät sivus­to­lii­ken­net­tä, mut­ta avaa­vat myös mah­dol­li­suu­den näkyä teko­ä­lyn anta­mis­sa vas­tauk­sis­sa. Lisäk­si teko­ä­ly tar­ken­taa mai­non­taa ja koh­de­ryh­mien tavoittamista.

Ymmär­tä­mäl­lä nämä muu­tok­set voit pysyä kil­pai­li­joi­ta aske­leen edel­lä. Kubla on tääl­lä aut­ta­mas­sa – ota yhteyt­tä ja sel­vi­tä, miten voit hyö­dyn­tää teko­ä­lyä eduksesi! 

Ota yhteyt­tä!
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi