Satoja miljoonia aktiivisia käyttäjiä, joiden joukosta löytyy yrityspäättäjien lisäksi tänä päivänä myös tavallisia kuluttajia. LinkedIn eli suomalaisittain myös Linkkari on kaikista suosituin alusta B2B-markkinoijien keskuudessa, mutta apajat odottavat yhtä lailla B2C-markkinoijia. LinkedIn houkuttelee kuluttajat paikalle etenkin siitä syystä, että palvelusta löytyy työpaikkailmoituksia – maailmanlaajuisesti joka ikinen viikko lähes 40 miljoonaa ihmistä etsi töitä LinkedInistä vuonna 2020. Et voi kieltää, etteikö mainostaminen kyseisessä palvelussa oikein tehtynä voisi olla kannattavaa! Kannattaa siis luoda LinkedIn mainostili!
Puhumme muun muassa artikkelissa LinkedIn mainonnan suunnittelu ja LinkedIn mainosmuodot lisää itse mainostamisesta, mutta nyt käymme läpi sen, kuinka LinkedIn mainostili luodaan ja miten sitä hallinnoidaan, jotta mainostaminen onnistuu.
Mainostaminen LinkedIn-palvelussa saattaa olla kalliimpaa kuin esimerkiksi Facebookissa, mutta etenkin B2B-yrityksille LinkedIn voi olla erittäin toimiva ja kustannustehokas markkinointikanava. Mainostamista varten tarvitset yrityksellesi oman LinkedIn-profiilin, sillä mainoksen luominen ei onnistu henkilökohtaisen profiilin kautta.
Voit luoda yritysprofiilin kahdella eri tavalla → klikkaa itsesi osoitteeseen https://www.linkedin.com/company/setup/new ja täytä tarvittavat tiedot TAI paina painiketta “Work” etusivunäkymän oikeasta yläreunasta. Painiketta klikkaamalla sinulle avautuu alla olevassa kuvassa näkyvä valikko, josta voit klikata painiketta “Create a Company Page” luodaksesi henkilökohtaisen profiilin rinnalle yritysprofiilin.
Jotta voit luoda mainoksen LinkedInissä, täytyy sinun avata LinkedIn mainostili. Mainostilin luominen on varsin nopeaa ja helppoa alla olevia ohjeita seuraten. LinkedIn mainostili luodaan LinkedInin mainostyökalussa nimeltä Campaign Manager.
1. Pääset luomaan mainostilin ja tekemään mainoksia oikeasta yläreunasta klikkaamalla painiketta “Advertise”.
2. Linkedin mainostili on valmis, kun täytät muutaman tarvittavan tiedon, ja klikkaat painiketta “Create account”. 3. Tämän jälkeen voit lisätä maksutavan ja luoda ensimmäisen mainoksesi.
Kiinnostaako LinkedIn-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä tekemisestä?
Campaign Manager näkymä on hyvin saman tyyppinen kuin Facebook Business Manager mainosten hallinnan näkymä. Voit luoda tarvittaessa myös useamman mainostilin, kuten tässä esimerkissä on avattu Mainostili 1 ja Mainostili 2. Kun olet valinnut oikean mainostilin, aktivoituu “Campaigns”-välilehti ja “Ads”-välilehti, joista pääset luomaan ja hallinnoimaan mainoksia.
Mainostilin nimen perästä kolmea pistettä klikkaamalla voit painaa painiketta “Manage” tai “Chart”. Ensimmäisestä pystyt muokkaamaan mainostilin perustietoja, kuten nimeä, valuuttaa ja tiliin yhdistettyä profiilia, kun taas alimmaisesta pääset tutkimaan mainostiliin kohdistuvaa dataa, eli esimerkiksi mainosten keskimääräistä CTR-lukua (Click-Through Rate) ja videomainosten näyttökertoja (kts. kuva alla).
Aivan kuten Facebook Business Manager, myös LinkedIn Campaign Manager tekee yrityssivun hallinnasta ja mainostamisesta helppoa useammallekin ihmiselle. Tällöin voit pyytää esimerkiksi Kublan tekemään tehokasta LinkedIn-mainontaa puolestasi, eikä sinun tarvitse luovuttaa henkilökohtaisia sisäänkirjautumistietojasi lainkaan.
1. Kirjaudu sisään Campaign Manageriin. 2. Klikkaa mainostilin nimestä. 3. Paina “Settings”-ikonia ja valitse “Manage access”. 4. Paina painiketta “Edit” oikeasta yläreunasta. 5. Klikkaa “Add User to Account” ja liitä ulkopuolisen henkilön LinkedIn-profiilin URL tai kirjoita hänen nimensä kenttään.
LinkedIn mainostili tuo mukanaan rooleja, joista voit valita ulkopuoliselle ammattilaiselle sopivan. Käsittelemme seuraavaksi alla viisi roolia sekä näiden oikeudet. Kun yhteistyö ulkopuolisen henkilön kanssa päättyy, voit helposti poistaa hänelle annetun roolin.
Hänellä on oikeus luoda uusia kampanjoita ja muokata jo olemassa olevia, tarkastella mainosten dataa sekä raportteja, hallinnoida käyttäjien rooleja, muokata tilin tietoja ja katsella tilin laskutushistoriaa sekä tulostaa kuitteja.
Hänellä on muutoin samat oikeudet kuin Account Managerilla, mutta oikeutta käyttäjien roolien hallinnoimiseen, tilin tietojen muokkaamiseen tai kuittien tulostamiseen ei ole. Campaign Manager on loistava rooli esimerkiksi ulkopuoliselle mainostajalle.
Hänellä on oikeus tarkastella mainosten dataa sekä raportteja, muokata mainosten sisältöä (esimerkiksi kuvia tai tekstejä) ja katsella tilin laskutushistoriaa. Rooli sopii esimerkiksi graafiselle suunnittelijalle tai sisällöntuottajalle, joka vastaa mainosten sisällöstä sillä välin, kun mainonnan muusta optimoinnista vastaa toinen henkilö.
Hänellä on oikeus tarkastella mainosten dataa sekä raportteja ja katsella tilin laskutushistoriaa. Oikeutta esimerkiksi mainosten muokkaamiseen ei ole. Viewer voi olla sopiva rooli kenelle tahansa henkilölle, joka hyötyy LinkedIn-mainonnan tuomasta datasta.
Hänellä on oikeus muokata mainostilin laskutustietoja, katsella tilin laskutushistoriaa ja tulostaa kuitteja. Mainostilin perustaja on automaattisesti tämä henkilö, ellei roolia anneta jollekulle muulle. Billing Admin voi olla sopiva rooli vaikkapa yrityksen taloushallinnosta vastaavalle henkilölle.
LinkedIn on meille tuttu palvelu, sillä teemme siellä jatkuvasti tehokasta mainontaa. Kuitenkin monelle yritykselle Linkkarin perustoiminnot tuottavat päänvaivaa, joten et ole yksin, mikäli palvelun käyttö tuntuu sinusta hankalalta. LinkedIn-mainonta voi kuitenkin oikein tehtynä tuoda sinulle tärkeitä liidejä ja maksavia asiakkaita, minkä vuoksi LinkedIn mainostili on fiksua pistää pystyyn, jos kohderyhmä löytyy Linkkarista.
Yllä olevia ohjeita noudattaen sujuu mainostilin perustaminen varmasti vallan mainiosti, mutta tarvittaessa voit pirauttaa meille tänne toimistolle ja kysyä apua! Autamme sinua mieluusti myös jatkossakin selättämään ongelmat sekä tekemään tuloksia LinkedInillä – sovi kanssamme esimerkiksi maksuton 15 minuutin etätapaaminen, niin pääset alkuun.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.