Moderoinnilla tarkoitetaan keskustelun ja kommentoinnin valvomista internetin eri alustoilla. Facebook on maailman suosituin sosiaalisen median alusta, joten siellä on kaikenlaisia käyttäjiä ja kommentointi ja keskustelukin on välillä sen mukaista. Moderointi yrityksen Facebookissa onkin monelle huolen aihe.
Valitettavan usein keskustelu karkaa käsistä joko hetken huumassa tai sitten se tapahtuu onnistuneen provosoinnin seurauksena, myös trollaamiseksi kutsuttua toimintaa. Tällaisissa tapauksissa tarvitaan netin supersankareita, jotka liitävät paikalle iso M kirjain viitassaan ja palauttavat järjestyksen riehaantuneeseen keskusteluun, kuten Batman Gotham Cityyn.
Mietitäänpä tilanne jossa joku henkilö päättää purkaa pahaa oloaan yrityksenne Facebook julkaisuun. Siinä haukutaan samaan menoon sekä tuote, yritys, mahdollisesti jopa henkilökuntakin. Luonnollisesti kaikki tämä ilman mitään näkyvää syytä kyseiselle purkaukselle. Ainakin minun mielestä tässä kohtaa on käyttöä moderoinnille yrityksen Facebookissa.
Kuten varmasti tiedämme toisten ajatusten ja tekojen kontrollointi on aika haastavaa puuhaa, ja älä ymmärrä väärin kaikilla kuuluukin olla vapaa tahto, niin sen takia joudumme joskus tilanteisiin joissa meidän pitää reagoida jonkun muun tekemisiin.
Moderointi yrityksen Facebookissa, ja tietysti muissakin kanavissa, on yksi tapa suojella yrityksemme imagoa ja mainetta. Moderoimalla pystymme puuttumaan virheelliseen informaatioon. Toki moderointia tehdessä kannattaa samalla myös huomioida asiakaspalvelun näkökulma eli olemme paikalla vastaamassa ihmisten asiallisiin kysymyksiin sekä tietenkin kiittämässä hyvästä asiakaspalautteesta.
Moderointia ei pidä suinkaan sekoittaa negatiivisen asiakaspalautteen käsittelyyn eli toisinaan asiakkailla on ihan syytäkin olla tyytymättömiä palveluun ja nämä tilanteet tulee aina käsitellä hienovaraisesti ja asiallisesti 🙂
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Kun ajatellaan moderointia yrityksen Facebookissa niin tietysti tulee mieleen, että olis kiva jos ikäviin tilanteisiin joutuisi mahdollisimman harvoin. Mitä asialle sitten voi tehdä, miten ehkäistä moderoinnin tarvetta. Helpoin tapa varmaan olisi julkaista tylsää sisältöä, johon kenelläkään ei ole mitään sanottavaa. Tämä ei kuitenkaan yleensä vastaa sosiaalisen median tarkoitusta, tarkoitushan on sitouttaa nykyisiä ja mahdollisia tulevia asiakkaita meihin.
Pari vinkkiä onneksi löytyy joilla voi ennaltaehkäistä moderoinnin tarvetta. Alkuun on varmasti kaikille selvää, että käyttäydytään asiallisesti julkaisuja tehdessä. Ei lähdetä arvostelemaan muita saatika pilkkaamaan tai provosoimaan, muutenkin kannanotot muiden tekemisiin kannattaa tehdä maltilla. Aina voi toki kirjoittaa oman mielipiteensä, mutta silloin on hyvä kirjoittaa se asiallisesti perusteluineen ja kertoa selvästi, että kyseessä on oma tai yrityksen kanta.
Omassa sisällössä kannattaa kommunikoida avoimesti ja rehellisesti eikä salailemalla tai piilottelemalla. Huumorin käyttö on myös sallittua, mutta siinä on usein oltava erityisen tarkkana. Toki tässä yhteydessä on hyvä muistaa, että aina kun sisältöä tuotetaan niin se saattaa ärsyttää jotain tahoa ja siksi ei kannata ruveta liian varovaiseksi sisältöä tuottaessa.
Niin kuin moni muukin asia moderointi yrityksen Facebookissa on taitolaji, siinä pitää olla paksu nahka ja lehmän hermot. Rajan veto voi olla toisinaan vaikeaa ja siksi onkin tärkeä pitää omat tunteet sivussa moderoitaessa.
Selkeät ylilyönnit ovat ehkä helpompia, koska niihin reagointi on selvää ja poistaminenkin voidaan tarvittaessa perustella. Tietenkään pakko ei ole poistaa mitään, mutta oma vastine kannattaa jättää aina kaikkeen mikä on epäasiallista.
Mutta niin sanotuissa rajatapauksissa moderaattori punnitaan. Hyvä moderaattori parantaa keskustelun laatua, ei lähde mukaan kinasteluun vaan yrittää ohjata keskustelua rakentavaan suuntaan. Kritiikkiin vastataan asiallisesti ja ymmärtävästi eikä sitä oteta henkilökohtaisesti. Kriittisiin kommentteihin on myös hyvä esittää jatkokysymyksiä miksi käyttäjä on kokenut asian näin ja jos aihetta voi kysyä myös miten asia voitaisiin korjata. Hyvä moderaattori ei myöskään koskaan laita itseään muiden yläpuolelle vaan vastaa niin sanotusti samalta tasolta.
Räikeimmissä moderoinnin kohelluksissa näkee miten aiheellisen reklamaation tehnyt asiakas saa yrityksen toimitusjohtajalta syyt niskoilleen. Tällainen ei missään tapauksessa ole suositeltavaa, sen varmasti sanoo maalaisjärkikin.
Joskus kuitenkin “kaikki menee pieleen” ja silloin vaaditaan taas moderaattorilta supersankarin ominaisuuksia. Mitä tehdä näissä epämiellyttävissä tilanteissa?
Lyhyt selvennys vielä näistä viidestä vinkistä eli hengitetään syvään ja rauhoitutaan, jotta pystytään analysoimaan tilanne puolueettomasti. Jos todetaan, että on tehty virhe niin siitä pyydetään reilusti anteeksi. Joskus voimme myös pahoitella asiakkaan mielipahaa vaikka se ei suoranaisesti olisikaan meidän aikaansaamaa.
Hyvien tapojen mukaista on myös kertoa niin sanotut seuraavat stepit ja perustelut niille. Mikäli virhe on omissa toiminnoissa niin siitä otetaan vastuu ja kerrotaan mitä toimenpiteitä tehdään, jotta vastaava ei pääsisi toistumaan.
Toivottavasti tästä artikkelista on hyötyä miettiessäsi moderointia yrityksen Facebookissa. Monta asiaa varmasti jäi vielä käsittelemättä, mutta tarkoitus onkin antaa hyvä pintapuolinen käsitys sekä pari käytännön vinkkiä moderoinnista.
Meiltä Kublalaisilta voi aina kysyä apua, jos jokin asia jää mietityttämään ja mikäli digimarkkinointi yleisesti kiinnostaa niin mielellämme autamme myös siihen räätälöidyn strategian rakentamisessa 🙂
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.