Hyvä mainos tekee kuluttajalle jo muutaman ensimmäisen sekunnin aikana selväksi sen, mitä mainos myy. Jos myytävä tuote tai palvelu jää mainoksesta epäselväksi tai sen tunnistaminen on kuluttajalle hankalan aivotyöskentelyn takana, on kyseessä floppi. Tietenkin mainos saa hämmentää ja sen pitääkin herättää tunteita, mutta perustiedon tulee olla helposti ymmärrettävissä – jos kuluttaja ei tiedä mainoksen nähtyään mitä siinä myydään, tuskin hän päätyy sitä ostamaankaan. Hyvä mainos on yksinkertainen, mutta mitä muuta? Lue alta 6 vinkkiä hyvään mainontaan!
Huono mainos on sekamelska, joka sisältää vähän liikaa kaikkea, eikä punaisesta langasta saa otetta. Hyvä mainos voi olla yksinkertaisuudessaan valkoinen kuva, jonka keskelle tai laitaan on sijoitettu tunteita herättävä lauseke. Tosin tämä alkaa jo vähän olla nähty, mutta toimii loistavana esimerkkinä siitä, kuinka joskus vähemmän on enemmän. Hyvä mainos koostuu muutamasta valttikortista: yksinkertaisuudesta, yllättävyydestä tai odottamattomuudesta. Mieleenpainuva, hyvä mainos on jotakin yllättävää ja mielenkiintoista.
Ei auta, että mainoksen puoliväli on kiinnostava, vaan hyvä mainos on alusta alkaen katseen vangitseva – sellainen, jota ei voi ohittaa loputtomasta informaatiotulvasta huolimatta. Kun joka kanavasta puskee mainosta mainoksen perään, täytyy jollain saada potentiaalisen asiakkaan katse nauliintumaan juuri sinun yrityksesi mainokseen. Hyvä mainos sisältää esimerkiksi mieleenpainuvan kuvan, vahvan otsikon ja ostopäätöksen tekemiseen ohjaavan tekstikappaleen.
Karkeasti sanottuna: kun olet kirjoittanut mainoksen otsikon, on eurosta kulutettu jo 80 senttiä – kymmenestä potentiaalisesta asiakkaasta kuitenkin kahdeksan silmäilee vain mainoksen otsikon. Otsikon tehtävä on herättää potentiaalisen asiakkaan huomio tavalla, jota muut eivät tee. Tämän lisäksi onnistunut otsikointi rajaa kohderyhmää, tiivistää mainoksen viestin ja saa lukemaan myös tekstikappaleen.
Kun puhelinta lärätään vauhdilla, on mainoksen ensimmäinen tehtävä vangita potentiaalisen asiakkaan katse. Uskalla erottua joukosta!
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Tunteet saavat aikaan tekoja. Kun näet koskettavan mainoksen kodittomista lemmikeistä, alat taatusti miettimään tapoja niiden auttamiseen – hyvä mainos kertoo tavan sinulle jo ennen kuin ehdit sitä sen enempää ajattelemaan. Mainos voi kehottaa esimerkiksi lahjoittamaan eläinsuojeluliitolle tietyn summan kuukaudessa tai tarjoamaan auttavaa kättä vapaaehtoistyöntekijänä.
Hyvä mainos ei ainoastaan herätä ilon tai surun tunteita, vaan se voi myös hämmentää tai aiheuttaa jopa ärsytystä – ei kuitenkaan yritykseen, tuotteeseen tai palveluun kohdistuvaa ärsytystä, vaan hyvä mainos voi tuoda esille esimerkiksi jonkin päänvaivaa aiheuttavan ongelman, johon yrityksellä on ratkaisu.
Kuluttajat tietämättään etsivät tarjouksia, joihin tarttua. Heille kannattaakin tarjota sellainen alennushinta, ilmainen kokeilujakso, maksuton toimitus tai muu houkutin, josta kieltäytyminen on hankalaa – tai suorastaan mahdotonta!
Olet taatusti itsekin joskus löytänyt tiesi kuntosalin ilmaiselle kokeilujaksolle, vaikka saliharrastus ei olisi mielessäkään. Koska miksi ei? Osa ilmaiselle kokeilujaksolle osallistuneista tykästyyn touhuun niin, että aloittavat kyseisellä salilla uuden harrastuksensa! Vaikka ilmainen kokeilujakso olisikin kokeilujakson aikana pois yrityksen kassasta, on kokeilujakson päätteeksi rekisteröityneen, maksavan asiakkaan Client Lifetime Value (CLV) merkittävä tulovirta kassaan.
Mainos ilman tätäkin ominaisuutta tuo näkyvyyttä, mutta ei sitä konkreettista – eli esimerkiksi ostoa. Hyvä mainos rohkaisee potentiaalista asiakasta ottamaan seuraavan askeleen, oli se sitten mikä tahansa. Tätä helpottaa huomattavasti se, että mainos mainitsee tyytyväisyystakuun tai muun houkuttimen, joka saa kuluttajan luottavaiselle mielelle. Kuluttaja haluaa usein olla tarkka rahoistaan ja siitä, minkälaisen yrityksen kanssa on tekemisissä. Kukaan ei halua tuhlata ahkeralla työllä ansaitsemiaan rahoja huijausfirmaan tai muuhun humpuukiin.
Call To Action (CTA) voi rohkaista kuluttajaa esimerkiksi ottamaan yhteyttä sähköpostitse lisäinformaation toivossa tai tilaamaan uutiskirjeen.
Hyvä mainos saa tuotteen tai palvelun tuntumaan tarpeelliselta
Olet varmasti joskus löytänyt itsesi tilanteesta, jossa mietit jälkeenpäin, että miksi ihmeessä mä tämän ostin? Syypää voi olla hyvä mainos! Kun tuote tai palvelu tuntuu tarpeelliselta, kotiutuu se taatusti hinnan ollessa kohdillaan. Kuluttajat kuitenkin etsivät taukoamatta ratkaisuja, parempia tuotteita ja kestävämpiä vaihtoehtoja – kuluttajat tarvitsevat asioita, tai ainakin luulevat tarvitsevansa. Mikäli jo olemassa olevaa tarvetta ei ole, hyvä mainos voi myös luoda sellaisen.
Näin on. Kubla koostuu ammattilaistiimistä, jonka erikoisosaaminen on koko digimarkkinoinnin pelikenttä – hyvä mainos on ensiarvoisen tärkeää yritykselle, oli kyseessä sitten aloittava tai jo pitkään toiminut yritys: aloittavan yrityksen ensimmäiset mainokset maalaavat julkisuuskuvaa, kun taas pitkään toimineen yrityksen mainokset pitävät asiakkaat maksavina. Hyvä mainos tuo yritykselle toimialasta tai kertyneistä vuosista riippumatta lisää vipinää! Vailla hyvää mainosta? Ota yhteys Kublaan!
Ota yhteyttä!Mitkä toimenpiteet hyödyttäisivät juuri sinun yritystäsi, juuri nyt? Varaa veloitukseton keskusteluaika Kublan toimitusjohtajan Kalle Santalahden kanssa. Käymme läpi mitä yrityksesi tekee ja mistä toimista voisi olisi hyötyä nykyisessä markkinatilanteessa.
Varaa heti sinulle sopiva vapaa aika!
Ota yhteyttä niin olemme sinuun yhteydessä seuraavan arkipäivän sisällä ja lähdemme:
Voit myös sopia lyhyen puhelinpalaverin jossa pohdimme yhdessä markkinointia!
029 3700 290
asiakaspalvelu@kubla.fi
Kubla Oy
Ilmalankatu 2 A
(MTV:n päärakennus)
00240 Helsinki
Kubla Marketing Inc.
31 NE 17th St
Miami Florida 33132
Tilaamalla uutiskirjeen annat meille luvan käsitellä tietojasi tietosuojaselosteemme mukaisesti. Voit perua luvan koska tahansa. Emme ikinä jaa tietojasi kolmansille osapuolille.
© Markkinointitoimisto Kubla Oy