Hyvä mainos tekee kuluttajalle jo muutaman ensimmäisen sekunnin aikana selväksi sen, mitä mainos myy. Jos myytävä tuote tai palvelu jää mainoksesta epäselväksi tai sen tunnistaminen on kuluttajalle hankalan aivotyöskentelyn takana, on kyseessä floppi. Tietenkin mainos saa hämmentää ja sen pitääkin herättää tunteita, mutta perustiedon tulee olla helposti ymmärrettävissä – jos kuluttaja ei tiedä mainoksen nähtyään mitä siinä myydään, tuskin hän päätyy sitä ostamaankaan. Hyvä mainos on yksinkertainen, mutta mitä muuta? Lue alta 6 vinkkiä hyvään mainontaan!
Huono mainos on sekamelska, joka sisältää vähän liikaa kaikkea, eikä punaisesta langasta saa otetta. Hyvä mainos voi olla yksinkertaisuudessaan valkoinen kuva, jonka keskelle tai laitaan on sijoitettu tunteita herättävä lauseke. Tosin tämä alkaa jo vähän olla nähty, mutta toimii loistavana esimerkkinä siitä, kuinka joskus vähemmän on enemmän. Hyvä mainos koostuu muutamasta valttikortista: yksinkertaisuudesta, yllättävyydestä tai odottamattomuudesta. Mieleenpainuva, hyvä mainos on jotakin yllättävää ja mielenkiintoista.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Ei auta, että mainoksen puoliväli on kiinnostava, vaan hyvä mainos on alusta alkaen katseen vangitseva – sellainen, jota ei voi ohittaa loputtomasta informaatiotulvasta huolimatta. Kun joka kanavasta puskee mainosta mainoksen perään, täytyy jollain saada potentiaalisen asiakkaan katse nauliintumaan juuri sinun yrityksesi mainokseen. Hyvä mainos sisältää esimerkiksi mieleenpainuvan kuvan, vahvan otsikon ja ostopäätöksen tekemiseen ohjaavan tekstikappaleen.
Karkeasti sanottuna: kun olet kirjoittanut mainoksen otsikon, on eurosta kulutettu jo 80 senttiä – kymmenestä potentiaalisesta asiakkaasta kuitenkin kahdeksan silmäilee vain mainoksen otsikon. Otsikon tehtävä on herättää potentiaalisen asiakkaan huomio tavalla, jota muut eivät tee. Tämän lisäksi onnistunut otsikointi rajaa kohderyhmää, tiivistää mainoksen viestin ja saa lukemaan myös tekstikappaleen.
Kun puhelinta lärätään vauhdilla, on mainoksen ensimmäinen tehtävä vangita potentiaalisen asiakkaan katse. Osaatko sinä kirjoittaa myyvän otsikon? Kuulostaa helpolta, mutta kun mietit tarkemmin se ei ehkä olekaan niin helppoa. Muutamalla sanalla pitää saada kiteytettyä potentiaaliselle asiakkaalle ongelma ja miten lukemalla lisää hänen ongelmansa ratkeaa. Tässä tasapainoillaan pelon ja toivon rajamailla, mutta se pitää vielä toteuttaa houkuttelevasti.
“The best ideas come as jokes. Make your thinking as funny as possible.”
― David M. Ogilvy
Tunteet saavat aikaan tekoja. Kun näet koskettavan mainoksen kodittomista lemmikeistä, alat taatusti miettiä tapoja niiden auttamiseen – hyvä mainos kertoo tavan sinulle jo ennen kuin ehdit sitä sen enempää ajattella. Mainos voi kehottaa esimerkiksi lahjoittamaan eläinsuojeluliitolle tietyn summan kuukaudessa tai tarjoamaan auttavaa kättä vapaaehtoistyöntekijänä.
Olet taatusti itsekin joskus löytänyt tiesi kuntosalin ilmaiselle kokeilujaksolle, vaikka saliharrastus ei olisi ollut mielessäkään. Koska miksi ei? Osa ilmaiselle kokeilujaksolle osallistuneista tykästyy touhuun niin, että aloittavat kyseisellä salilla uuden harrastuksensa! Vaikka ilmainen kokeilujakso olisikin kokeilujakson aikana pois yrityksen kassasta, on sen päätteeksi rekisteröityneen, maksavan asiakkaan Client Lifetime Value (CLV) merkittävä tulovirta kuntosalin kassaan.
Kuluttajat etsivät tietämättään tarjouksia, joihin tarttua. Heille kannattaakin tarjota sellainen alennushinta, ilmainen kokeilujakso, maksuton toimitus tai muu houkutin, josta kieltäytyminen on hankalaa – tai suorastaan mahdotonta!
Olet kenties itsekin joskus löytänyt tiesi kuntosalin ilmaiselle kokeilujaksolle, vaikka saliharrastus ei olisi mielessäkään. Koska miksi ei? Osa ilmaiselle kokeilujaksolle osallistuneista tykästyyn touhuun niin, että aloittavat kyseisellä salilla uuden harrastuksensa! Vaikka ilmainen kokeilujakso olisikin kokeilujakson aikana pois yrityksen kassasta, on kokeilujakson päätteeksi rekisteröityneen, maksavan asiakkaan Client Lifetime Value (CLV) merkittävä tulovirta kassaan.
Haluatko tehostaa yrityksesi mainontaa? Autamme mielellämme!
Mainos ilman tätäkin ominaisuutta tuo näkyvyyttä, mutta ei sitä konkreettista – eli esimerkiksi ostoa. Hyvä mainos rohkaisee potentiaalista asiakasta ottamaan seuraavan askeleen, oli se mikä tahansa. Tätä helpottaa huomattavasti se, että mainos mainitsee tyytyväisyystakuun tai muun houkuttimen, joka saa kuluttajan luottavaiselle mielelle. Kuluttaja haluaa usein olla tarkka rahoistaan ja siitä, minkälaisen yrityksen kanssa on tekemisissä. Kukaan ei halua tuhlata ahkeralla työllä ansaitsemiaan rahoja huijausfirmaan tai vaikkapa epäpätevään digitoimistoon.
Call To Action (CTA) voi rohkaista kuluttajaa esimerkiksi ottamaan yhteyttä sähköpostitse lisäinformaation toivossa tai tilaamaan uutiskirjeen.
Olet varmasti joskus löytänyt itsesi tilanteesta, jossa mietit jälkeenpäin, miksi ihmeessä minä tämän ostin? Syypää voi olla hyvä mainos! Kun tuote tai palvelu tuntuu tarpeelliselta, kotiutuu se taatusti hinnan ollessa kohdillaan. Kuluttajat kuitenkin etsivät taukoamatta ratkaisuja, parempia tuotteita ja kestävämpiä vaihtoehtoja. Kuluttajat tarvitsevat asioita – tai ainakin luulevat tarvitsevansa. Mikäli jo olemassa olevaa tarvetta ei ole, hyvä mainos voi myös luoda sellaisen.
Hyvän ja huonon mainoksen (tai mainoksen tekijän) ero voi olla hiuksenhieno toteutuksessa, mutta mainonnan maksajalle tämä mitättömältä tuntuva ero voi olla helposti tuhansien, jopa kymmenien tuhansien, eurojen ero.
Yrityksen markkinoinnin mainostuotannon kuvitteellinen (ja usein myös todellinen) kehityskaari:
Mikään ratkaisuhan näistä ei ole ilmainen vaan kaikilla vaihtoehdoilla on jokin hinta samoin kaikilla vaihtoehdoilla on jokin tuotto. Yrityksen menestymisen kannalta tämä päätös voi olla elintärkeä, joten kannattaa miettiä, kenen käsiin sen kohtalon haluaa antaa. Alla vielä tosielämän laskentamalli selkeyttämään eroja:
Näin on. Kubla koostuu ammattilaistiimistä, jonka erikoisosaaminen on koko digimarkkinoinnin pelikenttä – hyvä mainos on ensiarvoisen tärkeää yritykselle, oli kyseessä sitten aloittava tai jo pitkään toiminut yritys: aloittavan yrityksen ensimmäiset mainokset maalaavat julkisuuskuvaa, kun taas pitkään toimineen yrityksen mainokset pitävät asiakkaat maksavina. Hyvä mainos tuo yritykselle toimialasta tai kertyneistä vuosista riippumatta lisää vipinää, kun taas huono mainos hidastaa entisestään jo verkkaisesti pyöriviä tuotantolinjoja! Otatko riskin vai otatko yhteyttä Kublaan?
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.