Nonprofit-markkinointi: Näin onnistut sosiaalisessa mediassa 

Some mark­ki­noin­ti \ Non­pro­fit-mark­ki­noin­ti: Näin onnis­tut sosi­aa­li­ses­sa mediassa

Sosi­aa­li­nen media tar­jo­aa non­pro­fit-orga­ni­saa­tioil­le ainut­laa­tui­sen mah­dol­li­suu­den tavoit­taa uusia lah­joit­ta­jia, vapaa­eh­toi­sia ja tuki­joi­ta. Olet­ko non­pro­fit-orga­ni­saa­tion mark­ki­noin­ti­pääl­lik­kö, joka halu­aa tehos­taa sosi­aa­li­sen median käyt­töä? Onnis­tu­nut non­pro­fit-mark­ki­noin­ti vaa­tii suun­ni­tel­mal­li­suut­ta ja ymmär­rys­tä sii­tä, miten herät­tää ylei­sön huo­mio. Täs­sä käy­tän­nön­lä­hei­siä vink­ke­jä ja suo­si­tuk­sia, joi­den avul­la orga­ni­saa­tio­si voi mak­si­moi­da sosi­aa­li­sen median mahdollisuudet.

Kerro tarina, joka puhuttelee

Tari­noi­den voi­ma on kiis­ta­ton non­pro­fit-mark­ki­noin­nis­sa. Ylei­sö sitou­tuu parem­min, kun ker­rot, miten lah­joi­tuk­set tai vapaa­eh­tois­työ kon­kreet­ti­ses­ti muut­ta­vat ihmis­ten elä­mää. Käy­tä kuvia ja videoi­ta tuo­maan tari­nat elä­väs­ti esil­le. Mie­ti, mitä tun­tei­ta haluat herät­tää ylei­sös­sä­si – onko se ins­pi­raa­tio, toi­vo vai ehkä tie­toi­suus? Tari­noi­den avul­la voit raken­taa vah­vaa yhteyt­tä tukijoihin.

Osallista yleisöäsi luovasti

Non­pro­fit-mark­ki­noin­ti onnis­tuu par­hai­ten, kun ylei­sö tun­tee ole­van­sa osa muu­tos­ta. Olet­ko kokeil­lut kyse­lyi­tä, äänes­tyk­siä tai haas­tei­ta, jot­ka kan­nus­ta­vat seu­raa­jia osal­lis­tu­maan? Esi­mer­kik­si hash­tag-kam­pan­jat, jois­sa seu­raa­jat jaka­vat omia tari­noi­taan, voi­vat lisä­tä kam­pan­jan näky­vyyt­tä. Visu­aa­li­ses­ti hou­kut­te­le­vat sisäl­löt, kuten Can­van avul­la teh­dyt graa­fi­set ele­men­tit, voi­vat tuo­da lisä­pot­kua kampanjoihisi.

Vaikuttajayhteistyö tuo lisää näkyvyyttä

Yhteis­työ vai­kut­ta­jien ja mui­den yhtei­sö­jen kans­sa voi ava­ta uusia ovia näky­vyy­del­le. Valit­se kump­pa­nei­ta, joi­den arvot ovat lin­jas­sa orga­ni­saa­tio­si kans­sa. Olet­ko har­kin­nut yhteis­työ­tä esi­mer­kik­si tun­net­tu­jen vai­kut­ta­jien kans­sa, jot­ka jaka­vat samaa arvo­poh­jaa orga­ni­saa­tio­si kans­sa? Tämä voi hou­ku­tel­la uusia tuki­joi­ta ja laa­jen­taa kam­pan­ja­si tavoittavuutta.

Johdonmukaisuus luo luottamusta

Sosi­aa­li­sen median non­pro­fit-mark­ki­noin­ti ei ole ker­ta­luon­tei­nen kam­pan­ja, vaan jat­ku­vaa työ­tä. Päi­vi­tä kana­via­si sään­nöl­li­ses­ti ja panos­ta pit­kä­jän­tei­seen läs­nä­oloon. Luo jul­kai­su­ka­len­te­ri, joka aut­taa pitä­mään vies­tin­nän joh­don­mu­kai­se­na ja lin­jas­sa orga­ni­saa­tio­si arvo­jen kans­sa. Olet­ko jo kokeil­lut HubS­po­tin kal­tai­sia työ­ka­lu­ja jul­kai­su­jen suun­nit­te­luun ja automatisointiin?

Analysoi ja kehitä sisältöäsi

Sosi­aa­li­sen median ana­ly­tiik­ka on non­pro­fit-mark­ki­noin­nin kul­ma­ki­vi. Sel­vi­tä, mit­kä jul­kai­sut sitout­ta­vat ylei­söä­si par­hai­ten, ja opti­moi sisäl­töä­si näi­den tulos­ten perus­teel­la. Käy­tät­kö jo Meta Busi­ness Sui­tea tai Google Ana­ly­tic­sia? Näi­den työ­ka­lu­jen avul­la voit tun­nis­taa tehok­kaim­mat sisäl­löt ja kes­kit­tyä par­hai­ten toi­mi­viin kam­pan­joi­hin. Pie­nil­lä­kin muu­tok­sil­la, kuten visu­aa­li­suu­den paran­ta­mi­sel­la, voi olla suu­ri vaikutus.

Hyödynnä erilaisia kampanjatyyppejä

Non­pro­fit-orga­ni­saa­tioi­den kan­nat­taa kokeil­la eri­lai­sia kam­pan­ja­tyyp­pe­jä mak­si­moi­dak­seen näky­vyy­den. Lah­joi­tus­kam­pan­jat, vapaa­eh­tois­haut ja tie­toi­suut­ta lisää­vät kam­pan­jat voi­vat kaik­ki olla tehok­kai­ta, kun ne suun­ni­tel­laan huo­lel­li­ses­ti. Esi­mer­kik­si Face­book ja Ins­ta­gram mah­dol­lis­ta­vat lah­joi­tuk­seen kehot­ta­vien toi­min­ta­pai­nik­kei­den käy­tön suo­raan alus­tal­la – jo yksi klik­kaus vie ylei­sö­si lahjoitussivulle.

Yleisön segmentointi tehostaa viestintää

Eri koh­de­ryh­mät kai­paa­vat eri­lais­ta sisäl­töä. Käy­tät­kö main­osa­lus­to­jen koh­den­nus­mah­dol­li­suuk­sia tavoit­taak­se­si juu­ri oikean ylei­sön? Esi­mer­kik­si nuor­ten lah­joit­ta­jien tavoit­ta­mi­seen visu­aa­li­suus ja nopea vuo­ro­vai­ku­tus ovat avai­na­se­mas­sa, kun taas van­hem­pi ylei­sö arvos­taa syväl­li­sem­piä tari­noi­ta ja kon­kreet­ti­sia esi­merk­ke­jä. Hyvä seg­men­toin­ti lisää kam­pan­jan tehok­kuut­ta ja vähen­tää huk­kaan mene­vää mainosbudjettia.

Vaikuttavampi nonprofit-markkinointi alkaa pienistä teoista

Non­pro­fit-mark­ki­noin­nin ydin on ylei­sön sitout­ta­mi­ses­sa ja vai­kut­ta­van vies­tin välit­tä­mi­ses­sä. Käyt­tä­mäl­lä edel­lä mai­nit­tu­ja vink­ke­jä ja työ­ka­lu­ja orga­ni­saa­tio­si voi raken­taa pit­kä­jän­tei­sen ja menes­tyk­sek­kään sosi­aa­li­sen median stra­te­gian. Muis­ta, että jokai­nen kam­pan­ja on oppi­mis­mah­dol­li­suus – seu­raa tulok­sia, tes­taa uusia ideoi­ta ja kehi­tä jat­ku­vas­ti teke­mis­tä­si. Näin var­mis­tat, että orga­ni­saa­tio­si sosi­aa­li­nen media toi­mii tehok­kaa­na työ­ka­lu­na tär­keän työn edistämisessä.

Kubla nonprofit-markkinoinnin kumppaniksi

Joh­don­mu­kai­ses­ti toteu­tet­tu sosi­aa­li­sen median stra­te­gia aut­taa orga­ni­saa­tio­ta­si tavoit­ta­maan oikean ylei­sön, kas­vat­ta­maan näky­vyyt­tä ja sitout­ta­maan tuki­joi­ta mer­ki­tyk­sel­li­sel­lä taval­la. Jos haluat kehit­tää orga­ni­saa­tio­si sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­tia tai kokeil­la uusia kam­pan­ja­tyyp­pe­jä, Kubla on apu­na­si. Ota yhteyt­tä – luo­daan yhdes­sä vai­kut­ta­va ja orga­ni­saa­tio­si tavoit­tei­siin sopi­va suunnitelma!

Ota yhteyt­tä!

nonprofit-markkinointi sosiaalisessa mediassa
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi