Sosiaalisen median markkinointi pähkinänkuoressa 

Some mark­ki­noin­ti \ Sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­ti pähkinänkuoressa

Sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­ti on hyvin laa­ja kat­to­ter­mi, jon­ka alle mah­tuu pal­jon ja kai­ken­lais­ta. Se jakau­tuu sekä orgaa­ni­seen eli ilmai­seen näky­vyy­teen että mak­set­tuun mai­non­taan sosi­aa­li­ses­sa medias­sa. Täs­sä artik­ke­lis­sa käy­dään pin­ta­puo­li­ses­ti läpi molem­pia osa-aluei­ta sekä esi­tel­lään ylei­sim­mät sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­ti kana­vat. Aloi­te­taan kui­ten­kin sisäl­lös­tä, jota tar­vi­taan niin orgaa­ni­seen näky­vyy­teen kuin mak­set­tuun mai­non­taan sosi­aa­li­sen median markkinoinnissa.

Yleisimmät sisältötyypit sosiaalisen median markkinoinnissa

  • Kuvat
  • Artik­ke­lit
  • Videot

Ylei­sim­mis­tä sisäl­löis­tä sanot­ta­koon sen ver­ran, että aito yleen­sä voit­taa kuva­pan­kin eli yri­tyk­sen omat kuvat ja videot toi­mi­vat parem­min kuin val­miit kuva­pank­ki­rat­kai­sut. Toki jos ei ole mah­dol­li­suu­ksia tuot­taa omaa mate­ri­aa­lia on kuva­pank­kien kuvat tyh­jää parem­pia. Samoin jos yri­tyk­sel­lä on mah­dol­lis­ta tuot­taa koh­de­ryh­mää pal­ve­le­vaa teks­ti­si­säl­töä kan­nat­taa sen tuot­ta­mi­nen ja aktii­vi­nen jaka­mi­nen sosi­aa­li­ses­sa mediassa.

Sosiaalisen median markkinointi - perusteet

Sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­nil­la on val­ta­van suu­ri roo­li tämän päi­vän mark­ki­noin­ti­ken­täs­sä, joten oikeas­taan jokai­sen pitäi­si tie­tää sii­tä aina­kin muu­ta­ma perus­asia. Kuten aluk­si todet­tiin sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­nin alle kuu­luu niin yri­tyk­sen orgaa­ni­nen näky­vyys sosi­aa­li­sis­sa mediois­sa kuin mak­set­tu­kin mai­non­ta samois­sa kanavissa.

Sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­nil­la pyri­tään löy­tä­mään sekä uusia asiak­kai­ta että vah­vis­ta­maan jo ole­mas­sa ole­via asia­kas sitei­tä. Tämä onnis­tuu par­hai­ten moni­puo­li­sel­la ja koh­de­ryh­mää pal­ve­le­val­la sisäl­löl­lä. Alla pureu­du­taan hie­man orgaa­ni­sen näky­vyy­den sekä mak­se­tun mai­non­nan eroi­hin sekä lis­ta­taan ylei­sim­piä sosi­aa­li­sen median kanavia.

Sosiaalisen median markkinointi - orgaaninen näkyvyys

Orgaa­ni­nen näky­vyys on siis ilmais­ta näky­vyyt­tä eli yri­tyk­sen itse tuot­ta­man sisäl­lön tuo­maa näky­vyyt­tä sosi­aa­li­ses­sa medias­sa, ilman mai­no­seu­ro­ja. Tämä sisäl­tö voi olla tuo­te­ku­via, asian­tun­ti­jan kir­joit­ta­ma artik­ke­li tai vaik­ka ihan vaan fii­lis­te­ly­vi­deo jos­tain yri­tyk­sen tapah­tu­mas­ta. Nämä sisäl­löt ovat tär­kei­tä mark­ki­noin­nin koko­nai­suu­des­sa, hyvin teh­ty­nä niil­lä vies­ti­tään yri­tyk­sen aktii­vi­suut­ta ja asiakaslähtöisyyttä. 

Täs­sä on hyvä muis­taa, että sisäl­lön ei tuli­si olla pel­käs­tään myyn­ti­si­säl­töä. Joi­den­kin asian­tun­ti­joi­den mie­les­tä jopa 80% yri­tyk­sen some-sisäl­lös­tä pitäi­si olla muu­ta kuin myyntimateriaalia. 

Kiin­nos­taa­ko Face­book-mai­non­nan aloit­ta­mi­nen tai haluat­ko saa­da tehot irti nykyi­ses­tä some-tekemisestä?

Lue tarkemmin Facebook-mainonnan palvelustamme ja ota rohkeasti yhteyttä!

Sosiaalisen median maksettu mainonta

Mak­se­tus­ta mai­non­nas­ta on kyse sil­loin kun yri­tyk­sen sisäl­lön näky­vyyt­tä tehos­te­taan euroil­la tai kun luo­daan ihan var­ta vas­ten mak­set­tu­ja mai­nok­sia. Sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­nis­sa mak­set­tu mai­non­ta on erin­omai­nen työ­ka­lu muun muas­sa tark­ko­jen koh­den­nus­mah­dol­li­suuk­sien ansiosta. 

Sii­nä mis­sä orgaa­ni­nen näky­vyys suun­tau­tuu usein jo yri­tys­tä seu­raa­vil­le käyt­tä­jil­le on mak­set­tu mai­non­ta puo­les­taan lois­ta­va mah­dol­li­suus tavoi­tel­la uusia seu­raa­jia sekä asiak­kai­ta. Nime­no­maan täs­sä uusien asiak­kai­den tavoit­te­lus­sa on val­ta­vas­ti hyö­tyä eri­lai­sis­ta kohdennusmahdollisuuksista. 

Meil­tä usein kysy­tään, mitä sosi­aa­li­sen median mak­set­tu mai­non­ta mak­saa. Vas­taam­me Face­boo­kin osal­ta tähän kysy­myk­seen Face­book-mai­non­nan hin­ta -artikkelissamme.

Sosiaalisen median markkinointi suosituimmissa kanavissa

Kun mie­ti­tään sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­tia voi­daan mie­les­tä­ni yli­voi­mai­ses­ti suo­si­tuim­mak­si nos­taa Face­book. Face­boo­kin jäl­keen lis­tal­la nousee mie­les­tä­ni Ins­ta­gram ja kol­man­te­na Lin­ke­dIN.  Nämä ovat myös ne kana­vat joi­hin mak­set­tu mai­non­ta on pit­käl­ti keskittynyt. 

Mak­se­tun mai­non­nan lisäk­si näis­sä on kui­ten­kin hyvää poten­ti­aa­lia saa­da myös orgaa­nis­ta näky­vyyt­tä. Orgaa­ni­sen näky­vyy­den saa­mi­nen tosin vaa­tii työ­tä, tuo­te­tun sisäl­lön pitää olla mie­len­kiin­tois­ta, jot­ta se saa näky­vyyt­tä. Pel­kät itse pos­ta­tut mai­nosflye­rit eivät orgaa­ni­ses­ti leviä juu­ri ollen­kaan. Par­haas­sa tilan­tees­sa yri­tys tuot­taa laa­du­kas­ta ja koh­de­ryh­mää kiin­nos­ta­vaa orgaa­nis­ta sisäl­töä, joka saa jo itses­sään näky­vyyt­tä ja tätä vies­tiä voi­daan sit­ten vah­vis­taa vie­lä mak­se­tul­la mainolla.

Sosiaalisen median markkinointi muissa kanavissa

Näi­den kol­men edel­li­ses­sä kap­pa­lees­sa mai­ni­tun kana­van lisäk­si on luke­ma­ton mää­rä mui­ta­kin sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­tiin sopi­via kana­via, jois­ta voi­si mai­ni­ta muun muas­sa seuraavat: 

  • Twit­ter
  • Snapc­hat
  • Perisco­pe
  • Tik­tok

Näis­tä vii­mek­si lis­tat­tu Tik­tok nousee kovaa vauh­tia käyt­tä­jä­mää­ris­sä täl­lä het­kel­lä ja on eten­kin nuo­ri­son suo­sios­sa. Pak­ko myön­tää, että itse­kin tulee välil­lä “hen­gail­tua” Tik­to­kis­sa vaik­ka en ehkä enää näil­lä vuo­sil­la ihan mene­kään nuo­ri­sos­ta. Lin­ke­dIN puo­les­taan on voi­mak­kaas­ti työ­elä­mä­keks­kei­seen sisäl­töön kes­kit­ty­vä alusta.

Yllä mai­nit­tu­jen lisäk­si vähän näkö­kan­nas­ta riip­puen myös What­sApp ja Mes­sen­ger miel­le­tään jos­kus sosi­aa­li­sen median kana­vik­si. Omas­ta mie­les­tä­ni nämä kak­si kui­ten­kin pal­ve­le­vat enem­män pikaviestiminä.

Sosiaalisen median markkinointi - yhteenveto

Toi­vot­ta­vas­ti olet saa­nut täs­tä artik­ke­lis­ta tar­vit­ta­vat perus­tie­dot, jot­ta voit miet­tiä seu­raa­via aske­lei­ta oman mark­ki­noin­ti­si kehit­tä­mi­ses­sä. Kos­ka sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­ti näyt­te­lee niin suur­ta roo­lia tämän päi­vän mark­ki­noin­nis­sa eri­tyi­sen tär­ke­ää on ymmär­tää aina­kin sen perus­pe­ri­aat­teet, jot­ta voi teh­dä parem­pia pää­tök­siä sii­tä mihin suun­taan halu­aa vie­dä omaa markkinointiaan.

Mie­les­tä­ni sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­ti on niin tär­ke­ää, että sii­tä pois jät­täy­ty­mi­seen pitää olla erit­täin pai­na­vat syyt. Joka päi­vä lukui­sat yri­tyk­set siir­tä­vät yhä enem­män ja enem­män pai­no­tus­ta mark­ki­noin­nis­sa sosi­aa­li­seen medi­aan. Se mis­sä kana­vis­sa ja miten kan­nat­taa vies­tiä on stra­te­gi­ses­ti ehkä kaik­kein tär­kein pää­tös. Kana­via ja vies­te­jä miet­ties­sä kan­nat­taa­kin kon­sul­toi­da ammat­ti­lai­sia, ellei sit­ten itse ole 100% var­ma sii­tä mitä ja mis­sä kana­vas­sa sosi­aa­li­sen median mark­ki­noin­tia kan­nat­taa tehdä.

Ota yhteyt­tä!
Sosiaalisen median markkinointi
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Ota yhteyttä

Kuinka haluat, että netti olisi mukana yrityksesi myynnissä ja markkinoinnissa?

Ota yhteyttä niin olemme sinuun yhteydessä seuraavan arkipäivän sisällä ja lähdemme:

  • Kartoittamaan digimarkkinoinnin tarjoamia mahdollisuuksia yrityksellesi
  • Rakentamaan konkreettisen ehdotuksen ja teemme tarjouksen sinulle parhaaksi todetusta palvelusta
  • Sovimme aloituspalaverin ja käynnistämme mainonnan

Voit myös sopia lyhyen puhelinpalaverin jossa pohdimme yhdessä markkinointia!

029 3700 290
asiakaspalvelu@kubla.fi

Kubla Oy
Ilmalankatu 2 A
(MTV:n päärakennus)
00240 Helsinki

Kubla Marketing Inc.
31 NE 17th St
Miami Florida 33132

Kaikki yhteystiedot >

Digimarkkinointivinkit sähköpostiisi!

Tilaamalla uutis­kirjeen annat meille luvan käsitellä tietojasi tieto­suoja­selosteemme mukaisesti. Voit perua luvan koska tahansa. Emme ikinä jaa tietojasi kolmansille osapuolille.

© Markkinointitoimisto Kubla Oy