Muistatko, kun markkinointi oli vielä sitä, että lehteen painettiin tuotteen kuva ja viereen hinta ja kivijalkakaupan aukioloajat? Sitähän se tuotekeskeinen markkinointi oli parhaimmillaan ja pahimmillaan. Tänä päivänä pelkkä tuotekeskeinen markkinointi ei enää riitä, vaan kilpailun tiukentuessa markkinoinnissa on otettava huomioon monia muitakin asioita.
Päätimme kirjoittaa tämän tekstin ennen kaikkea niille PK-yrityksille, jotka tuskailevat mihin suuntaan markkinoinnissa pitäisi lähteä tuotekeskeisyyden sijaan.
Miksi ihmeessä tuotekeskeinen markkinointi olisi ohi?
Kyse ei ole täydestä tuotekeskeisyydestä luopumisesta, tuotehan on kuitenkin yrityksenne keskiössä. Mutta on olemassa (ainakin) kaksi kehityskulkua, jotka vaikuttavat siihen, että pelkästään tuotteesta puhuminen ei enää riitä:
- Maailma on avautunut ja kilpailu kovenee alalla kuin alalla: samaa tuotetta tarjoavat yritykset ympäri maailmaa. EU:n ja verkkokaupan myötä ostaminen toisesta maasta on helppoa kuin heinänteko. Näin ollen pelkällä tuotteella ei pysty enää erottautumaan kilpailussa.
- Ostajat ja päätöksentekijät vaativat yrityksiltä enemmän: he haluavat tietää yrityksen arvoista, tuotantoketjusta, palvelumallista sekä muista tekijöistä. Tämä on ymmärrettävää. Tarjontaa on niin paljon, että päätöksentekijä haluaa olla varma, että valitsee parhaan kumppanin.
No mistä yrityksemme sitten pitäisi puhua tuotteemme lisäksi?
Tähän on monia vastauksia. Yksi nopea tapa hahmottaa teemoja on mind map eli mielikuvakartta. Kirjoita paperin keskelle yrityksenne nimi ja vedä siitä viivoja erilaisiin positiivisiin teemoihin, joita yhdistät yritykseenne. Näitä voivat olla vaikka suomalaisuus, perheyhtiö, vakavarainen, palkittu, luotettu, testeissä kestävin tuote, sitoutuneet työntekijät, jne.
Mieti sellaisia asioita, jotka erottavat teidät kilpailijoistanne. Moni yritys pystyy kertomaan kasvokkain keskustelussa heti, että heillä on vaikkapa alan koulutetuin työvoima ja paras asiakastyytyväisyys. Tämä hiljainen tieto jää usein kuitenkin vain toimarin päähän. Tällaiset erottautumistekijät pitää ehdottomasti nostaa markkinoinnin kärkeen!
Laajenna nyt ajatustyötä ottamalla mukaan kohderyhmänne ja ostajapersoonat. Mieti, minkälaisten ongelmien kanssa kohderyhmänne painii ja miksi juuri teidän yrityksenne on parempi kuin muut vastaamaan kohderyhmän haasteisiin.
Lopuksi voit vielä kirjata asioita, joista kilpailijanne eivät puhu ja joista ehdottomasti alallanne pitäisi puhua.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Mutta toimiikohan tuo nyt sitten kuitenkaan?
Etenkin suomalaisissa firmoissa, isoissa ja pienemmissä, kytee edelleen sellainen ajatus markkinoinnista, että kaikki paitsi tuotefaktat on liioittelua. Olemme nöyrä kansa, joka ei omia henkseleitään halua paukutella ja tämän takia tuotekeskeinen markkinointi tuntuu meistä hyvältä ja rehelliseltä. Mutta nyt on aika päästä tästä asenteesta eroon, muuten jäämme muun maailman jalkoihin.
Klassinen esimerkki tuotekeskeisen markkinoinnin toimivuudesta tai toimimattomuudesta löytyy ihan lähihistoriasta. Vielä 2000-luvun alussa Nokia hallinnoi älypuhelinmarkkinoita, mutta sitten ohituskaistaa syöksyi Apple. Mikä oli yritysten ero? Tähän on monta vastausta, mutta yksi erottava tekijä oli se, että Nokia keskittyi markkinoinnissaan puhelimien eli tuotteiden teknisiin ominaisuuksiin, mutta Apple puhui laajemmin elämäntyylistä ja kohderyhmäänsä puhuttelevista arvoista.
Apple oli tunnistanut, että puhelinta ei osteta sen takia, että sillä on hyvä soittaa ja lähettää tekstiviestejä. Kaikilla puhelimillahan pystyy tekemään nuo asiat. Apple tajusi, että erottuakseen ja tehdäkseen tuotteestaan haluttavamman heidän täytyy liittää tuotteeseen täysin erilaisia mielikuvia kuin mitä kilpailijat. Tiedämme kaikki, miten kilpailussa sittemmin kävi.
Hyvä on, miten tässä päästä alkuun markkinoinnin kehittämisessä?
Ylempänä tehdyn harjoituksen lisäksi me autamme mielellämme yritystänne miettimään markkinoinnin viestejä. Meiltä saat niin sisällöntuotantoa kuin ihan markkinointikampanjoiden rakennustakin.
Tuotekeskeinen markkinointi voisi laajentua kokonaisvaltaisemmaksi markkinoinniksi esimerkiksi sisältömarkkinoinnin tai inbound-markkinnoinnin keinoin.