T niin kuin Twitter. Satojen tuhansien suomalaisten suosima yhteisöpalvelu Twitter on paikka, jossa mielipiteet tuodaan esille, asioista keskustellaan ja reaaliaikaisista tapahtumista jaetaan kuvia – koko palvelu perustuu siihen, että jotain tapahtuu jossain nyt tai jokin asia puhuttelee juuri nyt. Twitter yhteisön rakentaminen onkin asia mikä kannattaa laittaa harkintaan!
Twiitti on ytimekäs viesti, jonka pituus noudattaa maksimimerkkimäärää 280. Twiitit saavat voimansa polttavista puheenaiheista, hashtageista sekä emojeista. Kyseisestä palvelua käyttää niin 18-vuotias kaupan kassalla työskentelevä Malla kuin Päivi Räsänenkin.
Pinnalla olevien aiheiden lisäksi Twitterissä leviävät hauskat kuvat ja arkiset twiitit, jotka eivät ota kantaa mihinkään. Esimerkiksi vuonna 2019 “Maailmanennätysmuna” (World Record Egg) sai 600 000 uudelleentwiittausta – kananmunan kuvaa jaettiin Twitterissä kuin viimeistä päivää. Myös hittisarjat Game of Thrones, Stranger Things ja Simpsonit olivat kuuma puheenaihe, unohtamatta Donald Trumpin tai Obaman ympärillä pyörineitä keskusteluita.
Twitter yhteisön rakentaminen on etenkin yritykselle bisnestä boostaava toimi. Etkö tiedä mistä aloittaa? Ei hätää! Kubla on listannut alle viisi vinkkiä, joiden avulla Twitter yhteisön rakentaminen sujuu huomattavasti helpommin. Jatka lukemista!
Twitter toimii loistavasti myös yrityksen markkinointikanavana. Palvelu kätkee sisälleen pitkän liudan potentiaalisia asiakkaita aina kuluttajista päätöksentekijöihin ja vaikuttajiin. Se on paikka, jossa yrityksen kannattaa olla esillä – Twitter yhteisön rakentaminen nostaa yrityksen orgaanista näkyvyyttä tuoden kaivattua vilinää esimerkiksi verkkosivuille tai -kauppaan. Lue Kublan blogista, kuinka maksettu Twitter markkinointi toimii. Kun metsästetään orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä, on yhteisön rakentaminen Twitterissä yksi tehokkaimmista keinoista.
Twiitti näkyy kaikille seuraajille. Kun vastaat twiittiin, näkyy vastaustwiitti ainoastaan niille käyttäjille, jotka seuraavat sekä sinua että twiitin vastaanottajaa. Pisteellä voi kuitenkin haalia isompaa yleisöä: kun lisäät twiitin vastaanottajan tunnuksen eteen pisteen, näkyy vastaustwiitti poikkeuksellisesti kaikille vastaanottajan seuraajille – myös niille, jotka eivät seuraa sinua. Mikäli twiittaat vastauksen Päivi Räsäselle ja haluat twiitin näkyvän kaikille hänen seuraajilleen, lisää twiittiin .@PaiviRasanen.
Oman sisällön luominen ja jakaminen Twitterissä on tärkeää. Seuraajat pysyvät kiinnostuneina, kun uskallat olla oma itsesi. Jotta Twitter yhteisön rakentaminen on mahdollista, kannattaa pyrkiä pitämään sisältö tasapainoisena: omaa sisältöä ja muiden twiittejä. Uudelleentwiittaus kasvattaa näkyvyyttä tuoden twiitissä näkyviä käyttäjiä esille muidenkin käyttäjien seuraajien keskuudessa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Twitter yhteisön rakentaminen on osin myös hashtagien varassa. Hashtagit eli aihetunnisteet ovat #-merkin takaa löytyviä sanoja tai sanayhdistelmiä, joiden avulla käyttäjä löytää kaikki aihetta käsittelevät twiitit. Esimerkiksi pandemiaa käsittelevässä twiitissä #korona voi tällä hetkellä tuoda uusia seuraajia ovista ja ikkunoista. Vaikka suomalaisia Twitter-käyttäjiä on pilvin pimein, menestyvät parhaiten englanninkieliset twiittaukset. Mieti siis kohderyhmääsi ja harkitse twiittauksia englanniksi.
Vaakatasoiset kuvat rokkaavat Twitterissä. Kun uutisvirta täyttyy twiiteistä, näyttäytyy se ilman kuvallisia twiittejä kuin pelkkänä pötkönä tekstiä – tällöin osa twiiteistä saattaa jäädä käyttäjältä huomaamatta. Kuvalliset twiitit saavat usein rutkasti enemmän huomiota! Mikäli lataat kuvia netistä, muista tarkistaa niiden käyttöoikeudet. Kubla kuitenkin suosittelee omien kuvien käyttämistä, sillä aitous on kova sana myös Twitterissä. Kun olet valinnut sopivan kuvan, älä unohda lisätä kuvaavaa kuvatekstiä. Voit kytkeä kuvatekstiominaisuuden päälle Twitter-tilin asetuksista.
Twitter Analytics antaa käyttöösi tilastoja, joiden pohjalta voit parantaa twiittiesi vaikutusta. Opit tekemään parempia twiittejä, jotka iskevät kohderyhmään. Etenkin yritykselle Twitter Analytics on tärkeä työkalu muun muassa seuraajien mielenkiinnon kohteiden tutkimiseen. Kun tiedät, millaiset twiitit menestyvät seuraajiesi keskuudessa parhaiten, osaat tuottaa hyvää sisältöä jatkossakin.
Mitään ei tapahdu hetkessä. Twitter yhteisön rakentaminen vaatii kärsivällisyyttä, sillä sisältöä tuotetaan jatkuvalla syötöllä. Twiittaajia on paljon, eikä joukosta erotuta muutamalla massatwiitillä. Kubla painottaakin persoonallisuutta ja aitoutta – usein myös huumorilla höystetyt twiitit toimivat. Keskusteluita kannattaa avata rohkeasti, muiden twiittejä uudelleentwiitata sekä analytiikkaa pitää silmällä. Aktiivinen, mielenkiintoista sisältöä tuottava Twitter-tili huomataan taatusti! Kaipaatko verkkosivuillesi vilinää? Kubla auttaa sinua menestymään Twitterissä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.