Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) tarkoittaa sivuston teknistä toteuttamista sekä sisällön luomista niin, että sivuston sijoitus nousee hakutulossivulla – sillä ainoastaan ensimmäisellä hakutulossivulla näkyvät sivustot ovat googlettajien silmissä olemassa. Mutta mikä on hakukoneoptimointistrategia, ja mitä sillä voi saavuttaa?
Tiedät ehkä sen, kuinka voit parantaa hakukonenäkyvyyttäsi kirjoittamalla esimerkiksi blogiartikkeleita tai muuta hakukoneoptimoitua sisältöä. Saatat ajatella, että etsit sisältöjä varten ne sisältöalueet, joita kovimmat kilpailijasi käyttävät, koska haluat menestyä kuten he.
Onko SEO-taistelu kustannustehokasta ja fiksua alan parhaita vastaan? Me kerromme, miksi et voi mitenkään seurata isompien jalanjälkiä häviämättä taistelua.
Auto ilman polttoainetta ei etene. Samalla tavalla hakukoneoptimointi ilman strategiaa junnaa paikoillaan, eikä siihen käytetty aika ja vaiva tuota toivottua tulosta.
Hakukonenäkyvyyden suunnitelma eli hakukoneoptimointistrategia tai SEO-strategia on kullanarvoinen ohjenuora, joka pitää sisällään hakukoneoptimoinnin toimintasuunnitelman. Strategian tekeminen tai tekemättä jättäminen vaikuttavat hakukoneoptimoinnin onnistumiseen, joten valitse viisaasti.
Hakukoneoptimoinnin strategia vastaa muun muassa kysymyksiin “ketä tavoittelemme?” sekä “mitä haluamme tavoitettavalle henkilölle tarjota?” ja ottaa huomioon sen, millaisia kilpailijoita vastassa on sisältöalueella, josta haluat tarjota hyötyä potentiaaliselle asiakkaalle.
Edellä mainittu puolestaan määrittelee kolme hyvin tärkeää asiaa:
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Otetaan esimerkki.
ja
Sekä Martta että Pekka haluavat nostaa verkkosivustonsa hakukonenäkyvyyttä, joten heistä kumpikin valitsee sisältöstrategiakseen reseptien tuottamisen. Tämä on kuitenkin virhe.
Miksi? K-Ruoka, Valio, Fazer ja monet muut ruokajätit tekevät juuri näin ja ovat tällä strategialla onnistuneet kasvattamaan hakukonenäkyvyyttään. Miksi sama strategia ei toimi Martan ja Pekan kohdalla? Juuri siksi, että muun muassa K-Ruoka, Valio ja Fazer ovat kirjoittaneet Googlen täyteen reseptejä – esimerkiksi yksinään jo K-Ruoka on tuottanut yli 7 000 reseptiä, eikä Fazerin kaltaista vanhaa ja arvostettua domainia voita SEO-taistelussa yksikään tekijä.
Martalla tai Pekalla ei ole kummallakaan mahdollisuuksia päästä ruokajättien valloittamalle hakutulossivulle esimerkiksi kuuden kärkipaikan joukkoon ilman massiivista sisällöntuotantoa, joka maksaa enemmän kuin Martan tai Pekan koko bisnes.
Ratkaisu: Martan ja Pekan on mietittävä, mitä sellaista heidän palveluidensa taustalla on, jota heidän asiakkaansa voisivat arvostaa? Esimerkiksi Pekka on koostanut ruokapakettinsa puhtaista luomutuotteista, jolloin hänen pitäisi ehdottomasti unohtaa reseptien laatiminen ja kirjoittaa tämän sisältöalueen huomattavasti vähemmän kilpailluista aiheista.
Syypää epäonnistumiselle on sisältöstrategia, jossa olet valinnut teemallisesti helpoimman sisältöalueen. Tee palvelus itsellesi, äläkä ryhdy kilpailemaan sisältöalueissa, joissa kilpailijoita vastaan taisteleminen on mahdotonta. Tutki kilpailutilanne, ja etsi sellainen sisältöalue, jossa pystyt nostamaan yrityksesi USP-arvon (Unique Selling Point) kautta asiakkaitasi kiinnostavaa sisältöä. Hyvä sisältöalue sisältää hallittavissa määrin muiden yritysten tuottamaa sisältöä, jotta et jää pitkään toimineiden tekijöiden jalkoihin. Sinun tarvitse tavoittaa kaikkia maailman lukijoita, vaan ainoastaan ne, jotka ymmärtävät tuotteesi tai palvelusi arvon ja ovat valmiita ostamaan sinulta.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.