Mikä vaikuttaa Facebookin hintaan ja miten tähän kannattaa panostaa? Mainonnan aloittaminen kannattaa aloittaa mahdollisimman nopeasti, sillä mitä myöhemmin aloitat mainostamisen Facebookissa, sitä enemmän siellä kasvaa kilpailu ja näin ollen myös mainonnan hinta.
Facebookissa tulosten saamiseksi ei kuitenkaan aina tarvitse varata valtavaa budjettia. Pystyt pienemmälläkin rahallisella panostuksella saamaan oikein hyviä tuloksia, kunhan mainonta on hyvin suunniteltu ja kohdennukset toteutettu tarkasti ja järkevästi. Kerromme tässä blogissa mihin budjetti oikein menee tässä kanavassa ja mitä kannattaa pitää mielessä kun lähtee panostamaan Facebookiin.
Miten kilpailtu kohdeyleisö on Facebookissa
Facebook-mainonnan hinnan muodostukseen eli huutokauppaan vaikuttavat eri asiat. Tähän vaikuttaa kuinka kilpailtu kohdeyleisö on, mainoksen laatukriteerit, sekä se, kuinka paljon mainostaja on valmis maksamaan näyttökerrasta. Näistä muodostuu lopullinen hintatarjous, joka määrittää huutokaupan voittajan. Huutokaupan jälkeen KPI mittariCPM kertoo tuhannen näyttökerran hinnan. Jos kohdeyleisö on kovin kilpailtu huutokaupassa voi CPM hinta nousta korkealle.
Mainonnan tarkoitus ei ole pelkästään tähdätä vain näyttökertoihin, joten CPM mittari ei aina kerro mainonnan tehokkuudesta. CPM:n tarkastelu antaa kuitenkin yhden selkeän luvun, jota voidaan verrata perinteisiin mainoskanaviin, joten se on helposti ymmärrettävissä. Tämä voi olla yksi mittari millä määrität, että mainonta on ollut kannattavaa.
Kilpailussa kohdeyleisössä yksi tärkeä hintaa määrittävä asia on myös kohdentaminen. Toimiala ja kohdeyleisön koko. Osuvuudesta täytyy ja kannattaa Facebookissa maksaa. Mitä osuvampaa niin sen kannattevempaa on mainonta. Saat näin varmasti rahoillesi vastinetta
Miten pitkään täytyy mainostaa ennen kuin tulee tuloksia?
Mainostajan yksi tärkeimmistä ja haastavimmista tehtävistä on miettiä, miten asiakkaan saa kiinni asiakassuhteen eri vaiheissa. Asiakkaat tarvitsevat oston tueksi erilaista vakuuttelua ja tietoa riippuen siitä, kuinka tuttu yritys tai tuote ennestään on, ja missä vaiheessa ostopolkua asiakas sillä hetkellä on. Siksi jokaisen mainostajan tulisi pohtia, miten voi vastata asiakkaan tarpeisiin. Ostopolut voivat olla keskenään hyvinkin erilaisia ja eripituisia.
Kun mietitään asiakkaan ostopolkua kannattaa miettiä mainosmuoto tarkkaan. Hyvä sääntö on, että jos aiot rakentaa tunnettuutta, kannattaa panostaa laajaan näkyvyyteen isoilla pinnoilla. Jos taas ohjaat asiakasta kohti ostoa, klikkihintainen mainonta tuo todennäköisesti tuloksia.
Lataa itsellesi Kublan markkinoinnin vuosisuunnitelman pohja ja nopeuta työtäsi!
Asiakkaasi harkinta-aika vaikuttaa hintaan
Asiakkaan ostoprosessi voi olla lyhyt, esimerkiksi jonkun vaatteen tai kosmetiikan tilaaminen verkkokaupasta. Tässä asiakas ei käytä liikaa aikaa ostopäätöksensä ja eikä tee tuntikaupalla vertailua. Hän ostaa sieltä, mistä on turvallista ostaa ja mikä sopii hänen tarpeisiinsa juuri tällä hetkellä.
Mikäli asiakkaan ostoprosessi on pitkä, järjestelmän tai tavaran hinta on kallis ja se tulee käyttöön useaksi vuodeksi, tarvitaan ostamiseen hieman pidempi aika. Asiakas voi haluta avukseen erilaisia sisältöjä auttamaan ymmärtämään tuotetta ja vähentämään mahdollisia väärinkäsityksiä. Pidemmissä ostopoluissa erilaiset ostajan oppaat ja opastavat bloggaukset ovat todella hyviä ja tukevat asiakkaan ostopäätöstä. Kun asiakkaasi täytyy kunnolla tutustuttaa tuotteesi täytyy tähän käyttää enemmän aikaa ja rahaa.
Mainonnan hinta
Facebook on hyvä kanava asiakkaiden tavoittamiseen. Täällä pystyy hyvin näkemään mainonnan tuloksia ja mainonnan hinta määräytyy selkeästi. Facebookissa on hyvin yksinkertainen laskea mainoksesi hinta ja voit käyttää yleisenä kaavana alla olevaa:
100€ tavoittaa 10 000 asiakasta
1000€ tavoittaa 100 000 asiakasta
Mainonta ei Facebookissa ole mahdottoman kallista ja tämä on hyvä sijoitus yrityksesi markkinoinnissa.
Facebook-mainonta yrityksellesi
Facebook-mainonta kannattaa aina aloittaa muutaman viikon testijaksolla, jotka toimivat sellaisella budjetilla, jonka voit vaikka hävitä. Muista yhdistää mainonta analytiikkaan ja kerää dataa mainonnan hankkiman liikenteen käyttäytymisestä verkkopalvelussasi. Kokeile useita mainostekstiversioita ja kehitä mainontaa jatkuvasti. Tarkkaile myös, että Facebook-mainontaan käyttämäsi rahat tulevat takaisin ja saat mainonnasta kaiken tarvittavan irti. Jos uskot, että yrityksesi hyötyy enemmän, kun ulkoistat Facebook-mainonnan teon sertifioiduille digimarkkinoinnin ammattilaisille pidä meidät mielessä. Me Kublalla ainakin pidämme huolen, että saat rahoillesi vastinetta. Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!
Google mainonta tulee lähestulkoon jokaisessa yrityksessä puheenaiheeksi jossain kohtaa. Miten Google mainonta toimii käytännössä? Kun haluat näkyä Googlessa, on sinulla kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on ilmainen ja toinen maksullinen. 1. Hakukoneoptimointi on ilmaista 2. Google mainonta on maksullista Kumpi sitten kannattaa? Tänä päivänä yritykset tarvitsevat molempia keinoja, jotta näkyvyys Googlessa on optimaalista. Google mainonta on […]
Google mainonta voi olla pelottavaa. Miten se toimii, mikä on paras tapa tehdä siellä mainontaa ja kuinka edes aloittaa? Vaikka Google mainonnan maailma olisi sinulle täysin vieras, älä sulje sen tuomia mahdollisuuksia pois. Me Kublalla viemme bisneksesi Googlen paraatipaikoille, jotta tavoitat asiakkaasi juuri sillä hetkellä, kun he haluavat ostaa. Tässä artikkelissa kerromme perusteet siitä mitä […]
Kun ostat vaikkapa kahvinkeittimen, tietysti kokeilet miten se toimii. Miksi ostaisit mainontaa, mutta et koskaan mittaisi mainosten toimivuutta? Facebook mainonnan mittaaminen on tärkeää, jotta pystyt tekemään kustannustehokasta mainontaa. Älä enää elä tiedottomuudessa sen suhteen, toimiiko Facebook-mainontasi hyvin vai ei. Voit tehdä fiksuja ratkaisuja ainoastaan silloin, kun mittaat ja analysoit mainonnan tuloksia jatkuvasti. Näin sinulla on […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.