Puhuimme hiljattain LinkedIn-verkostosta ja sen tuottamasta arvosta. Sivusimme kyseisessä blogissa myös verkoston kasvattamiseen sopivia vinkkejä, mutta koska tietoa ei voi koskaan olla liikaa päätimme puhua siitä hieman tarkemmin. Tässä blogissa käsittelemme viisi hyvää vinkkiä, jotka auttavat sinua kasvattamaan LinkedIn-verkostoasi, jotta voit saada maksimaalisen hyödyn irti LinkedInistä.
Saat verkostoitumispyynnön käyttäjältä jolla ei ole profiilikuvaa, eikä profiili sisällä mitään muuta kuin hänen nimensä. Hyväksytkö pyynnön? Jos vastauksesi on ei, olet samoilla linjoilla suurimman osan käyttäjistä kanssa. Harva meistä hyväksyy tuntemattoman ihmisen verkostoitumispyynnön silmää räpäyttämättä, tutkimatta edes hieman kuka tämä pyynnön lähettäjä on.
Ensimmäinen asia, jota profiilin tulisi sisältää olisi laadukas profiilikuva. Kuvan ei tarvitse olla ammattikuvaajan ottama, jossa seisot jäykästi yrityksen logon edessä naama peruslukemilla, vaan voi olla varsin rento. Kuvan on kuitenkin hyvä olla ammattimainen, eli sitä kaikkein railakkainta juhannuskuvaa ei tarvitse käyttää.
Huolehdi, että profiilissasi olevat tiedot ovat ajan tasalla koulutuksen ja työn osalta. Profiilin on myös hyvä sisältää kuvaus itsestä, sekä työhistoriasta. Myös omat taidot ja vahvuudet on hyvä listata profiiliin.
Tämä voi ajatuksena tuntua hyvinkin itsestäänselvältä, ja toisaalta se onkin yksi helpoimmista tavoista kasvattaa verkostoa LinkedInissä. Ihmiset ovat todennäköisemmin halukkaita verkostoitumaan, jos teillä on jo jotain yhdistäviä tekijöitä. Voit esimerkiksi etsiä käyttäjiä, jotka ovat opiskelleet samassa koulussa kuin sinä, tai jotka työskentelevät/ovat työskennelleet sinun kanssasi samassa yrityksessä. On myös hyvä etsiä käyttäjiä, jotka ovat aktiivisia LinkedInissä. Jos he julkaisevat aktiivisesti sisältöä ja osallistuvat keskusteluihin, on sinun helpompi nähdä oletteko te kiinnostuneet samanlaisista aiheista. Tämä auttaa löytämään yhteyden heidän kanssaan.
Itseäsi kiinnostaviin ryhmiin liittyminen ja siellä aktiivisesti keskusteluihin osallistuminen on loistava tapa kasvattaa verkostoa. Ryhmiin liittymällä voit löytää kaltaisiasi käyttäjiä, jotka ovat kiinnostuneet samoista asioista ja sinun on huomattavasti helpompi lähestyä heitä verkostoitumismielessä. Aktiivinen osallistuminen ryhmissä kasvattaa myös merkittävästi näkyvyyttäsi muiden silmissä, jolloin myös todennäköisyys heidän halulleen verkostoitua kanssasi luonnollisesti kasvaa.
Kiinnostaako LinkedIn-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
LinkedInin tarjoaman orgaanisen näkyvyyden tuoma arvo on lähes poikkeuksetta eri tasolla kuin muiden sosiaalisen median alustojen. Käyttäjät ovat omien alojensa ammattilaisia ja keskimääräisen käyttäjän ostovoima on merkittävästi korkeampi, kuin muiden alustojen keskimääräisillä käyttäjillä. Tämän takia julkaistessasi sisältöä LinkedInissä, olisi sinun hyvä todellakin keskittyä julkaisemasi sisällön laatuun. Anna ihmisille arvokasta tietoa, kommentoi artikkeleita omalla uniikilla ammattiosaamisellasi, tai kerro kokemuksia omasta työelämästäsi. Vaihtoehtoja on lukuisia, mutta kaikkien tavoite tulisi olla tuottaa arvoa lukijalleen. Toki mukaan mahtuu mukavat päivitykset siviilielämästä tai firman pikkujouluista, mutta enimmäkseen tulisi sinun keskittyä arvoa tuottavaan sisältöön.
Aktiivisuus luonnollisesti tuo arvoa kun laaja verkosto on saavutettu, mutta se antaa myös näkyvyyttä verkostoa rakentaessa. Kuten aikaisemmin mainitsin aktiivisuus ryhmissä, on loistava tapa kasvattaa verkostoa. Aktiivisuuden ei kuitenkaan tarvitse rajoittua ryhmiin vaan voit olla aktiivinen yleisesti ja niin sinun pitäisikin olla. Näet julkaisun joka käsittelee sinua kiinnostavaa aihetta, osallistu keskusteluun. Joku nostaa esille haasteen, jossa oma osaamisesi voisi auttaa, anna neuvoa. Osallistumalla aktiivisesti LinkedInissä, saat huomattavasti enemmän näkyvyyttä ja mahdollisuutesi kasvattaa verkostoasi ovat huomattavasti suuremmat. Olemalla ystävällinen ja ammattimainen annat itsestäsi myös hyvän kuvan muille, joka auttaa sinua oman henkilöbrändisi kehittämisessä.
Näitä neuvoja seuraamalla sinun on helpompi kasvattaa omaa LinkedIn-verkostoasi, ja sitä myötä orgaanista näkyvyyttäsi. Luonnollisesti on muitakin hyviä keinoja, jotka auttavat tässä kuten yksilöllinen viesti verkostoitumispyynnön yhteydessä. Nämä ovat kuitenkin mielestämme yksinkertaisimmat neuvot verkoston kasvattamiseen. Jos kuitenkin koet sen edelleen haastavaksi tai haluaisit siirtyä orgaanisesta näkyvyydestä suoraan maksettuun mainontaan, kannattaa sinun olla yhteydessä meihin. Me Kublalla autamme sinua!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.