Vibe-markkinointi käytännössä: näin tekoäly tukee markkinointia 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ Teko­ä­ly \ Vibe-mark­ki­noin­ti käy­tän­nös­sä: näin teko­ä­ly tukee markkinointia

Vibe-mark­ki­noin­ti hyö­dyn­tää teko­ä­lyä, jon­ka avul­la myös pie­net ja pk-yri­tyk­set voi­vat luo­da sisäl­tö­jä, tes­ta­ta tyy­le­jä ja raken­taa brän­diä. Kyse ei ole enää pel­käs­tään tuot­tei­den omi­nai­suuk­sis­ta, vaan tun­nel­man ja iden­ti­tee­tin myy­mi­ses­tä, sii­tä mil­tä brän­di tun­tuu ja mitä se edustaa.

Mikä ihmeen Vibe?

Vibe etu­lii­te juon­tuu viraa­lis­ta twii­tis­tä, jos­sa Andrej Kar­pat­hy kuva­si “vibe-koo­daa­mis­ta”: koo­daa­mis­ta ilman var­si­nais­ta koo­din luke­mis­ta, pel­käs­tään fii­lik­seen luot­taen. Teko­ä­ly­mal­lit hoi­ta­vat yksi­tyis­koh­dat, ihmi­nen vain promp­taa teko­ä­lyl­le muu­tok­sia, hyväk­syy ehdo­tuk­set ja seu­raa, mihin suun­taan pro­jek­ti kasvaa.

Vibe-koo­dauk­sen tavoin myös vibe-mark­ki­noin­nis­sa asian­tun­ti­jan roo­li on rat­kai­se­va: teko­ä­ly voi tuot­taa rajat­to­mas­ti sisäl­töä ja vaih­toeh­to­ja, mut­ta vain ihmi­nen osaa tun­nis­taa, mikä tari­na ja tun­nel­ma sopii brän­dil­le parhaiten. 

Mikä tekee vibe-markkinoinnista ajankohtaisen?

Mark­ki­noin­nis­sa puhu­taan yhä useam­min tun­teis­ta, iden­ti­tee­teis­tä ja kult­tuu­ri­sis­ta vii­te­ke­hyk­sis­tä. Vibe-mark­ki­noin­ti kiteyt­tää tämän kehi­tyk­sen: kyse ei ole enää tuot­tei­den omi­nai­suuk­sis­ta, vaan sii­tä, mil­lai­sen tun­nel­man ja maa­il­man brän­di luo ympärilleen.

Aiem­min täl­lai­sen koko­nai­suu­den raken­ta­mi­nen vaa­ti iso­ja tii­me­jä ja pit­kiä suun­nit­te­lu­pro­ses­se­ja. Nyt tilan­ne on muut­tu­nut. Teko­ä­ly tekee vibe-mark­ki­noin­nis­ta rea­lis­ti­sen vaih­toeh­don myös pie­nil­le ja ket­te­ril­le tiimeille.

Teko­ä­ly vibe-mark­ki­noin­nin moot­to­ri­na
Vibe-mark­ki­noin­nin ydin on tes­taa­mi­nen ja kura­toin­ti. Tun­nel­maa ei voi mita­ta yksi­se­lit­tei­ses­ti, sik­si tar­vi­taan pal­jon sisäl­tö­vaih­toeh­to­ja, eri sävy­jä ja este­tiik­ko­ja. Teko­ä­ly tuo tähän rat­kai­se­van lisän:

  • Sisäl­lön skaa­laus het­kes­sä: yhdel­lä brie­fil­lä voi luo­da kym­me­niä mai­nos­ver­sioi­ta eri tyyleillä.
  • Visu­aa­li­set kokei­lut: gene­ra­tii­vi­nen kuva­tai­de tai video mah­dol­lis­taa usei­den vibeen sopi­vien visu­aa­lien tes­tauk­sen ilman kal­lis­ta tuotantoa.
  • Ana­ly­tiik­ka ja oppi­mi­nen: teko­ä­ly voi ana­ly­soi­da, mil­lai­set sisäl­löt syn­nyt­tä­vät halu­tun reak­tion yleisössä.
  • Mark­ki­noi­jan roo­li muut­tuu: teko­ä­ly hoi­taa tuo­tan­non, ihmi­nen päät­tää mikä tun­nel­ma ja tari­na tuke­vat par­hai­ten brän­diä. Mark­ki­noi­jan ei tar­vit­se käyt­tää aikaa somea­na­ly­tii­kan pyö­rit­tä­mi­seen tai pos­taus­ten julkaisemiseen.

Miksi vibe-markkinointiin kannattaa investoida

Nyky­päi­vän koh­de­ryh­mil­lä, eri­tyi­ses­ti Z-suku­pol­vel­la, tun­teil­la on suu­ri vai­ku­tus osto­pää­tök­siin. Vah­va ja erot­tu­va brän­di tekee yri­tyk­ses­tä muis­tet­ta­van, vaik­ka tuo­te muis­tut­tai­si kil­pai­li­joi­den vas­taa­vaa. Suo­mes­sa usein usko­taan, että hyvä tuo­te myy itse itsen­sä, mut­ta nyky­päi­vän yli­tar­jon­nas­sa pelk­kä hyvä tuo­te ei yksin­ker­tai­ses­ti rii­tä. Vaik­ka tuo­te oli­si edul­li­nen, kes­tä­vä ja toi­mi­va, se ei herä­tä tun­tei­ta kau­pan hyl­lyl­lä, jos se ei luo kulut­ta­jal­le min­kään­lais­ta mie­leen­pai­nu­vaa mielikuvaa.

Asiak­kaat, jot­ka samais­tu­vat brän­din ilmee­seen ja tun­nel­maan, sitou­tu­vat toden­nä­köi­sem­min yri­tyk­seen ja toi­mi­vat ilmai­si­na suo­sit­te­li­joi­na ja brän­di­lä­het­ti­läi­nä. Sosi­aa­li­nen media on nyky­ään mark­ki­noin­nin yti­mes­sä, ja sen myö­tä brän­däyk­sen on täy­ty­nyt muut­tua some-ystä­väl­li­sem­mäk­si. Brän­di­läh­töi­set fii­lis­te­ly­ku­vat ja videot pär­jää­vät somes­sa huo­mat­ta­vas­ti parem­min kuin tuo­te­kes­kei­set mainokset.

Gene­ra­tii­vi­sen teko­ä­lyn hyö­dyn­tä­mi­nen mark­ki­noin­nis­sa antaa pie­nil­le ja kes­ki­suu­ril­le yri­tyk­sil­le mah­dol­li­suu­den kil­pail­la suur­ten brän­dien rin­nal­la. Yri­tyk­sen ei enää tar­vit­se pal­ka­ta kal­lis­ta luo­vaa tii­miä kam­pan­joi­den suun­nit­te­luun ja toteu­tuk­seen, jot­ka saat­tai­si­vat muu­ten vie­dä kuu­kausia. Mark­ki­noin­tiin ja brän­diin panos­ta­mi­nen ei siis ole enää vain suu­ry­ri­tys­ten etuoikeus.

Yri­tyk­sen brän­di ei kui­ten­kaan tavoi­ta ainoas­taan kulut­ta­jia, vaan myös poten­ti­aa­li­sia työn­te­ki­jöi­tä. Vah­va brän­di vies­tii menes­tyk­sek­kääs­tä yri­tyk­ses­tä ja sitä kaut­ta hyväs­tä työ­nan­ta­jas­ta. Jos halu­aa hou­ku­tel­la tai­ta­via osaa­jia, mark­ki­noin­ti on usein työn­ha­ki­jan ensim­mäi­nen kos­ke­tus yritykseen.

Näin pääset alkuun vibe-markkinoinnissa

  1. Mää­rit­te­le fii­lis
    Mil­lai­sen tun­nel­man haluat brän­di­si välit­tä­vän? Ener­gi­nen, rau­hoit­ta­va, eksklusii­vi­nen vai yhtei­söl­li­nen?
    Apu­ri: ChatGPT tai Notion AI – ideoi­den jäsen­te­lyyn ja tone of voice -harjoituksiin.
  2. Kokei­le roh­keas­ti
    Hyö­dyn­nä teko­ä­lyä eri­lais­ten teks­tien, kuvien ja videoi­den tuot­ta­mi­seen. Tee usei­ta ver­sioi­ta samas­ta ideas­ta, jot­ta löy­dät par­hai­ten toi­mi­van tyy­lin.
    Apu­ri: Mid­Jour­ney, DALL·E tai Stable Dif­fusion kuvien luo­mi­seen. Runway tai Pika Labs videoihin.
  3. Tes­taa pie­nes­ti
    Jul­kai­se sisäl­tö­jä raja­tul­le ylei­söl­le tai kokei­le eri vaih­toeh­to­ja mak­se­tun mai­non­nan kaut­ta.
    Apu­ri: Meta Ads Mana­ger ja Google Ads – A/B-tes­taus eri versioilla.
  4. Kura­toi ja valit­se
    Kaik­ki teko­ä­lyn luo­ma sisäl­tö ei sovi brän­dil­le. Valit­se ne vaih­toeh­dot, jot­ka tuke­vat par­hai­ten halut­tua tari­naa ja tun­nel­maa. Tar­kis­ta myös, ettei kuvis­sa ole­vil­ta ihmi­sil­tä puu­tu sor­mia – tai ole yli­mää­räi­siä sel­lai­sia!
    Apu­ri: Can­va AI tai Ado­be Firefly nope­aan edi­toin­tiin ja yhte­näi­sen visu­aa­li­sen ilmeen varmistamiseen.
  5. Seu­raa ja kehi­tä
    Mit­taa, mil­lai­set sisäl­löt sitout­ta­vat ylei­söä ja mitä kan­nat­taa tois­taa. Vibe-mark­ki­noin­ti ei ole ker­ta­luon­tei­nen pro­jek­ti, vaan jat­ku­vaa oppi­mis­ta ja hie­no­sää­töä.
    Apu­ri: Google Ana­ly­tics 4, Sprout Social tai Hoot­sui­te teko­ä­ly­ra­por­toin­nil­la – tun­ne­reak­tioi­den ja sitou­tu­mi­sen seuraamiseen.

Psst! Vibe-mark­ki­noin­nin ei tar­vit­se jää­dä idean tasol­le. Kublan asian­tun­ti­jat voi­vat ottaa kopin ja aut­taa yri­tys­tä­si raken­ta­maan mark­ki­noin­tia, joka tun­tuu ja näkyy oikeal­la taval­la. Olem­me raken­ta­neet ana­ly­tiik­ka­rat­kai­su­ja, joil­la mit­taam­me & rapor­toim­me mark­ki­noin­nin tulok­sis­ta niin mark­ki­noin­ti­päät­tä­jää kuin joh­to­ryh­mää kiin­nos­ta­vil­la näkökulmilla.

Pyy­dä apua Kublalta!

Kun käy­tös­sä on oikeat työ­ka­lut, vibe-mark­ki­noin­ti muut­tuu ideas­ta kon­kreet­ti­sek­si teke­mi­sek­si, joka tuo brän­din fii­lik­sen näky­väk­si kai­kis­sa kanavissa.

Mahdollisuudet ja haasteet

Teko­ä­lyl­lä toteu­tet­tu vibe-mark­ki­noin­ti avaa val­ta­via mah­dol­li­suu­ksia. Pie­nem­mil­lä resurs­seil­la voi raken­taa vah­van brän­din, ja tun­nel­mia voi tes­ta­ta nopeas­ti eri kon­teks­teis­sa. Mai­non­nas­ta tulee vähem­män yksi­suun­tais­ta ja enem­män kokeilevaa.

Haas­te on kui­ten­kin sel­vä: jos sisäl­tö jää pel­käk­si teko­ä­lyn tuot­ta­mak­si fii­lis­te­lyk­si, brän­di menet­tää aitou­ten­sa. Vibe-mark­ki­noin­ti onnis­tuu vain, jos teko­ä­lyn rin­nal­la on sel­keä arvo­poh­ja ja inhi­mil­li­nen näkökulma.

Yri­tyk­set, jot­ka panos­ta­vat vibe-mark­ki­noin­tiin, eivät myy pel­käs­tään tuot­tei­ta. Ne myy­vät yhteen­kuu­lu­vuut­ta, iden­ti­teet­tiä ja mer­ki­tys­tä. Juu­ri nämä ovat asioi­ta, joi­hin asiak­kaat ja työn­te­ki­jät sitou­tu­vat pit­käk­si aikaa.

Vibe-markkinointi
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi