Kumpaan koulukuntaan kuulut: teetkö päätökset intuition pohjalta, luottaen omaan kokemukseesi ja siihen mikä tuntuu hyvältä vatsan pohjassa? Vai tuijotatko exceliä etsien sieltä syvempiä insighteja, jotka ratkaisevat päätöksen suunnan?
Valinta ei välttämättä ole näin yksioikoinen. Väitän, että näennäisesti datavoittoisessa digimarkkinoinnissa tarvitaan molempia lähestymisiä. Itse asiassa myös Google korostaa nykyisin tekoälypohjaisten mainonnanalustojen tuomaa hyötyä nimenomaan luovalle puolelle.
Usein mainontaa käynnistäessä tarvitsemme jonkinlaisen mutupohjaisen alkuhypoteesin, jonka perusteella luomme tavoitteet ja arviot käytettävistä budjeteista & saavutettavista tuloksista. Startissa mutu on erinomainen työkalu.
Mutu on arvossaan myös tulkittaessa mainonnan raportteja ja verkkosivuston analytiikkaa. Kaikki, mikä näyttää tavallisesta poikkeavalta ja herättää mielenkiinnon, on kutsu tutkimaan tarkemmin. Lopulta kerätystä tiedosta saattaakin löytyä hienoja oivalluksia, jotka määrittävät mainonnan suunnan hyvinkin isosti uusiksi.
Toisaalta arkioptimointia kannattaa tehdä dataohjautuvasti. Oma lempimainoksesi ei välttämättä toimikaan yhtä hyvin kuin nopeasti rääpäisty C-mainosversio, joka heitettiin joukkoon lähinnä satunnaista kommentoijaa miellyttämään. Nyt se kehveli sitten toimiikin kaikkein parhaiten!
Myös mainosbudjetteja täytyisi muokkailla dataohjautuvasti, ei ”musta tuntuu” -menetelmällä. Jos asiakkaat ovat ostohousut jalassa iltaisin, ei mainoksia kannata pakottaa näkymään vain aamuisin.
Pyydä apua Kublalta!