Mikä ihmeen ostajapersoona? Onko nyt kyseessä jokin markkinointitoimistojen keksimä uusi turha termi? Ei oikeastaan. Yritykselläsi on varmasti mietittynä jonkinlainen kohderyhmä, jolle myytte? No, ostapersoona on vain yksityiskohtaisempi esitys kohderyhmästäsi. Kirjoitimme tämän tekstin introksi ostajapersooniin ja ennen kaikkea herättelemään PK-yritysten ajatuksia kohderyhmäajattelusta.
Kohderyhmässäsi voi olla muutamakin erilainen ostajapersoona
Ostajapersoona on ennen kaikkea myynnin ja markkinoinnin suunnittelun apukeino. Ostajapersoona on tarkempi esitys kohderyhmästäsi. Tunnetkin ehkä kohderyhmäsi ja pystyt sanomaan, että kohderyhmäsi on esimerkiksi kaikki Pirkanmaan 34-55 -vuotiaat naiset, usein toimistotyöläiset. Tai jos teet B2B-businesta, niin pystyt ehkä sanomaan, että kohderyhmäsi on yli miljoonan liikevaihtoa pyörittävät ravintola-alan toimijat.
Ostajapersoona menee kuitenkin pidemmälle, suorastaan kohderyhmän ihon alle. Ostajapersoona kuvaa, millainen ostopäätöksen tekevä henkilö on. Ja mikä tärkeintä, ostajapersoonan pitäisi kuvata ideaalia asiakastasi.
Pysähdytään tähän hetkeksi.
Monella yrityksellä nimittäin kohderyhmä on voinut valikoitua vähän sattuman kautta, sieltä mistä on sattunut löytymään kysyntää. Mutta onko kohderyhmäsi ideaali? Onko kohderyhmäsi se, jonka kanssa voit kasvattaa liiketoimintaasi parhaalla mahdollisella katteella? Tehdään seuraavaksi nopea harjoite. Tarvitset kynän ja paperia. Älä käytä liikaa aikaa tai jää märehtimään vastauksia, vaan anna mennä!
Luo nopea ostajapersoonasi asettumalla ideaalin ostajasi saappaisiin ja vastaamalla näihin kysymyksiin:
- Millaisessa roolissa ideaali ostajasi toimii? Ovatko he toimitusjohtajia, toimeenpanevia tilaussihteereitä vai vaikkapa kotiäitejä? Näitä voi olla useampia.
- Mitkä ovat ostajapersooniesi haasteita näiden työ- taikka arkirooleissa?
- Mihin ongelmiin he hakevat apua?
- Mistä kanavista he etsivät tietoa ongelmiin ja haasteisiinsa?
- Onko olemassa vaikuttajia, joita kohderyhmäsi seuraa ja joista he ottavat oppia?
- Miten yrityksesi vastaa näihin ongelmiin ja haasteisiin?
- Miksi kohderyhmäsi jättää ostamatta yrityksesi palvelun? Mitkä ovat niin sanottuja oston esteitä? Ensimmäisenä mainitaan usein budjetti, mutta pengo syvemmälle!
Näin huomaat, kuuluuko kohderyhmääsi useampia ostajapersoonia vai vain yksi. Ja nyt voit miettiä, tavoitatko nämä ihmiset oikeasti? Ovatko markkinointiviestisi suunniteltu näille ihmisille vai ovatko markkinointiviestisi yleisiä, vähän sellaisia jokaiselle jotakin -tyyppisiä?
Ostajapersoonien työstäminen on arvokas työ, joka varmistaa, että myyntisi ja markkinointisi kohdistuu oikeaan ihmisryhmään oikealla viestillä. Näin saadaan markkinointieurolle varmasti katetta, etkä maksa turhasta.
Laajenna nyt ajatustyötä ottamalla mukaan kohderyhmänne ja ostajapersoonat. Mieti, minkälaisten ongelmien kanssa kohderyhmänne painii ja miksi juuri teidän yrityksenne on parempi kuin muut vastaamaan kohderyhmän haasteisiin.
Mitä seuraavaksi?
Ostajapersoonien määrittelyn jälkeen työ voi jatkua parillakin eri tavalla. Täydellisessä maailmassa koko markkinoinnin strategia katsottaisiin läpi näiden ostajapersoonien linssien kautta: ovatko yrityksesi kanavavalinnat sopivat ostajapersoonien käyttäytymiseen? Ovatko budjettinne kohdallaan? Ovatko myynti ja markkinointi linjassa ja tähtäävät puhuttelemaan samoja ostajapersoonia?
Kevyempi vaihtoehto on aloittaa pohdinta sisällöistänne. Vastaavatko sisällöt ostajapersoonianne vaivaaviin kysymyksiin? Tyypillistä on huomata, että kaikki yrityksen sisällöt (niin kuvat, videot kuin tekstitkin) kertovat pääasiassa yrityksen palvelun tai tuotteen ominaisuuksista. Näitäkin sisältöjä tarvitaan, mutta puhuttelevampaa on tuottaa sisältöjä myös laajemmin. On myös todettu, että ostajapersoonille suunnattu sisältö toimii paremmin maksetun markkinoinnin puolella. Eli heti, kun yrityksellänne on uusia sisältöjä, kannattaa niitä testata maksetun markkinoinnin kanavissa.
Kubla auttaa mielellään, mikäli haluat jatkaa ajatustyötä ja lähteä tuottamaan ostajapersoonia yrityksenne myynnin ja markkinoinnin käyttöön!