Facebook mainonnan tahti määräytyy aina tilanteen mukaan. Siihen vaikuttaa hyvin moni asia, joten mahdoton antaa yhtä oikeaa vastausta siihen mihin tahtiin Facebook mainontaa tehdään ja mikä mainonnan optimaalinen tahti on.
Oikeastaan kaikki päätökset aina mainoksen suunnittelusta sen julkaisuajankohtaan voivat vaikuttaa mainonnan optimointiin ja lopulta myös mainonnan uusimiseen. Alla käydään pääpiirteittäin läpi mitkä asiat vaikuttavat Facebook mainonnan tahtiin.
Tässä kohtaa käydään läpi karkeasti Facebook mainoksen elinkaari. Mainoksen elinkaari riippuu sekä näistä alla käsitellyistä tekijöistä sekä ulkoisista mainonnasta riippumattomista tekijöistä.
Facebook mainoksen elinkaaren ensimmäinen vaihe on luonnollisesti mainoksen valmistelu. Tähän vaiheeseen kuuluu mainonnan kohdentaminen, mainossisällön suunnittelu sekä budjetin laatiminen.
Facebook tarjoaa useita eri vaihtoehtoja mainonnan julkaisuun, joten nekin on hyvä käydä tässä vaiheessa läpi. Kun käytettävät mainospaikat käydään läpi jo valmisteluvaiheessa voidaan mainoksen sisältö suunnitella niin, että se toimii teknisesti parhaalla mahdollisella tavalla suunniteltuihin mainospaikkoihin.
Valmistelu vaiheessa on hyvä luoda suoraan myös eri versiot joiden avulla voidaan suorittaa a/b-testausta. A/b-testauksessa tehdään kaksi lähes identtistä mainosta, niissä on vain yksi ero kerrallaan. Ero voi olla kohdennuksessa, mainossisällössä tai vaikkapa kuvassa. Tarkoitus on selvittää kumpi versio toimii paremmin.
Kun valmisteluvaihe on suoritettu julkaistaan mainos. Mainos voidaan julkaista samantien tai aikatauluttaa julkaistavaksi myöhempänä ajankohtana. Molemmissa tapauksissa mainos käy läpi Facebookin oman tarkastuksen, jossa katsotaan, että mainos täyttä Facebookin asettamat vaatimukset mainoksille.
Kun mainos on julkaistu kannattaa se vielä kerran tarkistaa mahdollisten virheiden varalta. Olisihan se ikävää, jos hyvän mainoksen pilaisi pieni kirjoitusvirhe tai pahimmillaan väärin tulkittava tieto.
Samantien julkaisun jälkeen mainos alkaa keräämään dataa siitä miten se suoriutuu markkinoilla. Tätä dataa kannattaa hyödyntää kun mietitään miten mainosta voisi kehittää ja optimoida. On kuitenkin tärkeää antaa mainoksen ensin rauhassa kerätä tarpeeksi tietoa, jotta datan pohjalta tehtävät johtopäätökset ovat luotettavampia.
Kun mainos tai mainokset ovat keränneet riittävästi dataa voidaan niitä kehittää ja optimoida kohti tehokkaampaa mainontaa. Tässä kohtaa viimeistään toivot, että ne aikaisemmin tehdyt a/b-testiversiot tuli tehtyä. Mainontaa on nimittäin huomattavasti helpompi kehittää kun sinulla on selkeä suunta dataan pohjautuen.
Uuden mainoksen aika koittaa, kun vanhan mainoksen teho alkaa hiipumaan eikä siihen saada enää kehittämällä tai optimoimalla merkittävää parannusta aikaan. Monen tekee mieli kysyä aikamäärettä, koska mainokset tulee uusia. Aikamääreen antaminen on kuitenkin sikäli hankalaa, kun uusimistarve voi riippu monesta eri syystä.
Helpointa mainosten uusimisen aikataulu on erilaisten kampanjoiden yhteydessä, kuten esimerkiksi Black Friday- tai joulukampanja. Nämä esimerkkimainokset on voimassa vain tietyn ajan ja sen jälkeen ne korvataan jollain täysin muulla.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Palataan tässä kappaleessa hieman tarkemmin vielä edellä mainittuun mainonnan kehittämiseen ja optimointiin. Tässä pohjana meillä toimii siis mainosten keräämä data eli jos huomaamme esimerkiksi videomainoksen tuovan parempaa tulosta voimme optimoida mainosbudjettiamme enemmän sille. Tai vastaavasti jos vaikka jokin alueellinen kohdennus nousee selvästi muita paremmaksi on hyvä keskittää enemmän panoksia tälle alueelle.
Myös mainossisällön kehittäminen kohti esimerkiksi myyvempää otsikkoa voi olla yksi tehtävä toimenpide. Tässä tapauksessa me todennäköisesti olemme testanneet kahta eri otsikkoa muuten samanlaisilla mainoksilla ja näin olemme huomanneet, että myyvempi otsikko toimii paremmin.
Aikaisemmin selvitimme jo milloin mainonta on uudistettava, tämähän oli sii silloin kun sen teho on alkanut hiipumaan. Tämä voi johtua monesta asiasta, jossain vaiheessa esimerkiksi kohdeyleisömme on käyty jo läpi pitkälti eikä mainos siksi enää tehoa siinä. Tällaisessa tilanteessa on hyvä miettiä mainoksen uusimista tai vaihtoehtoisesti toimivan mainoksen testaamista toiselle kohderyhmälle.
Se mihin suuntaan mainoksia tulee uusia perustuu jälleen kerran dataan. Otetaan siis kertyneestä datasta irti toimivia elementtejä mietitään miten niiden pohjalta saadaan rakennettua entistä parempia mainoksia. Välillä kannattaa myös vähän repäistä ja kokeilla jotain uutta väliin.
Kun mainoksia uudistetaan on hyvä pitää mielessä markkinointistrategia ja varmistaa, että myös uusittavat mainokset ovat sovitun strategian mukaisia. Etenkin jos mainontaa tehdään useammassa kanavassa kannattaa siinä pitää tietty punainen lanka. Näin potentiaalisille asiakkaille jää selkeämpi kuva tarjotuista palveluista tai tuotteista, kun he näkevät mainoksia useammassa kanavassa.
Jos markkinointistrategia on tehty hyvin sieltä on jo mietitty valmiiksi miten mainonnan linjaukset etenevät mainonnan eri vaiheissa. Tällaisessa tapauksessa ei tarvitse kuin hienosäätää vaan ja poimia mukaan ne parhaiten toimineet elementit uusiin mainoksiin.
Facebook mainonnan tahti määrittyy siis useasta eri tekijästä ja siksi siihen ei ole yhtä suoraa oikeaa vastausta. Siksi mainonnan tekeminen vaatii tarkkuutta ja kertynyttä kokemusta kannattaa hyödyntää. Joskus on myös ihan oikein ja kokeilla vähän erilaisia mainoksia, muuten mainonta jää helposti kaavamaiseksi eikä näin ollen erotu mitenkään massasta.
Muistatahan taas, että meiltä Kublalaisilta voi hyvin kysyä vinkkiä kun Facebook mainonnan tahti mietityttää ja miksei myös muissakin digimarkkinointiin liittyvissä asioissa 😉 Löydät meidät myös Facebookista. Tsemppi Facebook mainontaan!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.