Jos haluat saada kassavirtasi kilahtelemaan, ota käyttöön AB testaus. Testauksesta saat selville, mikä toimii ja mikä ei – sinun ei tarvitse arvuutella, mistä asiakkaasi pitävät ja millaiset elementit esimerkiksi verkkosivuillasi saavat heidät ostamaan. Ilman vaihtoehtojen testaamista toimit summanmutikassa kirjoittaen sellaista sisältöä verkkosivuillesi, joka ei todellisuudessa toimi tai valiten Facebook-mainokseen kohderyhmäsi silmissä varsin epäkiinnostavan kuvan.
Nimensä mukaisesti A/B testaus tarkoittaa vaihtoehtojen testaamista. Näitä vaihtoehtoja näytetään esimerkiksi verkkosivukävijöille tai mainoksen kohderyhmälle, jonka jälkeen heidän käyttäytymisensä perusteella tehdään päätöksiä siitä, toimiiko paremmin vaihtoehto A vai vaihtoehto B.
Käytännössä AB testaus tehdään työkalulla kuten Google Optimize. Olipa testattavana sitten verkkosivusto, Facebook-mainos tai uutiskirje, kannattaa miettiä tarkoin mitä halutaan testata. Testattava elementti voi olla esimerkiksi painike sekä sen sijoittelu ja väri, otsikko, leipäteksti tai kuva.
AB testaus kertoo arvokasta tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä. Klikkaavatko asiakkaat enemmän mustaa vai sinistä painiketta? Onko bounce rate suurempi laskeutumissivun kuvan ollessa kissa kuin sen ollessa koira? Kaikessa yksinkertaisuudessaan AB -testaus antaa käsityksen asiakkaiden mieltymyksistä ja ostokäyttäytymisestä.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Viimeinkin työkalu, joka helpottaa ratkaisujen tekemistä ja on vielä kaiken kukkuraksi helppo käyttää! Voit vertailla keskenään mainoskanavien tehokkuutta – tuoko rahaa tehokkaammin taloon Facebook vai Google? Yksinkertaisimmillaan AB testaus on verkkosivuilta tai uutiskirjeestä löytyvän Osta-painikkeen värin ja sijoittelun muutos, jota testataan kahtena erilaisena versiona samalle yleisölle. Vaihtoehto A voi olla tehokas musta painike valkoisella tekstillä sijoitettuna ylälaitaan, kun taas vaihtoehto B voi hurmata yleisön hailan sinisellä värillään kera valkoisen tekstin, sijoitettuna tällä kertaa alalaitaan.
AB testaus ei ole rakettitiedettä, mutta tilastotiedettä kylläkin. Tuloksia on osattava tulkita, jotta testauksesta on hyötyä. Testin tekninen rakentaminen sujuu usein kivuttomasti, kun taas tulosten analysoiminen voi todella tuottaa päänvaivaa. Tuloksia on turha tulkita toiveikkaasti ja valita vaihtoehdosta A voittaja, vaikka ero vaihtoehdon B toimivuuteen on häilyvän pieni.
AB testaus on kuitenkin helposti mitattavissa – täytyy vain tietää, mitä tekee.
AB testaus on helposti mitattavissa. Mittariksi kannattaa valita usean sijaan yksi: mitattava tulos voi olla esimerkiksi osto tai yhteydenotto, ei molemmat. Kun yksi aktiivisesti seurattava mittari on määritetty, tulosten analysoiminen muodostuu huomattavasti helpommaksi askareeksi.
Mainontaa tehdessä suoraa kauppaa näppärämpi mittari voi olla suosio tai liikenne. Tällöin mittarina käytetään sitä, mikä mainos on kohderyhmän keskuudessa suosituin, tai mikä mainoksista saa eniten aikaan liikennettä. AB testaus mittaa siis mainoksen tai esimerkiksi laskeutumissivun tehokkuutta ja auttaa tekemään ratkaisuja perustuen asiakkaiden käyttäytymiseen sen sijaan, että ratkaisut tehtäisiin puhtaasti arvaten tai parasta tulosta toivoen. Kun data ohjaa päätöksiä, syntyy usein liiketoiminnan kannalta hyviä sellaisia.
Virheistä oppii, mutta osan niistä voi myös ovelasti kiertää. Kubla on koonnut kolme yleisintä virhettä, joihin ensimmäisiä testauksia tehdessä helposti sortuu.
Testattavan kohderyhmän ei tarvitse olla tuhatpäinen, vaan sopiva. Jos testattava joukko jää liian pieneksi, voi tiettyyn joukkoon sattua enemmän ihmisiä, joilla ostohousut ovat jo valmiiksi jalassa. Tällöin testauksen tulos vääristyy, ja sen pohjalta tehdään vääriä ratkaisuja. Testattavan kohderyhmän tulee siis olla tasainen, satunnainen ja ennen kaikkea sopivan kokoinen ryhmä.
Jos vaihtoehdon A ja B välinen muutos on niin pieni, ettei sitä paljaalla silmällä edes erota, tuloksiin ei kannata luottaa. Muutoksen on syytä olla selkeä ja helposti havaittavissa, jotta testauksen pohjalta voidaan tehdä päätöksiä. AB testaus liian pienellä muutoksella voi saada aikaan sen, että toisen vaihtoehdon menestys on täysin muun asian aikaansaannosta kuin itse muutoksen.
Vaihtoehto A tulee aina testata samaan aikaan kuin vaihtoehto B. Jos AB-testaus tehdään eri aikaan, voi toisen vaihtoehdon tulokseen vaikuttaa esimerkiksi viikonpäivä tai sää. Testaus kannattaa siis aina tehdä samaan aikaan, jotta tulosten analysoiminen ja hyödyntäminen on järkevää.
Kubla on markkinoinnin kehittämisen ja näin ollen myös A/B testauksen ammattilainen. Jos et testaa eri vaihtoehtoja, jäät jälkeen kehityksessä. AB testaus on tärkeässä asemassa liiketoiminnan kasvattamisessa – ymmärrät viimeistäänkin silloin, kun näet testauksen tulokset omin silmin! Kiinnostuitko? Ota yhteyttä jo tänään!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.