LinkedIn-mainonnan suosio kasvaa huomattavaa vauhtia ja myös meiltä markkinointitoimistosta kysytään jatkuvasti lisää LinkedIn-mainonnasta, tyypillinen kysymyksen aihe on LinkedIn-mainonnan hinta. Voit saada LinkedInista täysin uuden myyntikanavan yrityksellesi jopa täysin ilmaiseksi. “LinkedIn-mainonta” ei siis välttämättä maksa yrityksellesi mitään mutta silloin sinun on valjastettava yrityksesi henkilöstö aktiiviseen tiedon jakamiseen esimerkiksi blogipostausten muodossa.
Voit siis tehdä näin “LinkedIn-mainontaa” täysin orgaanisin eli ilmaisin tavoin mutta mikäli haluat kasvattaa yrityksesi näkyvyyttä nopeasti niin on välttämätöntä panostaa maksettuun mainontaan ja tässä tapauksessa pääset muutamalla sadalla eurolla hyvin vauhtiin ja tavoitat kymmeniä tuhansia potentiaalisia asiakkaita.
LinkedIn-mainonnan hinta on kalliimpi kuin Facebook-mainonnassa, mutta myös jokainen LinkedInista kotisivuillesi ohjattu potentiaalinen asiakas viihtyy keskimääräisesti yrityksesi kotisivuilla pidempään kuin Facebookista ohjattu asiakas. Keskittyminen olisi siis hyvä ohjata pohtimaan hinnan sijasta LinkedInin tuottavuutta yrityksesi mainonnassa.
LinkedIn-mainonnan esimerkkinä voidaan käyttää yritystä joka myy CRM-ohjelmistoa pk-yrityksille. Tavoitteena on näyttää mainontaa yrityksille joiden liikevaihto on yli miljoona euroa. Näitä yrityksiä on Profinderin mukaan Suomessa noin 56 000 ja päättäjiä näissä yrityksissä noin 171 000 (alla kuva).
Voit kohdistaa näille 56 000 yritykselle mainontaasi LinkedInissa liikevaihdon, yrityksen tuloksen, toimialan, tai esimerkiksi tittelin perusteella mutta käytetään tätä yllä luotua kohderyhmää esimerkkinä. 171 000 henkilön tavoittaminen maksaa LinkedInissa tänä päivänä keskimäärin 1200 euroa.
On hyvä kuitenkin pureutua hieman tarkemmin näiden tavoiteltujen henkilöiden tehtäviin eli titteleihin joilla voit tavoittaa potentiaaliset asiakkaasi. Mikäli haluat tavoittaa vain toimitusjohtajat niin näitä on juuri luodusta kohderyhmästä 13% eli 22 230 henkilöä. Näiden tavoittamiseen tarvitset siis vain muutaman sadan euron budjetin LinkedIn-mainonnassa.
Voit tavoitella samaa kohderyhmää myös Facebookissa ja yleisenä sääntönä voidaan sanoa että Facebook-mainonnan hinta on n. 50% edullisempi kuin LinkedIn-mainonnan hinta. LinkedIn on kanavana Facebookkia kalliimpi mutta myös b2b-kohderyhmien tavoittelussa monesti tehokkaampi ja voit saada parempia tuloksia.
Kiinnostaako LinkedIn-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä tekemisestä?
LinkedIn-mainontaa käytetään yleisimmin b2b-kohderyhmiin mutta voit vallan hyvin käyttää tätä kanavaa myös b2c-kohderyhmien tavoitteluun. Mikäli kohderyhmäsi löytyy LinkedInista niin suosittelen a/b-testaamaan kanavia rinnakkain ja panostamaan tulosten perusteella tehokkaimpaan kanavaan. Digimarkkinoinnin hienoimpia puolia on vahva mitattavuus ja analytiikkaa käyttämällä voit varmistaa ettei mainontaan sijoittamasi eurot valu vääriin eli tuottamattomiin kanaviin tai tuottamattomiin kohderyhmiin.
Maksettuun mainontaan LinkedInissa kannattaa varata budjettia vähintään 500 euroa kuukausittain. Näin voit varmistaa että tavoitat riittävästi tarvittavaa kohderyhmääsi jatkuvasti ja voit helpommin optimoida kohderyhmiä eli poistaa kannattamattomat kohderyhmät ja panostaa markkinointibudjettisi vain niihin kohderyhmiin joista saat kiinnostuneita asikkaita yrityksesi kotisivuille ja näistä lopulta yhteydenottoja myyjillesi.
LinkedInissa mainostaminen maksaa siis 500 euroa kuukaudessa mikäli haluat tästä kanavasta tuloksia.
Digimarkkinointi LinkedInissa voidaan toteuttaa inhousena tai vaihtoehtoisesti voit valita kumppanin tekemään yrityksesi maksullista mainontaa tässä kanavassa. Lopullinen LinkedIn-mainonnan hinta riippuu tästä valinnasta - molemmissa vaihtoehdoissa on omat kulunsa.
Alla olevassa esimerkissä lasketaan mitä LinkedIn-mainonta maksaa yrityksellesi inhousena ja vaihtoehtoisesti markkinointitoimiston tekemänä. Esimerkissä ei huomioida tuloksia ja luultavasti tulokset ovat parempia markkinointitoimiston tekemänä mikäli saat käyttöösi laajan kokemuksen osaavan digimarkkinoijan.
LinkedIn-kampanjan ja mainonnan rakentaminen sekä optimointi ensimmäisenä kuukautena ajankäytöllisesti:
Ajankäyttö yhteensä 33h
Esimerkki 1 - maksettu mainonta inhousena eli itse tehtynä ensimmäisenä kuukautena:
Työntekijän palkkakuluna voidaan pitää tässä esimerkissä maltillista 30€/h.
33h x 30€/h = 990€.
Esimerkissä oletetaan että työntekijälläsi on mahdollisuus käyttää melkein yksi kokonainen työviikko maksettuun mainontaan LinkedInissa.
Esimerkki 2 - maksettu mainonta ostettuna markkinointitoimistolta ensimmäisenä kuukautena:
Markkinointitoimiston palvelumaksu LinkedIn-mainonnasta on yleisimmin 500€-1500€/kk riippuen palvelutasosta.
Ostaessasi mainonnan kumppanilta on hyvä varata aikaa 1-3h kuukausittain some-kampanjoiden ja tulosten seurantaan.
Useimpia syitä ostaa LinkedIn-mainonta kumppanilta:
Maksettu mainonta LinkedInissa kannattaa aloittaa maltillisesti ja pienillä panostuksilla. Voit aina nostaa panostuksia hyvien tulosten valossa ja oikeiden kohderyhmien löydyttyä. Käytä mainonnan mittaamisessa vahvasti Google Analytics-työkalua hyväksesi ja mittaa tarkasti kuinka monta yhteydenottoa tulet saamaan nimenomaan LinedInista kotisivuillesi tulleista asiakkaista.
Mikäli tarvitset apuja LinkedIn-mainontaan niin kysy rohkeasti vinkkejä asiantuntijoiltamme yhteydenottolomakkella niin palaamme sinulle 24h sisällä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.