Vaikka Facebookin kohdennusvaihtoehtoja on ylistetty jo tovin, löytyy myös LinkedInistä varsin mainiot mahdollisuudet tehdä tehokasta mainontaa. LinkedInin omasta mainostyökalusta löytyy LinkedIn mainosmuodot, jotka ovat hyvin samankaltaiset kuin Facebookissa. Lisäksi voit kohdentaa LinkedIn-mainontaa monella eri tavalla!
LinkedIn mainosmuodot valikoituvat kullekin mainokselle sen mukaan, minkä tavoitteen olet asettanut mainokselle. Voit esimerkiksi pyrkiä saamaan mainoksella lisää katselijoita videolle, enemmän liikennettä verkkosivuille tai -kauppaan, potentiaalisia liidejä tai vaikkapa työpaikkahakemuksia.
LinkedIn-mainonta on loistava kanava tehdä B2B-markkinointia
Mikäli kohderyhmäsi koostuu esimerkiksi 18-vuotiaista nuorista aikuisista, kannattaa mitä todennäköisemmin pysytellä Instagramissa sen sijaan, että laittaisi puolet markkinointibudjetista LinkedIn-mainontaan, joka pääsääntöisesti tuo tuloksia B2B-markkinoinnin saralla – ja siinä oikein tehtynä LinkedIn-mainonta kannattaa.
Esittelyssä LinkedIn mainosmuodot
Ennen kuin lähdet tekemään mainontaa LinkedIn-palvelussa, kannattaa käydä läpi LinkedIn mainosmuodot. Kun tunnet näiden mainosmuotojen sijoittelut ja parhaat mahdolliset käyttötavat, pystyt valitsemaan sinulle sopivan sekä tekemään mainonnasta kannattavaa.
LinkedIn mainosmuodot voidaan jakaa neljään ryhmään:
Sponsored Content
Message Ads
Dynamic Ads
Text Ads
Sponsored Content
Tämä mainosmuoto toimii samalla periaatteella kuin syötemainos Facebookissa. Mainosformaatteja on kolme: Single image ad eli yhden kuvan mainos, Carousel image ad eli kuvakarusellimainos sekä Video adeli videomainos.
Vinkki: Jos käytät mainoksessa kuvaa, suosittelemme kuvakokoa 1200 x 627 pikseliä. LinkedInin mukaan suurempi kuva voi tuoda mukanaan jopa 38 % korkeamman CTR-luvun (Click-Through Rate).
Message Ads (ent. Sponsored InMail)
Nimensä mukaisesti Message Ads on mainosmuoto, jossa mainosviesti lähetetään suoraan potentiaalisen asiakkaan LinkedIn-postilaatikkoon. Message Adsin rinnalla komeilee myös uusi Conversation Ads, joka voi sisältää useita eri vaihtoehtoisia viestejä ja painikkeita toimien kuin keskusteluna sinun ja asiakkaan välillä.
Vinkki: Pyöritä mainosta koko viikko, sillä LinkedInin mukaan ihmiset avaavat Message Ads- ja Conversation Ads -mainoksia todennäköisimmin tiistaisin, kun taas klikkaavat niitä eniten viikonloppuisin.
Dynamic Ads
Mainosmuotona Dynamic Ads on varsin henkilökohtainen. Tässä mainosmuodossa hyödynnetään LinkedIn-profiilien dataa, kuten profiilikuvaa, ammattinimikettä sekä yrityksen nimeä. Mainosformaatteja on kolme: Follower ad, Spotlight ad ja Jobs ad.
Vinkki: Pidä mainoksen viesti hyvin ytimekkäänä ja yksinkertaisena. Lisää mainokseen selkeä toimintakehote eli CTA (Call To Action) -painike.
Text Ads
Tämä kyseinen mainosmuoto on hyvin helppo tapa tehdä mainontaa LinkedInissä, sillä Text Ads -mainoksen luominen ei vaadi mitään muuta visuaalista sisältöä kuin pienen kuvan, otsikon ja muutaman rivin tekstiä sen alapuolelle. Maksat mainonnasta ainoastaan silloin, kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta (PPC, Pay Per Click).
Vinkki: Kiinnitä potentiaalisen asiakkaan huomio heti otsikossa vedoten vahvasti häneen esimerkiksi kysymyksellä, kuten “Oletko markkinoinnin asiantuntija?” – taatusti tehokasta!
LinkedIn mainosmuodot riippuvat siitä, minkä tavoitteen asetat mainoksellesi. Kun luot mainoksen LinkedInin mainostyökalussa eli Campaign Managerissa, valitset heti alkuun mainokselle sopivan tavoitteen, kuten esimerkiksi verkkosivuston käynnit (Website visits).
Esimerkki 1: Asetettu tavoite mainokselle on verkkosivuston käynnit (Website visits), jolloin LinkedIn mainosmuodot ovat nämä kyseiset seitsemän.
Esimerkki 2: Asetettu tavoite mainokselle on liidien keruu (Lead generations), jolloin LinkedIn mainosmuodot ovat aikaisempien seitsemän sijaan nämä kyseiset viisi.
Facebook kasvattaa suosiotaan mainostajien keskuudessa vuodesta toiseen. Yksi selkeä syy on tietenkin sen jatkuvasti kasvavat käyttäjämäärät, mutta sen lisäksi löytyy monta muutakin oleellista seikkaa, jotka ovat monesti tavalliselle käyttäjälle näkymättömissä. Tästä blogitekstistä opit mitkä ovat Facebook mainosmuodot. Facebookin oma mainostyökalu on helppo käyttää ja sillä saa luotua tyylikkäitä mainoksia, mainostilin hallinta onnistuu mukavasti Business Managerin kautta. […]
LinkedIn-markkinointi nousee päivä päivältä oleellisemmaksi osaksi yritysten sosiaalisen median palettia. LinkedIn kasvaa jatkuvasti ja tänä päivänä sieltä löytyy jo oikeastaan käyttäjiä jokaiselta alalta. Siksi onkin tärkeää, että Linkkari huomioidaan kaikissa yrityksissä. Pakko siellä ei ole olla, mutta on hyvä tietää mitä sieltä löytyy. Kublalla olemme kuitenkin sitä mieltä, että Linkedin-markkinointi on olennainen osa lähes jokaisen […]
Ennen kuin isketään kiinni siihen mitä Linkedin maksettu mainonta on varmistetaan, että kaikki tiedämme mistä on kyse. Linkedin on työelämälähtöinen sosiaalinen media, jossa on maailmanlaajuisesti satoja miljoonia käyttäjiä. Kyseessä ei siis ole mikään pieni sosiaalinen media, Linkedinin käyttö lisääntyy myös Suomessa jatkuvasti siksi se onkin sopivan ajankohtainen aihe käsiteltäväksi. Koska aiheena on Linkedin maksettu mainonta […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.