Mikä on asiakaspolku? Miten se määritellään ja ennen kaikkea miksi? Näitä kysymyksiä me kaikki varmasti pohdimme iltaisin sängyssä niin, ettei uni meinaa tulla. Nyt tulee kuitenkin vähän valoa asiakaspolun päähän. Ajattelin nimittäin tässä blogikirjoituksessa avata teille hieman mikä asiakaspolku on ja mistä se muodostuu.
Asiakaspolku kuvaa asiakkaasi matkaa ostoprosessiin liittyen. Se voi alkaa jo ennen kuin asiakas edes tietää sinun olemassa olostasi ja vastaavasti tämä matka (toivottavasti) jatkuu vielä pitkälle ostotapahtuman jälkeenkin. Asiakaspolkuun pyritään sisällyttämään kaikki asiakkaan toimenpiteet ja kohtaamiset, jotka liittyvät ostoprosessiin. Asiakaspolun hahmottaminen on ehkä helpompaa kun se jaetaan eri vaiheisiin. Seuraavaksi esittelen omasta mielestäni asiakaspolkua hyvin kuvaavat vaiheet. Käytän vaiheiden esittelyssä esimerkkinä kuvitteellista asiakasta sekä, mitäpä muutakaan kuin, meidän omaa iki-ihanaa Kublaa.
Alla asiakaspolku on esiteltynä viidessä oleellisessa vaiheessa. Tässäkin asiassa mielipiteitä on monia. Tämä on kuitenkin minun kirjoitukseni eli käytän tässä minun mielestäni parhaiten kuvaavia vaiheita. 🙂
Oikopolku 🙂Anni Asiakas on todennut, että hänen yrityksensä saisi myydä pikkaisen paremmin. Niinpä hän ryhtyy selvittelemään voisiko markkinointi olla ratkaisu hänen yrityksensä myynnin kasvattamiseen. Anni hakee ja selailee Googlesta sekä sosiaalisesta mediasta eri vaihtoehtoja markkinointiin. Asiakaspolku on siis jo startannut tässä vaiheessa. Internetin ihmeellisessä maailmassa Anni törmää meidän mainokseemme, jossa Kalle kertoo miten me Kublalla autamme yrityksiä digimarkkinoinnin pariin. Kublasta tulee yksi varteenotettava vaihtoehto Annille. Tässä muuten hyvä linkki jos haluat tietää tarkemmin mitä on digitaalinen markkinointi.
Annilla on nyt kova pähkinä purtavaksi, hän on perehtynyt printtimainonnan mahdollisuuksiin, tutustunut eri digimarkkinointitoimistojen kotisivuihin sekä lukenut blogeja, katsonut YouTube-videoita markkinoinnista ja tietenkin jutellut yrittäjäkollegoiden kanssa.
Anni punnitsee tarkkaan vaihtoehtojaan ja on jo kääntymässä printtimainonnan puoleen, kun juuri ratkaisevalla hetkellä Anni törmää uudestaan meihin, Kublan tehokkaaseen sosiaalisen median markkinointiin. Kallen leveä hymy ja positiivinen energia saavat aikaan tiukan kurvin Annin asiakaspolkuun ja hän päätyy…
Mihinkäs muuhunkaan kuin varaamaan meidän nettisivuiltamme 15 minuutin pikakonsultaation Kallen kanssa. Kallen kanssa käyty puhelinkeskustelu venyy, ei niin yllättäen, hieman tuosta 15 minuutista, mutta Anni on sitäkin innokkaammin lähdössä mukaan digimarkkinoinnin maailmaan. Annin kanssa sovitaan aloituspalaveri, jossa on tarkoitus kartoittaa Annin yrityksen nykytilaa sekä toiveita markkinoinnista.
Ennen aloituspalaveria Anni on kuitenkin keskustellut erään tuntemattomaksi jääneen toisen yrittäjän kanssa, joka on todennut Annille digimarkkinoinnin olevan silkkaa rahan tuhlausta. Tästä johtuen Anni saapuu aloituspalaveriin hyvin ristiriitaisin tuntein. Aloituspalaverissa Kalle sekä hänen “sidekick” Jaakko, eli minä, käymme asiaa Annin kanssa yhdessä läpi ja katsomme analyyttisesti Annin markkinointitavoitteet ja -mahdollisuudet. Hyvässä hengessä käydyn keskustelun jälkeen Anni ymmärtää hieman paremmin digimarkkinointia ja haluaa lähteä kokeilemaan sitä. Näin Annin asiakaspolku siirtyy seuraavaan vaiheeseen.
Aloituspalaverin tietojen pohjalta meidän asiantuntijamme aloittavat palvelun tuotannon. Anni pidetään ajan tasalla mainonnan etenemisestä sekä hänen toiveitaan kuunnellaan myös tuotannon aikana. Näin hyvällä vuorovaikutuksella toteutettu mainonta alkaa tuomaan mukavasti lisää kävijöitä Annin yrityksen kotisivuille. Anni huomaa myös, että heidän myyntinsä osoittaa piristymisen merkkejä.
Soittelen Annille eräänä keskiviikkoisena iltapäivänä, tavalliseen tapaan kuulumisia kysellen, ja Anni toteaa minulle iloisesti, että he tekivät myyntiennätyksen edellisessä kuussa ja pyytää minua välittämään suuret kiitokset meidän asiantuntijoillemme. No minähän teen työtä käskettyä ja kiittelen vuolaasti meidän koko tiimiä hyvin hoidetusta mainonnasta. Näitä viestejä on ilo välittää eteenpäin. Anni kulkee siis asiakaspolulla vakaasti eteenpäin, joten jatketaan mekin seuraavaan vaiheeseen.
Hyvin hoidetun mainonnan ja yhteistyön ansiosta Annista on tullut meidän kanta-asiakkaamme. Hän suosittelee palvelujamme myös muille yrittäjätutuilleen, ja miksi ei suosittelisi? Onhan Annin yritys kasvattanut mukavasti omaa myyntiään. Hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella olemme saaneet Annin kulkemaan asiakaspolkua pitkin kaikki viisi vaihetta ja olemme päätyneet tilanteeseen, jossa molemmat osapuolet ovat erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön.
Yllä olevassa esimerkissä on kuvattu kuvitteellinen asiakaspolku digimainontaa ostavalle asiakkaalle. Tämä tarina ei kuitenkaan ole kovin kaukana todellisesta asiakaspolusta. Tarinassa on monia käänteitä, jotka on tärkeä huomioida kun asiakaspolkua suunnitellaan. Miten asiakas kohdataan, miten hänelle näytään ja mitä hänen kanssa keskustellaan. Kaikki nämä kohtaamiset ovat tärkeitä palasia asiakaspolun varrella.
Artikkelin metsäkuvaa vertaamalla asiakaspolkuun voidaan ajatella, että jokainen mutka on kohtauspiste asiakkaan kanssa. Kaikki mutkat ovat yhtä tärkeitä, jotta asiakas pääsee perille. Mikäli yksikin asiakaspolun mutka menisi suoraksi voisi lopputulos olla täysin toisenlainen. Siksi me Kublalla otamme sekä oman asiakaspolkumme että asiakkaidemme asiakaspolut vakavasti, pilke silmäkulmassa niin kuin meillä Kublassa aina on tapana. 😉
Niin ja tässä vielä hyvä linkki, englanniksi tosin, Surveymonkeyn asiakaspolkua käsittelevään tekstiin.
Mikäli sinä olet halukas ottamaan reilun harppauksen oman asiakaspolkusi kehityksessä me autamme kyllä, vaikka olisit ajautunut umpikujaan. Älä siis kadota asiakaspolkuasi näkyvista vaan tee niin kuin Anni ja ota meihin yhteyttä!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.